Jump to content

Interne speaker bekabeling vervangen.


jepe!
 Share

Recommended Posts

Het gaat eigenlijk niet om de magneten, maar om de diepte van de conus. Rond de spreekspoel worden de hoogste tonen weergegeven. Die zouden dan op een lijn moeten zitten.

Helaas klopt die theorie niet. Alle speakers zouden juist op een radius geplaats moeten zijn, zodat er een virtuele puntbron ontstaat. Daar komt bij er geen een filter 100% in fase werkt. Dat hele getrapte en schuine gedoe is ook al grotendeels over. Kijk b.v. maar bij Wilson Audio, de laatste modellen worden steeds rechter.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, TL 200 said:

Het gaat niet om de voorkant van de speakers maar de achterkant. Een woofer is veel dieper dan een tweeter dus diens magneet zit verder naar achter.

Kijk hier maar eens dan zul je begrijpen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Loudspeaker_time_alignment

En speakers die "time-aligned" zijn. Foto komt van deze site: https://reverb.com/item/6852992-mcs-panasonic-technics-683-8320-time-aligned-3-way-vintage-speakers

wimpsn08kdvvjedxdf26.jpg

Ok, duidelijk. De bij later Triga model lopen de units in een soort kromming, dus daar wodt het waarschijnlijk wel toegepast. Ik kan altijd eens een beetje schuiven maar of dat echt veel uit gaat maken? Maar eerst beetje spelen met kabels.

 

Link to comment
Share on other sites

On 4/12/2019 at 7:45 PM, vintagemod said:

Jepe ,moet rustig aan doen hij moet eerst de speaker leren kennen,het verschil tussen dopjes en direct op de kast heeft die verschillen gehoord,altijd stukje vor stukje doen ,gewoon ervaring opbouwen,hij heeft tijd genoeg .

Idd, want steeds dingen wisselen maakt me een beetje gek. Ik heb ook een slecht geheugen voor hoe iets klinkt. En luister waarschijnlijk niet analytisch genoeg. Ken mensen die dan de soundstage in hun hoofd hebben van bepaalde opname en dan horen dat de zanger meer naar links staat of iets dergelijks.

Als de opname goed is, klinkt de Triga echt niet verkeerd. Bij matige opname valt het dan weer erg tegen. Als ik op hoog volume draai is het hoog beetje te prominemt aanwezig. Dan heeft het neiging tot scherpte.

Link to comment
Share on other sites

On 4/13/2019 at 7:47 AM, vintagemod said:

Jepe ,gebruik jij litze kabel al luidspreker kabel ?

Nee op moment niet. Ik heb wel 2 stukken liggen maar vond het geluid daarmee nogal tegenvallen.

Ik gebruik Mit terminator 2 luidspreker kabel. Beste duur spul, en ik vond dat altijd goed klinken. Ik concentreer met nu op die stukje tussen de units en later in het filter en laat de ´hoofdluidsprekerkabel´ maar voor wat het is op het moment.

Link to comment
Share on other sites

On 4/8/2019 at 11:04 PM, mumsoft said:

Of probeer die Skyline eens andersom. Bovendien, bovendien... die kabels hebben inwerktijd nodig. Haastige spoed is zelden goed.

Ik heb nu de Skyline ook weer in het laag. En nu klinkt het toch wel lekker. Raar hoe dat kan veranderen. Moet dit hele kabelproces heel behoedzaam en langzaam doorlopen.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, vintagemod said:

Ik doe al van 1980 onderzoek,in audio ,kwestie van geduld en oefenen,maak in het begin een dagboek.laat ook als kan vrienden luisteren,vraag altijd kritische noot ,wordt je slim en sterk en je hebt incaserings vermogen in het modde van je installatie ,het is gewoon ervaring,ervaring en en ervaring ,alles heft zijn tijd.

Als ik een piano koopt een Bosendorfer kan ik dan metee piano spelen omdat ik een Bosendorfer hebt,en ga vooral live horen,ogen dicht en opslaan in je brein,ga ook op als het kan op verschillende plaatsen zitten,en sla het op in je brein,hoef niet mag wel.

Probleem is wel dat ik niet heel veel geduld heb. Ik vind het wel leuk om met die kabels te rommelen, een beetje. Maar op een gegeven moment wil ik van dat scherpe af bv. Maar goed ik ga mijn best doen. Misschien moet ik een paar referentie opnamen steeds beluisteren, door de weken, maanden heen. Idd life is ook een handige referentie. Maar goed daar staat of valt het ook weer met een goede akoestiek.

