Jump to content
High-End Forums
Sign in to follow this  
SMarcel

Ortofon 2M voor Thorens TD-160 MkII, welke?

Recommended Posts

Hallo forummers,

Ik ben voornemend om mijn draaitafel te voorzien van een ander MM element en mijn keus is gevallen op een Ortofon 2M serie. Prijstechnisch zit ik nog tussen de Blue en de Bronze in qua voorkeur.

Nu kom ik alleen iets bijzonders tegen en dat is dat je van elke 2M type ook een Verso uitvoering hebt. Nu heb ik een Thorens met een volgens mij (met behulp van foto's op internet) TP-16 Mk III Isotrack arm.

Nu komt natuurlijk de vraag, wat maakt het verschil in keus voor een "gewone" 2M of een 2M Verso.

Oh ja, kom niet met suggesties voor een MC element aan want ik heb net een mooie, nieuwe Rega Pré gekocht voor MM elementen.

 

Ik hoor/lees graag van jullie.

 

Groeten,

Marcel

Edited by SMarcel

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minutes ago, SMarcel said:

Hallo forummers,

Ik ben voornemend om mijn draaitafel te voorzien van een ander MM element en mijn keus is gevallen op een Ortofon 2M serie. Prijstechnisch zit ik nog tussen de Blue en de Bronze in qua voorkeur.

Niet doen,  koop een MP-150 of MP-200 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet doen??

OK, maar om/met welke reden is dit advies gegeven? Persoonlijke voorkeur of een andere reden. 

Groeten,

Marcel

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marcel,
Ik weet niet of je dit onderstaande ook had gelezen/gevonden op het www.

Geïnspireerd door de facetten van een diamant heeft de Deense ontwerper Møller Jensen de 2M Series vormgegeven. Deze serie van MM elementen bestaat uit de 2M Red, Blue, Bronze en Black uitvoeringen die allen zonder kleuring in weergave zo precies mogelijk de groef in het vinyl uitlezen. De Red is het instapmodel en de Black is het topmodel van de 2M Series.  Recent zijn 2 modellen voor de weergave van 78 toeren grammofoonplaten (2M78) en mono langspeelplaten (2M Mono) toegevoegd.  De naalden zijn te vervangen. De 2M Verso varianten zijn speciaal voor toonarmen en headshells waarbij het element van onderaf wordt bevestigd. De Verso modellen worden bovendien geleverd met een extra inbouwset voor Thorens™ headshells met afwijkende schroefmaat (2 mm).

Zie ook hier https://hnny.nl/ortofon/MM-2M-series-2m-bronze.html

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, SMarcel said:

Niet doen??

OK, maar om/met welke reden is dit advies gegeven? Persoonlijke voorkeur of een andere reden. 

Groeten,

Marcel

 

 

Als je even op dit forum speurt, weet je dat ik een net een  link geplaatst heb dat een Nagaoka MP200 een hele reeks elementen inclusief MC en de 2M brons in de schaduw zet.

Daarnaast heb ik zelf de nodige ervaring met een MP150 in een TD-160 en de MP200 in een PS6750.  Maar als je persé Ortofon wil prima toch. Maar weet, dat je meer voor je geld kunt krijgen.

Je kunt b.v. ook even hier kijken  http://www.puresound.be/recensies/archive/2014/november/article/nagaoka-mp110-en-mp200-op-de-testbank/?tx_ttnews[day]=07&cHash=9fd8433f135e3549c0c08a3945757cbb

Succes 👋🏻

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eerlijk? De 2M serie is wel de grootste zooi die er te vinden is. Ze klinken allemaal slecht t.o.v. andere elementen in dezelfde prijsklasse. Om nog wat olie op het vuur te gooien, intern zijn de 2M gewoon OM en OMB elementjes, maar dan in een andere behuizing. En die behuizing is dermate bagger dat de OM en OMB (die ook al niet geweldig zijn) beter klinken.

Neem de raad van Jack ter harte en ga voor een Nagaoka MPxxx. Het zijn geweldige allrounders en allemansvriendjes. En wil je net een tikkeltje meer frisheid, is de AT-VM95 reeks met de nieuwe naalden ook zeker een optie. Ook niet te versmaden, de M2000 reeks van Goldring. Deze 3 reeksen verkies ik te allen tijde boven een Ortofon 2M (en hun andere spullen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch is het merkwaardig dat de voorloper van de 2M en OM serie, de VMS 20E MkII / VMS 30 MkII, wel fijn klonken voor destijds FL35,- Had dezelfde motor als de M2 en OM. Iemand moet flink de bocht uitgevlogen zijn daar in Denemarken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelf vind ik de AT eigenlijk ongelooflijk goed voor het geld. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Audiofreak, bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag.

