Jump to content

(Slimme?) tweak


carl
 Share

Recommended Posts

Ik zit de laatste tijd nogal te klagen over een net iets te scherp hoog. Dan zit je je af te vragen waar dat aan ligt want ik had daar vroeger geen last van. Nogal wat geëxperimenteerd met de Harmonizers van Cock. Ze klinken iets prettiger als ik ze achter op de LS zet, maar helaas het net iets te veel aan hoog verdwijnt daarmee niet. Het ligt ook niet aan de Harmonizers want de scherpte blijft als ik ze afkoppel. Eigenlijk heb ik het probleem pas sinds ik nieuwe buizen heb. De oude buizen hebben kennelijk net iets te veel aan hoog weggenomen wat de balans in mijn kamer ten goede kwam. Dus ik heb zitten denken hoe ik het hoog iets kan temperen. Waarom niet wat demping ( absorberend materiaal) toevoegen in de buurt van de tweeter dacht ik. Vervolgens heb ik zo’n viltje voor onder de stoelen vlak boven de dome geplakt. Niet te hard aangedrukt zodat het er nog makkelijk af kan. En het werkt inderdaad. Vreemd genoeg juist iets meer detail,  het hoog tempert wat de bedoeling was en het klinkt allemaal net wat krachtiger. Het is eigenlijk balanceren op de vierkante millimeter. Eric Burdon “ live from de Zwarte Cross” klinkt nu werkelijk fantastisch. Goede stem trouwens: Roger krijgt waarschijnlijk de kriebels 😀

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Niet nu Peter. Het enige wat ik eigenlijk heb veranderd sinds jij en Jerry er waren is de vervanging van de buizen en de Harmonizers. Die truc die ik heb toegepast zag je vroeger trouwens wel meer. Bij de LS 3 5a zat er een filt rand rond de tweeter. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, carl said:

Niet nu Peter. Het enige wat ik eigenlijk heb veranderd sinds jij en Jerry er waren is de vervanging van de buizen en de Harmonizers. Die truc die ik heb toegepast zag je vroeger trouwens wel meer. Bij de LS 3 5a zat er een filt rand rond de tweeter. 

RobX (waar is hij trouwens, post weinig meer....) heeft op het stuk baffle om het hoog een stuk vilt geplakt. Lijkt mij uitstekend om zo wat hardheid weg te halen. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, carl said:

Dezelfde EH goldpins Jack. Ik heb me suf gepiekerd waaraan het anders zou kunnen liggen. 

Als je er niet meer uitkomt, kom je maar langs met je voor-en-eind versterker.  Waarschijnlijk is het probleem goed meetbaar. ;)

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, René N. said:

RobX (waar is hij trouwens, post weinig meer....) heeft op het stuk baffle om het hoog een stuk vilt geplakt. Lijkt mij uitstekend om zo wat hardheid weg te halen. 

In Delft ergens.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tubejack said:

Als je er niet meer uitkomt, kom je maar langs met je voor-en-eind versterker.  Waarschijnlijk is het probleem goed meetbaar. ;)

Bedankt voor het aanbod Jack. Als deze tweak niet blijvend werkt is er meer aan de hand.

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, mumsoft said:

Ja, maar zijn versterker is kaduuk, en hij heeft nog geen vervanger, voor zover ik dat begrepen heb. Dan heb je ook weinig te melden, denk ik.

O ja, dat zal het dan zijn.....

Link to comment
Share on other sites

Even ontopic. 

Door die demping op het front verander je het afstraalgedrag. Dat kan inderdaad goed uitpakken. Bij mijn Wilsons is het hele front bekleed met diffractieschuim. Ook bij onze DM2a's, heb ik meer dan 20 jaar geleden ook vilt rond de ("nieuwe") tweeter geplakt. De Vifa tweeter was zo fel in verhouding tot de basspeaker. Dit kwam door veel het hogere rendement maar ook door het afstraalgedrag. Het front van de DM2a's is tenslotte niet meer dan notenhoutfineer.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vintagemod said:

Ik vindt wel jammer dat Marc de tweeters verkocht heeft,het klonk net als de esl 63 en dan  met conus speakers,en dan zonder MQA.

 

Mogelijk, maar ik ben best tevreden zo. En Carl ook, zo te lezen.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Tubejack said:

Waarom koopt hij niet gewoon een nieuwe? 

