Jump to content
High-End Forums
Helder

Even voorstellen..

Recommended Posts

Bingo

Dit soort dingen dus (zijn vast andere leveranciers te vinden ook in NL)

https://www.ebay.co.uk/itm/3-x-SORBOTHANE-50mm-ANTI-VIBRATION-HEMISPHERES-FEET-Turntables-Speakers-etc/301104905274?hash=item461b403c3a:g:lfYAAOxylpNTWT79

Ms 2 grote 50 mm achter en twee kleinere 30 mm voor oid

1 hour ago, Pjotr said:

Die eierdoppen dempen tocht niet. Die ontkoppelen alleen maar. Staat je kast nog te trillen.

Daarom zetten ze flats in aardbevingsgevoelige gebied op dergelijk constructies. Met een seismoapp op je telefoon kun je overigens makkelijk zien of het werkt. Ik heb al een hoop onzin gehoord over dempen en ontkoppelen. Gewoon proberen, meten, luisteren en kiezen wat je het best bevalt. Hier gaan de eierdoppen er niet meer onderuit. 

Hangt ook van je speakers af. Zijn ze wat te veel bas-heavy dan kan alleen ontkoppelen juist wel een stuk verbeteren. Ze gaan daardoor vrij effectief minder bas produceren. Mits de kast niet al te zwaar is uiteraard.

Die Sorbothane heb ik weer niet zo’n goede ervaring mee onder de draaitafel dan.

12 minutes ago, carl said:

Die Sorbothane heb ik weer niet zo’n goede ervaring mee onder de draaitafel dan.

Er zijn nogal wat varianten van. Welke doel je dan op? En wat ging er niet goed?

6 hours ago, Helder said:

Ik zou ze even exact moeten wegen want ik weet het niet meer precies, maar ze zijn 40/50 kilo per stuk. Binnenkant wanden zijn van beton..

Dat is heeeeel erg zwaar;. Mijn zelfbouw mid-hoog speakers (50 mm MDF wanden) wegen zo'n 25 kilo. Optillen is niet leuk meer. (de laagkasten zijn 100+ kilo, optillen is not an option)

Ms gewoon eens proberen hoe het klink op  stands voor het dressoir. Speakers kunnen dan iets lager (als t bevalt, desnoods maak je diy stands mbv 50 mm wieltjes. Mijn 100 kilo baskasten staan ook op 8 50 mm zwenkwieltjes (3 met rem)).

Maar eerst proberen he :)

12 hours ago, Pjotr said:

Hangt ook van je speakers af. Zijn ze wat te veel bas-heavy dan kan alleen ontkoppelen juist wel een stuk verbeteren. Ze gaan daardoor vrij effectief minder bas produceren. Mits de kast niet al te zwaar is uiteraard.

Met lichte speakers misschien wel, ik meet zowel op de speakers in mijn luisterhok als op de vloer minder beweging. Maar mijn speakers wegen dan ook zo'n 75 kg/st (Watt + Puppy). Wat wel een groot verschil is, dat het stereobeeld beter klopt en het trillen van de (stenen broodjes) vloer minder aanwezig. In de slaapkamer er onder is het verschil het grootst.

In de woonkamer heb ik het niet zonder eierdoppen geprobeerd, maar de kast trilt in ieder geval niet voelbaar.

On 3/22/2019 at 7:52 PM, Pjotr said:

Die eierdoppen dempen tocht niet.

Daarvoor doe ik de deur dicht.

On 3/22/2019 at 7:33 PM, Hans van Liempd said:

Helaas zijn ze niet meer te koop. Het waren rvs komvormige eierdoppen van Hema. Daar gaat een knikker of stalen kogel in en zet je onder apparatuur of luidsprekers voor ontkoppeling. Je kunt ze met de kogel boven of omgekeerd gebruiken. Van belang is, dat de kogel vrij kan rollen. Dus in mijn geval: tegel op de kast en daarop de eierdoppen op z'n kop. 

Hmm jammer, was anders wel leuk om voor weinig iets te proberen.

On 3/22/2019 at 5:27 PM, Pjotr said:

Denk dat je Sorbothane bedoeld. Dat kun je ook om de hoek vinden in de vorm van inlegzooltjes :D

Hey grappig, dat ziet er wel uit om te gaan proberen 🙂 

On 3/23/2019 at 2:05 AM, Duck-Twacy said:

Dat is heeeeel erg zwaar;. Mijn zelfbouw mid-hoog speakers (50 mm MDF wanden) wegen zo'n 25 kilo. Optillen is niet leuk meer. (de laagkasten zijn 100+ kilo, optillen is not an option)

Ms gewoon eens proberen hoe het klink op  stands voor het dressoir. Speakers kunnen dan iets lager (als t bevalt, desnoods maak je diy stands mbv 50 mm wieltjes. Mijn 100 kilo baskasten staan ook op 8 50 mm zwenkwieltjes (3 met rem)).

