Jump to content

DIY interlink


carl
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, Pjotr said:

Gebruik NOOIT EN TE NIMMER soldeervloeistof wat de loodgieter gebruikt zoals S39!

Daar is een kennis (uit Duitsland) van mij jaren geleden ook achter gekomen. Hij had een mooie dikke Denon versterker en ik toen nog een Sansui. Mijn Sansui was gemodificeerd door de dealer en dat modificeren leek hem ook wel wat. Hij kwam toen met een louche figuur die dat wel voor hem wilde doen en die vroeg mij wat er allemaal aan gedaan was. Zij met de benodigde info weer hauswärts en een week of wat stond m'n kennis weer hier met een totaal versmeerde Denon. Printen groen uitgeslagen en aangetast. Mijn dealer heeft hem toen helemaal gerepareerd. Duur grapje.

Link to comment
Share on other sites

Tasker is bij elke winkel te koop die muziekinstrumenten heeft. Ik gebruik 'm zelf nooit, omdat ik nog voldoende Prefer MGK-18 heb (die ik ook nog veel beter vind).

@carl Grimm kabel kun je direct bij Grimm in Eindhoven bestellen. Als je op de clubavond was geweest toen Guido de demo gaf, had je gratis 2 meter kunnen krijgen!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sodejuu said:

Tasker is bij elke winkel te koop die muziekinstrumenten heeft. Ik gebruik 'm zelf nooit, omdat ik nog voldoende Prefer MGK-18 heb (die ik ook nog veel beter vind).

@carl Grimm kabel kun je direct bij Grimm in Eindhoven bestellen. Als je op de clubavond was geweest toen Guido de demo gaf, had je gratis 2 meter kunnen krijgen!

Wat is er zo bijzonder aan die Grimm kabel Roger? Guido is over het algemeen erg nuchter met dat soort zaken. En wat is er "Veel beter" aan die Prefer? Behalve dat ie veel te dik is voor een gemiddelde cinch. Eigenlijk is dat nou iets wat Carl eens mooi met de ogen dicht en oortjes open, kan gaan recenseren :D

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Ik heb een Prefer interlink Peter. Ik denk/ben er nagenoeg zeker van, dat die iets warmer klinkt. Op de ene plek doet die het klankmatige beter dan de ander.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Oh, dat geloof ik best Carl. Alleen Prefer is een brand naam. Dus op zich zegt dat niks verder. Maar dat is ook de lol van van zelf kabeltjes maken, je kunt net zoveel verschillende maken en ze zo exotisch maken als je wilt zonder failliet te gaan. Maar dan nog blijft iedereen zo zijn persoonlijke voorkeur houden.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Pjotr said:

Wat is er zo bijzonder aan die Grimm kabel Roger? Guido is over het algemeen erg nuchter met dat soort zaken. En wat is er "Veel beter" aan die Prefer? Behalve dat ie veel te dik is voor een gemiddelde cinch. Eigenlijk is dat nou iets wat Carl eens mooi met de ogen dicht en oortjes open, kan gaan recenseren :D

De Grimm kabel is een symetrische kabel met een zeer lage capaciteit. Natuurlijk zal die ook wel gewoon door Belden gemaakt worden, maar volgens hun hebben ze de kabel zelf ontwikkeld. Ik snap ook dat het meestal een kwestie is van een aantal kabels uitproberen en die met jouw naam erop laten maken.

Ik heb de Prefer nog niet met de Grimm vergeleken. Wel met Tasker. Dan is de Prefer echt wel te prefereren (klinkt meer open). De Prefer heeft een geschuimde binnenisolatie en naast een vlechtwerk-afscherming ook nog een carbon afscherming. De MGK-18 is idd dik (7.7mm). Je kon ook een dunnere variant krijgen. De MGK-6 was hetzelfde, maar dan maar 5.8mm dik. Dat past wel in de meeste RCA pluggen. De MGK-6 klinkt ook wat dunner dan de MGK-18.

Prefer is niet meer. De laatste restanten zijn opgekocht door De Regenboog in Sittard. Die verkoopt nog Prefer kabel, maar niet meer alle uitvoeringen.

Link to comment
Share on other sites

Die Grimm kabel koop je alleen maar minimaal per 20 meter. Dat is weer een boel rotzooi erbij 😀 Toch vraag ik me wel eens af hoe ze zo’n kabel nu ontwerpen: kwestie van kijken hoe het uitvalt?

Link to comment
Share on other sites

Nee, kwestie van weten waar je mee bezig bent, ervaring toepassen in de gebruikte materialen en dat soort zaken. Heb hier nog wat metertjes van het merk Prefer liggen. Zit een koostofmantel in, en dat is fijn. Zit een plastic (?) afscherming omheen, en dat is minder fijn.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, carl said:

Die Grimm kabel koop je alleen maar minimaal per 20 meter. Dat is weer een boel rotzooi erbij 😀 Toch vraag ik me wel eens af hoe ze zo’n kabel nu ontwerpen: kwestie van kijken hoe het uitvalt?