Link to comment
Share on other sites

Hij kan denk ik het beste een andere versterker proberen Wol. Met zijn vorige luidsprekers had hij toch ook geen problemen? Dus akoestische problemen lijken me sowieso niet aan de orde. Dan moet het ook nog een stevige versterker zijn gezien het complexe wissel filter.  Wat zilver betreft daar heb ik de nodige ervaring mee, het legt een vergrootglas op de plek waar je het gebruikt.

Zo gebruik ik 2 dezelfde versterkers een met zilverdraad en een met koper.  Die zilveren klinkt afschuwelijk als niet de juiste buizen gebruikt worden en door niet goed afregelen de vervorming te groot is. Zelfs onze kat loopt "gillend weg".  Die koperen is veel gemoedelijker daar heb je veel ruimere marges. Je kunt allerlei buizen gebruiken. In die zilveren niet. 

Om maar weer eens een citaat van jou te gebruiken: " de combinatie moet wel goed zijn" in dit geval m.i. luidspreker en versterker. "Rommelen in wisselfilters zonder veel kennis en ervaring zou ik zelf niet gauw doen"   Misschien ligt daar wel een probleem en zijn die wisselfilters niet origineel maar heeft iemand er b.v. "betere" condensatoren in gestopt.  Mundorf zilver? las ik ergens?  dat lijkt me niet origineel en zilver....

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, jepe! said:

Nee op moment niet. Ik heb wel 2 stukken liggen maar vond het geluid daarmee nogal tegenvallen.

Ik gebruik Mit terminator 2 luidspreker kabel. Beste duur spul, en ik vond dat altijd goed klinken. Ik concentreer met nu op die stukje tussen de units en later in het filter en laat de ´hoofdluidsprekerkabel´ maar voor wat het is op het moment.

Ik had ooit Lestat (hij was destijds ook op het forum HEAR) op bezoek en ik had toen de MIT MH750 plus. Hij vond het wat nerveus klinken..... Hij had een koperen luidsprekerkabel bij zich (erg mooi, maar ben het type even kwijt) die veel goedkoper was. Toen die eraan hing hoorde ik het verschil en begreep ik ook wat hij bedoelde. Dus voor mij nooit geen MIT of iets dergelijks met kastjes ertussen meer.... 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Tubejack said:

Als zijn versterker ook analytisch is, heb je daar waarschijnlijk het probleem te pakken. 

Nee versterker is niet analytisch. Draai momenteel met een Marantz sr 14 omdat ik mijn MF Nuvista moet laten reviseren en daar eerst voor moet sparen.  Het verschil tussen de Nuvista en de Marantz sr 14 bleek overigens niet zo groot te zijn. Dat was op de Synthese 1 speakers, die net verkocht zijn.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Inmiddels bezig met de interne bekabeling van het filter. Althans niet zo zeer ikzelf als wel mijn overbuurman Mumsoft. Probeer consequent de teflon verzilverde koper kabeltjes te vervangen door koper kabeltjes uit een Canare 4s11 kabel. Vind dat zelf een fijne kabel, maar is natuurlijk te dik om in filter toe te passen dus strengen er uit getrokken en daarmee de teflon vervangen. Voorlopig alleen voor de tweeter de kabeltjes vervangen en alleen aan een kant. Maar het klinkt al minder scherp. De Triga's zouden door Speakerland zijn gebouwd vertelde de verkoper, maar ik geloof daar weinig van omdat de soldeer verbindingen erg slecht zijn. Als 2 keer zijn verbindingen los gaan zitten alleen bij het bewegen van de filterplaat. Ook heel raar is overigens dat linker en rechter filter qua bedrading verschillen. Bij de rechter is zwart (min) anders verbonden dan bij de linker. Zie laatste foto hoe de min kabel is verbonden met connectoren van mid en laag, terwijl de rechter filter deze kabels eerst naar de filterplaat lopen en dan pas naar de connectoren gaan. (is het nog te volgen?)

O, ja dat soldeerpunt waar 4 kabels bijeen (foto 1) komen is niet zo zeer het werk van Mumsoft als wel van de bouwer.

https://myalbum.com/album/3SFUTrSWYWcE

 

Ps als er nog anderen zijn die tegen een vergoeding in natura wat soldeer werk zouden kunnen verrichten, heel graag, zie

 

Edited by jepe!
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Na aantal maanden spelen is het duidelijk geworden dat de speaker waar de verzilverde kabel er grotendeels uit is gehaald veel minder scherpte vertoont. En dan is de kabel naar de middentoon luidspreker nog niet een aangepakt. (althans deel dat in midunitkast zit, deel dat van filter naar buiten gaat wel)

Er is echt een significant verschil tussen links (waar meeste teflon er uit is) en rechts, waarbij het verschil zit in de zeg 30 cm die van filter gaat naar de midden toon unit.

