Jump to content

X-fi overpeinzingen


Arden
 Share

Recommended Posts

  • Members

Beste allemaal,

 

Beetje vroeg in het jaar misschien nog, soms kan je echter niet vroeg genoeg aan iets beginnen: de X-fi editie 2019.

Deze zal plaatsvinden op 28-en 29 september, dan weten we dat ook allemaal maar vast. Nu even het volgende, eigenlijk had ik er, na al die jaren, niet zo veel animo meer voor. Een hoop gedoe om het zo perfect mogelijk te krijgen (wat eigenlijk, gezien de omstandigheden nooit echt goed lukt), het gezeur en gezanik er om heen (kan dat niet anders, thuis klinkt het beter en ga zo maar door), al helemaal met die nieuwe aanpassingen van de Koningshof om het nog beter aan te passen op conferenties, oftewel: spraak. Al met al dus eigenlijk voor mij de reden om het maar eens een keer over te slaan.

Alleen... Dan ga je op vakantie, laat je alles de revue nog eens passeren, en kom je er achter dat je sinds 2008 ieder jaar op deze beurs hebt gestaan (zij het onder de noemer VAD, AV-nu of X-fi, 10 jaar lang onafgebroken daar gestaan en mijn ding proberen te doen) en dan voelt het abrupt eindigen van deze trent toch wel een beetje treurig. Nu heb ik daar de afgelopen tijd eens flink over nagedacht, en heb ik me eigenlijk voorgenomen om er eens een soort terug in de tijd X-fi van te maken. Kwa producten niet helemaal in te vullen, maar na flink wat discussies over het wel of niet bestaan van-, en het daarna boeken van de kamers hebben Glenn en ik besloten om dit jaar met 2 kamers op de X-fi te gaan staan, en wel ongeveer op de manier hoe we dat de eerste 2 jaren ook hebben gedaan:

Kamer 6 van de 2008 editie (pak-em-beet 25m2) waar een voor onze begrippen een betaalbaar productengamma wordt neergezet: huiskamer vriendelijke monitoren met een geïntegreerde versterker en de instap Feickert Volare draaitafel.

Kamer 7 van de 2009 editie (rond de 40m2) waar we een set-up uit het middensegment neer willen zetten: middenmodel BHC, Single Ended Trafomatic 300B versterking en een Feickert Woodpecker.

Nu is mijn vraag aan jullie eigenlijk, wat zouden jullie hier nog meer omheen gebouwd willen zien? In die eerste jaren was Sander (KT88) onderdeel van de standbemanning, die hoop ik er ook bij te strikken, voor iedereen denk ik wel weer een keer leuk om hem erbij te zien en weer eens te spreken? Verder heb ik iemand gevonden die graag met Jazz bezig is om deze tijdens de show voor een aantal demo's te zorgen, hoe ik ze doe weet denk ik iedereen wel, dat zal zo nu en dan uiteraard ook gebeuren, maar moet ik bijvoorbeeld naar iemand opzoek gaan voor een dagelijks klassiek uurtje, of juist een technisch praat-uurtje, brand maar los, ik sta open voor alle input. Ik heb nu eenmaal geen zin in zo'n lauwe geijkte 13 in een dozijn show, dan doen ze overal al. De boel een beetje aankleden met kunst en vintage, dat zal sowieso weer gebeuren, laat dus eens weten wat er naar jullie idee nog anders zou kunnen...

Uiteindelijk is het op deze manier kwa meters misschien iets kleiner (van dik 100m2 terug naar 65m2 in totaal), maar naar ons idee veel leuker!

O, en kom please, please niet aan met digitale opties of streamergedoe, want daar blijf ik, als het ff kan,  zo ver van weg als mogelijk...

Link to comment
Share on other sites

Een groot deel van je succes Marco is volgens mij te danken aan het feit dat je je produkten zo consequent pusht. In die zin goed dat je op de XFI blijft komen en wij profiteren daar weer van.De opzet om dit jaar voor wat kleinere kamers te kiezen spreekt me zeer aan. De meeste mensen hebben thuis dergelijke kamers en leuk om te horen wat je daarvoor kunt bieden.

Wat misschien een leuk idee is, is om in een van de kamers wat baanbrekende produkten van pionier Aalt Jouk te demonstreren en dan met zijn zoon die de toekomst vertegenwoordigd er bij. Zo heeft AJ. kennelijk ooit een monitor op de markt gehad en die heeft hij vast nog wel ergens in een hoekje staan. Ook lijkt me het leuk om een van zijn eerste elementen te vergelijken met  een actueel type. De muziek zou dan van zijn demo LP kunnen zijn (misschien heeft hij er wel meer zelfs?).

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Tja een presentatie over styli of naalden is altijd leuk. De vorm, de functie.

Laat een artiest wat over zijn LP vertellen is ook top.

Hoe ontwerp je een Blumenhofer? Met de fabrikant zelf klinkt leuk.

Wat is een buizenversterker? Met Octave als demonstrateur.

Probeer in muziekdelen te denken: prog, jazz, metal/rock, the best of the 1980s, klassiek. 

