Jump to content

MC + SUT + MM-phono


Ove Rickland
 Share

Recommended Posts

Dan is dit ook al weer opgelost Jack en ga ik toch een keer een trafo uitproberen opzoek naar de nog heiliger graal.

En op een of andere manier is het allemaal geneuzel en gaat het er uiteindelijk om hoe het klinkt.😀

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, carl said:

Dan is dit ook al weer opgelost Jack en ga ik toch een keer een trafo uitproberen opzoek naar de nog heiliger graal.

En op een of andere manier is het allemaal geneuzel en gaat het er uiteindelijk om hoe het klinkt.😀

Geneuzel?  Nee vind van niet, Benz gebruikt niet voor niets 22KΩ in zijn eigen phono-pre.  Heilige graal? dan moet je waarschijnlijk naar een heel andere phono-trap.  😜

Link to comment
Share on other sites

Ik vind die Pass kloon toch wel erg goed Jack. Klinkt muzikaal en heel erg makkelijk. Wordt overal zeer geloofd en ook George heeft hem, kennelijk met nog zwaardere voeding.

 Maar goed een buizen trap met step up zou ik zeker nog een keer willen proberen. Ik heb trouwens indertijd een buizen trap van Hanze gerecenseerd maar dan met een actieve trap voor MC. Jaap Pees prefereerde die MC trap boven een met trafo. Maar op een of andere manier stoorde er iets op die phonotrap.

Toch snap ik van die Ruby weinig. Volgens de gebruiksaanwijzing zit de optimale impedantie tussen de 500 en 47000 OHM en dat is toch wel een erg ruime ranche. Zoiets dat je een pensioen krijgt van tussen de 500 euro en 47000 euro 😯 eigenlijk betekent het “zoek zelf maar uit”.

PS de Heilige Graal bestaat waarschijnlijk niet, dus het is alleen maar een streven. Van de Hul denkt daar kennelijk anders over 😉

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

En zijn wel meer MC elementen met een ruime marge. De lyra Delos is er ook zo een. Maar dan keurig gedocumenteerd  

Weet je wat denk ik,  een sprong voorwaarts  is (niet een stap maar een sprong) is die phono trap van Sonore."Rommelen".    ehhhhh experimenteren met: step-ups"  vallen daarmee denk ik in het niet. 

P.s. die "heilige graal" bestaat volgens mij echt wel. Ik heb er een paar...  Duur hoeft dat niet te zijn. 

Link to comment
Share on other sites

Die phonotrap van Cock heeft dacht ik  ook een step up nodig Jack. Overigens hebben Roger en ik die Pass Kloon vergeleken met een Audioflight Phono van ik meen 4000 euro (en een Whest 20.0 ). De Audioflight stond  in diverse Bestenliste bij de top onder meer van Stereophile -  de Pass Kloon klonk werkelijk een klasse beter. Let wel ik heb een zeer goed klinkend systeem (zeker in mijn eigen oren) en ik zoek alleen verbeteringen die er echt toe doen. De afgelopen twee jaar waren dat de Harmonizers, de Ruby, een phono kabel van Crystal Cable, de onderzetters van Leo en de Pass kloon. Heb ik erg veel tijd in gestopt. Mijn eerste prioriteit is nu een platenspeler bij De Micro Seiki Cf 1. Het uitproberen van trafo’s en een interlink moet maar tussendoor. Ik zoek eigenlijk een Bl 51 zonder arm in goede conditie of een Luxman met snaar.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, carl said:

Die phonotrap van Cock heeft dacht ik  ook een step up nodig Jack. 

Dat klopt en technisch gezien uniek.  

Voor zover ik begrepen heb:

  • LCR riaa.
  • Geen condensatoren in de voeding.
  • Wellicht DC gekoppeld (weet ik niet zeker) 
Link to comment
Share on other sites

Ik zou nog even vermelden welke elementen ik nu gebruik (zonder SUT).

