Jump to content

Stekkerblok met sterbedrading


Helder
 Share

Recommended Posts

Oke na veel googelen voor een betaalbaar stekkerblok mét sterbedrading (<100 euro) kom ik er achter dat het aanbod erg mager is dus ben ik gaan kijken of ik een leuk DIY projectje kan maken. Hiernaast wil ik een deel gefilterd en een deel ongefilterd hebben.

 

Wat ben ik van plan? Ik heb mij enigszins laten inspireren door de Naim Powerigel, wat betreft de bekabeling voor de IEC's. Die worden er niet 'ingestekkerd' maar zit er reeds in geïntegreerd zoals het lijkt. Ik wil vanuit de WCD een kabel (helaas een relatief lange van 8 meter ivm aarding) naar een ABS (kunstof) elektrabehuizing hebben, vastgezet met een kabelwartel als trekontlasting. Binnenin wordt deze kabel opgesplitst naar 2, namelijk 1 naar een netfilter (TDK Lambda MXB-1206-33) die weer gesplitst wordt naar 2 IEC connectoren en 1 voor spitsing naar 3 IEC connectoren zonder tussenkomst van het filter (bypassen zeg maar). Resultaat is dus 2 gefilterde IEC's en 3 ongefilterde IEC's die allen het kastje weer uit gaan en ook worden bevestigd met kabelwartels voor de trekontlasting. Allen worden ze in het kastje netjes met lasklemmen galvanisch bevestigd. Ik ga voor alles 2,5 mm neopreen kabel gebruiken met mooi uitziende budget IEC's.

 

Ik ben ook een paneelmetertje tegengekomen. Klein LCD display die volt, ampere en frequentie aangeeft. Hoe zuiver dat is weet ik niet, maar het leek mij een leuke gadget om erin te bouwen. Aangezien een deel van de onderdelen via Ali Express besteld wordt kan het even duren alvorens ik van start ga 🙂

 

Vraag is of dit een sterbedrading is die wenselijk is of zie ik in mijn enthousiasme iets over het hoofd? Er wordt namelijk voor en na het filter gesplitst, dus de spitsing wordt in feite weer gesplitst. En is er nog iets wat ik beter kan doen of laten mbt de kwaliteit van stroomvoorziening? Alle tips zijn welkom 🙂 

 

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben in mijn bedoelingen. Als onze chinese vrienden het spul hebben geleverd en het resultaat is waardig genoeg om er een foto van te nemen zal ik deze hier zeker komen showen 😎

 

Alvast bedankt voor jullie input!

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...