Hoor de verschillen tussen bekende persingen van dezelfde plaat. Of remaster versus remaster. 

Singles draaien, gewoon singles draaien en wat vertellen over de set. 

Hoe kan ik basaal een platenspeler afstellen en hoe doet een professional dat?

Een demo waarbij je een element wisselt of lees twee dezelfde toonarmen met een ander element. Kan iemand het prijsverschil horen tussen elementen of een MM en MC? Wat is positief aan de mm en mc technieken? Hoor je verschil tussen verschillende naaldvormen?

Wat doen de instellingen van een phonovoorversterker? Kan ik dat ook horen?

 

Link to comment
Share on other sites

Ideeën  te over, maar het gaat erom met welk doel je daar gaat staan. Je geeft al aan dat je je wil onderscheiden van de rest. En impact scoren lijkt mij ook een legitiem doel. Ik zou zeggen hou het wel simpel, probeer te kiezen voor een of twee thema's  (per ruimte) waar je op wil scoren. Kleed de ruimte smaakvol aan met ook aandacht voor de akoustiek. Maak je publiek duidelijk waarom je daar staat, welke apparatuur je gebruikt en waarom en vertel iets over de muziek die je draait. Misschien als extra een uurtje muziek van bijv.  Ben Harper,  Van Morrison,  Frank Zappa, etc.

 

 

Edited by audiovorden
Link to comment
Share on other sites

Audiovorden heeft een punt. Keep it simple.

Maar ik ga gewoon door met ideeën spuien.

1. Zaal met vinyl:

  • Presentatie door Van den Hul Zn - elementen
  • Presentatie Sodejuu - afstellen platenspeler
  • Presentatie Blumenhofer - luidspreker plaatsing

2. Zaal met pub quiz

  • Deel de zaal in groepen van 4-5 personen
  • Deel de bloknoten uit met nummering
  • Stel vragen over de gedraaide muziek of hifi

Uiteindelijk willen mensen een merk proeven:

  • is dit mijn soort geluid?
  • past de apparatuur bij mijn lifestyle?
  • kan ik me dit veroorloven?
Link to comment
Share on other sites

  • Members
17 hours ago, Sodejuu said:

Was dat waarom je tijdens de "nieuwjaarsmeeting" vroeg of ik dit jaar op de X-Fi wilde staan? Ik vind het idee wel interessant. Nu nog een invulling vinden.

Ehhh, yep! Een soort van draaitafel miniworkshop vind ik wel een keer leuk. De optie AJ van den Hul welke voorbij kwam, dat heb ik al een paar keer gedaan, nu wilde ik juist eens iets anders. Ook de volle focus op de elementen van AJ hebben we al meerdere malen gedaan, het leek me nu juist wel eens leuk om wat meer te focussen op de Hana en Ikeda elementen. Die verdienen dat ook wel een keer.

Octave is geroepen, daar zal in ruimte 6 mee gedraaid worden, op de monitoren van de Blumenhofer Classic line. De Feickert Volare draaitafel met Jelco en Hana, phonotrap de Octave EQ-2.

Ruimte 7 geeft iets meer ruimte voor idd een soort van workshop, dus Roger, als je je geroepen voelt, laat maar weten, dan plannen we iets in! De theoretische set-up zal daar in principe iets worden van Blumenhofer, Trafomatic geïntegreerd 300B Single Ended, Feickert Woodpecker met Ikeda en een Trafomatic phono. Uiteraard ook weer een dagelijks tape uurtje daar.

Misschien ook maar weer eens een soort van prijsvraag, of iets voor het goede doel, die dingen bevielen me altijd wel...

Link to comment
Share on other sites

  • Members
3 minutes ago, Ove Rickland said:

Mogen bezoekers een lp meenemen om een (of enkele) van hun favoriete nummers op een goed afgestelde installatie te kunnen beluisteren?

Dat heb ik altijd al toegestaan, ook voor degenen die bewust echt draken van albums meenamen om zich even te kunnen verkneukelen in hun ''momentje''. Zelf heb ik er tegenwoordig ook nog wel eens een handje van om ''Infected Mushroom'' ''Tipper'' en consorten met hun Dance/Trance/Drum&Bass achtige muziek op overtuigend volume te draaien, het gros van de high-end sets gaat daarmee volledig op de knieën. Een bekende/befaamde ex recensent noemt dit met graagte muzikale diarree... Nou vindt hij dat geloof ik van alles wat geen klassiek is, maar ik vind nog steeds dat alle soorten van muziek de revue mogen passeren, want ook dat moeten die sets aankunnen. Dat hierbij soms de zaal leegloopt, het zij zo. Op deze manier heb ik ook een keer 4 headbangende Belgische hardrockers overgehouden die volledig uit hun plaat gingen op Metallica met stadje oorlog, ook dat moet zo nu en dan kunnen.

Link to comment
Share on other sites

  • Members
20 minutes ago, Groovy said:

Eens met Ivan, en natuurlijk een kopje koffie erbij.
Maar zet ook eens een paar dt's neer uit verschillende segmenten die betaalbaar zijn,bv tot e1500.

