Jump to content

Streamer herkent vrijwel lege 2,5 usb 2 tb schijf wel, volle niet.


jepe!
 Share

Recommended Posts

5 Watt in "slaap"stand is idd bovenmatig. Beneden heb ik een versterker die ook zoveel gebruikt als-ie "uit" staat. Daar heb ik een stokje voor gestoken door er een echte schakelaar voor te zetten.

Link to comment
Share on other sites

Of een ZyXEL NAS542 met vier baaien (dan kun je uitbreiden naar behoefte) voor 176 euro: https://tweakers.net/pricewatch/484699/zyxel-nas542.html

Deze verbruikt maximaal 38,5 W maar ook hier wordt nergens opgegeven wat zijn stand-byverbruik is.Op een Italiaanse site vond ik dat dat 0,6 W zou zijn, maar ik kan dus niet achterhalen of dat correct is.

Link to comment
Share on other sites

Kan een Synology 115 nas kopen voor 5 tientjes. En dan gooi ik daar een 4/5 tb in evt met 1 tb usb schijfje er aan gehangen. Ik wilde nas dus alleen aan en uitzetten voor de muziek, enkele malen per weer.

Hoef geen dubbele nas met back up. Ik bewaar alle muziek nu op een 5 tb usb schijf en de nas is dan de speelschijf. Dus dubbele schijven nas heb ik niet nodig. Ik twijfel omdat ik bang ben dat, deze, mijn dan 3e nas, weer een tegenvaller wordt, in zin van lastig in gebruik. Anderzijds is het makkelijker dan 3 losse usb schijven qua ruimte en kabeltjes enz.

Zijn er mensen die niet veel met computer gepiel hebben maar toch gelukkig nas gebruiker worden?

Kan je zo'n Nas met aan en uit-knop makkelijk aan en uit zetten. Of kun je hem zelfs uitzetten door de stroomtoevoer af te knijpen middels stroomschakelaar? Dan ben ik ook van die sluipstroom af die zo'n stroomadapter weer afneemt.

Edited by jepe!
Link to comment
Share on other sites

Hou in geen geval je muziek bij op maar één schijf. Als die stuk gaat (en ELKE schijf gaat ooit stuk), ben je alles kwijt. Gebruik dus ofwel twee identieke schijven in zo'n NAS in RAID-1 (spiegel), ofwel minstens drie schijven in RAID-5 (striping met redundantie via controledata).

Je kunt met een toestelletje dat een usb-schijf omzet in een NAS werken (hou dan wel wat ik hierboven opmerkte in gedachten). Zoiets heet een NAS-adapter, maar ik kan er momenteel geen vinden. Dan moet het al zo'n kastje worden: https://www.amazon.de/dp/B01DXK60B6

Je kunt bij zo'n NAS via een webinterface een propere shutdown uitvoeren en als hij stil ligt kun je de stroomstekker uittrekken als je dat wil.

Edited by Bloom
Link to comment
Share on other sites

Nog vergeten: sommige internetrouters, bijvoorbeeld de AVM Fritzbox, staan je toe er een usb-hardeschijf op aan te sluiten en die dan over het netwerk te delen als een NAS.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, jepe! said:

Kan een Synology 115 nas kopen voor 5 tientjes. En dan gooi ik daar een 4/5 tb in evt met 1 tb usb schijfje er aan gehangen. Ik wilde nas dus alleen aan en uitzetten voor de muziek, enkele malen per weer.

Hoef geen dubbele nas met back up. Ik bewaar alle muziek nu op een 5 tb usb schijf en de nas is dan de speelschijf. Dus dubbele schijven nas heb ik niet nodig. Ik twijfel omdat ik bang ben dat, deze, mijn dan 3e nas, weer een tegenvaller wordt, in zin van lastig in gebruik. Anderzijds is het makkelijker dan 3 losse usb schijven qua ruimte en kabeltjes enz.

Zijn er mensen die niet veel met computer gepiel hebben maar toch gelukkig nas gebruiker worden?

