Jump to content

Interne speaker bekabeling vervangen.


jepe!
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Maar om dan de kabels de schuld te geven. Daar wordt ik zo moe van. 

Dat heet met een mooi woord: "perceptie" Hans.  Mensen ervaren dat nu eenmaal echt zo. Niet iedereen heeft zin,  tijd en/of de kennis om zich te verdiepen in de materie en werkelijke oorzaak. Doe je niets aan.  Gewoon blijven 🙂

Link to comment
Share on other sites

Toch vind ik het wel herkenbaar en ben eigenlijk nog nooit goede kabels tegen gekomen van verzilverd koper. 

Wat natuurlijk wel scheelt is dat hans het de hogen frequenties het wel heel moeilijk maakt door kabels stevig te vlechten 

Signaal wil namelijk van nature rechtdoor en hoe hoger de frequenties worden hoe meer dit effect gaat hebben. 

Het scherpe van het verzilverde koper kan het vlechten wel eens goed doen. 

Zelf gebruik ik puur zilver of puur koper maar nooit beide dat is echt vragen om problemen. 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Hans van Liempd said:

Hier is alles verzilverd koper met Teflon. Niks scherp. Het ligt mi dus absoluut niet aan het verzilverde koper. 

Een goede audiokennis is allergisch voor scherpte. Hij speelt ook met door mij gemaakte verzilverde kabels in een topset (YG met Esoteric) . 

@Hans van Liempd, Kan het zijn doordat jij je kabels hebt gevlochten en Jepe! niet? Kan het ook zijn dat jij je kabel tussen je eindversterker en luidspreker hebt hangen en bij Jepe! ze in de luidspreker zelf heeft? 

Mijn ervaring met die verzilverde teflon kabel van Speaker@Co is dat het hoog wel opnener is dan een koperen kabel. Maar scherpte door die verzilverde teflon kabel ervaarde ik ook niet toen ik de interne koperen kabel verving in mijn toenmalige B@W 640-i luidsprekers. Ik kwam er weer veel later achter dat de metaalfilm weerstanden (de blauwe) wel een scherpte veroorzaakte. Toen ik die weer verving voor draadgebonden weerstanden (de witte) was die scherpte verdwenen.
@jepe!Zitten er draadgebonden weerstanden of metaalfim weerstanden in je crossover? Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik vind het wel een beetje raar dat niemand daar is over begonnen. Want mijn ervaring is dus ook weer anders. Net zoals je welke dikte je gebruikt als interne bekabeling. Bij voorbeeld 0,96 mm of 2,5 mm of 4.0 mm. Ook dat kan iets doen in je geluid. Voor het hoog/mid zo dun mogelijk en voor het laag mag het iets dikker (hoeft niet, maar mag) zijn, zo heb ik geleerd als vuistregel.
 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Tubejack said:

Dat heet met een mooi woord: "perceptie" Hans.  Mensen ervaren dat nu eenmaal echt zo. Niet iedereen heeft zin,  tijd en/of de kennis om zich te verdiepen in de materie en werkelijke oorzaak. Doe je niets aan.  Gewoon blijven 🙂

Dat klopt. Ik heb nul technische kennis en dat zal ook wel blijven want zodra het technisch wordt kan ik me daar niet goed op concentreren. Dat heb ik bijvoorbeeld ook met belastingpapieren. Te veel cijfers en boxen, ik kan dat gewoon niet aan. Omdat ik de technische kennis niet heb neem ik hier ook niet veel aan discussies deel. Ik lees hier al jaren regelmatig, maar beperk met meestal stellen van vragen. Ik kan wel eigen ervaring weergeven, en zeker mbt die teflon doe ik dat dan ook.