Shure M75 (een element dat ik vroeger nog niet eens cadeau had willen krijgen, maar toch wel erg prettig in het gehoor). Grado Reference Platinum (nog geen mening over). Benz Micro MC1 (high output en erg goed vind ik). De eerste twee elementen zijn bijvangst met aankopen van draaitafels, zou ik anders nooit los hebben gekocht. Soms komt het gewoon op je pad. Overigens bezit ik al een hele tijd een Pass Labs XP-15 phono-stage. Veel geprobeerd om hieraan voorbij te komen maar niet gelukt tot op heden. Als tweede een ingebouwde phono-stage in een EMT draaitafel. Door m.n. mijn laatste ervaringen vind ik het nu onnodig om extreem dure elementen aan te kopen. Het is nu meer de uitdaging om uit "betaalbare" componenten een bevredigend resultaat te peuren.

Link to comment
Share on other sites

Mooi ding die Pass Lab. Een broertje van mijn Pass Kloon. Ik heb diverse Benzen gehad en ze werden steeds beter.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

  • Members

Het hangt er een beetje vanaf wat voor soort MC element je gebruikt.

Laagohmige elementen zoals de Ikeda's bijvoorbeeld doen het fantastisch met een SUT. Dat is ook de reden dat Cock daar ooit aan begon. Die speelde in het verleden altijd met MM (of eigenlijk, MI) in combinatie met zijn Sonore MM phonotrap. Na onze experimenten hier in HvH, bij hem thuis en op de VAD (met als hoogvlieger de MA Cotter SUT in combinatie met zijn Sonore phono) stapte ook hij over naar een Ikeda MC met deze SUT. Ook de Octave trafo's (welke zij zelf wikkelen) voor in de Phonomodul doen het fantastisch met dergelijke Japanse elementen. 

De SUT's welke in de Trafomatic Luna zitten zijn iets ruimer inzetbaar (de mijne heeft aansluitingen op 15-40-100-500 en 1000 Ohm), maar nog steeds, ook die combineert verreweg het beste met laagohmige MC elementen. Eigenlijk zijn vooralsnog in mijn beleving juist de buizen riaa's in combinatie met een goede SUT steevast de beste combi's met die laag-ohmige elementen.

Bij Benz Micro- , vdH en eigenlijk de meeste Ortofon elementen ben ik weer wat minder gecharmeerd van een combinatie met SUTs, dergelijke elementen doen het juist weer goed als deze hoog-ohmig worden afgesloten. De Lukaschek blijft een wondertje in combinatie met Benz elementen, als het op Ortofon of vdH elementen aankomt, zweer ik juist weer bij mijn Grail SB. Nu krijg ik van het weekend de eerste Grail SE geleverd, deze zou de Grail SB kinderspeelgoed moeten laten lijken, mijn verwachtingen zijn dan ook zeer hoog. Ik neem hem volgende week mee naar Kroatië waar ik wat demo's moet gaan geven aan een best bijzonder publiek, daar zal ik hem ook gaan combineren met een Fuuga element (wederom een laag-ohmige Japanse exoot). Heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken, zeker omdat ik normaal juist nooit zo gecharmeerd ben van laagvormige Japanse elementen met een Grail. Dat gaat dus ook gelijk een test worden.

Een nog vreemdere eend in de bijt, mijn Dr. Forsell pre-pre, heeft aansluitingen voor hoog- mid en laagohmige MC's, maar die combineert dus tipsch genoeg gewoon niet goed met laag-ohmige elementen. Die doet het prima met Ortofon bijvoorbeeld, maar wat ooit de gedachte achter deze pre-pre is geweest? Aangesloten op een Octave phonotrap (via MM uiteraard) speelt het geweldig, maar op een vdH Grail wordt het nooit meer dan matig. Ik heb nog steeds niet uitgevonden waar de Forsell pre-pre's in het verleden nu eigenlijk mee werden gecombineerd. Hij ziet er dan wel weer fantastisch uit, daarom gebruik ik hem eigenlijk alleen nog als eye-catcher in mijn kantoor...

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Tubejack said:

Geneuzel?  Nee vind van niet, Benz gebruikt niet voor niets 22KΩ in zijn eigen phono-pre.  Heilige graal? dan moet je waarschijnlijk naar een heel andere phono-trap.  😜

Ik kon met de Array verschillende afsluitweerstanden instellen. Ik kwam met de Benz Micro Glider op 125 Ohm uit. Dat klonk voor mij het best. Ik heb nooi begrepen waarom er zo'n hoge afsluitweerstand gebruikt werd. Ik vond die phonotrap van Benz dan ook niet geweldig klinken.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Ik kon met de Array verschillende afsluitweerstanden instellen. Ik kwam met de Benz Micro Glider op 125 Ohm uit. Dat klonk voor mij het best. Ik heb nooi begrepen waarom er zo'n hoge afsluitweerstand gebruikt werd. Ik vond die phonotrap van Benz dan ook niet geweldig klinken.

