Jump to content

Streamer herkent vrijwel lege 2,5 usb 2 tb schijf wel, volle niet.


jepe!
 Share

Recommended Posts

Een computer kan één of twee 2,5 inch schijven aansturen zonder extra voeding maar meer dan dat wordt meestal problematisch. USB-hubs zijn niet ontworpen om daar vier of vijf 2,5-inch schijven te gaan aanhangen. Een krachtiger voeding kan zeker helpen, maar als je data van meerdere schijven tegelijk wil aftakken zal de prestatie toch flink daaronder lijden. Bij 3,5-inch externe schijven hoort normaal een eigen voedingsadapter. Die kun je op een usb-hub aansluiten, maar het probleem met prestaties blijft.

Beter is een DAS-behuizing waarin je 2,5-inch of 3,5-inch schijven kunt plaatsen en die je kunt aftakken met eSATA of usb. Die DAS-behuizing heeft een eigen voeding en vier schijven kunnen in RAID-5 geplaatst worden voor redundantie en één groot volume.

Ah, ik zie net dat HansP ook al zoiets gesuggereerd had.

Edited by Bloom
Link to comment
Share on other sites

Ik zou er een 4 Tb in zetten en de boel bij elkaar houden met Ubuntu 18.10 en Samba, of met Openmediavault.

Maar dusdanig grote volumes gaan wel traag worden, maar nog niet zo traag als diverse losse USB HD's

 

Ik heb een Server met 2Tb in Raid 1, en dat gaat met een Celeron best snel, maar dan wel 240 Gb SSD voor de besturing en Bibliotheek voor ROON.

Edited by HansP
Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Het zilverkleurige kastje dat door HansP aangeraden werd is maar voor één harde schijf, zie ik nu. Dan heb je geen redundantie, dus dat is niet goed.

Kijk misschien dan naar zoiets: https://www.alternate.nl/Zyxel/NAS542/html/product/1248570?lk=14762

of zoiets: https://www.amazon.de/dp/B07BRGZS47

Beide hebben 4 baaien voor zowel 2,5-inch als 3,5-inch schijven en je kunt er dus vier schijven in kwijt en ze in RAID-5 indelen voor het beste evenwicht tussen redundatie, capaciteit en prestaties.

Link to comment
Share on other sites

Je ogen zijn altijd groter dan je buik. Probeer je behoefte in te perken, vraag je steeds af of het echt nodig is weer iets aan te schaffen. Je doet je nabestaanden een groot plezier met een overzichtelijke erfenis. En, alles veroudert, kan en gaat stuk, en zit je dwars op je oude dag.

Kalm aan, dan breekt het lijntje niet.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, mumsoft said:

Je ogen zijn altijd groter dan je buik. Probeer je behoefte in te perken, vraag je steeds af of het echt nodig is weer iets aan te schaffen. Je doet je nabestaanden een groot plezier met een overzichtelijke erfenis. En, alles veroudert, kan en gaat stuk, en zit je dwars op je oude dag.

Kalm aan, dan breekt het lijntje niet.

Niet alleen de nabestaanden, en ook niet op je oude dag, maar ook nu al. Je verzamelt zo veel spullen die je denkt te gaan gebruiken (denk aan zo'n handig koptelefoonversterktje) waar je dan niets mee doet. Dat mini Nasje of Dasje lijkt interessant maar ik zie mezelf al weer afhaken na de eerste tegenslag.

Moet wel zeggen dat als ik geweten had dat dat bestond ik niet de weg van de losse ubs 2,5 was gaan bewandelen, want wel heel klein en energiezuinig.

Link to comment
Share on other sites

On 8/14/2019 at 11:01 PM, Bloom said:

Zonder netwerkdeel maar alleen een eSATE en usb3-aansluiting (zoiets noemen we een DAS in plaats van een NAS) kan het nog goedkoper: https://www.amazon.de/dp/B00ORENYJE

Mijn Cambridge herkent alleen usb 2.0. Zodra er een schijf 3.0 aan wordt gehangen is er geen herkenning.

En als ik technische gegevens lees zie ik niets over stroomverbruik.

Edited by jepe!
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bloom said:

Tja. Ik weet meteen weer waarom ik koos voor zelfbouw.

