Jump to content

Ingangsgevoeligheid verlagen


carl
 Share

Recommended Posts

De ingangsgevoeligheden van mijn Quad 34 kan ik verlagen op de “radio” na. Die wil ik graag van 100 Mv naar 500 Mv. brengen. Dan kan daar de Auralic Mini of CD speler op. Hoe doe ik dat het best doen?

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Carl kijkt niet op een miljoentje Roger :lol: Normaliter soldeer je 2 weerstandjes van een dubbeltje als verzwakker in het cinch plugje bij de bron. In dit geval een 1:5 verzwakker. Kom je uit op weerstanden van 3 kohm + 12 kohm. Zie dit tekeningetje: http://www.high-endforum.nl/topic/13822-l-pad-vragen/?tab=comments#comment-393470   R1 = 12 kohm (twaalf kilo-ohm) en R2 = 3 kohm (drie kilo-ohm). "U"gaat naar je Auralic en bij "U2" sluit je de interlink naar je Quad aan

 

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Tubejack said:

Tjongjejonge :blink:  Carl als die 34 nog nooit een servicebeurt heeft gehad breng hem naar Arman er zijn best wel een aantal serieuze issue'e met deze voorversterker.

https://quadrevisie.nl/quadrevisie.html#21

Tonge jonge wat??? Zoals welke serieuze issue'e? En is daarmee Carl zijn niveauverschilprobleem ook opgelost?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Pjotr said:

Carl kijkt niet op een miljoentje Roger :lol: Normaliter soldeer je 2 weerstandjes van een dubbeltje als verzwakker in het cinch plugje bij de bron. In dit geval een 1:5 verzwakker. Kom je uit op weerstanden van 3 kohm + 12 kohm. Zie dit tekeningetje: http://www.high-endforum.nl/topic/13822-l-pad-vragen/?tab=comments#comment-393470   R1 = 12 kohm (twaalf kilo-ohm) en R2 = 3 kohm (drie kilo-ohm). "U"gaat naar je Auralic en bij "U2" sluit je de interlink naar je Quad aan

 

Ook niet op 1000 miljoentjes :P 

Dat is ook de manier waarop ik het zou doen. Simpel en foolproof.  

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Pjotr said:

Tonge jonge wat??? Zoals welke serieuze issue'e? En is daarmee Carl zijn niveauverschilprobleem ook opgelost?

Neem eerst de moeite om het stuk te lezen 👋🏻 Verder past Arman ook regelmatig Quad versterkers aan, op een heel wat elegantere manier dan met weerstandjes alleen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sodejuu said:

Ook niet op 1000 miljoentjes :P 

Dat is ook de manier waarop ik het zou doen. Simpel en foolproof.  

Ik zou zelf eerst kijken of het mogelijk was om b.v. de lijn-trap minder te laten versterken, met ruis arme transistoren b.v. die van Farchild.  

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Tubejack said:

Ik zou zelf eerst kijken of het mogelijk was om b.v. de lijn-trap minder te laten versterken, met ruis arme transistoren b.v. die van Farchild.  

Ja, dat is de moeilijke manier :P Waarom zou je het eenvoudig, goed en snel oplossen als dat ook met een hele verbouwing kan. Overigens is ruis helemaal geen issue op een lijnniveau van 100 mV.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Pjotr said:

Ja, dat is de moeilijke manier :P Waarom zou je het eenvoudig, goed en snel oplossen als dat ook met een hele verbouwing kan. Overigens is ruis helemaal geen issue op een lijnniveau van 100 mV.

Zou je denken niet? Toch gaat het niet altijd goed. Vooral bij  luidsprekers met een wat hoger rendement.  Maar misschien is het zelfs mogelijk, om een digitaal-direct ingang te maken op die Quad 34. Uit de meeste DAC's komt 2volt, als je de tuner ingang nu zo kunt schakelen dat hij net voor de volume regellaar zit ben je m.i. spekkoper.  Armand is echt een vakmannetje en weet heel veel van Quad.  Van harte aanbevolen :)

Link to comment
Share on other sites

Einde Loekie, Tingeling tada! Ehm Jack, Carl wil gewoon zijn Auralic op zijn Quad 34 aansluiten begrijp ik. Geen hele filosofie en revisie van zijn Quad. Misschien dat na zoveel jaar het de moeite loont om de elco's te verversen en e.e.a. te ontstoffen. Sorry dat ik het zeg, maar meer eer is er aan een 34 niet te behalen. Maar dan nog heeft da niks met de Auralic te maken.

Link to comment
Share on other sites

Ik stuur mensen met Quad altijd daarheen Pjotr.  Het merk is mij te eigenzinnig. Bij diezelfde toko, zit ook Tom van der Hoff, die heeft onlangs Carl's Nakamichi CR-1 gereviseerd.