Welke Glider had je Hans?  Ook daar zijn verschillende versies van.   

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Tubejack said:

Welke Glider had je Hans?  Ook daar zijn verschillende versies van.   

Ik heb er twee gehad, een eerste versie met fineline naald en een II met een Micro-ridge. De Lukachek hebben we lang geleden tijdens een Hear bijeenkomst bij Hobo in Den Bosch vergeleken met andere trappen. 

Link to comment
Share on other sites

  • Members
36 minutes ago, Hans van Liempd said:

Ik heb er twee gehad, een eerste versie met fineline naald en een II met een Micro-ridge. De Lukachek hebben we lang geleden tijdens een Hear bijeenkomst bij Hobo in Den Bosch vergeleken met andere trappen. 

Klopt, de mijne! Was dat toen niet de testwinnaar? Ik kan dat topic niet terughalen met de zoekfunctie, iemand die dat wel kan? Was volgens mij een verdomd leuk vergelijk!

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Arden said:

Laagohmige elementen zoals de Ikeda's bijvoorbeeld doen het fantastisch met een SUT. Dat is ook de reden dat Cock daar ooit aan begon. Die speelde in het verleden altijd met MM (of eigenlijk, MI) in combinatie met zijn Sonore MM phonotrap. Na onze experimenten hier in HvH, bij hem thuis en op de VAD (met als hoogvlieger de MA Cotter SUT in combinatie met zijn Sonore phono) stapte ook hij over naar een Ikeda MC met deze SUT.

Hoe goed die combinatie ook is, inmiddels is Cock al weer een stap verder heb ik begrepen. Een nog mooiere SUT (maakt hij ook zelf) en zijn Ikeda-element heeft 'ie ook opnieuw gewikkeld en voorzien van een ander kernmateriaal. Tsja: kon ik dat maar.

Link to comment
Share on other sites

  • Members
15 minutes ago, Ove Rickland said:

Hoe goed die combinatie ook is, inmiddels is Cock al weer een stap verder heb ik begrepen. Een nog mooiere SUT (maakt hij ook zelf) en zijn Ikeda-element heeft 'ie ook opnieuw gewikkeld en voorzien van een ander kernmateriaal. Tsja: kon ik dat maar.

Dat wil ik best geloven, ik heb hier ook 2 van die test upgrades van Ikeda liggen, de 9XX en de Gss, ik moet nog gaan experimenteren met diverse pre’s en trafo’s. Als ik toch eens tijd had... 

Link to comment
Share on other sites

Altijd 😀 Mijn rug is weer beter en morgen ga ik wat impedanties uitproberen op zolder. Fluitje van een dubbeltje met de Pass Kloon.

Link to comment
Share on other sites

  • Members
13 hours ago, Arden said:

Klopt, de mijne! Was dat toen niet de testwinnaar? Ik kan dat topic niet terughalen met de zoekfunctie, iemand die dat wel kan? Was volgens mij een verdomd leuk vergelijk!

Ik kan alleen de aanloop naar dat vergelijk nog terugvinden, het vergelijk zelf met geen mogelijkheid. Weet iemand de titel nog? Dat scheelt misschien...

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Ik heb hem gevonden door al mijn eigen postings over de jaren terug te zoeken! Apart alleen wel, bij alle langere postings door leden is er gewoon een heel stuk weggelaten. Maakt het draadje dus ietwat apart en niet lekker lopend, maar goed, hier is hij:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nou, hoeveel updates zijn er al niet geweest sinds 2005? En hoe goed waren die hulpmiddelen daarbij? Het is dacht ik niet de eerste keer dat er wat verdwijnt. Hebben jullie alles nog wat je in 2005 op de pc had staan? Als je aan een oeuvre bouwt kun je het het beste maar alles zelf bewaren, geprint, in een schoenendoos.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...