Jump to content

Cd speler op Eindversterker.


Groovy
 Share

Recommended Posts

Een volume regeling zit er wel op,maar de knoppen zitten aan de achterkant beetje onhandig.
De cd speler heeft ook een volume regeling.

@tito  Op de variabele uitgang dus.
Ik heb er beetje schrik van dat ik iets opblaas,heb geen zin in een ontploffing😁


 

Link to comment
Share on other sites

Als de cd-speler ook een volumeregeling heeft, begin met die op de minstand en draai die héél langzaam omhoog, dan zou het prima moeten werken.

Link to comment
Share on other sites

Peter,

Let even op als je een Marantz CD-speler gebruikt: daar is een aantal modellen bij met een digitale volumeregeling, die bij aanzetten VOLUIT staat.
Die moet dus eerst handmatig worden teruggeregeld, dat is helaas niet vast in te stellen.
Ik weet alleen niet meer precies welke modellen dat zijn/waren, en ongetwijfeld komt het ook bij andere merken voor.
Daar dus even op letten ivm. de restwaarde van je tweeters. ;)

Link to comment
Share on other sites

Sander.

Ik heb een dcd Denon 2700 cd speler met volumeregeling variabel.
De Yamaha M2 ook dus die kan ik terugdraaien.
Het is allemaal niet noodzakelijk,maar ik ben benieuwd of dat een positief klankmatig effect heeft.
Als er ook maar enig risico is dan doe ik het niet.

Link to comment
Share on other sites

Peter, met de cd-speler rechtstreeks op de eindversteker zal het normaal gesproken aanzienlijk minder klinken, dan als je een (fatsoenlijke) voorversterker er tussen hebt. Redcen is dat er geen juiste impedantieaanpassing is tussen uitgangsimpedantie van de cd-speler en de ingangsimpedantie van de eindversterker. In principe is dat de hoofdtaak van een voorversterker, nl het passend maken van de impedanties.

Mocht het toch beter klinken, wordt het tijd afscheid te nemen van de voorversterker ;)

Link to comment
Share on other sites

Helemaal mee eens, het klinkt vaak ook erg dun. Maar je kan het gewoon proberen. Volume op cd-speler en eindversterkers terugdraaien en kijk maar hoe het klinkt.

Maar ik zou er een voorversterker tussen zetten (ik dacht vroeger ook dat het wel ging en het klonk ook aardig, tot ik een goede voorversterker te leen kreeg).

Link to comment
Share on other sites

Oei.... Ik heb een passieve voortrap en eigenlijk zit er dus niets tussen, alleen een bronschakelaar en verzwakker..... Ik heb de verschillen tussen de passieve- en mijn DHT-Rob buizen-voorversterker laatst kunnen horen en besloten dat die laatste dus verkocht kon worden. Het voegt wat toe en eigenlijk wil je dat toch niet? 🤣 😎

Link to comment
Share on other sites

Eigenlijk is de naam "voorversterker" een beetje fout. Meestal moet die nl verzwakken, maar hoofdtaak blijft impedantie-aanpassing. En dat zit bij die van René echt wel goed, in tegenstelling van vele andere passieve "voorversterkers" die helaas maar op 1 volumestand fatsoenlijk/goed klinken, want dan klopt de aanpassing.

Verzin eens een goede naam voor een voorversterker wat de lading echt dekt. Philips gebruikte in de jaren 70 al de naam "regelversterker". Dat gaat al de goede richting op. "bronkeuze-impedantie-volumeregelaar" zou een optie zijn, maar dan haakt 90% van de bevolking af. "Schakelregelaar" past al beter in de volksmond. Wie volgt?

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Sodejuu said:

Peter, met de cd-speler rechtstreeks op de eindversteker zal het normaal gesproken aanzienlijk minder klinken, dan als je een (fatsoenlijke) voorversterker er tussen hebt. Redcen is dat er geen juiste impedantieaanpassing is tussen uitgangsimpedantie van de cd-speler en de ingangsimpedantie van de eindversterker. In principe is dat de hoofdtaak van een voorversterker, nl het passend maken van de impedanties.

Mocht het toch beter klinken, wordt het tijd om de voorversterker te vervangen.

Edited by Groovy
Er gaat iets fout,ik zit op een ander apparaat te rammelen. @. Sodeju ik heb het berepen
Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Groovy said:

Er gaat iets fout,ik zit op een ander apparaat te rammelen. @. Sodeju ik heb het berepen

Ik begrijp er eigenlijk niks van? Mag je het nou wel of niet beter vinden? Benieuwd wat je er eigenlijk zelf van vindt. Er is op zich niets op tegen om je Yamaha M2 direct op de variabele uitgang van je Denon aan te sluiten. Wat impedanties daar nou niet goed zouden zijn? Het is er voor gemaakt.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Het werkt heel goed,maar naar mijn idee niet slechter of beter dan met een goede voorversterker.
Ik hoef de volume stand van de m2 maar een fractie open te draaien en het geluid knalt uit de speakers.
Ik sluit de cd speler weer aan op de Luxman.

Link to comment
Share on other sites

Het hangt ook een beetje af van de configuratie van het analoge deel incl. de volumeregeling van de CD-speler.
Het betreft hier een topmodel van Denon dus ik neem aan dat er voldoende aandacht is besteed aan de stroomreserve en inwendige impedantie van de uitgangstrap, en dan haal je waarschijnlijk niet veel winst met een voorversterker ertussen.
Ik heb het schema niet van de Denon, maar het zou me niet verbazen als daar à la Sony/Meridian/Madrigal enz. een klein discreet klasse A-trapje in is gebruikt met de volumeregeling daarvóór.
Dat geeft dus voldoende reserve en is goed te vergelijken met een aparte voorversterker(trap).
Met een "ordinaire" speler, die van een tegengekoppeld opampje plus stroombegrenzend weerstandje is voorzien in de uitgang, zou je, afhankelijk van de gebruikte interlink, een verschil kunnen waarnemen (en in ieder geval meten).

Gezien de impedantie-problematiek (matching) geef ik zelf tegenwoordig de voorkeur aan een geïntegreerde versterker waar de interne verbindingen kort zijn en de impedanties "van nature" op elkaar zijn aangepast.

Link to comment
Share on other sites

Ik begrijp het,het zal zijn zoals  als je zegd.
Het was in ieder geval leuk om te proberen.
Leek als ik ben heb ik altijd gedacht dat er een vv tussen moest hangen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...