Jump to content

Rendement e.d.


carl
 Share

Recommended Posts

Ik zit me hier op het vliegveld te vervelen. We dachten dat we de bagage in depot konden zetten en even in een restaurantje konden gaan eten, maar helaas daar doen ze hier niet aan. Wel aan internet gelukkig. Dus ik vroeg me maar af waarom die LS zo’n ongelooflijk verschillend impedantie verloop en rendement hebben. Bij die hoorns kan ik me er iets bij voorstellen, maar bij conventionele LS eigenlijk niet. Hoe zit dat?

Link to comment
Share on other sites

Ik ben altijd erg gecharmeerd van hoogrendement speakers. Ik begrijp niet zo erg waarom zoveel fabrikanten speakers maken met hele lage rendementen. Je hebt zware versterkers nodig om er een beetje geluid uit te krijgen. Mijn nieuwe luidsprekers (Aurel Bryan fieldcoil) hebben een rendement van 95 db 1w/1m... Dat loont een mooie huizenversterker met weinig vermogen... Met 10 watt versterking kan ik me dan al niet meer verstaanbaar maken in mijn luisterkamer...

Link to comment
Share on other sites

In verhouding tot de golflengte heb je voor een hoog rendement grotere speakers nodig. Niet iedereen kan die altijd kwijt. Komt bij dat niet iedereen de behoefte heeft om op oorlogssterkte te blazen. Die hebben genoeg aan een kleinere uitvoering met minder decibels per watt.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, pjotr27 said:

Ik ben altijd erg gecharmeerd van hoogrendement speakers. Ik begrijp niet zo erg waarom zoveel fabrikanten speakers maken met hele lage rendementen. 

Vandaar ook mijn vraag en van hoorns moet je houden of niet, maar er zijn genoeg LS die rond de 90 meer dan goed presteren met kleine vermogens.

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, carl said:

...... meer dan goed presteren met kleine vermogens.

Ik zeg niet dat een LS van 80 niet goed presteert alleen dat een LS van 90 makkelijker presteert met kleine vermogens. 

Link to comment
Share on other sites

Maar klinkt een ls  die een rendement heeft van 90 db beter dan dezelfde ls met een rendement van 87.
Of zijn ze eigenlijk ontworpen voor een buizenversterker.

Link to comment
Share on other sites

Tja, een topic wat min of meer uit verveling is gestart en vast met een goede bedoeling om een leuke leerzame discussie te hebben als forummers onder mekaar en het wordt gelijk weer om zeep geholpen door onze FLAMER Vintagemod. 

Jeeetje Wiel, leer het nou eens. Reageer eens niet in elk topic met JOUW waarheden. En laat anderen (wij dus die andere forummers) hun waarheden hier delen en leren van elkaar. 
Ontneem eens niet de lust van anderen die hier best wel iets zouden willen schrijven over HUN EIGEN ervaringen of leerproces in HUN audiohobby in plaats van ........maar elke keer weer JOUW riedel te horen cq te lezen. 
Mij ontneem je in ieder geval om te reageren in vele topics. Want waarom zou ik reageren en mijn bevindingen/ervaringen enz delen, als ik van te voren al weet dat er altijd 1 iemand is die het weer BETER weet en ZIJN waarheid DE WAARHEID is en het altijd dezelfde persoon is. 
 

Link to comment
Share on other sites

Een versterker heeft al vlug heel veel headroom bij een LS met een behoorlijk rendement. Dat lijkt mij een groot voordeel.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, audiofreak said:

Tja, een topic wat min of meer uit verveling is gestart en vast met een goede bedoeling om een leuke leerzame discussie te hebben als forummers onder mekaar en het wordt gelijk weer om zeep geholpen door onze FLAMER Vintagemod. 