Ja dat kan ik me voorstellen als je handig bent met computers. Overigens toen ik de Cambridge Sonata np 30 kocht was er op het gebied van zelfbouw nog niet zo veel. Rapsberry was er nog niet en Nuc's ook niet volgens mij. Maar die Cambridge vind ik lekker klinken, hij werkt altijd, app is ok, dus ik hou hem graag. Het is echt niet zo dat de nieuwste streamers zo veel meer kunnen. Alleen idd dat met die usb is jammer. Maar de cambridge was/is een van de weinige kant en klare streamers die uberhaupt goed kunnen spelen van grote hdd's. (ok tot 2 tb, maar is best veel) Op een gegeven moment had ik voor mijn ouders een Node gekocht, want die werkte ook met udb hdd. Echter, als je de schijf uit zou zetten, of de Node, moest hij weer uren de data van de schijf gaan opnemen of hoe je dat ook noemt. Dat was extreem onpraktisch, zeker op Franse platteland waar zij wonen. Even stroom uitval (en dat is elke week wel aantal keer) en je kan uren niets spelen. Idd meeste streamers werken met een Nas.

Edited by jepe!
Link to comment
Share on other sites

On 8/14/2019 at 10:53 PM, Bloom said:

Hmmm. Het zilverkleurige kastje dat door HansP aangeraden werd is maar voor één harde schijf, zie ik nu. Dan heb je geen redundantie, dus dat is niet goed.

Je kunt er toch ook twee of drie kopen en dan via een ethernetswitch aan elkaar hangen. Die 2,6 inch USB schijfjes kun je uit elkaar halen en de standaard 2,5 inch in zo'n kastje inbouwen. Je moet er wel aan denken dat er dan ook per kastje een NanoPi bijgekocht moet worden.

Ik gebruik al jaren een Synology DS215j met twee robuuste 3,5" 4 Tb Hitachi schijven (gespiegeld). Daar hangt een USB schijf aan waarop er dagelijks een back-up wordt bijgewerkt. Af en toe wissel ik die USB schijf. Nu nog een veilige plaats voor de schijven zien te vinden. Bij brand of diefstal ben ik natuurlijk nog steeds alles kwijt. 

Dat het mis kan gaan weet ik nog uit mijn werkzaam leven.

Ik hield de back-ups altijd bij, en maakte behalve de tapes, elk jaar ook CD's en later DVD van de wijzigingen. Die waren op het eind van het jaar wel compleet, maar een maand later niet meer natuurlijk. Maar dan: Iemand anders krijgt de verantwoording over de back-ups en vind dat de back-up van alles wat ouder was dan twee jaar niet meer geback-upt hoefde te worden. Dat stond immer op tape en hoef je niet telkens te overschrijven. Een tijd later begeeft een schijf uit de raid 5 configuratie het. Dit wordt niet meteen herkend en gesignaleerd en er wordt doorgewerkt met de rest van de schijven (wat is dat netwerk toch traag vandaag). Die hebben het dan extra druk, dus niet al te veel later begeeft een tweede schijf het ook. Weg alles.... Dus na 'n dag konden we weer aan het werk nadat de schijven waren vervangen er een tape was terug gezet. Maar dan... waar is dat tape-je van twee jaar oud? Uiteindelijk gevonden, maar dan blijkt dat de tapestreamer in de tussentijd vervangen is, omdat de oude defect was. Heel Nederland afgezocht naar de juiste streamer, maar nergens te vinden. De enig bruikbare oplossing was dus, om mijn incomplete CD's en Dvd's maar weer terug te zetten. Met als gevolg dat van het hele machinebestand (het was een Machinefabriek) niet alle tekeningen meer aanwezig waren. Jaren later bleek dat nog steeds lastig, wanneer klanten reservedelen bestelde of er wat gerepareerd moest worden.

Bezuinig dus nooit op je back-up. 

Link to comment
Share on other sites

Redundantie is voor de tijdelijke voortgang, backups zijn er voor de durende voortgang. In een audio-installatie heb je niet zoveel aan redundantie, en je moet dat zeker niet voor een backup houden. Backups zijn er voor de lange duur, en je moet die dus af en toe testen. Als je je audio hebt geript, dan is een backup ook wel zo handig. Want van LP's en cd's afzonderlijk maak je niet snel backups.

Wat Hans is overkomen in zijn werkzame leven is helaas niet uitzonderlijk. Bezuinigingen zitten meestal ook in het menselijke vlak, beheer wordt nooit zo erg gewaardeerd. Maar thuis ben je zelf de baas, en kun je doen en laten wat je goeddunkt. Beetje gezond verstand, en je kunt heel lang van je spulletjes genieten. Hier gaan de Olives hun 11e jaar in, ze werken nog steeds goed, maar freedb is ermee gestopt (lijkt het), er liggen hier twee constant bijgehouden backups van die mooie apparaten. En ik heb uitgevogeld hoe dat moest, backups maken. Als het aan Olive had gelegen was dat nooit zover gekomen.

