Jump to content
High-End Forums
Helder

Even voorstellen..

Recommended Posts

Beste,

Al sinds jonge leeftijd ben ik bezig met audio. Laatste jaren heeft dan écht het audiofiele virus toegeslagen. Heel veel lezen op verschillende fora heb ik veel van geleerd, maar dit is de eerste keer dat ik een post plaats of een topic open. Laat ik mijzelf en mijn setje even kort voorstellen.

Ik ben 32 jaar en woon in Friesland. Één van mijn hobby's is... juist. Audio! Hieronder mijn setje

Ik speel momenteel met de, voor jullie denk ik wel, bekende X-serie van Musical Fidelity. Hier is verder niets aan gemodificeerd, maar wellicht dat ik mij daar nog wel aan wil wagen. Ik speel al mijn muziek via streaming. Ik heb momenteel een Squeezebox Touch, met zelfgemaakte lineaire voeding met Velleman ringkerntrafo en Tentlabs heater supply. Er komt gemeten 16 ampere uit. Dit ontwerp heb ik gevonden op de site van Audio Creative. De Squeezebox is via coax van Apogee Wyde Eye aangesloten op mijn MF 24K DAC. De rest van de interlinks zijn van RU Connected en de LS kabel van Canare 4S11. De speakers zijn gebasseerd op de Master 3 alleen in een andere kast met zover ik weet hetzelfde gefilterd. Kastvolume is gelijk denk ik maar de wanden zijn aan de binnenkant door een mede audiofiel ingegoten in beton om de kast dood als mogelijk te krijgen. Per kast komt dit neer op een 40 of 50 kilo meen ik. Ik zou ze nog eens moeten wegen. Stekkerblok is ook een zelffabricaat met een TDK Lambda (MXB-1206-33) filter erin. Gefilterd zijn alleen de X-PSU (waar de X-Tone, X-Pre, X10-D en X-24K DAC aan hangen) en de Squeezebox. De beide X-A50's zijn ongefilterd aangesloten. Dat leek mij het beste 🙂

Wat ik nog wil veranderen? Ik zou graag een Accuphase E306 in bezit hebben (toekomstmuziek), andere streamer en speakers maar welke nog geen idee eerlijk gezegd.

Ik probeerde meerdere foto's te uploaden alleen max 20.48kb is mogelijk? Dan kan ik toch niet fatsoenlijk een, laat staan meerdere, foto's uploaden?? Als iemand weet hoe ik mijn setje kan showen hoor ik het graag.. 🙂

Groet, 

Helder 

Edited by Helder

Foto's kun je het beste ergens anders stallen, bv bij photobucket, postimage, of een andere foto-site. Dan kun je ze hier laten zien. Hear (nu high-endforum) is nooit zo scheutig geweest met opslagruimte voor je eigen foto's, en dat zal denk ik niet snel vervanderen.

Welkom op dit forum, trouwens.

Voorbeeldje, komt van Postimage:

IMG-20190320-142217.jpg

Trouwens, kwam dit boekje tegen bij de voorjaarsopruiming, dus als iemand geïnteresseerd is?

En ik zie me daar toch een hoop van de X-dingen. Heb er zelf ook een, maar die staat te verstoffen.

Ik zou die X-en lekker origineel laten. Die speakers zijn een soort zelfbouw begrijp ik. Die dressoir waar ze op staan ziet er wel stevig uit, maar toch kan betere isolatie geen kwaad lijkt me

Ik zie dat er al wat onder de speakers zit. Je zou nog wat kunnen experimenter met monitor isoltieplatforms uit de pro wereld, bv

https://www.tonecontrol.nl/auralex-propads

https://www.bax-shop.nl/studio-monitor-isolatie/auralex-propad-monitorisolatie

Volgens mij zijn er ook soorten die voorover kunnen hellen (wel een beetje het passende draag gewicht kiezen).

