Jump to content

Demping middentonen speaker


jepe!
 Share

Recommended Posts

Zoals ik ook al in andere topics heb vermeld, ben ik bezig mijn Triga speakers aan te passen. Allereerst bekabeling.
Maar ik werd geadviseerd ook eens de demping te bekijken. In de Triga heet de middentoner een eigen behuizing.

Wat ik eerst wil weten, als ik meer demping toevoeg, wat doet dat met het geluid van de middentoner, die overigens ver doorloopt in het hoog. En wat gebeurt er indien ik er demping uithaal. Ik ga natuurlijk experimenteren maar ik ben gewoon benieuwd, voordat ik een en ander open schroef, wat demping met het geluid doet.

Tevens heeft de unit met de hoge tonen tweeter helemaal geen demping. Heeft demping daarin zin? In die unit zit ook de filter, die eigenlijk gewoon op de bodem van de unit ligt, dus zonder enige bevestiging of zo.

Link to comment
Share on other sites

De demping dient primair om de achterwaarts afgestraalde geluid (energie) te absorberen (zodat het niet via gereflecteerd geluid alsnog naar buiten komt, staande golven in de kast verminderen etc.).

Afhankelijk van de scheidingsfrequentie denk ik dat voor een middentoner niet veel demping nodig is. Teveel demping zal ook wel niet goed zijn. Het beinvloed sowieso de resonantie frequentie, maar ook het rendement heb ik begrepen (laatste snap ik niet helemaal overigens, tenzij je natuurlijk het dempingsmateriaal stijf tegen de conus aandrukt, ws is er meer weerstand door de demping, want kleinere luchtveer. Dat geldt natuurlijk met name voor een gesloten systeem)

De tweeter is denk ik van achteren gesloten en straalt derhalve niet naar achteren.

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Jepe,

Ik weet niet of je ook op het zelfbouwaudio forum komt, maar daar heb je een grotere kans op tips in dit soort kwesties.

Zelf zou ik zeggen dat je een paar gram Twaron Angel hair per liter in de kast moet stoppen. Maar ja, ik ben bevooroordeeld.;):D

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, jepe! said:

Zoals ik ook al in andere topics heb vermeld, ben ik bezig mijn Triga speakers aan te passen. Allereerst bekabeling.
Maar ik werd geadviseerd ook eens de demping te bekijken. In de Triga heet de middentoner een eigen behuizing.

Wat ik eerst wil weten, als ik meer demping toevoeg, wat doet dat met het geluid van de middentoner, die overigens ver doorloopt in het hoog. En wat gebeurt er indien ik er demping uithaal. Ik ga natuurlijk experimenteren maar ik ben gewoon benieuwd, voordat ik een en ander open schroef, wat demping met het geluid doet.

Tevens heeft de unit met de hoge tonen tweeter helemaal geen demping. Heeft demping daarin zin? In die unit zit ook de filter, die eigenlijk gewoon op de bodem van de unit ligt, dus zonder enige bevestiging of zo.

@jepe!Ik heb eventueel de originele om/ beschrijving van de Triga van het Duitse blad, inclusief de foto.s en dergelijke.

 

Als pdf.

Edited by HansP
Link to comment
Share on other sites

Dank voor jullie reactie. Ben beetje bang met experimenteren dat als je de speaker een aantal keer er uit en in hebt geschroefd, de schroeven op een gegeven moment niet zo goed pakken. Is dat idd een risico?

Link to comment
Share on other sites

On 6/5/2019 at 12:32 PM, leobus said:

Jepe,

Ik weet niet of je ook op het zelfbouwaudio forum komt, maar daar heb je een grotere kans op tips in dit soort kwesties.

Zelf zou ik zeggen dat je een paar gram Twaron Angel hair per liter in de kast moet stoppen. Maar ja, ik ben bevooroordeeld.;):D

Groet,

Leobus

Ik hoor veel goede dingen over Twaron. Misschien moet ik dat maar proberen. En dan maar hopen dat het niet de asbest van de 21ste eeuw wordt. Ben altijd een beetje bang voor die hele nieuwe materialen. En van schapenwol is denk ik nooit iemand doodgegaan.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, HansP said:

@jepe!Ik heb eventueel de originele om/ beschrijving van de Triga van het Duitse blad, inclusief de foto.s en dergelijke.

 

Als pdf.

Ik heb al een vage kopie uit een tijdschrift, maar ben benieuwd of jij een andere hebt.

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, jepe! said:

Dank voor jullie reactie. Ben beetje bang met experimenteren dat als je de speaker een aantal keer er uit en in hebt geschroefd, de schroeven op een gegeven moment niet zo goed pakken. Is dat idd een risico?

