Jump to content

Luisterbezoek RenéN bij Cock deel 6


René N.
 Share

Recommended Posts

Het volledige verslag is te lezen op: http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/index.htm onder "Op bezoek bij..." en "Cock in Rotterdam: 4 januari 2019"

 

Het was me weer een waar genoegen. Iedere keer als ik bij Cock vandaan kom ben ik weer verrast door wat ik even daarvoor weer bij hem gehoord heb. Cock is een gezellige prater, waarbij het bijna alleen maar over audio gaat, maar soms ook even over wat persoonlijke dingen. Over zijn leven binnen en buiten de audio, waar hij hele leuke dingen meemaakt, maar ook minder leuke. Maar altijd weer overheerst het enthousiasme over die audio, waarbij hij zijn kennis zó graag deelt, heel bijzonder is dat. Want meestal houden mensen en met name producenten dingen “geheim”, want een ander zou er maarzo mee aan de haal kunnen gaan. Maar Cock niet, hij deelt gewoon alles. En hij is ook te goed van vertrouwen, je zou het wellicht zelfs als naïef kunnen bestempelen. Hij gelooft écht in het goede van de mens en dat is denk ik ook zijn valkuil, dat ongebreidelde vertrouwen….

Cock-6-6.jpg

Het schilderij van René Visker, een door hem geschilderde kopie

van een kopie (5x...) van de woonkamer van Cock...

Goed, de audio dus. Cock is bezig met de vervolmaking van zijn zelfontworpen platenspeler. De oerversie is nog eens aan een grondige analyse onderworpen en heeft hij daar nog weer wat verbeteringen aan toe kunnen voegen. Voortschrijdend inzicht zeg maar. Zo is de acryl basis van vier naar vijf centimeter verhoogd en zijn de plateau-niveaus onderling wat afgerond. En niet te vergeten: het lager is behoorlijk aangepakt, die is van een dikte van twee naar vijf centimeter vergroot. De lagerpen sluit nu iets minder strak aan op lagerbus, waardoor deze wat soepeler loopt. Immers, de magneten doen de remmende werking en daarbij mag er ietwat (bij dat ietwat gaat het dan om echt minimalen waardes) meer speling in het lager zijn.

Juist die verhouding tussen het lager en het plateau wordt blijkbaar geheel onderschat. In eerste instantie ook door Cock, maar het evalueren van die eerste versie heeft ertoe geleid dat hij dus een groter lager is gaan maken. Niemand heeft het over de grootte ervan, maar door nóg dieper in de materie te duiken is Cock ervan overtuigd geraakt dat dit essentieel is voor het ontwerp: qua formaat moet de grootte van het plateau en het lager dus op elkaar afgestemd worden.

Cock-6-2.jpg

Cock wil bij de fabricage zulke kleine toleranties dat zelfs de leverancier er gek van wordt. Hoewel die ook voor ruimtevaarttoepassingen onderdelen maakt, zijn ze niet gewend om op een manier te denken waarbij het voortbrengen van (hoorbare) trillingen onderdeel van het ontwerp kan zijn. Wel grappig, dat ook zó’n leverancier dan weer leert van specificaties voor dit soort audio-toepassingen.

Daarnaast is Cock bezig met nanotube-kabels van koolstof. Deze zit nu bijvoorbeeld als interlink tussen de CD-speler en de voorversterker. Cock is van plan om alle kabels in de hele keten door dit type te gaan vervangen. Alweer een stap volgens zijn filosofie van less is more: nu is als eerste één van de interlinks vervangen door deze koolstof versie.

Als er een teveel aan componenten in een apparaat of set zit ontstaat er elektronische stress, zoals hij dat noemt. En dus haalt hij alles wat maar enigszins uit de signaalweg kan weg: elke condensator die niet meer nodig is maakt het weer natuurlijker. De muziek dringt zich niet meer op en komt er rust in die muziek.

