Jump to content
High-End Forums
carl

27 000 euro

Recommended Posts

Vanmorgen zat ik bij de koffie een ingezonden brief in het NRC te lezen. De man was architect en had berekend dat de verbouwing van Huis ten Bosch 27.000 euro per vierkante meter had gekost. Hij had wel eens eerder een particuliere woning verbouwd en veel discussie gehad met de opdrachtgever omdat hij 6000 euro per vierkante meter wel erg duur vond, maar dit is extreem. Laat het duidelijk zijn Huis ten Bosch is een monument en dat mag best wat kosten als erfgoed. Ook de werkruimte mag representatief zijn. Maar als ik op TV foto's zie van de woonvertrekken vind ik dat eerlijk gezegd allemaal wat overdreven. Met duizenden steentje is bijvoorbeeld het DNA profiel van het Koningspaar uitgebeeld. Als het nou nog voor de akoestiek was ūüėĀ¬†Dat alleen al kost klauwen van geld. Ik vind eerlijk gezegd dat Maxima en Willem bij het woongedeelte hier ook een eigen verantwoordelijk in hebben.¬†¬†Dat geldt trouwens ook als een van hun tegenover een wrede moordenaar zit. Gewoon opstappen zou in zo‚Äôn situatie zou ik zeggen. Doe ik ook als ik tegenover Binn¬†Laden zit (en veilig weg kan)

Edited by carl

Carl ,zo iets moeten ze met de grond gelijk maken ,het zijn gewoon macht beluste personen die aandacht willen .en de kleine man moet er voor dokken.

Kijk eens naar het verleden kapitale kastelen die weg rotten of paleizen die tijdens de oorlog vernield zijn tot op de grond,door macht beluste idioten waardoor de kleine man werd kaal geplukt.

Erger vindt ik ook door miljoenen kosten door recht zaken in de rechtspraak voor al strafrecht is een goudmijntje voor strafrecht advocaten en domme rechters.

19 minutes ago, carl said:

Vanmorgen zat ik bij de koffie een ingezonden brief in het NRC te lezen. De man was architect en had berekend dat de verbouwing van Huis ten Bosch 27.000 euro per vierkante meter had gekost. Hij had wel eens eerder een particuliere woning verbouwd en veel discussie gehad met de opdrachtgever omdat hij 6000 euro per vierkante meter wel erg duur vond, maar dit is extreem. Laat het duidelijk zijn Huis ten Bosch is een monument en dat mag best wat kosten als erfgoed. Ook de werkruimte mag representatief zijn. Maar als ik op TV foto's zie van de woonvertrekken vind ik dat eerlijk gezegd allemaal wat overdreven. Met duizenden steentje is bijvoorbeeld het DNA profiel van het Koningspaar uitgebeeld. Als het nou nog voor de akoestiek was ūüėĀ¬†Dat alleen al kost klauwen van geld. Ik vind eerlijk gezegd dat Maxima en Willem bij het woongedeelte hier ook een eigen verantwoordelijk in hebben.¬†¬†Dat geldt trouwens ook als een van hun tegenover een wrede moordenaar zit. Gewoon opstappen zou ik zeggen. Doe ik ook als ik tegenover Bin Laden zit (en veilig weg kan)

'Tis i.d.d. merkwaardig met een VVD aan het roer die fel anti-oranje is........ Dat ze dat zomaar stilzwijgend hun gang laten gaan valt mij erg tegen van ze.

Dat is helemaal niet zo vreemd. Aannemers zijn VVD stemmers. Die moet je te vriend houden. En het kan nog erger uitgelegd worden. (Van Rey Roermond bijvoorbeeld!) Je weet het niet, je weet het niet. Mijn vertrouwen in de VVD is door al die affaires wel tot nul gedaald.

Groet,

Leobus

Heb nou niet de indruk dat aannemers van die DNA-puzzelaars zijn... Maar je hebt een punt Leo, als er poen en aanhangende stemmers aan te pas komen, knijpt men er graag een oog je dicht... Het natuurlijk van de zotte dat de hele gemeenschap opdraait voor de exorbitante kosten van huisvesting van een elitair gezinnetje terwijl ze dat makkelijk zelf kunnen betalen. Het is je reinste uitkeringsfraude!