Ja, voorzichtig zijn. Alles slijt, en die schroeven (en schroefgaten!) zijn niet bedoeld om heel vaak te worden gebruikt.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, jepe! said:

Dank voor jullie reactie. Ben beetje bang met experimenteren dat als je de speaker een aantal keer er uit en in hebt geschroefd, de schroeven op een gegeven moment niet zo goed pakken. Is dat idd een risico?

Schroefgaten kun je simpel opvullen met wat houtlijm en een lucifer of worstenprikkertje.

Voor de techneuten: een deuveltje kan ook.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, jepe! said:

Ik hoor veel goede dingen over Twaron. Misschien moet ik dat maar proberen. En dan maar hopen dat het niet de asbest van de 21ste eeuw wordt. Ben altijd een beetje bang voor die hele nieuwe materialen. En van schapenwol is denk ik nooit iemand doodgegaan.

Dat Twaron (en Kevlar) is al ca 35 jaar in productie. Zo nieuw is het dus niet meer. Overigens is er echt wel onderzocht of het asbest eigenschappen heeft. Niet dus. Als je het nodig hebt, moet je proberen het bij een eerdere gebruiker te kopen. De handel erin is gestopt.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, TL 200 said:

Schroefgaten kun je simpel opvullen met wat houtlijm en een lucifer of worstenprikkertje.

Voor de techneuten: een deuveltje kan ook.

 

Lucifers? Wat ouderwets, hebben ze daar geen appje voor inmiddels? :unsure:

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
On 6/6/2019 at 9:45 PM, HansP said:

Ik heb maar eindelijk de middentoner opengemaakt. Zet echt provol van die witte ´filterwatten´. En niet 3 lagen horzontaal zoals op foto van bovenstaande link, maar verticaal en echt tegen speaker unit aan. Ik heb 2 delen weg gehaald (zodat er 10 cm ruimte is tussen unit en de achterste watten) en nu klinkt de mid toner veel helderder en frisser. Misschien wel iets te fris. Maar wel meer leven. Interessant dat 2 stukje filterwat zoveel verschil maken. Ik had gelezen van Twaron erg goed is, maar dat is best duur en je weet ook niet wat je nodig hebt precies. Bovendien is schapenwol in kader van Co2 uitstoot denk ik beter.  Heb nu 2 kilo schapenwol gekocht. (gaat nog een keer in de was want volgens mij niet echt goed gereinigd, het ruikt naar schaap) Maar daar ga ik er mee experimenteren. Het is in ieder geval duidelijk dat een beetje materiaal er uit halen echt veel verschil maakt. En wat ik begrijp zijn veel mensen fan van schapenwol, en is dat beter dan die  'filterwatten'. Maar me niet meer zo druk om die gaten en de schroeven. Kan altijd weer niet gaten boren en oude opvullen.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Hans van Liempd said:

Zat het er niet zo strak in, dat de watten tegen de conus kwamen. En daarmee beweging onmogelijk maakte?

Dat geloof ik niet. Het kwam eerst tegen de magneet en liep dan aan weerszijde af, maar dacht niet dat het er tegen aandrukte. Maar goed dat is ook niet goed te zien omdat ik de speaker unit er uit trok. Het verschil is wel enorm. Denk wel dat het iets te helder is nu. Maar goed dat wordt kwestie van experimenteren met de schapenwol.

Link to comment
Share on other sites

Ik wil eigenlijk met wol gaan werken. deze ´watten´ voelen synthetisch en ik las dat wol vaak als beter materiaal wordt betiteld. (Met twaron als beste) Ik volg ook maar een beetje wat de meerderheid zegt. Ik wil dan maar alleen met wol gaan werken. Ik moet zeggen het is best lastig. Nu met watten er deels uit werd het helderder, geluid meer los van de speakers, maar je merkt dat er dan toch een beetje een gat valt in het mid laag. (voor zover ik dat goed kan horen) En eigenlijk moet je langer luisteren voordat je meer gaat opvallen.

Link to comment
Share on other sites

Heb het artikel over de bouw van de Triga's nog eens bekeken, maar is de midunit intern beplakt met vilt. In mijn versie zit geen vilt en alleen die filterwatten. Dus ik denk dat ik maar wat vilt moet gaan kopen voor de bekleding aan binnen zijde. Ben erg benieuwd hoeveel dat gaat schelen met het geluid.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, jepe! said:

Vilt besteld van 1 cm dik. Ik heb gekeken in de bas kast maar daar zit noppenschuim in, in plaats van de door de Triga ontwerper voorgeschreven vilt. Noppen schuim er uit en vilt er in?

Vilt geplakt, dempt ook de wanden. Noppenschuim doet dat niet. 

Daar komt bij: Wanneer het geluid van de originele Trigia je bevalt, zou ik die er van proberen te maken. Kennelijk heeft de bouwer er zijn eigen fantasie op los gelaten.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...