Alleen vraag je je natuurlijk af of zo´n filter is ontworpen met de eigenschappen van verzilverde teflon kabel in de berekening.

Overigens is niet het grote verschil de tweeter maar de midluidspreker, qua schepte.

Ook moet ik zeggen dat de speakers bv bij jazz of pop met nooit zo stoorde. Alleen bij klassiek, en dan met name viool, word ik altijd bijna beroerd van de scherpte. Bij een trompet bijvoorbeeld heb ik dat helemaal niet.

Edited by jepe!
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ik heb nu bij de linker speaker voor het hoog en mid, alle verzilverde teflon vervangen door koper kabel. Ik moet zeggen dat er nu tussen links en rechts echt een enorm verschil is. Links klinkt niet meer schel en rechts wel. Enorme vooruitgang. Het is allemaal een beetje professorisch gesoldeerd want daar kan ik nog steeds weinig van.

Ik had ooit bij mijn eerste serieuze speakers, B&W 330, de tweeters opgeblazen. Althans een deed niets meer en andere speelde nog wel, maar bleek later ter vervormen. Toen is de eerste tegen betaling door de winkel vervangen. Later hoorde ik dus dat de ander ook vervormde. Ik bestelde toen een nieuwe die ik zelf ging vast solderen. Doordat ik die lipjes waar kabel aan vast moet ,zo lang verwarmde , is die nieuwe tweeter doorgebrand. Ik heb toen wel 2 jaar met 1 tweeter gespeeld, want arme student en er even ook geen zin meer in. Later nog een keer naar B&W importeur geschreven, en die stuurde toen gratis een nieuwe tweeter. Ontzettend aardig. (iit Studio number one in Leiden die overal moeilijk over deden, want het was best raar dat de tweeters ondanks beveiliging er zo snel uitknalden)

En dan moet laag ook nog. Dat zal voor schelheid niet uitmaken maar het is denk ik beter als alle units zelfde bekabeling hebben.

Link to comment
Share on other sites

Inmiddels is bij zowel linker als rechter speaker de teflon kabel vervangen door koper. Het stereo beeld is nu ook weer mooier aanwezig. Maar voor mij is de conclusie heel duidelijk. De koperkabel uit de Canare luidsprekerkabel klinkt veel fijner dan de verzilverde koperkabeltjes met teflon er om heen. Die klinken absoluut te scherpt terwijl dat nu echt veel minder is. Dus wat mij betreft nooit verzilverde teflon. (waarmee ik niet wil zeggen dat zilverkabel altijd slecht is, maar dit is ook verzilverd koper, dus denk ik toch iets anders)

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, jepe! said:

Inmiddels is bij zowel linker als rechter speaker de teflon kabel vervangen door koper. Het stereo beeld is nu ook weer mooier aanwezig. Maar voor mij is de conclusie heel duidelijk. De koperkabel uit de Canare luidsprekerkabel klinkt veel fijner dan de verzilverde koperkabeltjes met teflon er om heen. Die klinken absoluut te scherpt terwijl dat nu echt veel minder is. Dus wat mij betreft nooit verzilverde teflon. (waarmee ik niet wil zeggen dat zilverkabel altijd slecht is, maar dit is ook verzilverd koper, dus denk ik toch iets anders)

Hier is alles verzilverd koper met Teflon. Niks scherp. Het ligt mi dus absoluut niet aan het verzilverde koper. 

Een goede audiokennis is allergisch voor scherpte. Hij speelt ook met door mij gemaakte verzilverde kabels in een topset (YG met Esoteric) . 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Hans van Liempd said:

Hier is alles verzilverd koper met Teflon. Niks scherp. Het ligt mi dus absoluut niet aan het verzilverde koper. 

Een goede audiokennis is allergisch voor scherpte. Hij speelt ook met door mij gemaakte verzilverde kabels in een topset (YG met Esoteric) . 

Hans, draai het eens om.  Alleen een top set kan met dergelijk kabels spelen. 🙋🏼‍♂️

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, Hans van Liempd said:

Maar om dan de kabels de schuld te geven. Daar wordt ik zo moe van. 