Cock-6-1.jpg

Het luisteren dan. Zoals altijd laat Cock eerst wat van zijn muziek horen. Dat is ook goed, want dan kan je alvast horen wat de set kan en waar je op kan gaan letten bij het draaien van de eigen muziek. We begonnen met muziek van Cock: Buddy Tate met sax en Hammond, een mooie combi. Een LP Bladerunner met Vangelis, allerlei ruimteschippiepjes, -tingeltjes en -belletjes, grappig om dat vanaf LP en op zo’n audioset te horen.

Van Buellgrass het album “Big Day at Ojai”, waarbij de Mandoline lekker dik klinkt en een enorme attack in het hoog laat horen. En nog meer bijzonder is het horen van vingers die langs snaren glijden. Ik heb zelf een gitaar thuis staan en weet hoe dat klinkt en als ik dat dan hier zó terug hoor valt mij dat gelijk op.

Cock-6-3.jpg

Na nog wat CD’s en LP’s van Cock kwamen mijn LP’s op de draaitafel terecht. Eerst “The Grand Wazoo” van Frank Zappa. Cock merkte terloops op hoe ik daar naar kon luisteren, naar die muziek…. Maar het klonk ook wel erg hard en schel, niet fijn. Dus zei ik dat die plaat echt grijsgedraaid was en dat het daar aan zou kunnen liggen, hoewel dat mij niet eerder zo opgevallen was. Ook was er veel plaatruis te horen en waren de basloopjes veel “lichter” dan ik mij kon herinneren. Daarentegen was de percussie juist weer heel erg mooi….

Cock vond dat de plaat te veel gecomprimeerd was, maar ik vind dat de platen van Zappa eigenlijk altijd wel erg goed zijn qua dynamiek en opname en vond dat wat vreemd. Maar later bedacht hij dat hij de LP wel even kon wassen en dat heeft hij ook gedaan. Op die superwasmachine van hem, die ultrasoon reinigt en daarna heeft hij hem ook nog even antistatisch gemaakt. Ook dát doet dat apparaat…. Nu was in een keer die schelheid weg en klonk hij ineens veel en veel beter.

Wat moet 99% van de mensen toch veel missen. Nu zijn wij audiofielen al bevoorrecht omdat wij over het algemeen al meer uit de groef peuren, maar dit gaat nog véél en véél verder. Wat zonde dat al die energie en de ziel en zaligheid die er door artiesten ingelegd wordt er maar zo beperkt weer uit teruggehoord wordt. Je zou het iedereen gunnen om op deze manier de muziek te kunnen beleven. Aan Cock ligt dat niet, die laat iedereen daarin heel graag meedelen.....

Edited by René N.
Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, René N. said:

 

Cock-6-6.jpg

Links het schilderij van René Visker,

Fantastische foto, maar ik kijk toch echt al naar het schilderij. Dacht even naar de huiskamer te kijken via een HDR foto met een filter. Maar dit is toch echt het kunstwerk van meneer Visker zelf. Vijf keer een schilderij in een schilderij. Een erg mooi effect! Super knap! :)

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Ivan10 said:

Fantastische foto, maar ik kijk toch echt al naar het schilderij. Dacht even naar de huiskamer te kijken via een HDR foto met een filter. Maar dit is toch echt het kunstwerk van meneer Visker zelf. Vijf keer een schilderij in een schilderij. Een erg mooi effect! Super knap! :)

Ivan, je hebt gelijk 😢. Ik pas hem aan 🤣 🤣 🤣

Link to comment
Share on other sites

Hoi  Rene, wederom weer een mooi verhaal en dito foto's. Eigenlijk verwachten we niks anders meer van je 😉. Het is ook weer een herkenbaar verhaal zoveel passie en kennis die Cock constant met iedereen deelt en altijd laat hij dit weer terug horen in zijn set wat altijd weer is verbeterd ten opzichte van je laatste bezoek 😃.