Edited by Pjotr

17 minutes ago, Pjotr said:

.......gezinnetje terwijl ze dat makkelijk zelf kunnen betalen.....

D√°t vind ik nu ook. "Wij" moeten de verbouwingen aan onze huizen toch ook zelf betalen?¬†ūü§£¬†ūü§£¬†ūü§£

Het gebouw is natuurlijk een rijksmonument en ik ben zeker voorstander van dit soort objecten in stand te houden. Door de oorlog en de moderniteit is er al zoveel teloor gegaan. En dat de werkplek gezien de moderne eisen geld kost heb ik zeker ook begrip voor. Ik vind wel dat het woongedeelte door het koningspaar met eigen geld ingericht moet worden. En om nu zomaar de VVD weer van alles de schuld te geven vind ik te kort door de bocht. Dit gebouw valt waarschijnlijk onder het rijksvastgoedbedrijf en Mevrouw Ollogron van D 66 is daarvoor verantwoordelijk.De regels voor aanbesteding zijn bovendien erg streng. Ik betwijfel ten zeerste of de VVD er enige invloed op heeft. De kosten vloeien voort uit de inhoudelijke eisen die gesteld worden door ambtenaren. Ik vermoed dat het secretariaat van Maxima en Willem ook nog wel invloed heeft gehad. Je wilt het niet geloven maar dat soort lui zijn zeer veeleisend. Ik heb eens meegemaakt dat een sympathieke bestuurder in een relatief goedkope tent met een commissie van 30 man wilde gaan eten. Hij kwam er ook wel  met zijn vrouw en kinderen. De betrokken ambtelijke secretaris van de commissie vond dat ordinair en boekte gewoon een zeer duur restaurant. Was wel erg goed want ik maakte dat voor het eerst mee. 

Trouwens  in dezelfde ingezonden brief stond volgens mij dat de renovatie van het gebouw van de Tweede Kamer 70.000 euro per vierkante meter zou gaan kosten. Vandaar dat de regering (Ollogron) Pechtold er tussen geschoven heeft om de zaak nog een beetje onder controle te krijgen in samenwerking met de tweede kamer.

Wat voor een stereo zou er trouwens in huis staan: B&O multiroom vermoed ik.

Edited by carl

Nou nou nou: geld moet ook rollen. Mag dan niet goedkoop zijn: hier hebben toch ook weer heel wat vaklui een boterham aan verdiend. Die kunnen daarvan weer belasting en btw betalen en zo stroomt een flink bedrag terug naar de staat.

Dat was de strekking van mijn topic Roger. Investeren in je cultureel erfgoed is meestal wel een goede zaak denk ik. Je zal het ook wel als land  terugverdienen aan toerisme e.d. Het ene opknappen is echter niet het andere opknappen. En waarom een gratis dienstwoning voor M&W en dan nog zo luxe. En bij de verbouwing van de tweede kamer leek het wel te gaan om de eer en glorie van een architect. Kennelijk hebben die mensen veel te veel beleidsvrijheid. Gelukkig zag de tweede kamer het niet zitten vandaar een andere architect en Pechtold.  Overigens vonden kamerleden het maar niets een tropische werkplek (duur en niet passend in de historische context) en een vergaderzaal met PVC vloer (goedkoop en ook niet passend in de historische koptekst).

2 hours ago, carl said:

Het gebouw is natuurlijk een rijksmonument en ik ben zeker voorstander van dit soort objecten in stand te houden. Door de oorlog en de moderniteit is er al zoveel teloor gegaan. En dat de werkplek gezien de moderne eisen geld kost heb ik zeker ook begrip voor. Ik vind wel dat het woongedeelte door het koningspaar met eigen geld ingericht moet worden. En om nu zomaar de VVD weer van alles de schuld te geven vind ik te kort door de bocht.

Ja, eigenlijk is het die jou zo gehate den Uyl zijn schuld :P

Met een groot achterstallig onderhoud van meer dan 20 jaar van, ook economisch gezien, noodzakelijke sluizen en bruggen, is zoiets niet te verkopen als verantwoord beleid.

