Jump to content
High-End Forums
jepe!

Interne speaker bekabeling vervangen.

Recommended Posts

Hij kan denk ik het beste een andere versterker proberen Wol. Met zijn vorige luidsprekers had hij toch ook geen problemen? Dus akoestische problemen lijken me sowieso niet aan de orde. Dan moet het ook nog een stevige versterker zijn gezien het complexe wissel filter.  Wat zilver betreft daar heb ik de nodige ervaring mee, het legt een vergrootglas op de plek waar je het gebruikt.

Zo gebruik ik 2 dezelfde versterkers een met zilverdraad en een met koper.  Die zilveren klinkt afschuwelijk als niet de juiste buizen gebruikt worden en door niet goed afregelen de vervorming te groot is. Zelfs onze kat loopt "gillend weg".  Die koperen is veel gemoedelijker daar heb je veel ruimere marges. Je kunt allerlei buizen gebruiken. In die zilveren niet. 

Om maar weer eens een citaat van jou te gebruiken: " de combinatie moet wel goed zijn" in dit geval m.i. luidspreker en versterker. "Rommelen in wisselfilters zonder veel kennis en ervaring zou ik zelf niet gauw doen"   Misschien ligt daar wel een probleem en zijn die wisselfilters niet origineel maar heeft iemand er b.v. "betere" condensatoren in gestopt.  Mundorf zilver? las ik ergens?  dat lijkt me niet origineel en zilver....

22 hours ago, jepe! said:

Nee op moment niet. Ik heb wel 2 stukken liggen maar vond het geluid daarmee nogal tegenvallen.

Ik gebruik Mit terminator 2 luidspreker kabel. Beste duur spul, en ik vond dat altijd goed klinken. Ik concentreer met nu op die stukje tussen de units en later in het filter en laat de ´hoofdluidsprekerkabel´ maar voor wat het is op het moment.

Ik had ooit Lestat (hij was destijds ook op het forum HEAR) op bezoek en ik had toen de MIT MH750 plus. Hij vond het wat nerveus klinken..... Hij had een koperen luidsprekerkabel bij zich (erg mooi, maar ben het type even kwijt) die veel goedkoper was. Toen die eraan hing hoorde ik het verschil en begreep ik ook wat hij bedoelde. Dus voor mij nooit geen MIT of iets dergelijks met kastjes ertussen meer.... 

Jack ,ik weet niet wat die voor een versterker heeft,en die vorige speaker was muzikaal deze is analitsch.

Onder voorbehoud ik hou op die mkp 47 uf,tot dat dader is ,cq veroorzaker.

Maar goed je weet de beste stuurlui staan aan wal.

wol de azijn pisser

Edited by vintagemod

Wat ik ook niet snap ,de bouwer hij heeft in het laag en midde twee totaal verschillende spoelen gebruikt ,en hij heeft ook aarde draad groen geel in verwerkt,en over het zilver weet ik niet ,hij moet een foto aan de bovenkant maken waar het door geknipt is de kabel,kijken of er geen kopere puntjes zijn.

Hij moet analytisch zijn ,ze gebruiken op Focal  op Naïm ,vroeger had je de Naït,die was ietjes meer analytisch dan nu,de naim,dat komt omdat de eerste eigenaar gestorven was ,heeft de nieuwe eigenaar een fractie muzikaler gemaakt

14 minutes ago, Tubejack said:

Als zijn versterker ook analytisch is, heb je daar waarschijnlijk het probleem te pakken. 

Nee versterker is niet analytisch. Draai momenteel met een Marantz sr 14 omdat ik mijn MF Nuvista moet laten reviseren en daar eerst voor moet sparen.  Het verschil tussen de Nuvista en de Marantz sr 14 bleek overigens niet zo groot te zijn. Dat was op de Synthese 1 speakers, die net verkocht zijn.

Inmiddels bezig met de interne bekabeling van het filter. Althans niet zo zeer ikzelf als wel mijn overbuurman Mumsoft. Probeer consequent de teflon verzilverde koper kabeltjes te vervangen door koper kabeltjes uit een Canare 4s11 kabel. Vind dat zelf een fijne kabel, maar is natuurlijk te dik om in filter toe te passen dus strengen er uit getrokken en daarmee de teflon vervangen. Voorlopig alleen voor de tweeter de kabeltjes vervangen en alleen aan een kant. Maar het klinkt al minder scherp. De Triga's zouden door Speakerland zijn gebouwd vertelde de verkoper, maar ik geloof daar weinig van omdat de soldeer verbindingen erg slecht zijn. Als 2 keer zijn verbindingen los gaan zitten alleen bij het bewegen van de filterplaat. Ook heel raar is overigens dat linker en rechter filter qua bedrading verschillen. Bij de rechter is zwart (min) anders verbonden dan bij de linker. Zie laatste foto hoe de min kabel is verbonden met connectoren van mid en laag, terwijl de rechter filter deze kabels eerst naar de filterplaat lopen en dan pas naar de connectoren gaan. (is het nog te volgen?)

O, ja dat soldeerpunt waar 4 kabels bijeen (foto 1) komen is niet zo zeer het werk van Mumsoft als wel van de bouwer.

https://myalbum.com/album/3SFUTrSWYWcE

Ps als er nog anderen zijn die tegen een vergoeding in natura wat soldeer werk zouden kunnen verrichten, heel graag, zie

Edited by jepe!