Jump to content
High-End Forums

Recommended Posts

Ik woon hier vlak aan de grens met¬†¬†Duitsland. Kranenburg is de dichtbijzijnde plaats waar veel Nederlanders hun inkopen doen. Ook in Kranenburg¬†¬†zijn ze klimaatvriendelijk want als je daar een aardgasaansluitng aanlegt krijg je een subsidie van 750 euro¬†ūüėÄūüėāūüė©

Edited by carl

In Duitsland zijn ze nu pas met de transitie bezig die in NL in de jaren 50/60 uitgevoerd is. Zij gaan van stookolie/bruinkool naar aardgas. Dat levert meer CO2-besparing op dan van aardgas naar wind-/zonneenergie. In Duitsland zijn ze ook niet zo bang om Russisch gas te kopen. Iets wat hier gelijk staat met de steun aan diktator Poetin.

Dat wist ik niet Carl en Sodejuu.  Inderdaad was is er mis met Russisch gas? Zijn we weer het braafste landje van Europa? Er is ook niets mis met hun audio buizen :)

Edited by Tubejack

En ik ben de hele week stroomleverancier! Er loopt een kabel van ons schuurtje naar de woonwagen van één van de kermisgasten die ons weer van allerlei muziek voorzien. Alleen jammer dat ze alle nummers door elkaar heen draaien.

21 hours ago, Tubejack said:

Dat wist ik niet Carl en Sodejuu.  Inderdaad was is er mis met Russisch gas? Zijn we weer het braafste landje van Europa? Er is ook niets mis met hun audio buizen :)

Noors gas is een veel beter alternatief Jack. De Noren stikken daar werkelijk in. De reden dat de regering ons aardgasvrij willen maken is, dat we anders de doelstellingen van Parijs aangaande reductie CO 2 niet halen.  Die zouden we misschien op een andere manier wel kunnen halen, maar daar zal wel een ander belang achter zitten (sparen bedrijfsleven?). 

Groene stroom is toch ook onzin,waar rijden de elektrische auto op ,gewoon elektrische centrale en gas dat is tegenwoordig winstbejag,Slochteren betalen wij de gemeenschap al kom er geen m3 eruit,stemmen we ook nog op VVD en en die nieuwe partij,verneukt worden we toch.

De politiek heeft zicht altijd mee bemoeit,die hebben kapitalen verdiend ,provincie en gemeente,s,het is een criminele organisatie,ook de gemeente en die worden niet vervolgd en dat gewoon macht.

Vandaag afsluiten gas kost het dubbele ,ter wijl enexis de eigenaar is zowel van de diensleiding en de gasmeter,ik betaalde niet ik ging naar de rechter,waarvan je geen eigenaar bent heb je ook geen verantwoording,en nog iets dienstleiden hebben mensen opgelicht moest betaalt worden terwijl je geen eigenaar ben,het zelfde met WOZ een grote oplichting.

ps Het calorschewaarde van het gas kan levensgevaarlijk zijn om dat die varieert,dus de brander is er niet op geconstruweerd en het binnen huis.en over enerbesparing in 1985 hadden we al keukengeiser met een rende ment van 93 procent,dus er wordt veel lul verhalen verkocht,pak maar de warmste pomp ,ook problemen .

Zolang de mensheid er is er  met hout gestookt ,kolen kon men vroeger niet ,aardgas helemaal niet vroeger,is dan de natuur in die honduizenden jaren slechter op geworden met hout stoken ?

Dus de overheid verkoopt een lul verhaal,meen je dat in Rusland China zo millieu vriendelijk denken ,voor de over is het gewoon de kas vullen op illegale wijze.

Edited by vintagemod

36 minutes ago, carl said:

De Noren stikken daar werkelijk in.

Dit meen je niet. :D

Auto' s  kunnen heel goed op waterstof rijden en er zijn nu zonnepanelen die, naast stroom, waterstofgas produceren. Daar moet toch iets mee te doen zijn.

16 minutes ago, TL 200 said:

Auto' s  kunnen heel goed op waterstof rijden en er zijn nu zonnepanelen die, naast stroom, waterstofgas produceren. Daar moet toch iets mee te doen zijn.

Wat heet! Zelfs kunnen we er al heel lang op vliegen. Alleen sinds dat ongelukje met die Hindenburg zijn we toch wat voorzichtiger geworden :D

44 minutes ago, vintagemod said:

Groene stroom is toch ook onzin,waar rijden de elektrische auto op ,gewoon elektrische centrale en gas dat is tegenwoordig winstbejag,Slochteren betalen wij de gemeenschap al kom er geen m3 eruit,stemmen we ook nog op VVD en en die nieuwe partij,verneukt worden we toch.

De politiek heeft zicht altijd mee bemoeit,die hebben kapitalen verdiend ,provincie en gemeente,s,het is een criminele organisatie,ook de gemeente en die worden niet vervolgd en dat gewoon macht.

