Jump to content
High-End Forums
Sign in to follow this  
kappa7

DCG3 in verschillende uitvoeringen.

Recommended Posts

Hoi hoi,

Graag wil ik hier verslag doen van de bouw van mijn nieuwe voorversterker.

Of eigenlijk zijn het er 2.

Een voor mijn set op zolder en de ander om als hoofdtelefoon versterker te kunnen dienen op mijn werk.

De basis is voor beide versterkers gelijk namelijk de DCG3 van Salas op het DIY Audio forum

Deze heb ik echter wel aangepast naar mijn eigen ontwerp en de printen dus zelf ontworpen.

3sSmzj3.jpg

Dit is een DC gekoppelde Jfet voorversterker. 

Aangezien ik al enige bouw verslagen heb gelezen van deze versterker en ook de reverenties kende waar deze versterker mee vergeleken werd heb ik besloten om deze te bouwen.

Punten waar ik op gelet heb zijn, energie en dynamiek, plaatsing en ruimte.

Op beide punten zou dit moeten voldoen, ik ben dus benieuwd.

Als voeding daarvoor wend ik mij ook DIY Audio en gebruik de shunt voeding van de zelfde ontwerper.

De Ultra BIB  is een Shunt voeding die  ik ook al eerder heb gebruikt voor mijn phono versterker, de Pearl2 pass cloon.

Dit is een geupdate versie van de voeding die nu met makkelijker verkrijgbaar materiaal te bouwen is.

Ook hiervoor heb ik een eigen print ontworpen die weer aan mijn eigen wensen voldoet.

Zo wilde ik graag een print met positief en negatief op een print mat alle aansluitingen naast elkaar.

Op die mannier  kunnen de transistors die koeling nodig hebben mooi tegen de behuizing geschroefd worden.

bEiTK3j.jpg

De eerste voorversterker voor op zolder komt in dit kastje te zitten.

Dit is nu een passive volume regelaar met relais van Tentlabs

Mdy2baZ.jpg

Hier onder is een overzicht van de behuizing zo als ik die in gedachte heb.

JloPBzI.jpg

Deze wordt dus volledig dual mono opgebouwd.

Ik ben hiervoor nog opzoek naar een mooie Rcore transformators maar het idee is al goed zichtbaar.

Het volgende is de hoofdtelefoon versterker die dus de zelfde print krijgt alleen met een enkele voeding.

Ook de shunt is gelijk maar zal nu ook de DAC gaan voeden.

Voor de behuizing heb ik een Sony TA212 gevonden.

C3GpQg0.jpg

Deze is nu leeg gehaald en enkel de behuizing en de UV meters zullen worden hergebruikt.

Zo ziet dat er nu van binnen uit.

f1zADly.jpg

Links boven zie je de transformator met daarnaast de motor controller die de afstandbediening regelt voor de volumeregelaar en de ingang selectie.

Daarnaast zit de volumeregelaar en de relais die de ingang schakelen. 

Rechts in de hoek hebben we dan de USB Dac deze hebben jullie als eens beluisterd bij het DAC vergelijk bij Hans.

Links voor hebben we dan de voeding shunt met rechts de voorversterker print zelf.

Verder ontbreekt nog de schakeling voor het aansturen van de UV meters maar dat komt op gaatjes print en moet ik nog een plekje voor zoeken.

De hoofdtelefoon die dit moet gaan aansturen is de AKG K271 MKII

Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat spelen.

Op dit moment gebruik ik deze Hoofdtelefoon al via de PC maar mis daar wel de drive die deze unit wel kan hebben.

Via de telefoon gaat dat al een stuk beter.

Groetjes George

Ik heb er geen sjoege van maar ik vind het prachtig.
Mooi die Sony behuizing.