Aan mijn bronnen ligt het niet omdat ik de scherpere bronnen al lange tijd geleden heb vervangen. Aan interlinks denk ik ook niet. Ik gebruik Harmonic technology die zijn denk ik niet scherp (wel erg duur maar gekocht in een tijd dat het financieel allemaal wat makkelijker kon). Het kan aan versterker liggen maar dat denk ik ook niet, Marantz PM 17 staat niet bekend om zijn scherpte. Daarvoor, aantal maanden geleden speelde ik met een Marantz sr 14, wel surround maar zo'n beetje de top van Marantz. Ik heb hier ook rond gevraagd naar versterkers met een specifiek warme sound maar het werd of meteen tamelijk duur, of men er werd bv quad 405 aangeraden maar dan moet je ook weer aparte voorversterker, en welke dan. (ik wil eigenlijk absoluut een afstandsbediening voor het volume) Afijn, momenteel ben ik best blij met de speakers die net zijn ontdaan van een groot deel van de verderfelijke teflon.

Edited by jepe!
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, audiofreak said:

@Hans van Liempd, Kan het zijn doordat jij je kabels hebt gevlochten en Jepe! niet? Kan het ook zijn dat jij je kabel tussen je eindversterker en luidspreker hebt hangen en bij Jepe! ze in de luidspreker zelf heeft? 

Mijn ervaring met die verzilverde teflon kabel van Speaker@Co is dat het hoog wel opnener is dan een koperen kabel. Maar scherpte door die verzilverde teflon kabel ervaarde ik ook niet toen ik de interne koperen kabel verving in mijn toenmalige B@W 640-i luidsprekers. Ik kwam er weer veel later achter dat de metaalfilm weerstanden (de blauwe) wel een scherpte veroorzaakte. Toen ik die weer verving voor draadgebonden weerstanden (de witte) was die scherpte verdwenen.
@jepe!Zitten er draadgebonden weerstanden of metaalfim weerstanden in je crossover? Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik vind het wel een beetje raar dat niemand daar is over begonnen. Want mijn ervaring is dus ook weer anders. Net zoals je welke dikte je gebruikt als interne bekabeling. Bij voorbeeld 0,96 mm of 2,5 mm of 4.0 mm. Ook dat kan iets doen in je geluid. Voor het hoog/mid zo dun mogelijk en voor het laag mag het iets dikker (hoeft niet, maar mag) zijn, zo heb ik geleerd als vuistregel.
 

Interessant wat je zegt over de weerstanden. Nu kan ik geen transistor van een weerstand onderscheiden. Maar hier een foto van het scheidingsfilter: https://myalbum.com/album/5ACGJgWxyJ7C  Zie jij zwakke punten?

Overigens komt Sander/KT 88 hier binnenkort helpen met solderen, en hij zou ook even kijken naar de filters. Ben erg benieuwd of daar nog winst valt te behalen.

Ik heb die teflon vervangen door aders uit een Canare starquad speakerkabel. Dikte aders: 1,27mm2 per ader. Ik heb deze ook als speaker kabel van versterker naar speakers, maar dan 2 aders bij 2 aders samengevoegd. Ben erg te spreken over deze kabel. Ik had een stuk Kimber 4 tc maar dat maakte de zaak voor mij te scherp. Overigens heb ik die 4tc ook in andere set gehoord en daar vond ik hem prima klinken.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, jepe! said:

Dat klopt. Ik heb nul technische kennis en dat zal ook wel blijven want zodra het technisch wordt kan ik me daar niet goed op concentreren. Dat heb ik bijvoorbeeld ook met belastingpapieren. Te veel cijfers en boxen, ik kan dat gewoon niet aan. Omdat ik de technische kennis niet heb neem ik hier ook niet veel aan discussies deel. Ik lees hier al jaren regelmatig, maar beperk met meestal stellen van vragen. Ik kan wel eigen ervaring weergeven, en zeker mbt die teflon doe ik dat dan ook.

Aan mijn bronnen ligt het niet omdat ik de scherpere bronnen al lange tijd geleden heb vervangen. Aan interlinks denk ik ook niet. Ik gebruik Harmonic technology die zijn denk ik niet scherp (wel erg duur maar gekocht in een tijd dat het financieel allemaal wat makkelijker kon). Het kan aan versterker liggen maar dat denk ik ook niet, Marantz PM 17 staat niet bekend om zijn scherpte. Daarvoor, aantal maanden geleden speelde ik met een Marantz sr 14, wel surround maar zo'n beetje de top van Marantz. Ik heb hier ook rond gevraagd naar versterkers met een specifiek warme sound maar het werd of meteen tamelijk duur, of men er werd bv quad 405 aangeraden maar dan moet je ook weer aparte voorversterker, en welke dan. (ik wil eigenlijk absoluut een afstandsbediening voor het volume) Afijn, momenteel ben ik best blij met de speakers die net zijn ontdaan van een groot deel van de verderfelijke teflon.