E zullen vast ook wel andere diy opties zijn (goedkoper en wellicht optisch fraaier omdat je het beter op de afmetingen vd speaker kunt afstemmen)

Edited by Duck-Twacy

17 minutes ago, Duck-Twacy said:

Ik zou die X-en lekker origineel laten. Die speakers zijn een soort zelfbouw begrijp ik. Die dressoir waar ze op staan ziet er wel stevig uit, maar toch kan betere isolatie geen kwaad lijkt me

Ik zie dat er al wat onder de speakers zit. Je zou nog wat kunnen experimenter met monitor isoltieplatforms uit de pro wereld, bv

https://www.tonecontrol.nl/auralex-propads

https://www.bax-shop.nl/studio-monitor-isolatie/auralex-propad-monitorisolatie

Volgens mij zijn er ook soorten die voorover kunnen hellen (wel een beetje het passende draag gewicht kiezen).

E zullen vast ook wel andere diy opties zijn (goedkoper en wellicht optisch fraaier omdat je het beter op de afmetingen vd speaker kunt afstemmen)

Het zijn qua gewicht écht zware speakers, maakt het dan nog zoveel uit vraag ik mij af? De ondergrond is inderdaad ook zeer solide. Dressoir is erg zwaar van zichzelf. Ik vind het nogal een prijs voor wat isolatie eerlijk gezegd 😶 Dat ligt momenteel buiten mijn budget.. Een DIY optie zou mooi zijn. Ik zal me er eens in verdiepen wat voor een schappelijk prijsje valt uit te proberen. Altijd leuk! Wat er nu onder ligt zijn gemalen rubber tegeldragers als ik het goed zeg. Achter zijn ze extra verhoogd met veerwegbegrenzers voor de auto. Eigenlijk staan de speakers wat te hoog, vandaar dus dat ze naar voren zijn gekanteld. Eerlijkheidshalve is het allemaal wat creatief opgesteld.

12 minutes ago, vintagemod said:

Ik vraag wel mij eens af ,kom daar wel muziek uit ,jongeman Helder zoveel troep,kijk mij kijk mij wat ik allemaal hebt en de speakers op de kast..

Als ik zo iets zie moest ik denken aan mijn eeerste versterker Philips met dacht ik  30 druktoetsen er op,maaaaar toen was ik super groen achter de oren,draaitafel 212 met tip toesten ,dat was wat met muiziek van James last met en zonder klompen ,dat was wel  vroeger.

30 druktoetsen weet je amper goed aan te slaan op je toetsenbord (grapje hoor😇). Laat ik gemakshalve aannemen dat je mij probeert uit te leggen dat een kortere signaalweg meestal beter is. Daar ga ik absoluut niets op afdingen. Uiteraard wil het oog wat en dat speelt, naast de muziek, mee voor mij. Ik ben simpelweg gevallen voor het design van de apparaten. Voor hetzelfde bedrag is er beter spul te koop. Anderzijds; als het beter zou klinken met minder 'tonnetjes' dan stonden ze niet allemaal aangesloten.

Er zijn zoveel meningen als er smaken zijn. Wat betreft deze hobby is de theorie objectiever dan de beleving. En muziek is dat laatste. 😉

Er zijn ook van die dopjes van bepaalde kunstof via ebay enzo te koop, maar ben de naam even vergeten. Weet iemand anders vast wel.

Btw dat de speakers zwaar zijn geloof ik wel, maar gaat er meer om of ze energie naar het dressoir doorgeven. Omdat het oppervlak daarvan zo groot is kan dat (theoretisch) het geluid iets minder maken.

Je zou natuurlijk eens een paar goede stands kunnen lenen (zijn vast wel winkels die dat doen) om te kijken of het daarmee beter klinkt. Maar ja, een halve meter naar voren zal het geluid zowiezo veranderen (denk in positieve zijn). Maar wellicht zijn er andere barrieres die dat onmogelijk maken ;) Het blijft toch altijd een compromis in een huiskamer.

Edited by Duck-Twacy

38 minutes ago, Duck-Twacy said:

Er zijn ook van die dopjes van bepaalde kunstof via ebay enzo te koop, maar ben de naam even vergeten. Weet iemand anders vast wel.

Btw dat de speakers zwaar zijn geloof ik wel, maar gaat er meer om of ze energie naar het dressoir doorgeven. Omdat het oppervlak daarvan zo groot is kan dat (theoretisch) het geluid iets minder maken.