Wel leuk om te lezen dat zelfs een gerenommeerd bedrijf dat onderdelen in ruimtevaarttoepassingen maakt niet met zulke toleranties werkt.Daaruit blijkt maar weer de passie en bevlogenheid van Cock, alleen maar het beste voor het geluid. 

Is de set van Cock dan af? 

Of toch niet?

Zag ik niet laatst iets met een hoorn voorbijkomen?

Wie weet er meer van, Ivan?

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, vintagemod said:

Dat Cock precies,is bekend,maar ruimtevaart gelul is verkoop gelul,jou elpee of mat komt die ook Met ruimte vaart precisie 

Laat ik nou niets te verkopen hebben..... 🤣 🤣 🤣. Of toch wel trouwens, maar dat wordt binnenkort wel hier ergens te staan....

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, vintagemod said:

Dat Cock precies,is bekend,maar ruimtevaart gelul is verkoop gelul,jou elpee of mat komt die ook Met ruimte vaart precisie 

en die trilingen wat van onder  komt,3hz of 10hz,heb ik hem nog niet zijn oplossen,en nog wat men je dat die honderden platenspeler fabrikanten geen ballen verstand van hebben

Er wordt nergens iets te koop aangeboden er wordt alleen maar vol bewondering over een zeer bevlogen persoon in audio geschreven. Ook wordt er nergens beweert dat honderden platenspeler fabrikanten er geen ballen verstand van hebben.

Begrijp daarom ook niet zo goed je reactie.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, vintagemod said:

Rene,als je gewoon in de duitse audioblad lp leest en ziet,daar smijten ze je kapot Met highend platespelers,mooie en gekker kan niet,en komt Cock,die komt daar boven,ik geloof  er niks van ,voor draaitafels geld hetzelfde,het licht  aan de combinatie.

Je bent al een keer wezen luisteren bij Cock, kun je dan in jouw woorden zijn set/geluid beschrijven. 

Ben wel benieuwd naar jouw woord keuze.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, vintagemod said:

Cor het licht aan de cobinatie,daar word de platenspeler op afgestemd,hebben jullie ook de de zelfde ruimte en combinatie in huisals Cock,praten  we nog niet over de zelfde Oren 😊

De set van Cock speelt ergens anders ook erg mooi, diverse shows gehoord, het blijft toch ook gewoon een platenspeler die ongeacht de combi zijn werk hoort te doen. Ik bedoel als ik b.v een VPI draaitafel koop moet ik dan daarbij passende versterkers/speakers hebben ?

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, vintagemod said:

Rene,als je gewoon in de duitse audioblad lp leest en ziet,daar smijten ze je kapot Met highend platespelers,mooie en gekker kan niet,en komt Cock,die komt daar boven,ik geloof  er niks van ,voor draaitafels geld hetzelfde,het licht  aan de combinatie.

Ik lees gelukkig geen (Duitse) audiobladen (meer). Ik liet me teveel verleiden tot het bekijken van de ranglijstjes en had daar helemaal geen zin meer in. Ik ga bij mensen op bezoek, met ieder weer zijn (helaas geen vrouwen 😢) eigen set en dus eigen geluid. En ik ben nog nergens geweest waar het geluid mij zo pakt als dat bij Cock. En dan nu met die platenspeler, tja, daar wordt ik dan enigszins 😉 lyrisch van.... En dan ga ik halleluja roepen 😜

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vintagemod said:

Cor, Cock maakt gewoon een goede draaitafel,voor mij komt het over dat de enigste juiste draaitafel bouwt,en dat is niet zo.

En laat het ruimte vaart gelul los.😊<span><span>

Laat ik je dan meteen in je vooroordeel bevestigen. Al die andere draaitafelmerken rommelen maar wat aan in de marge. Cock zijn draaitafel is een volledig doordacht concept en ja dan heb je een goede onderdelenmaker nodig. Dat is geen marketing, maar een feit. Jij zou ook niet voor minder gaan. Je  kunt alleen over het geluid twisten, dat blijft persoonlijke smaak, MyFi,  terwijl het geluid toch echt hifi is. Ook het design kan je misschien niet bekoren, maar het is een doordacht instrument, zonder franje. Het is een standaard in de analoge wereld. En dat kan je aanstaan of niet. Gelukkig is Cock met hifi pensioen, dat zal heel wat fabrikanten opgelucht doen ademhalen.