 

Als je Guido lief aankijkt stuurt ie je zo wel een paar metertjes op :D De redenatie is simpel: Hoe lager de capaciteit des te beter en hoe lager de verliezen van de isolatie des te beter. Dus daar focust men vaak op. En verder idd "Hoe het uitvalt". Lage capaciteit geldt eigenlijk alleen voor hele lange leidingen --> b.v. 30m microfoonkabel van podium/studio naar naar mengpaneel. Is overigens een parameter die niet of nauwelijks van invloed is op de kostprijs van een kabel. Is een beetje vergelijkbaar met het verschil tussen 4 ohm speakers opf 8 ohm speakers. Iedere beetje vv of bron kan met gemak 10x zoveel capaciteit aansturen dan een gemiddelde interlink van 1m heeft. Is dus een beetje academisch. Alleen met MM elementen is het oppassen. PE of geschuimd PE heeft lagere verliezen dan PVC. PVC zit in de goedkope dropveters. Al dan niet geschuimd PE in de betere kabel. Teflon is een fractie beter qua verlies dan PE maar wel veel duurder. Of dat verschil nou hoorbaar is blijft een leuk terrein om eindeloos over van mening te verschillen ;)

@Roger Die 6mm Prefer heb ik destijds ook veel gebruikt. Idd erg goede/fijne kabel. Die Tasker C195 die ik aangaf is kwalitatief vergelijkbaar vind ik.

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, mumsoft said:

Nee, kwestie van weten waar je mee bezig bent, ervaring toepassen in de gebruikte materialen en dat soort zaken. Heb hier nog wat metertjes van het merk Prefer liggen. Zit een koostofmantel in, en dat is fijn. Zit een plastic (?) afscherming omheen, en dat is minder fijn.

Idd, weten waar je mee bezig bent :rolleyes: 'Tis wel koolstof gevuld plastic! Lang voordat toverkracht aan koolstof toegedicht werd had men al geconstateerd dat dat wat minder ruis veroorzaakt bij bewegende microfoonkabels bij podiumgebruik.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Ah, ja, minder ruis. Dat is 'm de kneep, nou nog een lekkere verklaring ervoor. En natuurlijk zit dat koolstof ergens in, ben tenslotte nog van de generatie die de zakken steenkool naar de zolder heeft zien slepen.

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, mumsoft said:

Ah, ja, minder ruis. Dat is 'm de kneep, nou nog een lekkere verklaring ervoor. En natuurlijk zit dat koolstof ergens in, ben tenslotte nog van de generatie die de zakken steenkool naar de zolder heeft zien slepen.

Een lekkere verklaring? Eet jij dat spul? :( Of nog minder ruisen dan? Binnenkort moeten de kolencentrales ook dicht. Zal de stroom voor audiogebruik vast ook geen goed doen.

Link to comment
Share on other sites

Ik vreet verklaringen, wacht er al een jaar of tien op, ben in die tijd ook wat afgevallen. Over dat stroomverbruik: toevallig dat ik die weer aan het noteren ben, misschien omdat ik verzuimd heb gisteren naar de demonstratie te gaan. Beetje schuldbewust.

Off topic, ja ja:

Fonera (zorgt voor wifi op afstand): 0,0-0,1 Watt
Sodejuu (apparaat van): 0,7 Watt, maar staat altijd aan. Misschien iets aan doen.
Raspberry met muurwrat: 2,5 Watt
Versterker beneden: 15-16 Watt, 'uit' via de eigen schakelaar: 6,8 Watt. Vandaar de echte schakelaar.

Nou ja, de rest komt nog.

Het gaat natuurlijk nergens over, maar moet dat?

 

Edited by mumsoft
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Pjotr said:

Eet jij dat spul?

Ik wel zo heel af en toe, verklaringen niet maar koolstof wel. Norit staat er op de verpakking. En inderdaad een stuk minder ruis en andere bijgeluiden.

Edited by TL 200
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

@Carl,.....OMG.....hoe moeilijk kan het zijn om een werkende link te plaatsen.

- Je klikt op het schakeltje in de werkbalk hierboven van het venster waar je een reactie in plaats oftewel reactie in schrijft.
- Je typt de complete URL in de 2 vakjes of kopieer het vanuit je browser adresbalk en je plaats het.
- Zo gemakkelijk is het.

Dus https://www.helios-online.nl/shop/24-75/analoge_kabel

of bij Grimm zelf: http://www.grimmaudio.com/pro-products/cables/tpm/ 

en in hun webshop: https://www.grimmaudio.com/shop/index.php?route=product/category&path=65_70

Link to comment
Share on other sites

Charles doet alles via de aaaipet. Hij weet niet hoe je daarmee linkjes kunt kopieren. Ik weet ook niet hoe je dat met dat ding moet doen, maar ik heb geen aaaipet en hoef niks van CRAPPLE!

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sodejuu said:

Charles doet alles via de aaaipet. Hij weet niet hoe je daarmee linkjes kunt kopieren. Ik weet ook niet hoe je dat met dat ding moet doen, maar ik heb geen aaaipet en hoef niks van CRAPPLE!

Ik doe eigenlijk nog erg weinig met de computer behalve soms teksten schrijven ( ik ben bezig voor een vriend die in de problemen zit) en mailen. Forummen e.d. doe ik via de I pad, lekker op de bank. Ik begrijp je weerstand tegen Crapple met zijn zelfdenkend systeem. Zelf heb ik ook de pest aan I phono van mijn vrouw, maar aan die I pad ben ik nu eenmaal gewend. Goede bediening van de Auralic ook.

Het weekend ga ik 10 maal verwijzen voor jouw en Onno 😀

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...