Misschien financiële beperkingen. Hoewel een versterker op de kringloop kan wel voor een tijdje.

Link to comment
Share on other sites

Carl,
Tip: Heb je ook al eraan gedacht of het 'het inspelen'  kan zijn van je nieuwe buizen. (Hoeveel speeluren hebben je nieuwe buizen al gemaakt?)
Tip: Verwissel je buizen eens van kanaal. (doen met afgekoelde buizen is mijn advies)
Tip: Tik eens tegen de kolfen van je buizen, (hoor je een soort ringing?)
Tip: Maak eens alle buisvoeten schoon van de buizen als ook van de buishouders. 
Tip: Meet alle buizen nog eens door
 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Ik zal Rob Wilms dat laatste wel even vragen Onno. En dan zal ik gelijk de buisvoeten schoonmaken met Kontak vloeistof en de kanalen verwisselen. Het is wel zo dat ik de laatste tijd minder gespeeld heb door de ziekte van mijn broer. Ik kijk wel hoe het geluid zich ontwikkeld. 

Overigens heb ik veel commerciële tweaks uitgeprobeerd en het is maar de vraag of ze werken.  Deze kost bijna niets en werkt zeker.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Carl,
Mij is nog iets niet duidelijk......Welke buizen heb je onlangs vernieuwd? En waren dat gematchede buizen?
Ik heb weleens gehad dat ik nieuwe 12AT7 WA buizen (EH Gold) had gekocht en dat er tussen li en re kanaal een groot geluidsverschil te horen was.
Bij nameting lagen de waardes best ver uit elkaar. Nadat ik de slechtse buis van de twee had verwisseld voor een andere nieuwe 12AT7 WA (EH Gold) en die wel goed mat was het kanaalverschil opgelost. Mijn conclusie toen.....Ik had een slechte nieuwe buis ertussen. Dat kan heel soms voorkomen.

Mijn ervaring met tweaks is dat het allemaal wel werkt. In goede zin of in slechte zin, maar werken doet een tweak.
Ook hoe je de tweak toepast binnen je je audioset is iets om naar te kijken. Soms werkt de tweak wel als je het op een andere plek in je set toepast.
En soms kan een tweak niet werken in combi met een andere tweak, die al is toegepast in je set. 
Wat ik altijd doe is een nieuwe tweak toepassen in mijn set op verschillende plekken en veel luisteren na elke (veranderde) toepassing. 

Ik heb hier vele verschillende cones/voetjes/eierdoppen/kegels, schotels van diversen fabrikanten. Allemaal hebben ze wel een keer in mijn set gezeten in verschillende woonsituatie.
En nu in mijn huidige nieuwe woonsituatie zijn alle kegels, schotels enz weer in de set geweest op alle verschillende plekken en is er gehoormatig gekozen.
Kijk ik nu naar welke tweaks er wel is toegepast in de huidige setopstelling t.o.v. de oude setopstelling, dan zie ik dat er andere tweaks nu zijn toegepast. 
Zo zijn de CA-Cones weer terug en de SSC Magicpoints er weer tussen uit. 
Dus mijn advies is altijd.... probeer je nieuwe tweak op diversen plekken in je set uit.

Dat vilt rondom een tweeter is een bekende truuk/tweak. Ik heb zoiets toegepast bij mijn oude B&W DM 640-i luidsprekers in combi met een Marantz PM-80 versterker en dat werkte toen wonderwel. Later in een nieuwe woonsituatie en met een andere versterkersset (Audio Analogue vv en ev) waren ze er weer afgehaald. Toen werkte het niet en ik denk dat dat echt kwam door de versterkerwissel. In mijn geval dan.

Conclusie van deze twee voorbeelden : tweaks werken, mits goed toegepast. En soms kom je met je tweak op een andere plek uit in je set dan je van te voren had gedacht. Daarom ook altijd op verschillende plekken toepassen in je set en elke luisteren en de verschillen noteren. En dan het beste kiezen, waar je gehoormatig de meeste winst behaald.

 

Link to comment
Share on other sites

Je verhaal volgend, Onno, is het plakvilt van Carl dus eigenlijk een lapmiddel.

Geen tweak maar een maatregel, genomen op het ene gebied, om een probleem te compenseren dat op een ander gebied zijn oorsprong heeft. Natuurlijk moet je het in de buizen zoeken, als je geluid is verandert nadat je die buizen verving! Niet in de tweeter...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...