Maar goed terug naar zijn vraag:  "hoe kan ik het best doen".  Solderen jullie dan die weerstandjes er even in voor Carl 👍🏻

Link to comment
Share on other sites

Ik zat dus in de bodemsanering en als er iets ontdekt was dan belde journalisten onmiddellijk op en wilde concentraties weten. Mijn collega jurist kende ook niet precies het verschil tussen microgrammen en grammen wat leidde tot de grootste bodemverontreiniging in NL.  Nu was het wel een type apart mijn collega want vlak voor de bevalling kreeg hij van de vroedvrouw te horen dat het in het ziekenhuis moest gebeuren. Hij pakt alles netjes in en gaat naar het ziekenhuis, waar ze hem vroegen waar zijn vrouw was 😀 Nu maak ik kennelijk dezelfde fout, maar jullie zijn de krant gelukkig niet (nog erger waarschijnlijk).

De Quad 34 heeft een dubbele printplaat en er werden indertijd goedkope condensatoren (?)  gebruikt die vaak lekten en dan tussen die printplaat. Dat is niet meer te herstellen. Op advies van Transtec indertijd heb ik die condensatoren al veiligheidshalve laten vervangen. Voor de rest is er aan de 34/306 kennelijk weinig te verbeteren, maar ik heb van Ommeren al lang niet meer gelezen. In de huiskamer heb ik trouwens wel een aangenaam geluid met de Quad 34/306.

Voor de duidelijkheid:  ik heb te weinig slag in de volumeknop van met name tuner. In een apparaat solderen durf ik eigenlijk niet. Maar op internet zoekend kwam ik die Rothwell verzwakkers tegen. Die zou ik zelfs tussen voor en eind kunnen proberen. Hier nog even de specs van de Quad 34 met daarbij de gevoeligheden  http://www.quadrevisie.eu/handleidingen/pdf/a01.pdf  Eigenzinnige handleiding trouwens en daarom leuk om te lezen.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik heb al wat projecten achter me Peter en ben er echt blij mee. Maar solderen in een versterker daarvoor heb ik gewoon nog te weinig ervaring (en lef). Ik ben nu met de volumeknop van de Quad aan het experimenteren en ook op tape en CD staat de volumeknop op 4/5. Quad zegt in de handleiding dat dit tussen 12 en 16 moet zijn. Dus misschien is verzwakken tussen voorversterker en eindversterker met Rothwell wel de beste idee. Vroeger eigenlijk nooit problemen mee gehad, maar die Galiotes zijn erg gevoelig, ik meen zelfs 94 Db (als ik het goed schrijf tenminste😀). 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

De oplossing die ik gaf is juist NIET solderen in je versterker. Aan je Quad hoef je helemaal niets te doen! Lees het nog maar eens terug. Het is een kabel/interlink maken met daarin een 1:5 verzwakker ingebouwd. Die gebruik je dan tussen je Auralic en je Quad 34. Zie ook dat Roger je wel wil bijstaan :) Het is juist leuk dit soort klusjes zelf leren doen. En ook niet moeilijk.

Goed trouwens dat je je 34 destijds al uit voorzorg al hebt laten reviseren bij TransTec. Die elco's waren i.d.d. een bron van ellende.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Daar staat hij nu op Jack. De Quad heeft vier ingangen Tape (Nak), CD (Auralic), Disc (Thorens) en Tuner ( vrij). Dus streamer of CD speler moet op tuner. Maar zoals ik al zei, als die LS niet zo gevoelig waren dan was het probleem overkomelijk geweest.

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, carl said:

Daar staat hij nu op Jack. De Quad heeft vier ingangen Tape (Nak), CD (Auralic), Disc (Thorens) en Tuner ( vrij). Dus streamer of CD speler moet op tuner. Maar zoals ik al zei, als die LS niet zo gevoelig waren dan was het probleem overkomelijk geweest.

Je moet wel het hele verhaal vertellen Carl. Dus ook nog een cd-speler.   De Tape replay ingang is ook 300mV  uit de Nak komt vast minder spanning dan de cd-speler. Als je je NAK nu eens aansluit op de tuner ingang en de cd-speler op de Tape replay 

Link to comment
Share on other sites

In feite zitten er naast de phono twee ingangen op van 300 en een van honderd Jack. Die twee van 300 zouden eigenlijk al verzwakt mogen worden om de volumeknop goed te laten functioneren laat staan die van 100. Vroeger had ik daar niet zo’n last van met een LS van 88,5 Db. Met die Cabasse Galiote ligt dat met 93,5 Db wel anders. Dus een verzwakker tussen voor en eind lijkt de beste optie. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...