Ik vind het heerlijk om zélf mijn belasting in te vullen (en zoveel mogelijk terug te krijgen) :rolleyes: Van mijn gehoor alleen, kan ik niet altijd op aan, vandaar dat ik aanvullend meet.  Vragen stellen, dat doe ik ook, net als eigen ervaringen weergeven. Meestal geef ik ook de nadelen van iets.  Om je een idee te geven, Teflon wordt in de allerbeste high-end condensatoren gebruikt. Er zal dan toch iets goeds zijn aan dit materiaal, net als met zilver.  Verder heb ik geen idee of een Marantz PM 17 "scherp" klinkt. Wat ik wel heb ervaren dat sommige moderne transistor versterkers wat "hard" klinken.  Dan moet je geen materialen gebruiken die dat gewoon doorlaten.           

@Kappa7 Dat vlechten dat Hans doet lijkt me slim. Daardoor kun je ook hele hoge frequenties via gewoon koper transporteren.  UTP (computer netwerkkabel) is een voorbeeld. 

Link to comment
Share on other sites

On 10/10/2019 at 10:55 PM, audiofreak said:


@jepe!Zitten er draadgebonden weerstanden of metaalfim weerstanden in je crossover? Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik vind het wel een beetje raar dat niemand daar is over begonnen. Want mijn ervaring is dus ook weer anders. Net zoals je welke dikte je gebruikt als interne bekabeling. Bij voorbeeld 0,96 mm of 2,5 mm of 4.0 mm. Ook dat kan iets doen in je geluid. Voor het hoog/mid zo dun mogelijk en voor het laag mag het iets dikker (hoeft niet, maar mag) zijn, zo heb ik geleerd als vuistregel.
 

Iemand die kan zien of er op het filter componenten zitten die mogelijk voor scherpte kunnen zorgen? Zie link en beetje naar beneden scrollen.

https://myalbum.com/album/5ACGJgWxyJ7C 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Inmiddels blijkt dat het filter niet goed is aangesloten. Afgelopen zondag kwam iemand die ik op Marktplaats tegen was gekomen de laatste draden vervangen en ook filter aanpassen omdat er verschil tussen links en rechts was. Hij besloot dat de rechtse het voorbeeld was voor de linkse en dus werden ze op zelfde manier aangesloten. Gevolg was dat geluid veel harder en onaangenamer was of werd. (in het begin viel het mij minder op, gisteren werd ik er bijna gek van)

Nu kwam ik toevallig in contact met Michel N die hier ook actief was voordat hij naar Jamaica vertrok. Hij bekeek foto's en ook schema van de filter en kwam tot volgende conclusie:

''Heb het filter schema even wat vergroot. Daaruit blijkt dat zowel de - als + echt op het filter aangesloten moeten worden.
De - en + worden hier en daar op het filter verdraaid. Dat verklaard dus waarom jouw speakers nu hard klinken.
Hebben nu slechts een deel van de fase verdraaiing die nodig is om ze goed aan te sluiten.
In dit ontwerp zit de - van zowel de middentoner als de tweeter dichter aan de + dan aan de -
Dat is gedeeltelijk opgeheven door de - rechtstreeks op de mid en tweeter aan te sluiten.''
 
Michel gaat het komend weekend oplossen, dus dat zal hopelijk einde zijn van dat verschrikkelijker harde/schelle geluid.
Link to comment
Share on other sites

Michel (Miracle) is vanmiddag geweest. De min loopt nu ook via de filter. Er is nu eigenlijk geen scherpte meer, enorm mooi stereobeeld, veel mee dynamiek. Ook Michel vond het erg mooi klinken. Hiermee zijn heel veel problemen opgelost. Eindelijk af van de eindeloze irritatie die ik had van het geluid dat de speakers produceerden. Heerlijk.

En Sander, spoedig herstel gewenst en dank dat je bereid was te helpen!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...