Link to comment
Share on other sites

Een even vaak voorkomend probleem is dat back-ups nooit getest worden. Totdat ze nodig zijn en dan blijkt de back-up niet leesbaar, natuurlijk.

Mijn centrale opslagsysteem thuis is gebaseerd op LizardFS (google het maar eens) en ik kan meerdere harde schijven tegelijk verliezen en zelfs een hele chunkserver (dat is de basis opslagserver van het systeem) zonder een byte aan data te verliezen. De redundantie zit in de chunks, niet in de schijven zelf. Daardoor kan ik vrijelijk eender welke capaciteit van schijven gebruiken en ben ik niet gebonden aan allemaal dezelfde. Het totale volume back-uppen is moeilijk vermits dat bijna 160 TiB is. LizardFS ondersteunt wel georeplicatie en dus kun je op een remote locatie een stel write-only chunkservers neerzetten die dan gevuld worden met een back-up.

Daarmee ben ik al veel beter beveiligd dan de meeste bedrijven.

Link to comment
Share on other sites

Nou nieuwe usb hub binnen (met de verbeterde power toevoer) De mappen op schijfjes sneller zichtbaar, speel eerste file, snel en werkt goed, maar dan... kies ik de map boxsets, waar dus heel veel gb muziek op staat, en nee hoor, het loopt weer vast. Teleurstelling , teleurstelling.

Die powerhub gaat weer terug. Usb 2,5 inch schijven gebruiken? Ik geef dat op. Dus nu, proberen met usb hub en 3 maal 2 tb schijven? Of toch maar een Nas? dat laatste is misschien wel het beste alleen ik heb dus zo'n ding al 2 keer gehad en ik vond het zo'n gedoe.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, jepe! said:

Nou nieuwe usb hub binnen (met de verbeterde power toevoer) De mappen op schijfjes sneller zichtbaar, speel eerste file, snel en werkt goed, maar dan... kies ik de map boxsets, waar dus heel veel gb muziek op staat, en nee hoor, het loopt weer vast. Teleurstelling , teleurstelling.

Hmm... Hoeveel subdirectory's en bestanden staan in die map boxsets? Als dat enkele duizenden zijn, kan het even duren om zo'n directory in te lezen. Ik ben dat gewend van Kodi, die doet er iedere keer zo'n 5 minuten over, daarom gebruik ik die niet meer voor muziek en heb ik daar een aparte muziekstreamer voor gemaakt die met mpd werkt (www.musicpd.org).

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Bloom said:

Hmm... Hoeveel subdirectory's en bestanden staan in die map boxsets? Als dat enkele duizenden zijn, kan het even duren om zo'n directory in te lezen. Ik ben dat gewend van Kodi, die doet er iedere keer zo'n 5 minuten over, daarom gebruik ik die niet meer voor muziek en heb ik daar een aparte muziekstreamer voor gemaakt die met mpd werkt (www.musicpd.org).

Heel, heel veel sub dir. Maar met de 3,5 hdd met voeding werd het meteen helemaal benaderbaar, na een paar seconden. Nu trekt hij daar voor zoveel stroom dat de streamer over zijn toeren gaat en opnieuw opstart. Is echt een stroom probleem.

Link to comment
Share on other sites

Idd, en ik heb me er al een paar keer in verdiept. Vind het vervelende materie. Bovendien vaak onduidelijk hoeveel stroom je nou verbruikt. Op 3 sites kijk in naar specs van Synology 216 se, en nergens iets over stroomverbruik. Al die apparaten die altijd maar in de stroom zitten te verbruiken staat mij enorm tegen.

Ik zie dat de 115   10.52W (Toegang), 4.97W (HDD slaapstand)  verbruikt. 5 watt in slaapstand vind ik dus ontzetten zonde.  Of de Nas bij de stereo zetten en dan steeds met de hand uitzetten? Ook de 119, volgens mij zo'n beetje nieuwste model verbruikt -stand-by 5,01 W, is gewoon zonde.

Ik luister een paar keer per week via de streamer naar muziek en verder wil ik dan dat dat ding gewoon uitstaat. Ik zal die Nas alleen voor muziek gebruiken, al die andere functies heb ik niet nodig en interesseert me ook niet.

 

Edited by jepe!
Link to comment
Share on other sites

Kan je streamer met een NAS werken? Dat lijkt me dan de oplossing, want dat verbruikt voor de streamer geen extra stroom. 

Een NAS verbruikt meestal tussen 10 en 35 W in werking, ZONDER de harde schijven. Met harde schijven is dat uiteraard meer, afhankelijk van hoeveel het er zijn.

5 W in slaapstand lijkt me ontzettend veel. Dat zou echt niet meer dan 0,2W of zoiets mogen zijn.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...