Met vriendelijke groet,

Marcel

Oh ja, ik heb toch nog maar even de merken sites bezocht (Ortofon en Nagaoka) en ben de volgende informatie tegen gekomen welke mijn keus ook weer bevestigen.

 

Op de Nagaoka site staat het volgende over de Nagaoka MP-200.

The stylus replacement interval varies depending on the using conditions. But for general use at home, the reference time is between 150-200 hours in which the stylus begin to wear and the tone quality deteriorates. Recommend replacing the stylus as aerly as possible to enjoy clear tone for a long time and not to damge the disc grooves.

 

 

Op de Ortofon site staat het volgende over de Ortofon 2M Bronze.

Stylus lifetime: with proper care we find that up to 1000 hours is possible without degradation of performance.

Edited by SMarcel

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5-8-2019 at 11:11, SMarcel said:

Audiofreak, bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag.

Met vriendelijke groet,

Marcel

Oh ja, ik heb toch nog maar even de merken sites bezocht (Ortofon en Nagaoka) en ben de volgende informatie tegen gekomen welke mijn keus ook weer bevestigen.

 

Nagaoka MP-200.

Het interval voor het vervangen van de stylus is afhankelijk van de gebruiksomstandigheden. Maar voor algemeen gebruik thuis ligt de referentietijd tussen 150-200 uur waarin de stylus begint te slijten en de toonkwaliteit verslechtert. Aanbevolen wordt om de stylus zo luchtig mogelijk te vervangen om langdurig van een heldere toon te genieten en de schijfgroeven niet te beschadigen.

 

 

Ortofon 2M Brons.

Stylus-levensduur: met de juiste zorg vinden we dat tot 1000 uur mogelijk is zonder prestatievermindering.

Ik snap je wel. Maare ik wil er toch iets tegenin brengen. Dat stukje over naaldslijtage van de Nagaoka zou ik met een korrel zout nemen. Gemiddeld gaat een naald langer mee dan de 150-200 uur. Dat een naald slijt is normaal, die slijt al bij de eerste lp die het aftast. Naaldslijtage hangt van meerdere factoren af, zoals de staat van de lp, welke kwaliteit lp en waar de groeven dicht op elkaar (bijv Arcade of KTell verzamellp) of juist verder uit elkaar liggen (bijv een masterlp). Bij de Arcade lp zal de naald veel harder slijten dan een master lp. Hoe vuil zijn de lp en hoeveel vuil neemt de naald op elke keer. Hoe vuiler je lp's hoe sneller je naald vuil zal zijn en wat ook slijtage veroorzaakt. Een verkeerde naalddruk kan je naald ook laten slijten.

Ortofon kan wel zeggen dat de prestatie pas na 1000 uur slijt, maar dat geleuf ik dus niet. In mijn optiek is dat marketing gelul. Men zegt in de wandelgangen dat bij Ortofon elementen  op termijn last van doorzakking krijgt van de naald/cantilever. Ik heb in het verleden diverse Ortofon elementen gehad en was in een ver verleden een grote fan van de MC serie, zoals de MC-2000 en de MC-3000 (jaren 80 en 90). De MC-2000 heb ik nog steeds als curiositeit en omdat het mijn allereerste 'echte' MC element was. Maar ik zou geen Ortofon meer kopen in de toekomst. 

Welke ik zou kiezen als ik in jou schoenen stond? Ik zou toch de Nagaoka kiezen boven een Ortofon. Nagaoka is levendiger en dynamischer in mijn beleving en heeft een diepere bass weergave in mijn oren. 

Ikzelf ben lange tijd een MC liefhebber geweest en heb vele dure elementen gehad, zoals de eerder genoemde Ortofon MC-2000 en ook de MC30 Super, maar ook een Kiseki Ruby Blue Agaat, Dynavector DS-17 en een Jan Allaerts MC One Boron. Allemaal mooie elementen (al zeg ik het zelf), maar sinds verleden jaar ben ik weer terug naar MM elementen gegaan. Ik draai nu met een Goldring 2500 MM/MI element en zeer tevreden over. 
Ik moest toen kiezen van mezelf tussen een Nagaoka MP 500 en de Goldring 2500. Ik koos de laatste, mede op aanraden van mijn goede vriend en forummaat Sodejuu.

