Jump to content

Andere DAC


leobus
 Share

Recommended Posts

Ik wou dat ik het nog kon Jack, helaas lukt mij dat niet meer. Vroegâh sjouwde ik rustig weken achtereen 20km/dag door de Schotse hooglanden met 25 kg bepakking. Nu ben ik blij met 2x per week 20km op de fiets door de duinen.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Pjotr said:

Ik wou dat ik het nog kon Jack, helaas lukt mij dat niet meer. Vroegâh sjouwde ik rustig weken achtereen 20km/dag door de Schotse hooglanden met 25 kg bepakking. Nu ben ik blij met 2x per week 20km op de fiets door de duinen.

Tja herkenbaar Pjotr, ik  merk dat ik 60 ben geweest.  Een halve lukt wel. Kost ook niet zo veel tijd qua voorbereiding  maar wie weet...

Laten we eens wat dieper op Dac's ingaan Top model ESS9038PRO  hier wat info gevonden.

  • 32-Bit 8-Channel DAC using a delta-sigma architecture features-107dB THD+N (0.0004%)
  • highest dynamic range (DNR), up to 140dB.

Klinkt goed niet? 

Ik vond hier een aardig stuk over delta sigma.  Het is wel even doorbijten :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Is het betere aan high res digitale muziek misschien niet meer dan de zorg die aan de opname besteedt? Het zal wel aan mijn oude oren liggen, maar de klank van een 16 bits opname hoeft niet slechter te klinken dan een 32 bits. Al dan niet met hogere sample-rate.

DAC's met een ESS chip vind ik altijd wat mechanisch klinken. Verfijnt, maar niet natuurlijk klinkend. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Is het betere aan high res digitale muziek misschien niet meer dan de zorg die aan de opname besteedt? Het zal wel aan mijn oude oren liggen, maar de klank van een 16 bits opname hoeft niet slechter te klinken dan een 32 bits. Al dan niet met hogere sample-rate.

DAC's met een ESS chip vind ik altijd wat mechanisch klinken. Verfijnt, maar niet natuurlijk klinkend. 

Volgens mij, als iets met zorg gemaakt is, merk je dat. Of je nu jong of oud bent. Wat je merkt, daar kun je natuurlijk over discuteren.

Met praktisch 2 dezelfde versterkers klinkt op de ene een ESS nagenoeg perfect in mijn oren. Op de andere irriteer ik me soms aan hele kleine foutjes. Maar je moet het herkennen/weten pas dan valt het op. Het lijkt wel op het eerdere voorbeeld met die Philips CD-850 Mk1...... 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, leobus said:

George,

Het is niet de dac 16 en ook niet de dac 32. Officieel heet hij de dac 24. Dat is qua chips de dac32, maar met twee chips ipv 1. Verder heeft hij twee voedingen, een voor het digitale deel en een voor het analoge deel. Qua aansluitmogelijkheden is er veel weggelaten tov van de dac 32. Alleen nog usb.

De streamer heet wel mm5. Maar is toch weer anders dan die op de site staat. Deze heeft geen losse voeding. Aansturen doe ik het met Ipeng. Ik zit er wel over te denken op Roon over te gaan. Dat kan dus. Kom een keer luisteren, zou ik zeggen.

Groet,

Leobus

Hoi Leo, 

Dat belooft wat en ik wil zeker weer eens bij je langskomen om te luisteren. 

Misschien eens in de vakantie over een 3 maar laten we even via PM afspreken. 

Link to comment
Share on other sites

Die bladzijde over delta sigma dac's voor de 1e keer doorgewerkt :wacko: Ook al snap je niet alles (meteen) je steekt er toch wat van op. Dat het oorspronkelijke 16 bits signaal veranderd wordt in een stroom van bijvoorbeeld 1 bit met een hele hoge samplerate. Tot in het megahertz gebied. 

Sigma delta:

  •  Hoogfrequent schakel troep blijft ver buiten het audio gebied van 20Khz
  •  Er kan een simpel RC audio uitgang filter gemaakt worden met goedkope weerstanden en condensatoren 
  • Het meet daardoor fantastisch.
  • Een 1 bit dac is veel goedkoper te maken.
  • In principe is 16,20,24,32, 64bits ingang signaal mogelijk, het wordt toch omgezet naar b.v. 1bit dac (nul of 1)

Dan multibit:

  • De samplingrate  is 2x altijd de maximale audio frequentie dus bij 16 bit 2x 22,05khz = de bekende 44,1khz
  • De schakeltroep komt dicht bij, in het hoorbare audio gebied. 
  • Je moet of gaan oversamplen b.v. 4x naar 176,4Khz of een heel scherp duur LC filter met spoelen en condensatoren gebruiken.
  • Zo' n dac is duurder om te maken. Je hebt voor elke bit een schakelaar  (bv16 schakelaars) nodig die een nul of 1 genereren. 
  • Het meet  altijd slechter dan sigma delta  omdat zelfs 176,4Khz  dichter bij zit het audiogebied zit dan de megaherzen van een delta sigma.