Overigens ben je welkom om je eigen platenspeler - zelfgebouwd of af-fabriek - er naast te zetten. Ik ben erg benieuwd waar jou voorkeur naar uitgaat.  

Je mag nog niet reizen vanwege je tia, maar als je weer kunt reizen hup naar Rotterdam. Achter je toetsenbord valt niets te beleven 😉 

Cock vindt dat je pas kritiek mag hebben, nadat je langs geweest bent.  

Ik moet hem gelijk geven, Wollie. Minder blabla, huilie huilie, en balkie balkie. 📣

 

Link to comment
Share on other sites

Just now, vintagemod said:

Meen je ,en ik geef een voorbeeld,Dat Rake geen doordachte ontwerpen heeft.

Bling, bling van Transrotor. Ik zou zeggen neem je draaitafel mee naar Rotterdam. De voordelen en nadelen van het Transrotor magneetlager - een origineel idee van Clearaudio - legt Cock graag aan je uit. 

Cock heeft alle draaitafelfabrikanten wel een keer persoonlijk gesproken, dus hij kent hun ontwerpwijze en denkfilosofie. Graag deelt Cock zijn zienswijze hier over. Maar ja Wol je blijft een afspraak ontwijken. Hopelijk trek je eens de stoute schoenen aan om naar Rotterdam te gaan of bel je.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, vintagemod said:

Ik zie niet de zin dat het plateu op een duizende mmplat moet zijn terwijl de elpee en de mat maar ook verrre maar verre van een duizende,mm moet zijn

Deze opmerking maakt mij duidelijk dat je totaal niet snapt waarom en op welke plek Cock zijn toleranties toepast. Op de ene plek zijn ze nu eenmaal belangrijker dan op een andere plaats. Jij scheert alles over één kam.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Als ik hier als nieuw lid iets mag aan toevoegen. ik krijg het gevoel dat de enige man ter wereld De Cock is die weet hoe je een draaitafel kan bouwen. Dus al die andere fabrikanten hebben blijkbaar geen kennis van zaken. Ik krijg daar een ongemakkelijk gevoel bij. Er zijn heus nog vele andere fabrikanten die weten waar ze mee bezig zijn. Ik zeg altijd, relatieveren is de boodschap in onze hobby, maar ik stel juist vast dat vele mensen neurotisch met de hobby begaan zijn. Ik ken Dhr De Cock niet en ik begrijp heus wel aan de vele reacties hier dat hij met vernieuwende inzichten bezig is en dat is alleen maar aan te moedigen. Maar ik ben altijd voorzichtig als men iemand een soort "guru" status aanmeet. Er zijn gewoon veel teveel mensen die passioneert met audio bezig zijn dat uit heel die groep ook ontzettend mooie producten voortkomen. Grtn Guido

Link to comment
Share on other sites

 

Beste @Gydotron welkom aanboord. Excuus zo zou ik Cock nooit willen bestempelen een goeroe. En als Cock ergens een godsgruwelijke hekel aan heeft dan is het wel aan het woord goeroe. Want zo ziet hij zichzelf niet. Daar is hij te gezellig en te nuchter voor.

Het woord guru is iets waar Wol ook graag te pas en te onpas mee strooit, over hifiwinkeliers tot mensen, die in zijn ogen te veel aandacht krijgen, zoals Cock.

En om te relativeren en om in de woorden van Wol te blijven, er zijn vele ‘Cockies’ actief in Nederland en in Europa, en ze zijn allen welkom om hun kennis en ervaring hier te delen op het forum. Dat zou top zijn!