Vandaag afsluiten gas kost het dubbele ,ter wijl enexis de eigenaar is zowel van de diensleiding en de gasmeter,ik betaalde niet ik ging naar de rechter,waarvan je geen eigenaar bent heb je ook geen verantwoording,en nog iets dienstleiden hebben mensen opgelicht moest betaalt worden terwijl je geen eigenaar ben,het zelfde met WOZ een grote oplichting.

ps Het calorschewaarde van het gas kan levensgevaarlijk zijn om dat die varieert,dus de brander is er niet op geconstruweerd en het binnen huis.en over enerbesparing in 1985 hadden we al keukengeiser met een rende ment van 93 procent,dus er wordt veel lul verhalen verkocht,pak maar de warmste pomp ,ook problemen .

Zolang de mensheid er is er  met hout gestookt ,kolen kon men vroeger niet ,aardgas helemaal niet vroeger,is dan de natuur in die honduizenden jaren slechter op geworden met hout stoken ?

Dus de overheid verkoopt een lul verhaal,meen je dat in Rusland China zo millieu vriendelijk denken ,voor de over is het gewoon de kas vullen op illegale wijze.

Zeg Wiel overdrijf je niet een beetje¬†ūüėĬ†Er wonen bijvoorbeeld inmiddels wel wat meer mensen op de wereld dan toen we met hout stookten. Natuurlijk moeten we duurzaam gaan,¬†de vraag is even of de weg er naar toe zo handig is. Wat mij betreft goed in isolatie investeren en nog een paar jaartjes aan het gas totdat we echt goede alternatieven hebben.¬†

5 minutes ago, Pjotr said:

Wat heet! Zelfs kunnen we er al heel lang op vliegen. Alleen sinds dat ongelukje met die Hindenburg zijn we toch wat voorzichtiger geworden :D

Ik vind het wel een idee om weer met ouderwetse luchtschepen aan de gang te gaan Peter en zeker binnen Europa. Ze zijn in ieder geval stiller dan vliegtuigen en er gaat minder energie in veronderstel ik. 

1 hour ago, carl said:

Noors gas is een veel beter alternatief Jack. De Noren stikken daar werkelijk in. De reden dat de regering ons aardgasvrij willen maken is, dat we anders de doelstellingen van Parijs aangaande reductie CO 2 niet halen.  Die zouden we misschien op een andere manier wel kunnen halen, maar daar zal wel een ander belang achter zitten (sparen bedrijfsleven?). 

Laat ze dan eerst alle kolen centrales sluiten.....   

Ze moeten eerst een zorgen waar het gas vandaan komt ,van Eem land geen gemengde landen foekoe gas .levengevaarlijk,en mag rustig tot 2050 of later

Carl jij snapt ook niks VVD er,als er energie bespaart ver kop je toch. Minder energie wordt gaat toch de prijzen om hoog  want ze moet aan omzet zet komen ,als er geen winters komen is de omzet lager ,dan gaat toch de prijzen van gas en elektra omhoog ,snap je of snap je het niet.

Edited by vintagemod

En je moest een weten hoeveel fraude met gas en elektra gepleegd werd,en hoeveel lekkende gasleiding zijn in een straat.

het gas manneke

Edited by vintagemod

Als aardgas uit bijvoorbeeld¬†Noorwegen¬†niet helemaal geschikt is, kun¬†¬†je het ‚Äúopwerken‚ÄĚ zodat het wel geschikt is Wiel.¬†Je kan vervolgens uitrekenen of dit¬†met de instandhouding van¬†¬†het bestaande distributienet de komende jaren¬†niet veel goedkoper is dan een geforceerde invoering van alternatieve¬†technieken. Het is daarbij maar zeer¬†de vraag ¬†of die op korte termijn wel het rendement opleveren van wat er beweerd wordt. Kassa was ¬†laatst erg duidelijk over warmtepompen.¬†

Je hebt verder een buitengewone na√Įeve¬†voorstelling van prijsstelling van strategische goederen van een land. De overheid (welke partij daar ook in zit) zorgt er echt wel voor dat de winsten van energiebedrijven niet buitenproportioneel zijn. Is het niet voor de burger¬†dan is het wel om bedrijven die goedkope energie nodig¬†hebben dit te kunnen leveren. Als de overheid dat niet doet dan zijn we binnen de kortste keren failliet als land.En bij de VVD denken ze daar niet anders over dan de SP.¬†

En om je gerust te stellen: ik ben geen lid van de VVD. Ook mijn vriendenkring stemt zeer divers zeker die psychologie¬†vriendinnen van mijn vrouw¬†ūüėÄ

Edited by carl

Het zou zo maar kunnen dat we in de toekomst over gaan op waterstof.
De gasleidingen schijnen daar geschikt voor te zijn.
Maar er zijn al honderden miljoenen geinvesteerd in de ontwikkeling van de E auto.

