Jump to content

Rendement e.d.


carl
 Share

Recommended Posts

Guest webmaster

Ik ken geen jayus, wel bagus... Dat betekend 'heel goed'. Er is in Jakarta een echte cd leverancier, in de meeste winkels hier is allemaal nep, slechte kopieën. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, pjotr27 said:

Paar jaar geleden hoorde ik een oude bioscoopset in München met slechts 0,8 Watt versterking. Het speelde echt geweldig en zo hard dat je makkelijk gehoorbeschadiging kon krijgen.

Alleen denk ik dat maar weinigen in NL een kamer hebben waar ze inpassen - maar absoluut geweldig. Willem Alexander zou ze wel ergens kwijt kunnen denk ik. Die. Koreaan had trouwens bijna alle paren opgekocht die er waren op de wereld. 

Link to comment
Share on other sites

PS ik denk ook dat Wiel een prima vent is, die zeker wat in te brengen heeft. Hij zou eens moeten leren knopen tellen - dus denken en dan pas forummen.

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, carl said:

PS ik denk ook dat Wiel een prima vent is, die zeker wat in te brengen heeft. Hij zou eens moeten leren knopen tellen - dus denken en dan pas forummen.

Misschien gelooft ie niet in knopen? B)

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Hans van Liempd said:

Dat speelt zeker ook mee.

Op mijn voortrap kan ik zien hoeveel vermogen er ongeveer naar de luidsprekers gaat. Bij mijn Watt Puppy's is het rendement 94 dB/W. Ik kom zelden boven de -20 dB, dus nog 20 dB headroom. Daarbovenop nog de headroom van de eindversterker. Voor een korte tijd 4 dB boven het vermogen van 100W aan 4 Ohm. In het totaal dus 24 dB. Met een gemiddelde geluidsdruk van 75 dB kom ik in mijn behoorlijk gedempte kamer (dat telt ook mee) aan bijna 100 dB voor de pieken. Voor mij is dat meer dan genoeg. En muziek die harder gespeeld zou moeten worden is meestal behoorlijk gecomprimeerd, Dan is die headroom dus veel minder van belang. Ik zag gisteren b.v. in het lijstje van Loudnesswar een nummer van Coldplay met 4 dB dynamisch bereik. Die heeft niet meer nodig dan die 4 dB.

Toch denk ik dat de W/P 5.1's op buizenversterkers niet echt goed gaat. Ook vanwege het impedantieverloop.

Hoeveel watt draai je dan Hans? Mijn Conrad Johnson heeft aan 70 watt met 88 dB, op zich genoeg maar wat ruimer bij een volgende LS is zeker beter 😀

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, carl said:

Hoeveel watt draai je dan Hans? Mijn Conrad Johnson heeft aan 70 watt met 88 dB, op zich genoeg maar wat ruimer bij een volgende LS is zeker beter 😀

Knopen om te tellen: Met 150W speel je dan 3 dB harder, dat klinkt dan ong 1,5x zo hard. Om 2x zo hard te spelen heb je ong 300W nodig dan.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Dus met een LS van 91 (88 + 3) maak ik van mijn 70 watt, 140 watt. 

Roger zoekt nog naar een project voor de audioclub Limburg. Zou het moeilijk zijn van die mooie meters te maken net als bij Accuphase versterkers? 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, carl said:

Hoeveel watt draai je dan Hans? Mijn Conrad Johnson heeft aan 70 watt met 88 dB, op zich genoeg maar wat ruimer bij een volgende LS is zeker beter 😀

Wanneer een CD tot 0 dB is opgenomen én mijn voorversterker staat op 0 dB (volle uitsturing), krijgt de eindversterker precies genoeg om 100 W aan 4 ohm te leveren. Op 0 dB staan de pieken, dus afhankelijk van het dynamisch bereik. Wanneer ik speel op -24 dB (waar ik gemiddeld op speel) heb ik dus 8 stappen met een halvering vanaf die 100W. 

Dus:

0= 100W

-3= 50 W

-6= 25 W

-9= 12,5 W

-12= 6,25 W

-15= 3,12W

-18= 1,06 W

-21= 0,55 W

-24= 0,28 W

 

 

Link to comment
Share on other sites

Andersom zit je met +18dB 70 watt boven de 1 watt. Als jouw speakers 88dB/watt zijn dan kun je maximaal op 88 + 18 = 106dB SPL draaien. Luid genoeg voor een gehoorbeschadiging bij wat langer luisteren als je speakers dat ook aan kunnen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Pjotr said:

Yep, zo kun je dat bezien. Maar als je met 70 watt en speakers van 88dB niet genoeg kunt blazen, denk ik dat je het toch richting gehoorapparaat moet gaan zoeken.

