Jump to content

Luisterbezoek RenéN bij Cock deel 7....


René N.
 Share

Recommended Posts

Cock in Rotterdam

Het volledige verslag is te lezen op: http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/index.htm onder "Op bezoek bij..." en "Cock in Rotterdam: 6 maart 2019"

Om kwart over tien stond ik op de stoep en kon natuurlijk meteen doorlopen. Cock woont in zo’n flat met een belletje, waarna de desbetreffende bewoner dan de deur open kan doen. Maar ik hoef nooit te bellen want op het moment dat ik aan kom lopen gaat de zoemer van de deur al. Zo grappig….

Eerst hebben we weer bijgepraat over van alles en nog wat, onder het genot van een lekkere espresso met een Echoputje erbij. Heerlijk….

Cock-7-1.jpg

De door Cock ontworpen speler met Acryl basis

En dan muziek. En het lijkt alwéér beter dan de vorige keer, hoewel het door mijn muzikale geheugen ook weer niet altijd helemaal terug te halen is. Maar zijn hele set is nu uitgerust met de Nanotube koolstofkabel, op de armbedrading na. En dat gaf heel veel rust in de set, Cock zegt dat hij liever zo weinig mogelijk metaal in zijn set heeft en dat is juist met die nanotube ook het geval. Hij heeft nu overigens Nanotube folie toegepast in plaats van Nanotube draad.

Zoals altijd begonnen we met een aantal CD’s, die Cock de laatste keer ook gedraaid heeft. Maar ook weer nieuwe, zoals van een straatbandje, low-fi opgenomen maar het knalt er gewoon uit. Wát een dynamiek, heerlijk. Convoi Exceptional heet het bandje, met vier man bespelen ze percussie, drums, een bas en een (bariton) sax. De laatste heeft dan voor de CD een speciaal rietje gebruikt wat zorgt voor een lekker scheurend geluid.

Daarna wat filmmuziek van Jimmy Smith: “The Cat”. Met een Hammondorgel en blazers, die stuk voor stuk in het geluidsbeeld terug te vinden zijn en waar het ook nergens dichtloopt. En wat een geweldige scheurende trombone met dat hele diepe laag, en wat een nuances.

Ik dacht dat ik met mijn eigen set al best wel wat stappen gemaakt had, maar dit zet me weer helemaal met beide benen op de grond. Ik had het ook wel weer kunnen verwachten natuurlijk…

En ook weer “Bladerunner” van Vangelis, met van die droge lage slagen, waarbij dat laag gewoon ontleed kan worden in allemaal kleine laagjes. En dat komt dan allemaal uit die twee kleine Kefjes. Nou ja, niet helemaal eerlijk natuurlijk, want bijzonder gemodificeerd. En vergeet de rest van de voorkant van de set niet, daar zit gewoon voor veertig jaar aan ervaring in verwerkt.

Cock-7-2.jpg

Dan een percussie-CD. Klappen, klappen, klappen. Ik zit gewoon met de ogen te knipperen als er weer eentje komt, zo’n dynamiek zit erin. En zo’n prachtige grote gong die zo lang blijft naklinken, die afgedempte koebellen, wat mooi, wat mooi. Niets klinkt ook maar enigszins hard, in die zin van scherp of zo. De natuurlijkheid intrigeert mij gewoon. Volgens Cock komt dat omdat er gewoon nul compressie is en het daardoor zo natuurlijk klinkt. De Kefjes gaan normaal maar tot 35 of 40 Hz, normaal gesproken breekt daar beneden een standaard conus op, maar deze is dan aangepast met een web van carbonstaafjes, als een soort van piston. Ook de spider is losgesneden, waardoor de unit doorloopt tot zo’n 15 Hz. en de gevoeligheid is opgelopen tot zo’n 100 Db. Compressieloosheid en energie hoor je dan terug. De tijd, de fase en de amplitude moeten goed zijn en dan krijg je dit ervoor terug. Een holografische weergave, waarbij het hoog “dik” blijft, zoals Cock het verwoordde.

Cock-7-4.jpg

Natuurlijk zijn ook de motor en snaar ontworpen door Cock...

En dan een plaat van mij. Ik had twee platen meegenomen, die ook beiden gedraaid zijn. De eerste was Talk Talk met “Spirit of Eden”. Gisteren had ik die ook al gedraaid en dat ook op het forum gezet. Een plaat die ik vroeger heel veel gedraaid heb maar nu weer uit de kast getrokken heb, vanwege het trieste feit van het overlijden van Mark Hollis. Heerlijke “minimal music”, met prachtige boventonen van de piano, lekker vegende brushes en uitstervende tonen. Jeemig, wát een verschil ten opzichte van mijn set….