Edited by Pjotr

Ben trots op onze koning en koningin.  Ze doen beide veel goeds voor ons land.  Niet in geld uit te drukken. :)  

Ik ben de koning te rijk met mijn setje.¬†ūü§ó

Ik zat eens even te berekenen hoeveel mijn verbouwing op de luisterzolder per vierkante meter hebben gekost inclusief inrichting en hifi. Dat laatste trekt de meterprijs natuurlijk wat omhoog. Maar Als ik 27000 euro per meter zou mogen besteden inclusief hifi dan zou ik meer dan 750.000 euro mogen uitgeven. Een dagje koning en ik heb een groot probleem: want hoe geef ik zoveel geld uit aan een hifi installatie die past op mijn zolder.

2 hours ago, Pjotr said:

Ja, eigenlijk is het die jou zo gehate den Uyl zijn schuld :P

Nee hoor Peter haten zeker niet. Ik denk wel dat de politiek in die tijd door de aardgasbaten niet meer realistisch bezig was.¬†Ze hadden toen ook weinig inzicht¬†in de effecten van beleid en dat leidde weer tot verspilling.¬†¬†En wees eerlijk wat werd er¬†toen aan verpleeghuizen e.d. per pati√ęnt uitgegeven? ¬†Politiek moest je gewoon mondig zijn en dan kwam het geld naar je toe.¬†¬†Maar we hebben het over de huisvesting van Maxima en Willem.

Edited by carl

15 minutes ago, Tubejack said:

Carl stop nou eens met dat gedoe over geld. Tel je zegeningen, die zijn vast veel meer waard. 

ik ben stemmer Jack en ik ben gewoon ge√Įnteresseerd wat er met ons¬†belastinggeld gebeurt. Dus als ik in de krant lees dat een nacht in de gevangenis duurder is dan een nacht in het Hilton interesseert me dat ondanks het feit dat ik in beiden nog nooit geweest ben¬†ūüėĬ†Zal wel met mijn vorige beroep te maken hebben.¬†Verder¬†gun ik Willem en Maxima¬†het beste in de wereld en vind ook dat ze veel goed doen,¬†maar dat¬†hoeft toch niet te betekenen dat ze op onze kosten zo duur moeten wonen.¬†

Edited by carl

Denk je nu echt, dat een president -waarvan vele gehaat door eigen bevolking- nou zoveel goedkoper is. Verdiep je daar eens in en verbaas je. Ik vind werkelijk dit topic: "not done" :wacko:  O dat zijn jou en mijn belasting centen niet. Nou dan heb je het mis, indirect wel. Denk daar maar eens over na. 

Een president is minstens zo duur als een koning, zij het dat zijn broers en zussen, opa en oma en vader en moeder niet ook nog onderhouden hoeven te worden. Ik zie het nut niet van een pipo die gelijker moet zijn dan de rest. Waarom een koning/keizer/president? Die zijn er alleen maar om schicky-micky te doen. Een soort √ľber-ambassadeur, aka uithangbord. Nutteloos en kostbaar.¬†

Cultureel erfgoed OK, maar hier werd de begroting van de verbouwing met 100% overschreden. Wie geeft er nou wat om zo'n DNA-muur? Niemand! Over de balk gegooid geld dus (zoals onze overheid dat regelmatig tracht te plegen). Met die extra 25 miljoen had je ook iets nuttigs kunnen doen, bijvoorbeeld in onderwijs of zorg steken. Nu zit zo'n omhoog geboren persoon zicht te verkneukelen.

Wat de verbouwing van het Binnenhof betreft, doe wat nodig is. Niet meer en niet minder, maar wel degelijk (kwaliteit). Het hoeft niet te blinken. Wat een onzin. Als wij vergaderen met de audioclub is dat ook in een zaaltje achter een kroeg. Dat is voor de amateurs die ons land plegen te besturen ook voldoende.

Ik weet dat mijn denkwijze radikaal is, maar denk er zelf eens over na. Het kan allemaal veel gematigder en eerlijker.

Edited by Sodejuu

Jack waar heb ik ooit gezegd dat ik tegen het koningshuis ben. Sterker ik heb veel respect voor ze. Maar een teken van respect betekent automatisch ook kritiek kunnen leveren want anders heb je geen respect maar ben je alleen maar onderdanig.