Kan je zo'n Nas met aan en uit-knop makkelijk aan en uit zetten. Of kun je hem zelfs uitzetten door de stroomtoevoer af te knijpen middels stroomschakelaar? Dan ben ik ook van die sluipstroom af die zo'n stroomadapter weer afneemt.

Ik heb de 215j, daar zit een aan uitschakelaar op. Wanneer hij uit staat, kan de stekker er uit. Bedenk wél, dat starten en stoppen tijd nodig hebben. Verder vind ik het een ding waar je niet naar om hoeft te kijken. Alleen af en toe updates instaleren.

Je zou ook kunnen kiezen voor een HD met netwerkaansluiting. Een Western Digital My Cloud b.v., maar feitelijk is dat ook een NAS.

 

Link to comment
Share on other sites

RAID is redelijk zinloos. Als er een schijf stuk gaat moet er eerst een nieuwe in en dan moet je het geheel laten herbouwen, dat kost een paar uur. Raid is ook geen back up. Het is veel zinvoller om je redundantie te verzorgen door een tweede NAS te plaatsen die een 1:1 kopie is en dan een back-up NAS bij een audio-maat een paar dorpen verder op en daar gebruik je wel RAID of ZFS. Het blijft frappant dat er forse bedragen voor audioonderdeeltjes worden uitgegeven, maar als het over de digitale bron gaat het niets mag kosten. Aan de andere kant, zolang je alles kunt downloaden heb je nergens een backup van nodig ....

Die Fantec DAS eerder in de draasd kon wel eens een leuke zijn in combinatie met de RPi4 (USB3)

(voor audio/video wel te verstaan, voor bedrijfskritische zaken komt er nog e.a. bij vertraagde kopieen etc.)

Link to comment
Share on other sites

@Seed7: we praten hier niet over grote hoeveelheden opslagruimte he, dan kies je inderdaad beter voor ZFS of (imho) zoiets als LizardFS. Het gaat hier om iemand die muziek op een aantal usb-disks heeft staan (kennelijk zonder daar een back-up van te hebben) en die hij niet met succes op zijn streamer kan aansluiten omdat die kennelijk te weinig vermogen heeft in zijn usb-poorten. De streamer kan wel vanaf een netwerkshare werken, vandaar dat we suggesties geven om dat zo goedkoop mogelijk mogelijk te maken.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Seed7 said:

 

(voor audio/video wel te verstaan, voor bedrijfskritische zaken komt er nog e.a. bij vertraagde kopieen etc.)

Nee Das gaat niet werken want speler herkent alleen usb 2.0 en geen 3.0. Tenzij ik er weer een usb hub 2.0 tussen gooi.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Hans van Liempd said:

Ik heb de 215j, daar zit een aan uitschakelaar op. Wanneer hij uit staat, kan de stekker er uit. Bedenk wél, dat starten en stoppen tijd nodig hebben. Verder vind ik het een ding waar je niet naar om hoeft te kijken. Alleen af en toe updates instaleren.

Je zou ook kunnen kiezen voor een HD met netwerkaansluiting. Een Western Digital My Cloud b.v., maar feitelijk is dat ook een NAS.

 

Hoe snel start hij op? Mijn streamer duurt ook wel een minuut of zo.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bloom said:

@Seed7: we praten hier niet over grote hoeveelheden opslagruimte he, dan kies je inderdaad beter voor ZFS of (imho) zoiets als LizardFS. Het gaat hier om iemand die muziek op een aantal usb-disks heeft staan (kennelijk zonder daar een back-up van te hebben) en die hij niet met succes op zijn streamer kan aansluiten omdat die kennelijk te weinig vermogen heeft in zijn usb-poorten. De streamer kan wel vanaf een netwerkshare werken, vandaar dat we suggesties geven om dat zo goedkoop mogelijk mogelijk te maken.

