Jump to content
High-End Forums
Sign in to follow this  
Bloom

What makes Bloom's music bloom?

Recommended Posts

Mijn huidige installatie bestaat uit:
Luidsprekers: Audiostatic DCM3-T7 (dat zijn zwaar gemodificeerde ES-300RS) in 4.1 surround (dus vier van deze knapen):
ZqRJQoFl.jpg(<klik voor groter beeld)
Zoals je ziet staan de elektrostaten op een forse afstand van de achtermuur en is alles achter en vaak ook opzij van de elektrostaten volgestouwd met cd's, sacd's en dvd's. Dat zorgt voor een vrijwel perfecte diffusie. Waste not, want not! ;)

Je ziet twee rekken met apparatuur. Een is zichtbaar links van de linkerluidspreker, het ander is rechts achter de linkerluidspreker net langs de tv te zien. Het eerste rek bevat alle toestellen die op afstand bediend moeten worden en dus een optisch contact nodig hebben voor de afstandsbediening. Het tweede rek bevat alle toestellen die geen bediening nodig hebben (voornamelijk eindversterkers). 

Nu wat meer detail over elk van de toestellen.

LUIDSPREKERS: Audiostatic DCM3-T7:
47e8ba267662550.jpg97c09a267662544.jpg 
Behalve de twee voorluidsprekers die zichtbaar zijn in de eerste foto, zijn er nog twee DCM3-T7 die zijlings achter mijn zitplaats staan en die dienen voor surroundweergave van muziek en films.
De rechterfoto toont plus een zicht op de modificatie met T700 trafo's van Audio4 in Den Haag. Dit is in feite een ES-100, maar de modificatie is hetzelfde voor een ES-300.

SUBWOOFER: SVSound PC13-Ultra
381e1a267662597.jpg
Deze is niet zichtbaar op de eerste foto, hij staat opgesteld achter de rechter voorluidspreker.

EINDVERSTERKER voorkanalen: Musical Fidelity P270.2
fdd6ee267662580.jpg
Mijn "ouwe getrouwe". Prachtversterker. Die gaat nooit meer weg!

EINDVERSTERKER achterkanalen: Advance Acoustic MAA406
0dcfe1267662528.jpg 
Verrassend goed voor zijn geld. Advance Acoustic hoeft zich echt nergens voor te schamen, noch qua uiterlijk en afwerking, noch qua prestaties. Dit is wat mij betreft high-end voor een budgetprijs!
MAAR: dat geldt alleen voor de allereerste generatie van dit toestel. Alle latere generaties hebben stelselmatig zwakkere en zwakkere voedingen en komen niet meer in de buurt van de prestaties van dit specifiek toestel.

SURROUNDPROCESSOR en -TUNER-VOORVERSTERKER: [url=https://www.marantz.nl/nl/Products/Pages/productdetails.aspx?catid=hometheatre&subcatid=avcontrolamplifier&productid=av8802a]Marantz AV8802a[/url]

Zo ziet een Marantz AV8802 eruit:
marantz-av8802-processor-image2.jpg
marantz-av8802-processor-image3.jpg
marantz-av8802-1150px-rear-sm.jpg
marantz-av8802-processor-image6.jpg
en de speakerconfiguratie:
marantz-av8802-processor-image10.jpg
Al mijn bronnen zijn tegenwoordig digitaal en deze surroundprocessor  en -voorversterker ondersteunt zowat alles wat ik erin pomp qua formaten. Meer moet dat niet zijn.

CD-SPELER: Sony CDP-XA20ES
Bijzonder hieraan is, dat die een vast cd-leesmechanisme heeft en de cd vastgehouden wordt met een puk.
post-10895-022097500%201330082657.jpg
sony-xa-20-es-schwarz-016_21416.jpg
Nu speel ik wel niet vaak meer cd's af -- ik heb de meeste geript en speel die dan af via mijn muziekstreamer.

SACD en DVD-AUDIO eb BLU-RAY: Marantz UD7007

XL_ud7007_n_b_34.jpg(<klik!)

Deze universele speler van Marantz stuurt alle optische schijven via hdmi naar buiten voor beeld en geluid. Ook propriëtaire audioformaten zoals sacd en dvd-audio (Meridian Lossless Packing). Dat is precies wat ik wou hebben in combinatie met mijn Marantz AV8802a voorversterker.