Het beste is natuurlijk om een winkel te zoeken waar men beiden elementen verkoopt en kan demonstreren aan je. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet veel van analoge weergave en weergevers, maar als een -laten we zeggen- “diamant” naald al na 150 uur versleten raakt, wat zou er dan nog van je LP zelf over zijn? Er is toch wel een aanzienlijk verschil in hardheid.

Groet,

Leobus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat vast niet om 1 LP, maar om een heleboel, die allemaal een beetje slijten. Alleen die arme naald is in zijn eentje. En, wie weet, slijt die wel harder van vuile platen dan van schone. Als je die schoon maakt, heb je weer prima platen, maar een versleten naald. Vervang die, en je kunt weer een heel eind vooruit. Nu draai ik niet veel platen, maar degene die ik heb, zijn netjes behandeld en kunnen nog steeds goed gedraaid worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij de LP slijt het elke keer maar een kleinbeetje de naald staat continu op de plaat en heeft de belasting dus de hele tijd als deze aan het werk is. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wanneer is zo'n naald eigenlijk versleten? Er worden wel aantallen geroepen voor 1000 platen voor een synthetische diamant tot 5000 platen voor een natuurlijke diamant. En is dat dan per uur, plaat of aantal plaatkanten? En wat is dan het criterium om een naald als versleten te beschouwen?  Door wie en hoe is dat bepaald? Heb het idee dat er meer naalden "verslijten" door toedoen van de "werkster" dan door het draaien van plaatjes.

Edited by Pjotr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een naald is versleten wanneer de zijkant van de naald zo vlak is, dat deze de de hoogfrequent ribbels in de plaat niet meer raakt. 

Een microridge-naald zou langer mee kunnen, omdat de radius niet veranderd tot de rillen weg zijn. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minutes ago, Hans van Liempd said:

Een naald is versleten wanneer de zijkant van de naald zo vlak is, dat deze de de hoogfrequent ribbels in de plaat niet meer raakt. 

Een microridge-naald zou langer mee kunnen, omdat de radius niet veranderd tot de rillen weg zijn. 

 

Ah, op die manier :huh: En hoe weet je dat dat het geval is? :confused:

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minutes ago, Pjotr said:

 

Ah, op die manier :huh: En hoe weet je dat dat het geval is? :confused:

Wanneer de hoge tonen wegvallen. Voor mij dus een heel stuk later dan bij iemand van 12 jaar oud. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://www.analog-forum.de/wbboard/index.php?thread/114252-wie-lange-hält-ein-tonabnehmer-grundsatzfrage/

Lees de tweede bijdrage met citaat van de ontwikkelingsleider van EMT. Echte (!) diamant is zo’n beetje het hardste materiaal ter wereld. Bij aanraking van zacht materiaal zal dat nauwelijks slijten.

 

 

 

Edited by carl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Psies, mooi draadje Carl. Vooral die post dat een diamant materiaaltechnisch gewoon niet kan slijten van contact met PVC! Hooguit van de vervuiling die er op ligt. Dusssssssssssssssssssss.................... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

......... hebben we een effectieve  platenstofzuiger nodig. Voorkomt ook dat dit stof in het element komt. Overigens zal de ene diamant de andere niet zijn. Ik hoorde zelfs dat vele “diamanten” gemaakt zijn van geperst diamantenstof. Het ultieme hergebruik.

Edited by carl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt, dat is de middle class :D In alle goedkope elementen zit toch echt een synthetische diamant. Ook niet verkeerd. Naar wat ik begrijp kan men dat nog niet zo hard maken als natuurlijke diamant (ca, 1/5).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naalden van duurdere elementen zijn meestal uit natuurdiamant (nude). Soms zo klein, dat je het puntje nauwelijks ziet zitten. Ik had eens een Glider waarbij leek of de naald was afgebroken. Niet dus, hij was alleen verstopt achter een harde korst. Voorzichtig schoon gekrabd en het speelde weer uitstekend.

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minutes ago, Hans van Liempd said:

Soms zo klein, dat je het puntje nauwelijks ziet zitten...............

................ Voorzichtig schoon gekrabd en het speelde weer uitstekend.

  •  

Had je daar een speciaal naaldenkrabbertje voor of zo  :confused:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...