Jeeetje Wiel, leer het nou eens. Reageer eens niet in elk topic met JOUW waarheden. En laat anderen (wij dus die andere forummers) hun waarheden hier delen en leren van elkaar. 
Ontneem eens niet de lust van anderen die hier best wel iets zouden willen schrijven over HUN EIGEN ervaringen of leerproces in HUN audiohobby in plaats van ........maar elke keer weer JOUW riedel te horen cq te lezen. 
Mij ontneem je in ieder geval om te reageren in vele topics. Want waarom zou ik reageren en mijn bevindingen/ervaringen enz delen, als ik van te voren al weet dat er altijd 1 iemand is die het weer BETER weet en ZIJN waarheid DE WAARHEID is en het altijd dezelfde persoon is. 
 

Weet je Onno, Wiel is in het echt een prima kerel en dan kun je ook prima met hem praten. Dan  is hij positief. Maar op het forum gedraagt ie zich als een hondsdolle olifant in een te kleine porceleinwinkel en schopt ie tegen alles en iedereen. Dan is hij uiterst negatief. 

De enige manier om het laatste tegen te houden is om niet meer op zijn uitlatingen te reageren en 'm links te laten liggen. Er is een mogelijkheid om postings van forummers te negeren/blokkeren.  Ik vind het vervelend voor Wiel als persoon, maar het maakt het forummen wel een stuk prettiger (totdat weer iemand de posts van Wiel gaat quoten, dan kom je er niet onderuit om zijn negatieve onzin bijdrage te kunnen lezen). Als iedereen de negeerfunctie bij Wiel zou instellen, heeft het voor Wiel geen zin meer om nog te posten, want dan is hij niet meer dan een roepende in de woestijn.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, carl said:

Een versterker heeft al vlug heel veel headroom bij een LS met een behoorlijk rendement. Dat lijkt mij een groot voordeel.

Dat speelt zeker ook mee.

Op mijn voortrap kan ik zien hoeveel vermogen er ongeveer naar de luidsprekers gaat. Bij mijn Watt Puppy's is het rendement 94 dB/W. Ik kom zelden boven de -20 dB, dus nog 20 dB headroom. Daarbovenop nog de headroom van de eindversterker. Voor een korte tijd 4 dB boven het vermogen van 100W aan 4 Ohm. In het totaal dus 24 dB. Met een gemiddelde geluidsdruk van 75 dB kom ik in mijn behoorlijk gedempte kamer (dat telt ook mee) aan bijna 100 dB voor de pieken. Voor mij is dat meer dan genoeg. En muziek die harder gespeeld zou moeten worden is meestal behoorlijk gecomprimeerd, Dan is die headroom dus veel minder van belang. Ik zag gisteren b.v. in het lijstje van Loudnesswar een nummer van Coldplay met 4 dB dynamisch bereik. Die heeft niet meer nodig dan die 4 dB.

Toch denk ik dat de W/P 5.1's op buizenversterkers niet echt goed gaat. Ook vanwege het impedantieverloop.

Link to comment
Share on other sites

On 5/22/2019 at 11:34 PM, vintagemod said:

Aurel Bryen is toch achterhaald vroeger had je fostex met het toetertje of Philips 9710,is leuk maar dan heb je het toch mee gehad,klinkt niet slecht ,maar is toch achterhaald.

En Apogee centaur heeft een lager rendement ,wat is er mis mee ,daar hoef je geen Krell ks 50 voor te hebben .

Achterhaald? Ken je het merk eigenlijk wel? Ik moet nog zien welke speaker tot 5k muzikaler is dan mijn bestelde setje Aurel Bryan.. Ik heb echt al heel veel gehoord in mijn leven. Apogee is leuk, maar om een beetje volume te krijgen moet je flink investeren.... Bovendien kost het je een aardig wat electriciteit...

Link to comment
Share on other sites

Just now, pjotr27 said:

Achterhaald? Ken je het merk eigenlijk wel? Ik moet nog zien welke speaker tot 5k muzikaler is dan mijn bestelde setje Aurel Bryan.. Ik heb echt al heel veel gehoord in mijn leven. Apogee is leuk, maar om een beetje volume te krijgen moet je flink investeren.... Bovendien kost het je een aardig wat electriciteit...