Maar eerst proberen he :)

25 kilo valt wel mee om te tillen toch 🙂 100+ waag ik mij niet aan haha.

Ik heb eens stands in elkaar laten lassen omdat iets betaalbaars niet stevig genoeg was maar dat past niet in deze opstelling. Naast de kast gaat hoe dan ook niet lukken; aan één kant houdt de muur op en andere kant zit een deur. Ik wil ze ook niet steeds moeten wegrollen/zetten na het luisteren. Ze moeten gewoon een vaste plek hebben. Ik heb ook nog een kleine meid thuis die graag aan kabeltjes trekt of m'n speaker een keer indrukt, of als de speaker redelijk makkelijk verplaatsbaar is zal ze dat zeker niet nalaten. Ik vind het wel veilig zo op de kast 😉

Gewoon maar beetje naar voren hellen naar de luisterplek en goed isoleren.

Met kleine kinderen in de buurt niet te veel voorover hellen hoor. Zou je ze ook gewoon op de kop kunnen zetten??

Het blijft lastig om een goeie luisterplek te creëren in een huiskamer waar het gezinsleven zich ook afspeelt. Misschien helpt het als je je dochtertje een eigen radiootje o.i.d. geeft waar ze wel mee mag experimenteren.

20 minutes ago, TL 200 said:

Het blijft lastig om een goeie luisterplek te creëren in een huiskamer waar het gezinsleven zich ook afspeelt. Misschien helpt het als je je dochtertje een eigen radiootje o.i.d. geeft waar ze wel mee mag experimenteren.

Jaaaaaah... Een mooie oude OTL radio. 

Alleen met kattenoog.:D

Ik zat meer te denken aan iets met batterijen. Wel van die grote platte 4,5 Volt Witte Kat want die steekt ze niet zo gauw in de mond.

slide_01a.jpg

i.v.m. copyright enzo; het plaatje komt van deze site, Het witte Kat museum http://www.witte-kat-batterijen.nl/

Edited by TL 200

2 hours ago, Duck-Twacy said:

Met kleine kinderen in de buurt niet te veel voorover hellen hoor. Zou je ze ook gewoon op de kop kunnen zetten??

Ze staan als een huis hoor. Die gaan nergens naar toe. Ik heb ze op de zijkant gehad, maar een of andere manier komt dat het geluid niet ten goede. Op de kop zou ik nog kunnen proberen.

32 minutes ago, TL 200 said:

Een eigen radiootje zal ze prachtig vinden. Maar geloof me dat houdt haar niet tegen om aan alles te zitten wat juist niet mag. Ze is nog geen anderhalf jaar oud namelijk. Afstandbediening, telefoons, laptop, audio.. Nouja je begrijpt het wel. Alles met knopjes zo ongeveer..  

25 minutes ago, TL 200 said:

Alleen met kattenoog.:D

Ik zat meer te denken aan iets met batterijen. Wel van die grote platte 4,5 Volt Witte Kat want die steekt ze niet zo gauw in de mond.

slide_01a.jpg

Nee, die houdt ze voor haar oogen... 

12 minutes ago, Helder said:

Nouja je begrijpt het wel.

Jawel!

Onze oudste (inmiddels 30) heeft, toen ze net kon lopen en heel ver uitrekken, de cantilever van m'n Yamaha MC-3 gebroken. Haar handje glipte net onder de stofkap door en het element van bijna 600 guldens definitief gemold. Wat later dacht ze dat de telefoon van mijn schoonzus dorst had en schonk daar een glas cola over. Een collega van mij wilde een videoband afspelen en vond een boterham met pindakaas in de VCR, cadeautje van z'n zoontje. Dat zijn van die dingen, daar lach je alleen maar achteraf om. :D

12 minutes ago, Hans van Liempd said:

Nee, die houdt ze voor haar oogen... 

:D

en misschien wel heel even aan haar tongetje.

4 hours ago, Helder said:

Ze staan als een huis hoor. Die gaan nergens naar toe. Ik heb ze op de zijkant gehad, maar een of andere manier komt dat het geluid niet ten goede. Op de kop zou ik nog kunnen proberen.

Proberen kan geen kwaad (hoewel met dit gewicht). Ik verwacht er niet zo veel van.  Soms houdt een ontwerper al rekening met een soort akoustische loodlijn.