Audiofiele Headroom bij eventuele nieuwe LS Peter. Nee hoor ik, het gaat hier hard genoeg Ik draai tussen de 75 en 78 dB.

Link to comment
Share on other sites

On 5/24/2019 at 10:27 AM, pjotr27 said:

Zeker, dat zal ik zeker beamen, alleen maak je het je versterking wel een stuk makkelijker met hoogrendement luidsprekers.

Paar jaar geleden hoorde ik een oude bioscoopset in München met slechts 0,8 Watt versterking. Het speelde echt geweldig en zo hard dat je makkelijk gehoorbeschadiging kon krijgen. Ik weet het rendement niet meer, maar het was ergens iets rond de 120db 1w/1m....Voordeel van zo'n set is dat de versterker eenvoudig kan worden opgezet. Er is immers nauwelijks vermogen nodig.

Persoonlijk houdt ik niet van hoorn's. Dat is leuk voor de weergave van een live-concert. Maar voor klein orkest, jazz, singer-songwriter hoor ik liever wat anders...

Ik dacht dat het theoretische maximale van 1 watt geluid 112 dB was. Bij 112 dB wordt er ook daadwerkelijk 1 watt aan energie aan de lucht afgegeven.

Link to comment
Share on other sites

On 5/31/2019 at 1:40 PM, hayabusa said:

Ik dacht dat het theoretische maximale van 1 watt geluid 112 dB was. Bij 112 dB wordt er ook daadwerkelijk 1 watt aan energie aan de lucht afgegeven.

Waarom zou dit zo zijn? Je kan toch makkelijk harder dan 112 db weergeven? Maar goed ik ben niet zo op de hoogte van technische details om dit uit te kunnen rekenen... In ieder geval is 112 db zo hard dat je uit de zaal loopt met gehoorschade....

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, pjotr27 said:

Waarom zou dit zo zijn? Je kan toch makkelijk harder dan 112 db weergeven? Maar goed ik ben niet zo op de hoogte van technische details om dit uit te kunnen rekenen... In ieder geval is 112 db zo hard dat je uit de zaal loopt met gehoorschade....

Nou makkelijk? :rolleyes: Ok het kan, dat kost dan ook meer watten. Dat was het punt niet. Punt wat hier aangedragen is, is dat je met 1 watt niet meer dan een SPL van 112 dB kunt halen (ik herinner mij iets van 108 dB, maar goed). En daarvoor heb je dan ideale speakers nodig met een rendement van 100%. Dus speakers van 120db 1w/1m....

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Pjotr said:

Nou makkelijk? :rolleyes: Ok het kan, dat kost dan ook meer watten. Dat was het punt niet. Punt wat hier aangedragen is, is dat je met 1 watt niet meer dan een SPL van 112 dB kunt halen (ik herinner mij iets van 108 dB, maar goed). En daarvoor heb je dan ideale speakers nodig met een rendement van 100%. Dus speakers van 120db 1w/1m....

idd, het gaat om SPL bij 1 watt, en dan ook nog met halve bol correctie van -8dB (of te wel een ''infinite baffle') op 1 meter. 120-8 = 112 dB

Hier wordt het in detail uitgelegd

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Pjotr said:

Nou makkelijk? :rolleyes: Ok het kan, dat kost dan ook meer watten. Dat was het punt niet. Punt wat hier aangedragen is, is dat je met 1 watt niet meer dan een SPL van 112 dB kunt halen (ik herinner mij iets van 108 dB, maar goed). En daarvoor heb je dan ideale speakers nodig met een rendement van 100%. Dus speakers van 120db 1w/1m....

Ik snap het, maar waar vind ik de technische onderbouwing? Het werd echt zo in München gezegd:  Een rendement rond de 120db..1w/1m.

Ik heb verder me er niet in verdiept, het was een setje bioscoopluidsprekers van 90 jaar oud....

Het enige wat ik nog weet is dat het fabelachtig klonk... met een 0,8 watt versterker en knoerthard kon in een grote demoruimte...

Dan is er toch echt iets mis gegaan met geluidsweergave na de 2e wereldoorlog...

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, pjotr27 said:

 

Dan is er toch echt iets mis gegaan met geluidsweergave na de 2e wereldoorlog...

Zou je denken? Misschien zijn de huiskamers na WW2 ook niet meer zo groot als die van voor WW2 en passen die antieke speakers er niet meer in :D Technische onderbouwing vind je in de bijbel der akoestiek:  https://www.amazon.com/Acoustics-Leo-L-Beranek/dp/088318494X  Eerste druk 1954! Is met wat Googelen ook wel online te vinden.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...