Samenvattend in beide gevallen wordt er "geknutseld" aan het oorspronkelijke (in dit geval 16 bit) ingangssignaal. Dan is dit nog wel heel simplistisch voorgesteld. Er komt veel meer bij kijken, zoals ruis... nauwkeurig klokken etc...

Maar als ik het goed heb begrepen wordt bij:

Delta sigma het "gemiddelde" van die 16bits invoerstroom genomen.  En bij Multibit worden alle 16 bits gebruikt.  Dat verklaart denk ik samen met het bovenstaande de verschilletjes in het geluid.  Het is daarom, waar om sommige fan zijn van multibit en non oversampling (NOS)  Het verklaart ook waarom sommige delta sigma zoals ESS "niet echt" vinden klinken....  En het verklaart ook, waarom sommige techneuten die alleen waarde hechten aan meten multibit niets vinden.  Tijd voor een muziekje 👋🏻

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Tubejack said:

Die bladzijde over delta sigma dac's voor de 1e keer doorgewerkt :wacko: Ook al snap je niet alles (meteen) je steekt er toch wat van op. Dat het oorspronkelijke 16 bits signaal veranderd wordt in een stroom van bijvoorbeeld 1 bit met een hele hoge samplerate. Tot in het megahertz gebied. 

Sigma delta:

  •  Hoogfrequent schakel troep blijft ver buiten het audio gebied van 20Khz
  •  Er kan een simpel RC audio uitgang filter gemaakt worden met goedkope weerstanden en condensatoren 
  • Het meet daardoor fantastisch.
  • Een 1 bit dac is veel goedkoper te maken.
  • In principe is 16,20,24,32, 64bits ingang signaal mogelijk, het wordt toch omgezet naar b.v. 1bit dac (nul of 1)

Dan multibit:

  • De samplingrate  is 2x altijd de maximale audio frequentie dus bij 16 bit 2x 22,05khz = de bekende 44,1khz
  • De schakeltroep komt dicht bij, in het hoorbare audio gebied. 
  • Je moet of gaan oversamplen b.v. 4x naar 176,4Khz of een heel scherp duur LC filter met spoelen en condensatoren gebruiken.
  • Zo' n dac is duurder om te maken. Je hebt voor elke bit een schakelaar  (bv16 schakelaars) nodig die een nul of 1 genereren. 
  • Het meet  altijd slechter dan sigma delta  omdat zelfs 176,4Khz  dichter bij zit het audiogebied zit dan de megaherzen van een delta sigma.

Samenvattend in beide gevallen wordt er "geknutseld" aan het oorspronkelijke (in dit geval 16 bit) ingangssignaal. Dan is dit nog wel heel simplistisch voorgesteld. Er komt veel meer bij kijken, zoals ruis... nauwkeurig klokken etc...

Maar als ik het goed heb begrepen wordt bij:

Delta sigma het "gemiddelde" van die 16bits invoerstroom genomen.  En bij Multibit worden alle 16 bits gebruikt.  Dat verklaart denk ik samen met het bovenstaande de verschilletjes in het geluid.  Het is daarom, waar om sommige fan zijn van multibit en non oversampling (NOS)  Het verklaart ook waarom sommige delta sigma zoals ESS "niet echt" vinden klinken....  En het verklaart ook, waarom sommige techneuten die alleen waarde hechten aan meten multibit niets vinden.  Tijd voor een muziekje 👋🏻

Dank je. Goed en duidelijk beschreven.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Tubejack said:

Maar als ik het goed heb begrepen wordt bij:

Delta sigma het "gemiddelde" van die 16bits invoerstroom genomen.  En bij Multibit worden alle 16 bits gebruikt.

Zou dat nog maar eens goed bestuderen. Ook bij DS worden echt alle bits gebruikt hoor. Niks middelen. Wat dacht je? In een keukenweegschaal van de lidl zit een 24 bits delta sigma ADC. En die geeft toch ook niet het "gemiddelde" van de inhoud van je keukenkastje aan?

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Pjotr said:

Zou dat nog maar eens goed bestuderen. Ook bij DS worden echt alle bits gebruikt hoor. Niks middelen. Wat dacht je? In een keukenweegschaal van de lidl zit een 24 bits delta sigma ADC. En die geeft toch ook niet het "gemiddelde" van de inhoud van je keukenkastje aan?

Druk mee bezig. :) Ik meen het ergens gelezen te hebben. Wiskundig zal DS allemaal wel kloppen. Maar m.i. wordt er meer geknutseld dan bij MB.    