Tja, dat kopje koffie... Heb ik al eens eerder geprobeerd, mijn eigen espresso machine mee, krijg je de Koningshof over je heen. Moet ik dus PER kop koffie die IK weggeef (let wel, ook alle kosten die IK dus betaal) ook nog €2,50 aan de Koningshof betalen vanwege inkomstenderving... Die lol is dus echt gewoon vakkundig en volledig om zeep geholpen! Als ze daar nou eerst zelf een goede koffie gingen schenken he, dan waren we een stuk verder.

Maar we dwalen af...

 

Draaitafels tot €1500, dat is dus ook een beetje moeilijk, die heb ik gewoon niet, dus kan ik er ook niets mee (wil ik ook niet als ik heel eerlijk ben). Mijn instap begint bij de Feickert Volare (€2.499), tis niet anders, sorry!

Link to comment
Share on other sites

Zo'n workshopje a la Audiolife van vorig jaar kan ik wel in elkaar flansen. Ik zit dan te denken aan een demo van 2 identiek draaitafels, waarvan er eerst een standaard afgesteld wordt en de tweede op de juiste manier, om die daarna met elkaar te vergelijken. Is er verschil en hoor je het? Dat kan bijvoorbeeld met 2 Volare's en 2 Hana elementjes.
Dat is een demo van 1½ uur schat ik zo. Dus elke dag max. 2x

Link to comment
Share on other sites

  • Members
1 hour ago, Sodejuu said:

Zo'n workshopje a la Audiolife van vorig jaar kan ik wel in elkaar flansen. Ik zit dan te denken aan een demo van 2 identiek draaitafels, waarvan er eerst een standaard afgesteld wordt en de tweede op de juiste manier, om die daarna met elkaar te vergelijken. Is er verschil en hoor je het? Dat kan bijvoorbeeld met 2 Volare's en 2 Hana elementjes.
Dat is een demo van 1½ uur schat ik zo. Dus elke dag max. 2x

Zet de data in ieder geval maar in je agenda, we maken er wel iets leuks van. Stein ook mee voor fotografie? Boek ik wel hotelkamers 2 kamers voor jullie. Vanaf vrijdag neem ik aan (opbouw)? Wij blijven altijd tot maandag, scheelt een hoop stress op de zondagavond. Maar dat is aan jullie...

Link to comment
Share on other sites

Mijn ervaringen op de X-fi show zijn zeer uiteenlopend. Laat ons het er eerlijk op houden, een importeur staat daar om zijn verkoop te stimuleren. De ene importeur doet al wat meer zijn best aan de presentatie dan de andere. Maar ik stel toch vast dat de verzuring toeneemt. Mensen steken hun hoofd even binnen en hebben gelijk een complete review voor handen. Het laag was niet goed, geen 3D beeld, ....... Misschien klopt dit, maar neem van me aan dat een set mooi laten spelen op de X-fi show geen sinecure is. Mensen zijn vaak keihard en uiteraard klinkt hun huisset vaak veel beter. Dat kan misschien ook wel, ze zijn vaak jaren bezig met tunen en optimaliseren, iets waar je op de X-fi show vaak de tijd niet voor hebt. Dus Marco, als je het mij vraagt, draai geen neurotisch audiofiele opnames, maar gewoon lekkere muziek. Ok, soms klinkt het dan wat minder, maar muziek is wel het bindmiddel nietwaar. Ik heb in jou ruimtes wisselende ervaringen, soms van "waauw, wat een muzikaliteit" tot soms, mmhhh, dit is echt mijn ding niet. Ik vind Blumenhofer vaak zeer verrassend, zelf onwijs goed. Zet daar je joker op in. Ik zou zeker een setje neerzetten dat betaalbaar is, heel veel mensen hebben geen 10k€ ter beschikking, en net een betaalbaar setje maakt vaak meer indruk dan de extremen waar men sowieso al een hoog verwachtingsniveau van heeft. Kortom, doe waar je sterk in bent, muzikaal mensen raken en dit zonder kapsones. Trouwens als je nog een R2R recorder nodig hebt mag je altijd gebruik maken van ofwel mijn compleet gerestaureerde high speed (19/ 38 cm/s) G36 of mijn Philips Pro 36, of zelf beide. O ja, zorg dat je zelf geniet van de show, we praten zeker bij in september !! Grtn Guido

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Groovy said:

De kunst is om een goede akoustische ruimte te pakken te krijgen,dan ben je in het voordeel van anderen.
 

Toen ik voor het laatst op de X-fi was in 2015  viel het me op dat sommige daar best aandacht hadden besteed. De set van b.v. Tony Gee vond ik goed klinken.  Ook bij Arden.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vintagemod said:

En als roger snugger is ,en dat is die 😊maakt  die een vidieo van anderhalf uur van de workshop,en op YouTube zetten,dat is ook marketing Met tussen door het logo af en  toe in beeld zetten.

Kijk Sodejuu dat is een goed idee 😃

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...