Als jij met je vrouw naar de supermarkt gaat doe je voortdurend keuzes, want het geld is niet oneindig. ¬† Iemand die bij de overheid werkt op beleidsniveau is ook voort durend bezig met keuzes. Gaan we de bodem saneren, iets aan het klimaat doen of toch de ouderen verzorgen. ¬†En dat is in feite wat ik boven doe. Dat staat volledig los van mijn persoonlijke situatie. Vanaf de eerste dag dat ik gewerkt heb bij de overheid was¬†¬†de vraag: ‚Äú kunnen we niet meer doen met het geld ten nutte van de maatschappij‚ÄĚ . Ik word echt misselijk van verspilling van overheidsgeld en dat heeft niets met politieke voorkeur te maken.¬†In die zin interesseert me die discussie over 27.000 euro per vierkante meter dus wel. Een goed hulpmiddel is dan je af te vragen wat je zelf hebt uitgegeven aan eenzelfde doel en¬†wat je¬†met dat vele geld zelf had¬†kunnen doen. Dan wordt het allemaal wat tastbaarder.¬†

Roger met die verbouwing ben ik helemaal met je eens. De tweede kamer moet je duurzaam en actueel verbouwen, maar op liflafjes voor veel geld zitten de meeste kamerleden niet te wachten en ik al helemaal niet. De kamerleden willen het gebouw ook zoveel mogelijk in de oude staat houden, maar wel met een goede verwarming (schijnt plaatselijk een probleem te zijn) en bijvoorbeeld een kantine waar gezond te eten valt.

En representatief zijn als overheid kan inderdaad met relatief minder geld. Dat bezoek van Obama met op de achtergrond  de Nachtwacht was toch bijvoorbeeld fantastisch en het is de hele wereld op TV geweest. Maar ja waar ontvangen we de volgende keer de president van China? 

Edited by carl

En dan ondertussen de belastingdienst maar aansporen om onterecht uitgekeerde toeslagen die helemaal niet onterecht blijken te zijn laten terugvorderen. En vele levens de vernieling in helpen daarmee.

https://news.google.com/articles/CBMidGh0dHBzOi8vd3d3LnJ0bG5pZXV3cy5ubC9jb2x1bW5zL2NvbHVtbi80NzczNzIxL21lbm5vLXNuZWwtYmVsYXN0aW5nZGllbnN0LXRvZXNsYWdlbmFmZmFpcmUtbWluaXN0ZXJpZS12YW4tZmluYW5jaWVu0gEA?hl=nl&gl=NL&ceid=NL%3Anl

Daarmee kun je dat wassenaarse verwende nest wel verbouwen ja...

Edited by thingman

Ze zijn inmiddels van het oude huis in Wassenaar verhuist naar Den Haag Toine. Ik vind trouwens Maxima een prima en ook warme vrouw - daarbij erg (ook sociaal) intelligent. Willem staat weer wat minder makkelijk tegenover mensen, maar hij probeert het zeker goed te doen en volgens mij doet hij dat ook. Het is maar zeer de vraag of de nieuwe woning zo duur is geworden door hun schuld. Maar ze hadden er ook zelf een beetje op moeten toezien. En persoonlijk had ik me ziek gemeld als ik met die Saoedische boef een afspraak had. 

¬†Die zaak met die gastouders kan je hier moeilijk aan deze discussie koppelen.Was het niet zo dat opa en oma een overheidsvergoeding kregen¬†voor het oppassen op hun kleinkinderen. Ga ik morgen ook doen - kom maar hier met de poen¬†ūüėÄ

Edited by carl

1 hour ago, carl said:

............................................... en bijvoorbeeld een kantine waar gezond te eten valt.

En dat heeft nou helemaal niks te kosten: De ongezonde kok ontslaan en een gezonde aannemen. Mahjah, de bitterballen zijn tegen....... :D

Voor niks gaat de zon op Peter¬†ūüėĬ† Een¬†¬†gezonde keuken betekent tegenwoordig¬†wel bereiding ter plekke. Mijn oude baas had op een bepaald moment ook een kostbare keuken.

Edited by carl