Jump to content

ESS AMT-1 – gelungene Restaurierung der US-Ikone


audiovorden
 Share

Recommended Posts

ESS AMT-1 – gelungene Restaurierung der US-Ikone. Dat is de koptekst van een artikel in het Hifi-Online-Magazin LowBeats, in een reeks over Vintage audio.

Zie hier het linkje naar het artikel: https://www.lowbeats.de/ess-amt-1-restaurierung-einer-lautsprecher-ikone/

De ESS AMT 1 speaker is qua ontwerp dus al zo’n 40 jaar oud. Ik heb ruim twee jaar geleden een nieuwe limited edition versie van deze speaker gekocht. En de speaker bevalt nog steeds goed. Maar het artikel prikkelde wel en toen ik las dat de upgrade was uitgevoerd door Hifisound in Münster, hier zo’n 100 km vandaan, kwam van het een het ander. Uiteindelijk heb ik in de 2e helft van juni mijn speakers achtergelaten bij Hifisound in Münster. Alleraardigste mensen en zo op het oog vakbekwaam. Met de persoon in kwestie, Goran Popadic, heb ik alle aanpassingen doorgesproken. Ruwweg kwamen deze overeen met de upgrade zoals is beschreven in het artikel in LowBeats. Belangrijkste aanpassingen waren een nieuw filter en een impedantie-correctie. Zie voor meer informatie het bijgaande artikel.

Twee weken later kon ik de speakers weer ophalen. Goran had ze alvast aangesloten op een audioset in de luisterruimte en demonstreerde op, jawel, vinyl. Ik was erg onder de indruk van mijn nieuwe speakers. Wat een dynamiek en laag hoorde ik daar. Waren dat mijn speakers. Opgelucht toog ik huiswaarts. Niet nadat ik nog wat tips had gekregen van Goran over verdere kleinere verbeteringen en opstellingstips.

Omdat we middenin een woonkamerrenovatie zaten, en er ook nog een fietsvakantie gepland stond, duurde het enkele weken alvorens ik een goed beeld kon vormen van het geluid van de aangepaste speakers. In eerste instantie viel dat wat tegen. Uiteindelijk kwam ik er achter dat de hoge tonen-regelaar de oorzaak was van het wat tegenvallende geluid. Blijkbaar is de stand van deze regelaar erg belangrijk voor verschillende akoustische ruimtes. Goran had deze op stand 9-uur gezet en dat was volgens hem de goede stand. Maar in de oude situatie had ik deze regelaar op stand 11-uur staan. En jawel, nadat ik de regelaar wat verder had opengedraaid, kwamen de speakers tot leven.

Ongelooflijk wat deze upgrade tot gevolg heeft. Nog meer dynamiek en een veel beter strakker laag. Ik kreeg de oude filters mee naar huis en schrok toen van de bouwkwaliteit.  Wat een knullig en rommelig geheel. Nee, dan ziet het nieuwe flter er een stuk strakker uit. Maar het gaat natuurlijk om de geluidskwaliteit. Maar die is de grote winnaar in dit verhaal. Nu weer lekker met de hobby aan de gang en nog wat verder fine-tunen. Want ja de hobby gaat door.

Met dank aan Hifisound in Münster en het artikel in LowBeats.

Link to comment
Share on other sites

Leuk verhaal Lourens. Ik "moet" maar weer eens langs komen. Maar ja, dat lijstje van geplande bezoekjes is inmiddels uitgegroeid tot een boek :o.

Grappig, er staat ook een filter in het verhaal eronder, waarin de condensatoren vastgezet zijn met kit:

ESS AMT-1 Frequenzweiche neu

Heb ik inmiddels ook, dankzij een tip van ..... B)

Link to comment
Share on other sites

Van de eerste alinea begrijp ik de strekking niet, daaruit moet blijken waarom je niet gegaan bent? Ik weet niet wat er allemaal gebeurd bij jou 🙄, maar ik heb je volgens mij minimaal al een keertje of vier af zien zeggen.....🤔 Jammer hoor, voor jou dan. En dan kan je dáár ook eens wat over vertellen, daar ben ik dan wel benieuwd naar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...