We zullen Cock ook nooit aanbidden op het forum, maar ik ben altijd wel onder de indruk van zijn hifiset en kunde. En die ervaring is leuk en deel ik graag, zoals @René N. nu doet.

Hopelijk zien we veel nieuwe posts en bijdrages van je tegemoet!

Link to comment
Share on other sites

Overigens wil ik ook geen enkele fabrikant of fan beledigen. Of ieder andere platenspeler-eigenaar. Als Thorens  en vinylfan kan ik dat natuurlijk ook niet.

Het is alleen dat Cock een andere holistische aanpak heeft, en dat kan hij nog uitleggen ook, en dat is leuk om van dichtbij mee te maken. 🙂

Edited by Ivan10
Link to comment
Share on other sites

Hoi Guido, Welkom hier... Leuk je hier te zien.

Ik ken Cock al vele jaren en sta telkens versteld van zijn andere kijk op het audiogebeuren. Eerst samen met Arnold, nu alleen. Daarmee is hij eigenlijk wél een goeroe, maar wil dat zelf niet weten.

Wanneer je in de gelegenheid bent zou ik zeker eens met hem kennismaken en wanneer mogelijk eens gaan luisteren. Wat hij doet is echt baanbrekend met resultaten die je niet voor mogelijk houd. Je kent mij als redelijk nuchter en niet echt bevattelijk voor onverklaarbare tweaks. Maar het geluid bij Cock vind ik "bizar" (zoals Cock dat zelf noemt), en dat uit een gemodificeerd paartje LS50.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Ik ga mijn Oracle Delphi Mark V niet verruilen voor Cocks draaitafel (als  ik het geld had kwam die er misschien bij 😀) Neemt niet weg dat je niet gelooft wat hij uit zijn gemodificeerde Kefs haalt. Ik dacht dat er een vliegtuig tegen de flat vloog toen hij die verschrikkelijke Yello (sorry Marc) aanzette. Hij heeft een recept gevonden wat kennelijk erg goed werkt. Of er nu zoveel anderen eenpitters zijn die dat lukken?

PS dat alle andere fabrikanten maar wat aanrommelen bij het ontwerpen van een draaitafel is natuurlijk grote onzin Ivan. Als je bij mijn Oracle ziet hoe de vering van het subchasis is opgebouwd zie je hoe doordacht dat is. Gisteren ben ik nog bij iemand geweest die een Verdier had en die is ook erg fraai gebouwd. Bij de duurdere Transrotors heb ik weer mijn twijfels. Wat kan nog beter dan een Fat Bob denk ik dan want die is net als de anderen op massa gebaseerd. Bij audio is het nu eenmaal zo dat er meerdere wegen naar Rome zijn en dat geldt zeker ook voor draaitafels. Maar op details zullen ze altijd anders klinken. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Volgens mij is de dt van Cock een middenweg tussen een massa en licht ontwerp.
Daar waar massa nodig is voor de stabiliteit voor de rest licht maar met een zo klein mogelijke tolerantie.
Voor zover ik het begrepen heb.
Ik zou jouw Oracle ook niet zomaar wegdoen,dat is een hele mooie.

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

Ik heb heb een voorloper gehoord Peter en die vond ik meer dan prima klinken. Ben benieuwd hoe die bij Roger gaat klinken met zijn fantastische arm. Alleen geloof ik er niet zo in, dat er allerbeste producten bestaan. Je kan met meerdere platenspelers erg gelukkig worden.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Het ligd er maar aan hoe hoog je de lat legd.
Ga je voor superieure technische kwaliteit of voor lekker genieten van de muziek.
Dat kan ook goed op een mindere kwalitatieve dt.
 

Link to comment
Share on other sites

Mijn TD 320 koop je voor 325 euro. Zet er een niet te duur element op en hij speelt zeer goed. Met een Nagaoka MP 200 speelt hij bijna  de sterren van de hemel. Er moet veel geld tegenaan om dat te verbeteren: de wet van de afnemende meeropbrengsten.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...