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, vintagemod said:

Een dac is gewoon een verkwanselde omvormer ,en iedereen verkoopt het juiste verhaal 😀,wat gelul is,ze vertellen niet de andere kant van de medaille ,de nadelen van het product ,wat die theoretisch weer niet kan.

Er zal nooit een dac geven die natuur getrouw is ,die dat zegt of beweert is balla balla,,elk product heeft zijn fouten ,en daar kom je alleen achter als je het product een aantal weken in huis hebt.

De mens wordt gewoon bij verkoop al besodemieterd ,waarom ,die combinatie wat ze horen is op elkaar afgestemd,

maaaarrr ,we vergeten dat wij die zelfde combinatie niet in huis  hebben en ook niet de ruimte waarin het speelt.

Gatling!

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

On 7/3/2019 at 12:15 PM, Pjotr said:

Zou dat nog maar eens goed bestuderen. Ook bij DS worden echt alle bits gebruikt hoor. Niks middelen. Wat dacht je? In een keukenweegschaal van de lidl zit een 24 bits delta sigma ADC. En die geeft toch ook niet het "gemiddelde" van de inhoud van je keukenkastje aan?

Na enig onderzoek.... diverse sites en datasheets.

  • Veel leveranciers delta sigma dac's doen geheimzinnig hoe hun dac precies werkt.
  • De originele samples  worden in een bitstream omgezet van 1...2... 4bits.
  • Risico op tijd en fase fouten.
  • Vanwege de hoge frequenties die gebruikt worden, is een zéér nauwkeurige klok nodig.
  • Vandaar dat Femto  klokken etc. ingezet worden.
  • Zelfs al zouden alle bits gebruikt worden (ben ik nog niet uit of sommige niet voornamelijk de meest significante bits gebruiken.)
  • Dan is de invoer nooit 100% hetzelfde als de uitvoer.

Inderdaad Pjotr, voor een keukenweegschaal is dat nauwkeurig genoeg ... 👋🏻

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de Holo spring || level 2 hier twee weken mogen testen. Hij is niet mijn keuze geworden. Via USB. Ik heb toch liever een wat levendiger sound.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tubejack said:

Kan allemaal. 🙂 Waarom anders, al die R2R dac's 🤔

Misschien, maar ik ben tevreden en hoef niet zonodig iets anders op dit moment (vind t wel leuk om er wat over te lezen zo nu en dan) Ik ben wel geintersseerd in een nieuw setje speakers voor in de slaapkamer. Ik verwacht daar veel meer van

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, leobus said:

Ik heb de Holo spring || level 2 hier twee weken mogen testen. Hij is niet mijn keuze geworden. Via USB. Ik heb toch liever een wat levendiger sound.

Groet,

Leobus

Vergeleken mijn andere ESS dac is een kleine R2R inderdaad rustiger. Maar dat kan makkelijk, de rest is dynamisch genoeg.

Over dynamisch na het filmpje van Duck over de luidsprekers die hij mooi vond kwam dit! Wauw!

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Twee weken geleden bij Dion Audio kunnen luisteren naar een vergelijkbare DAC als die van mij. Maar met het verschil dat de uitgangscondensatoren vervangen waren door trafotjes. Dat klonk wel zo goed dat ik mijn DAC ook heb laten ombouwen naar trafo’s in de uitgangstrap. 
Vandaag voor het eerst kunnen luisteren. Toch wel een flink verschil. Toename van detail is het eerste wat opvalt. Maar ook de ruimtelijkheid is flink toegenomen. Nu was ik gewaarschuwd voor inspeeleffecten, en ik denk dat ik die ook wel hoor. Af en toe is het wat aan de rauwe kant in het hoog. Over ca 100 uur zou dat over moeten zijn. Ondertussen echt geen straf om er naar te luisteren hoor. Maar ik ben nu eenmaal hyper gevoelig voor hardheid in de sound.

Groet,

Leobus

N.B. Wat me nu ook begint op te vallen is de enorme snelheid in aanslagen van bijv. Een snare drum of castagnetten en natuurlijk de gitaar van Stevie Ray. In Tin Pan Alley zingt hij “I heard a pistole shoot” gevolgd door ... wow wat een attack.

Edited by leobus
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Gisteren de laatste onvolkomenheden in de muziekbestanden weggewerkt. Ik had al alle dubbele bestanden weggewerkt en ook alle losse nummers samengevoegd. Gisteren alle bestanden waar nog geen hoesafbeelding bij stond, daarvan voorzien. Ik zoek nou eenmaal meer op plaatjes dan op titels, dus dat is wel prettig zo.

De trafotjes zijn inmiddels wel ingespeeld, maar nog niet uitgebreid beluisterd. Zodra de kerstboom weer weg is, kan ik dat pas weer goed doen. (Maar dan komen de zekeringen er weer bij:D)

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...