Ja, mijn set Apogee kostte maar liefst 350 euro. Ik geef toe, een flinke investering. Zeer zeker als je daar ook nog eens 375 euro bij optelt voor een set nieuwe midhoog membranen in reserve. Met het volume heb ik eigenlijk nooit problemen gehad, net zomin als met de dynamiek. Dat zal komen door de enorme investering in de eindversterker: een R1.5 van Usher die nieuw wel 1750 euro kostte. En electriciteit... tsja, wie een hobby heeft heeft vaak wat vaste kosten. Het kost wel 75 euro per jaar aan electriciteit om van muziek te genieten.

Link to comment
Share on other sites

On 5/23/2019 at 2:23 AM, carl said:

Vandaar ook mijn vraag en van hoorns moet je houden of niet, maar er zijn genoeg LS die rond de 90 meer dan goed presteren met kleine vermogens.

Zeker, dat zal ik zeker beamen, alleen maak je het je versterking wel een stuk makkelijker met hoogrendement luidsprekers.

Paar jaar geleden hoorde ik een oude bioscoopset in München met slechts 0,8 Watt versterking. Het speelde echt geweldig en zo hard dat je makkelijk gehoorbeschadiging kon krijgen. Ik weet het rendement niet meer, maar het was ergens iets rond de 120db 1w/1m....Voordeel van zo'n set is dat de versterker eenvoudig kan worden opgezet. Er is immers nauwelijks vermogen nodig.

Persoonlijk houdt ik niet van hoorn's. Dat is leuk voor de weergave van een live-concert. Maar voor klein orkest, jazz, singer-songwriter hoor ik liever wat anders...

Link to comment
Share on other sites

Just now, thingman said:

Ja, mijn set Apogee kostte maar liefst 350 euro. Ik geef toe, een flinke investering. Zeer zeker als je daar ook nog eens 375 euro bij optelt voor een set nieuwe midhoog membranen in reserve. Met het volume heb ik eigenlijk nooit problemen gehad, net zomin als met de dynamiek. Dat zal komen door de enorme investering in de eindversterker: een R1.5 van Usher die nieuw wel 1750 euro kostte. En electriciteit... tsja, wie een hobby heeft heeft vaak wat vaste kosten. Het kost wel 75 euro per jaar aan electriciteit om van muziek te genieten.

Dat lijkt me niet verkeerd.... In totaal allemaal best betaalbaar. Maar begrijp me niet verkeerd. Ik wil zeker een Apogee set niet afkraken. Ik hoor alleen liever versterkers met weinig vermogen en hoogrendement luidsprekers. Dat speelt in mijn beleving "makkelijker".  

Link to comment
Share on other sites

Just now, pjotr27 said:

Dat lijkt me niet verkeerd.... In totaal allemaal best betaalbaar. Maar begrijp me niet verkeerd. Ik wil zeker een Apogee set niet afkraken. Ik hoor alleen liever versterkers met weinig vermogen en hoogrendement luidsprekers. Dat speelt in mijn beleving "makkelijker".  

Ik weet wel dat je niet wilde afkraken, je bent die schreeuwlelijk niet die overal doorheen zit te sneppen. Maar een goede ribbon is sneller dan een fotontorpedo en even dynamisch als welke andere goed ontworpen speaker ook! Aan het eind zijn we dus aanbeland bij smaak en een goede match,  jij met jouw set en ik met de mijne. :)

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, thingman said:

Ik weet wel dat je niet wilde afkraken, je bent die schreeuwlelijk niet die overal doorheen zit te sneppen. Maar een goede ribbon is sneller dan een fotontorpedo en even dynamisch als welke andere goed ontworpen speaker ook! Aan het eind zijn we dus aanbeland bij smaak en een goede match,  jij met jouw set en ik met de mijne. :)

Yep, waarbij voor mij ook een belangrijke rol speelt dat ik niet in Nederland of Europa woon. Niet alles is hier te koop....

Fijn om zo te kunnen genieten van een goede match en leuke set! 

Ik zet nog een cd op..... (die zijn er volop hier)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...