Je zou natuurlijk eens een paar goede stands kunnen lenen (zijn vast wel winkels die dat doen) om te kijken of het daarmee beter klinkt. Maar ja, een halve meter naar voren zal het geluid zowiezo veranderen (denk in positieve zijn). Maar wellicht zijn er andere barrieres die dat onmogelijk maken ;) Het blijft toch altijd een compromis in een huiskamer.

Ja de barrière is de WAF zeg maar.. Het moet er ook een beetje uitzien. Ik ga eens rondkijken naar iets beters voor onder de speakers want het is momenteel een wat provisorisch geknutsel daaronder .. 

Partner, Bert, partner. En anders eens wat diepvries-gelzakjes proberen, die laten zich alle kanten op modelleren

5 minutes ago, mumsoft said:

Partner, Bert, partner. En anders eens wat diepvries-gelzakjes proberen, die laten zich alle kanten op modelleren

Het ging toch over WAF? Lees nergens PAF... En diepvries gel-zakjes als partner??? :wacko: Moet niet gekker worden.

Peter, hoe heet dat materiaal ook weer dat goed trilllingen dempt? Volgens mij heb jij dat ooit genoemd (halve bolletes die je ergens onder plakt).

Of ze ook werken bij een LS van 25 kilo (schat ik) weet ik niet.

3 hours ago, Helder said:

Ja de barrière is de WAF zeg maar.. Het moet er ook een beetje uitzien. Ik ga eens rondkijken naar iets beters voor onder de speakers want het is momenteel een wat provisorisch geknutsel daaronder .. 

Onder mijn luidsprekers in de huiskamer heb ik een natuursteen plaat laten zagen en polijsten. Hierop de bekende eierdoppen met kogels. Twee aan de voorkant en één aan de achterkant. De achterste zou je met een plankje iets kunnen opvullen i.v.m. de gewenste schuinstand. Hier staan de B&W DM2a's in een kast.

1 hour ago, Duck-Twacy said:

Peter, hoe heet dat materiaal ook weer dat goed trilllingen dempt? Volgens mij heb jij dat ooit genoemd (halve bolletes die je ergens onder plakt).

Of ze ook werken bij een LS van 25 kilo (schat ik) weet ik niet.

Ik zou ze even exact moeten wegen want ik weet het niet meer precies, maar ze zijn 40/50 kilo per stuk. Binnenkant wanden zijn van beton..

Iemand toevallig ervaring met monitorpads zoals hieronder? Of beter naar de Praxis wat TL 200 voorstelt voor een rubberen tuintegel?

https://www.bax-shop.nl/studio-monitor-isolatie/devine-mon-pad-01-monitorisolatie?gclid=Cj0KCQjwj9LkBRDnARIsAGQ-hUftOyRFKWXFMwb7wUjd87FlojvFBXmr3rt6xH3LLgO_crzumzH5wX4aAi2VEALw_wcB

En Hans, ik had inderdaad een keer gelezen over jouw eierdoppen onder de speakers, ik weet het alleen niet meer te vinden. Kun je mij daarmee helpen?

17 minutes ago, Helder said:

Iemand toevallig ervaring met monitorpads zoals hieronder? Of beter naar de Praxis wat TL 200 voorstelt voor een rubberen tuintegel?

https://www.bax-shop.nl/studio-monitor-isolatie/devine-mon-pad-01-monitorisolatie?gclid=Cj0KCQjwj9LkBRDnARIsAGQ-hUftOyRFKWXFMwb7wUjd87FlojvFBXmr3rt6xH3LLgO_crzumzH5wX4aAi2VEALw_wcB

En Hans, ik had inderdaad een keer gelezen over jouw eierdoppen onder de speakers, ik weet het alleen niet meer te vinden. Kun je mij daarmee helpen?

Helaas zijn ze niet meer te koop. Het waren rvs komvormige eierdoppen van Hema. Daar gaat een knikker of stalen kogel in en zet je onder apparatuur of luidsprekers voor ontkoppeling. Je kunt ze met de kogel boven of omgekeerd gebruiken. Van belang is, dat de kogel vrij kan rollen. Dus in mijn geval: tegel op de kast en daarop de eierdoppen op z'n kop.