Nee ik heb wel een back up. Ik heb een 6 tb schijf usb met alle muziek, en die staat dus nu verspreid over die 2,5 inch schijfjes. Als ik een andere oplossing kies, 3,5 inch usb of nas dan staat het daar weer op, dus toch steeds dubbel.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, jepe! said:

Nee Das gaat niet werken want speler herkent alleen usb 2.0 en geen 3.0. Tenzij ik er weer een usb hub 2.0 tussen gooi.

De DAS werd genoemd in combinatie met een RaspBerry PI 4: die heeft usb3 en kan die DAS dus via die weg aan het netwerk aanbieden. De DAS + Raspberry PI 4 vormen dus een NAS. Moet natuurlijk wel die Raspberry PI 4 goed geconfigureerd worden daarvoor. Ik weet trouwens niet of de DAS in combinatie met de RP4 effectief goedkoper uitvalt dan de Buffalo NAS die ik hoger aangehaald heb.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Bloom said:

@Seed7: we praten hier niet over grote hoeveelheden opslagruimte he,

Omvang maakt niet uit, al gaat het om 10 tracks op een stikkie, het concept blijft het zelfde. Dupliceer het stikkie 2x 1:1 leg er een in de keukenla, leg er een bij je audio-maat en gebruik er een in je set. (ZFS sloeg alleen op de back-up NAS bij je audio-maat)

DAS+RPi zal best een fractie duurder zijn, maar je wint wat aan flexibiliteit en je hoeft ook niet meteen voor de 4MB RPi te gaan.

EDIT: en eigenlijk begrijp ik het hele concept van USB schijven zonder eigen voeding niet. Hier liggen stapels van die dingen en altijd met een losse voeding er bij.
EDIT 2: als de streamer met een netwerk overweg kan dan kun je een RPi z'n eigen minimicro LAN laten opzetten tussen een van die schijven en de streamer. Eventueel een gevoed USB hubje voor meer schijven.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Seed7 said:


EDIT: en eigenlijk begrijp ik het hele concept van USB schijven zonder eigen voeding niet. Hier liggen stapels van die dingen en altijd met een losse voeding er bij.

Die kleine 2,5 inch schijfjes nemen veel minder plaats in, ipv 3 stuks 3,5 inch. Evt ook minder geluid. Ik had het met vrijwel lege schijfjes getest, maar vol bleek dus een probleem.

 

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Pjotr said:

Dus jij denkt nog steeds dat een volle schijf meer stroom vergt dan een lege? Tuurlijk.......... de bits staan dan aan de buitenrand en dan moet ie er harder aan trekken.......... :P

Ik heb er geen verstand van. Maar een volle hdd met veel map in map structuur, daar moet hij de streamer gaan zoeken in de mappen, en dat trekt wellicht de stroom. Waarom deed dezelfde hdd met map met zeg 10 cd bestanden, het wel goed, en nu met mappen met zeg 1000 cd bestanden het niet goed? Of is dat onverklaarbaar?

 

Overigens had ik ooit een 3,5 schijf met eigen voeding, waarvan ik per ongeluk een verkeerde voeding had aangesloten, toen liep de streamer ook vast op mappen met veel bestanden.

Edited by jepe!
Link to comment
Share on other sites

On 8/13/2019 at 4:51 PM, Pjotr said:

Meer dan 1TB gaat gewoon niet en is meestal problematisch met het wat oudere spul!

In het geval van de Cambridge, deze werkt al een jaar of 6 met 2 maal 2 tb hdd (wel met eigen voeding, 3,5 tb), en dat werkt prima.

Link to comment
Share on other sites

Inmiddels ben ik er wel achter dat alle schijven met usb 3.0 problemen geven. Vooralsnog werkt het goed als ik een usb hub het met 2  2tb 3,5 inch met eigen voeding er aan hang, en nog een 1 tb usb 2.0  2, 5 inch zonder voeding. Nas stel ik even uit. Alleen dank voor reacties en voor meedenken.

Edited by jepe!
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...