Dan tussendoor tóch nog weer een plaatje van Cock. Van De Deeldeliers met “Deeldelirium”, van zijn vriend Jules. De verhalenverteller in dat onversneden Rotterdamse accent, gewéldig: “…. had maar één long en is aan een dubbele longontsteking overleden. Het toppunt van tragedie”. Geweldig toch?

Cock-7-6.jpg

Talk Talk met Spirit of Eden

Maar daarna toch echt weer één van mijn referentie platen: My Brightest Diamond met “All things will Unwind”. Ook deze werd gewassen overigens. Cock vond het ook een mooi album, welke mening ik natuurlijk deel. Ik vind dit het beste album van haar, prachtig geproduceerd, met een instrumentatie die volledig klopt met de gespeelde muziek. De zachte passages zoals ik die ken zijn hier nog véél subtieler en vormt nóg meer een eenheid met de rest. Wat een nuances en verfijndheid in die “kleine” instrumenten, en het mooie laag dat de muziek erboven draagt. Ik doe mijn ogen dicht en zak volledig weg in de muziek.

Wat een fenomeen is deze man. Ik kom hier elke keer weer flabbergasted weg en vind het best bijzonder dat ik hier deelgenoot van kan en mag zijn…..

Link to comment
Share on other sites

De kunst is tevreden te blijven met je eigen setje, en dat valt verdorie niet mee als je bij Cock bent geweest. Ik heb nu My Brightest Diamond opgezocht in Tidal, heeft iets weg van Kate Bush, met die hoge uithaaltjes. Ken(de) haar niet.

Link to comment
Share on other sites

Leuk en een tip van de sluier over zijn KEF modificatie. Mooie foto’s ook. 👍🏻 Het geluid blijft bijzonder bij onze Rotterdammert. Ik had geen platen mee, maar we hebben toch mijn favoriete muziekstijl disco gedraaid. Ra ra hoe kan dat? 😄  Spirit of Eden van Talk Talk moet bijzonder hebben geklonken. 🤓  

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, mumsoft said:

De kunst is tevreden te blijven met je eigen setje, en dat valt verdorie niet mee als je bij Cock bent geweest. Ik heb nu My Brightest Diamond opgezocht in Tidal, heeft iets weg van Kate Bush, met die hoge uithaaltjes. Ken(de) haar niet.

Dat valt zeker niet mee. Maar ik ga het toch proberen 🤣. Dat van Kate Bush heb ik eerder gehoord maar ik hoor (met name door de eerdere albums) daar zelf geen connectie in.... Maar deze vind ik verreweg de mooiste, ook vanwege de gebruikte instrumenten.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Ivan10 said:

Leuk en een tip van de sluier over zijn KEF modificatie. Mooie foto’s ook. 👍🏻 Het geluid blijft bijzonder bij onze Rotterdammert. Ik had geen platen mee, maar we hebben toch mijn favoriete muziekstijl disco gedraaid. Ra ra hoe kan dat? 😄  Spirit of Eden van Talk Talk moet bijzonder hebben geklonken. 🤓  

Ja, Spirit of Eden klonk zeer bijzonder. Wat niet eigenlijk.... 😍

Link to comment
Share on other sites

Goed geschreven verslag, waarvoor dank. Blijft dus voor een ieder behelpen met wat je zelf thuis hebt?!

Over Mark Hollis gesproken, dat  ene solo album van hem uit 1998 klinkt ook fenomenaal. Toevallig afgelopen weekend nog geluisterd.

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, SMarcel said:

Goed geschreven verslag, waarvoor dank. Blijft dus voor een ieder behelpen met wat je zelf thuis hebt?!

Over Mark Hollis gesproken, dat  ene solo album van hem uit 1998 klinkt ook fenomenaal. Toevallig afgelopen weekend nog geluisterd.

Inderdaad een mooi verslag. Behelpen thuis, is het met zo veel dingen. Het is maar waar je tevreden mee bent.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, SMarcel said:

Goed geschreven verslag, waarvoor dank. Blijft dus voor een ieder behelpen met wat je zelf thuis hebt?!

Over Mark Hollis gesproken, dat  ene solo album van hem uit 1998 klinkt ook fenomenaal. Toevallig afgelopen weekend nog geluisterd.

Dat behelpen valt natuurlijk wel mee. Vooral als je je het volgende bedenkt: "er is áltijd een betere". Maar dat hoeft niet te betekenen dat je dat allerhoogste ook meteen maar moet willen hebben. Nastreven kan al zeker voldoende zijn 😲 😂.

Ik heb de LP van Mark Hollis, helaas is kant 2 wat slecht geperst. Maar ook die gaat weer wat vaker gedraaid worden. Maar Spirit.... is ook zeker niet te versmaden 😍

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Hans van Liempd said:

Inderdaad een mooi verslag. Behelpen thuis, is het met zo veel dingen. Het is maar waar je tevreden mee bent.