Nou ja mijn ervaring met die zilveren teflon is en blijft negatief. Ik weet niet zeker of we het over de zelfde verzilverde teflon hebben. Misschien zijn daar ook meerdere varianten van. (voor zover ik kan zien is het van die verzilverde teflon van speakerland. https://www.speakerland.nl/accessoires/luidsprekerkabels/teflon-verzilverd-0-96-mm2-rood/ ) Voor mij zijn de speakers enorm verbeterd door weghalen van die teflon kabel. Het is bij mij in stappen gebeurd en elke keer als er een stukje tussenuit ging werd het minder scherp.

Maar goed je kan ook denken dat het auto-suggestie is. Ik sluit niets uit. Ik heb in verleden heel kort interlinkje gehad van dacht ik echt zilver.

Afijn mijn ervaring met die verzilverde teflon was heel negatief. Kan er niets aan doen.

Heb trouwens wat ik er uit gehaald heb al weggegooid, maar dat zal ik bij overgebleven kabel niet doen en bij interesse verzend ik het tegen verzendkosten.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Hier is alles verzilverd koper met Teflon. Niks scherp. Het ligt mi dus absoluut niet aan het verzilverde koper. 

Een goede audiokennis is allergisch voor scherpte. Hij speelt ook met door mij gemaakte verzilverde kabels in een topset (YG met Esoteric) . 

Waarom de door jou gemaakte kabels en niet die teflon kabels dan?

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, jepe! said:

Nou ja mijn ervaring met die zilveren teflon is en blijft negatief. Ik weet niet zeker of we het over de zelfde verzilverde teflon hebben. Misschien zijn daar ook meerdere varianten van. (voor zover ik kan zien is het van die verzilverde teflon van speakerland. https://www.speakerland.nl/accessoires/luidsprekerkabels/teflon-verzilverd-0-96-mm2-rood/ ) Voor mij zijn de speakers enorm verbeterd door weghalen van die teflon kabel. Het is bij mij in stappen gebeurd en elke keer als er een stukje tussenuit ging werd het minder scherp.

Maar goed je kan ook denken dat het auto-suggestie is. Ik sluit niets uit. Ik heb in verleden heel kort interlinkje gehad van dacht ik echt zilver.

Afijn mijn ervaring met die verzilverde teflon was heel negatief. Kan er niets aan doen.

Heb trouwens wat ik er uit gehaald heb al weggegooid, maar dat zal ik bij overgebleven kabel niet doen en bij interesse verzend ik het tegen verzendkosten.

Ik heb al een paar keer aangehaald, dat de bron van de scherpte ook elders kan liggen en je met dik stranded koper de boel aan het filteren bent. 

Ik ben trouwens geen liefhebber van het Speakerland draad. Ik gebruik dit alleen in netkabels. Ik ben ook geen liefhebber van stranded draad in het algemeen. Dunne massieve draadjes apart geisoleerd. Iets wat Cock overigens ook gebruikt. 

Het voordeel van verzilverd en zilverdraad is, dat dit na verloop van tijd niet groen oxideerd. En dat is pas slecht voor contacten en klank. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Hans van Liempd said:

Ik heb al een paar keer aangehaald, dat de bron van de scherpte ook elders kan liggen en je met dik stranded koper de boel aan het filteren bent. 

Ik ben trouwens geen liefhebber van het Speakerland draad. Ik gebruik dit alleen in netkabels. Ik ben ook geen liefhebber van stranded draad in het algemeen. Dunne massieve draadjes apart geisoleerd. Iets wat Cock overigens ook gebruikt.  

Het voordeel van verzilverd en zilverdraad is, dat dit na verloop van tijd niet groen oxideerd. En dat is pas slecht voor contacten en klank. 

Ok, dan kan het toch ook aan het speakerland draad liggen? Als jij zeker weet dat koper de fouten er uit filtert dan zou je gelijk kunnen hebben. Maar ja dan maar liever filteren.

Edited by jepe!
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, jepe! said:

Ok, dan kan het toch ook aan het speakerland draad liggen? Als jij zeker weet dat koper de fouten er uit filtert dan zou je gelijk kunnen hebben. Maar ja dan maar liever filteren.

Stranded draad klinkt ook niet scherp. Eerder soft. En koper heeft dat nog erger. In mijn oren, die ook allergisch zijn voor scherpte. 

Zoals ook door Tubejack opgemerkt, zou ik de oorzaak van de scherpte elders zoeken. 

Opnamen van Eva Cassidy bijvoorbeeld klinken vaak scherp. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...