MUZIEK- en VIDEOSTREAMER: zelfbouw met Intel NUC als basis
816axFrbD9L._SL600_.jpg(<klik!)
Deze is voorzien van een geheugenlatje van 2 GB RAM, een ssd van 60 GB en voor de videostreamer ook nog een infraroodontvanger-usb-stick zodat ik hem met een afstandsbediening kan besturen. Voor de muziekstreamer is dat niet nodig. De software die erop staat is: voor de muziekstreamer is dat Debian Linux met mpd, voor de videostreamer is dat Debian Linux met Kodi. In beide gevallen wordt de audio afgetakt via hdmi. Dat staat voor de muziekstreamer zeer hoge resoluties toe (ruim 384 kHz 32 bit met 6 kanalen indien gewenst).Mijn eisen voor een streamer: geen eigen opslag. Al mijn muziek en video staat op een NAS en dus moet de streamer die bestanden daar vandaan halen. Bovendien wil ik zowel audio en video kunnen afspelen, maar voor muziek wil ik geen tv moeten hebben opstaan. Er moet dus een andere bedieningsinterface zijn voor muziek dan voor video.
Tot dusver gebruikte ik daar een Netgear EVA9100 voor. Die bood zowel een TV-menu als een webinterface, maar helaas werkten die twee helemaal anders en bood de een functionaliteit die de ander niet had en omgekeerd. Zeer irritant. Tot overmaat van ramp kwam die Netgear het laatste jaar van allerlei videobestanden zeggen dat hij ze niet kon afspelen. Zoiets wordt normaal opgelost via firmware-updates van de fabrikant, maar je raadt het al: zodra er een nieuw model is, stopt de fabrikant daarmee. Als je alleen muziek wil afspelen is dat minder een probleem omdat de formaten daar vrij stabiel blijven, maar voor video heb je echt wel regelmatige updates nodig. Nu kan ik wel een nieuwe AV-streamer kopen genre Dune of Popcorn Hour, maar je bent ook hier steeds afhankelijk van de grillen van de fabrikant  voor de updates en bovendien eisen de meeste van die AV-streamers gewoon dat je ze via de tv bedient. Conclusie: zelfbouwen maar.
Eerste probleem: lawaai! We willen natuurlijk geen lawaai van ventilatoren en zo. Er bestaan wel passief gekoelde htpc-kasten, maar die vond ik allemaal te groot. Als je een slimline cd- of dvd-speler formaat wil of nog kleiner, dan moet het een ITX-moederbord worden en krijg je problemen omdat allemaal gekoeld te krijgen. Venitilatoren zijn dan vrijwel onvermijdelijk.
Zo'n Intel NUC (je kunt ook een Rasperry PI gebruiken hoor) verbruikt in werking nog geen 30 W en wordt passief gekoeld.
Dan hebben we ook nog software nodig. Geen Windows uiteraard. Linux! Een makkelijke oplossing is Kodibuntu, een live cd op basis van Ubuntu en met de htpc-software Kodi als desktop voorgeïnstalleerd. Kodi bestaat ook voor Windows, voor wie masochistisch genoeg is om die gruwelijke gatenkaas absoluut te willen draaien.
Voorheen gebruikte ik deze pc ook als muziekstreamer, maar de laatste versie van Kodi toen dat nog XBMC heette bleek egoïstisch wat de geluidskaart betreft en wou die ineens niet meer delen met andere software. Dat heb ik dan opgelost door de muziekstreamer in een ander pc'tje op te nemen, zodat deze alleen nog maar als videostreamer dient met niet Kodibuntu maar Debian Testing plus Kodi als enige software. Debian Testing is een rolling release en dan kan ik eenvoudig het systeem iedere keer als ik het opstart laten bijwerken. Nieuwe Kodi-versies komen dan volautomatisch mee binnen en herinstallatie hoeft dan noot meer. Dat is bij Kodibuntu meestal wel nodig. De hdmi-uitgang wordt gebruikt om alle video en audio eerst naar de surroundvoorversterker te sturen en van daaruit indien nodig en gewenst naar mijn plasma-tv.

AFSTANDSBEDIENING: Logitech Harmony One+
6ea70e267662573.jpg 
Het was natuurlijk niet de bedoeling tientallen afstandsbedieningen te hebben rondslingeren. Er zijn ruim 15 toestellen die op afstand bediend moeten worden bij verschillende activiteiten. Deze Logitech universele afstandsbediening doet alles op een gebruiksvriendelijke en makkelijke manier. Beste aankoop ooit!

BESCHOUWINGEN
Ik ben een geweldige fan van Audiostatic luidsprekers. Deze elektrostaten geven volgens mij een fantastisch en uiterst natuurgetrouw geluid. Ze zijn tweedehands voor erg weinig geld op de kop te tikken en te reviseren.
Mensen die eens willen komen luisteren kunnen daar zeker een afspraak voor maken met me. Ik heb een heel brede muzieksmaak en dat gaat van klassiek tot pop. De laatste jaren koop ik wel weinig popmuziek omdat de cd's bijna niet om aan te horen zijn vanwege de verschrikkelijke dyamiekcompressie die stelselmatig toegepast wordt. 'Loudness Wars', heet dat ook wel. Het meest luister ik dezer dagen naar klasssieke muziek, maar ik hou ook erg van bijvoorbeeld synthesizermuziek van Vangelis en vrijwel alles van Mike Oldfield. En filmscores van Hans Zimmer en zo kunnen mij ook zeer bekoren. Mijn favoriete instument is de piano. Als kind heb ik dat zelf zes jaar gedaan en toen ik daar stom genoeg mee stopte (puber he) heb ik wel altijd graag naar pianomuziek geluistered.