Nu begin ik toch weer rare gedachten te krijgen 😂 😂 😂

Link to comment
Share on other sites

Zeg, René! :blink: Ik heb Talk talk gevonden in Tidal, en begin eindelijk onder de knie te krijgen hoe je een album daar vanaf het begin kunt afspelen, zonder rare bokkesprongen.

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, mumsoft said:

Zeg, René! :blink: Ik heb Talk talk gevonden in Tidal, en begin eindelijk onder de knie te krijgen hoe je een album daar vanaf het begin kunt afspelen, zonder rare bokkesprongen.

Ga zo door 👍. Nu Mark Hollis..... 😎

Link to comment
Share on other sites

U vraagt, wij draaien. Mark Hollis dus, Tidal heeft precies 1 album van de man, eentje uit 1998 en dat begint met The Colour of Spring. Ook wel toepasselijk als je zo'n plaat grijs draait. ☔

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, René N. said:

Cock in Rotterdam

En dan muziek. En het lijkt alwéér beter dan de vorige keer, hoewel het door mijn muzikale geheugen ook weer niet altijd helemaal terug te halen is. Maar zijn hele set is nu uitgerust met de Nanotube koolstofkabel, op de armbedrading na. En dat gaf heel veel rust in de set, Cock zegt dat hij liever zo weinig mogelijk metaal in zijn set heeft en dat is juist met die nanotube ook het geval. Hij heeft nu overigens Nanotube folie toegepast in plaats van Nanotube draad.

Wederom een mooi verslag met mooie foto's. Ook leuk om te lezen dat er een tipje van de sluier is gelicht over zijn KEF-modificatie. Het muzikale geheugen dat iedere keer zegt dat het weer is verbetert is ook zeer herkenbaar.😃

Voor wat betreft de toepassing van de Nano tube folie kan ik alleen maar zeggen,na dit ook gehoord te hebben, dat dit weer verder gaat dan het draad.😂😍

waar stopt dit qua ontwikkeling,hoeveel meer informatie zit er nog in de bestaande muziek dragers zoals de cd en Vinyl plaat, die er uit kan worden gehaald door een hifi set.🔊Want wat je nu bij Cock hoort is echt bizar.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, mumsoft said:

Da's niet best, want wat je in het echt hoort is nooit bizar. Tenzij je politici aan het woord hoort.

1) Absurd 2) Afwijkend 3) Afwijkend van de norm 4) Apart 5) Barok 6) Bijzonder 7) Buitenissig 😎 Buitennissig 9) Curieus 10) Eigenaardig 11) Excentriek 12) Grillig 13) Grillig van stijl 14) Grotesk 15) Merkwaardig 16) Ongewoon 17) Onwerkelijk 18) Raar 19) Typisch 20) Vreemd 21) Vreemdsoortig 22) Wonderbaarlijk 23) ...

Van alles wat dus.... 🤪

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, mumsoft said:

Ik mis "Gewoon".

Tja, volgens mij zijn die twee dan ook tegenovergesteld aan elkaar. Maar in de context van de natuurlijkheid klopt dat toch wel weer....? 🧐

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 3/12/2019 at 10:07 PM, René N. said:

Cock in Rotterdam

 

En ook weer “Bladerunner” van Vangelis, met van die droge lage slagen, waarbij dat laag gewoon ontleed kan worden in allemaal kleine laagjes.

 

 

 

 

Welke track(s) heb je het hierover van de bladerunner?

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, hayabusa said:

 

Welke track(s) heb je het hierover van de bladerunner?

Hmmm, dat weet ik niet. Cock zat wel een beetje te "shuffelen".... Dus hij zocht naar wat specifieke stukken.

Link to comment
Share on other sites

In track 1 de Main Titles begint het al. Het diepe gerommel. Maar dat krijg ik niet zo mooi uit mijn systeem als bij Cock. Voor mij klonk het als een horizontaal veld aan motorgeluid. Leuk om mee te maken. Ik zeg: draai de LP en spot het laag. 🙂

Link to comment
Share on other sites

Heeft zijn platenspeler last van rumble :lol: Zonder gekheid, ik ben al van halve jaren 70 fan van Vangelis. Even de CD gedraaid daar staat dat laag ook op.  Je hoort een ruimte schip voorbij komen en dat gedreun daarvan, ook het hoog is fabelachtig mooi.   Als je Vangelis mooi vind,  luister eens naar: "the city"

Maar over laag, een uitdaging.....  de 1e 2 nummers van dit album.  Als dat "strak" je set uitkomt, dan heb je het  voor elkaar. 

Ray%2Bof%2BLight%2B1.jpg&f=1

Edited by Tubejack
update
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...