Ik zag laatst een uitzending van een deskundige die 20 jaar geleden verwachtte dat auto's op waterstof overgingen. Daar was hij op teruggekomen omdat het veel te duur is. Je kan kennelijk beter waterstof omzetten in elektriciteit en die dan weer gebruiken om mee te rijden. Of dat nu ook zo is bij de ketel van het huis? Dat uitvogelen heeft even wat tijd nodig vermoed ik..

Daarnaast schijnt de schoonste en goedkoopste energiebron kernfusie te zijn. Daar schijnen ze nu weer druk bezig mee te zijn. Het is net oorlog en dan maakt de mens meestal wel grote technische sprongen. Maar als je nu te snel allemaal maatregelen gaat nemen zou het wel eens geld weggooien kunnen zijn. 

Edited by carl

Ik zat in 1973 bij een leraar die toen al vertelde dat kernfusie de oplossing was. Kennelijk is de praktijk lastiger dan de theorie. 

Inderdaad interessant en dat kunnen we sponsoren door Bavaria te gaan drinken¬†ūüėÄ

10 hours ago, siem said:

Dat zou wat kunnen oplossen, van ijzer weer ijzererts maken. Ik zie alleen nog niet hoe ze dat kunstmatige ijzererts milieuvriendelijk tot ijzer gaan verwerken. met dat proces zullen ze in IJmuiden ook wel blij zijn. 

13 hours ago, Groovy said:

Het zou zo maar kunnen dat we in de toekomst over gaan op waterstof.
De gasleidingen schijnen daar geschikt voor te zijn.
Maar er zijn al honderden miljoenen geinvesteerd in de ontwikkeling van de E auto.

Yup, je moest eens weten hoeveel honderden kilometers verlengsnoer er al ligt...  :sure:

Mijn buurman rijdt nu een half jaartje op proef rond in een Tesla. Valt hem vies tegen. Rijdt wel lekker in de file, maar dat is het dan ook. Loeizware bak met 2400kg aan accu. Actieradius blijft klein, 350 km met volle accu als je die helemaal leeg trekt. En verder blijft het een over priced spartaanse amerikaan.

Edited by Pjotr

Misschien heeft Tita tovenaar dat geregeld,die knipte even met de vingers.
Kosten baten daar moet het over gaan.

Ik ben bang dat er in Nederland nog een andere agenda aan de orde is. Idd, de rest van Europa moet op het gasnet, veel daarvan zal uit Scandinavie en Rusland gaan komen. Nederland wil eigenlijk de Gasrotonde van Europa worden. Alleen, dan moeten natuurlijk wel eerst die huishoudens er even vanaf, anders is er niet genoeg capaciteit. Als er 1 ding is waar ons landje nu eens een keer echt nummer 1 in is, is het wel ons gasnetwerk, laten we daar als Nederlanders nu gewoon eens een keer zelf profijt van hebben, en sluit ons er niet voor af. Nok met al die dubbele agenda's, en zeg gewoon wat er echt aan de hand is.

Onlangs kreeg ik ook zo'n onderzoek van de ADAC onder ogen, daarin blijkt dat de laatste generatie dieselauto's gewoon schoner zijn dan benzine auto's. Als dat nu echt zo is, wees daar dan een keer open over. Ook het omslagpunt met elektrische auto's, dat schijnt ook een stuk hoger te liggen als wat constant wordt aangegeven. Zolang die accu's echter uit China blijven komen (die sowieso geen ruk om wat voor klimaat afspraak dan ook geven) zullen die cijfers ook nooit duidelijk worden.

Ik vermoed zelf dat welk item je ook neemt, dat er altijd 2 kampen zullen zijn. Als ik lees dat de Groenlandse gletsjer weer groeit, dat het ijspakket op Antarctica weer toeneemt, je zou bijna denken dat het allemaal wel meevalt met die klimaatscenario's. Alle milieu instanties beweren dan weer precies het tegenovergestelde, volgens beiden is het blijkbaar 1 minuut voor 12? Ik vermoed dat de waarheid ergens in het midden zal liggen, maar dat we er nooit uit gaan komen. Wie er echter uiteindelijk financieel voor een ook niet werkend compromis op gaan draaien, dat weten we denk ik allemaal wel...

Nog even over die verplichte warmtepompen bij huidige nieuwbouw, ik sprak onlangs iemand die net zo'n wijk is ingetrokken, van de 10 woningen die daar zijn gebouwd volgens de nieuwe norm, hebben er 9 bewoners geklaagd dat de warmte en lucht in deze huizen zeer onaangenaam is. Vaak zetten ze¬†deuren of ramen tegen elkaar open om nog een idee van frisse lucht te cre√ęren. Een bijzonder aparte situatie weer! Straks¬†blijken al die pompen weer niet goed te functioneren, en moeten deze vervangen worden. Over de kosten zullen we het dan maar niet gaan hebben. Eigenlijk ben ik blij dat ik in een Monument woon, ik mag al bijna niets aanpassen of veranderen, dus schat ik in dat ik nog wel wat langer aan het gasnet zal blijven hangen...