Over de jaren heen heb ik heel wat materiaal gehad en weer weggedaan (of soms ook gehouden). Luidsprekers zoals de B&W DM6, IMF TLS-50 en Super Compact, Mission 774, zelfs ooit Eltac Linear Response 6, Magnepan SMGa, enz. Transistor- en buizenversterkers en allerlei soorten cd-spelers. Voor dat laatste heb ik wel een zwak voor de betere Yamaha's, Sony's, Denons en Pioneers.
Het zwakke punt was elke keer weer de weergave van piano. Zodra een concertvleugel met fff of ffff aangeslagen wordt, gaat elke conusluidspreker die ik tot dusver gehoord heb steevast vervormen. Pas toen ik bij elektrostaten van Audiostatic terecht kwam (de ES-100 in 2002), klonk een piano voor het eerst zoals hij moest klinken. En zonder vervorming. Alleen de basweergave mocht nog wat beter. En dus kwam ik vervolgens bij Audiostatic DCI en ten slotte bij de ES-300RS terecht. Ook die mochten nog verbeterd worden en ik heb ze dus gemodificeerd. Eerst naar DCM3 (dat is een ES-300RS maar met de segmentering van een DCM5) en ten slotte naar DCM3-T7 (DCM3 met T700A-trafo's van Audio4 in Den Haag (deze firma bestaat inmiddels niet meer, uitbater ging op pensioen).
Nu klinkt alles zoals ik het hebben wil. Het jarenlang experimenteren met verschillende conus- en elektrostatische luidsprekers en versterkers hebben mij veel ervaring opgebracht met het combineren van audiocomponenten. Daar hoort ook een zeer wetenschappelijke benadering bij voor het bepalen van het benodigd versterkervermogen (zie elders op dit forum) en aan welke andere technische parameters een versterker moet voldoen. Ik vind dat het pas zin heeft om naar de 'muzikaliteit' van een versterker te gaan luisteren als hij eerst aan alle technische vereisten voldoet. Kabels moeten gewoon dik genoeg zijn om de vereiste stroomsterkte te kunnen verwerken en gemaakt zijn van koper (geen legeringen en het veel duurdere zilver is weliswaar nog beter maar zinloos) en voorzien zijn van uitstekende niet-oxiderende connectoren. En dat kost absoluut geen vermogen!
Enfin -- 't is lang geworden, maar nu weet je wat meer over me.

Edited by Bloom
forum ondersteunt geen [img width=]

Leuk om zo'n verhaal te lezen. Mooie set ook.

Maareh… CD doosjes zijn geen diffusors. Dat moet toch wat beter gedimensioneerd zijn. Maar wel beter dan harde muren.

Op electrostaten zal super klinken ,heb ik ik 32 jaar geleden gehoord in de pijpestraat in Rotterdam met 4 Pioneers  m22 op 4 electrostaten onvergetelijk.

De ongelijkheid van de oppervlakten creëert de diffusie. Ook cd-doosjes kunnen daarin slagen. Het zijn er alleszins meer dan genoeg! :)

Wie zelf eens wil horen hoe dat klinkt is van harte welkom. Breng vooral je eigen favoriete muziek mee op cd, sacd of in flac op een usb-stick!

Gebruik je alle 4 electrostaten als je  muziek luistert of gebruik je dan alleen de voorste twee?

Voor mij een Manger als breedband in een kast,of een verrotte final 😊.of de quad 55  direct op buizen zonder beide trafo,s ,das is pas genieten.

Maar helaas ben ik geen Marantz freak ,het geluid doet mij niks wat ik ook doet.

Edited by vintagemod

5 hours ago, TL 200 said:

Gebruik je alle 4 electrostaten als je  muziek luistert of gebruik je dan alleen de voorste twee?

Stereomuziek geef ik in stereo weer, maar als het om surroundmuziek gaat dan alle vier ja. Zo heb ik een multichannel sacd opname liggen van de 2de symfonie van Gustav Mahler en dat is op vrijwel maximaal volume serieus de moeite als in de finale zowat alles in crescendo gaat!

Leuk hoor, die Audiostatic LS zijn niet meer op de markt toch.