Jump to content

Platenwasmachine (RCM)


Batraaf
 Share

Recommended Posts

Beste forumleden,

Omdat ik zo veel mogelijk uit mijn platencollectie wil halen ben ik op zoek naar een manier om mijn platen fatsoenlijk schoon te maken. Ik heb het internet al afgesurft en kwam uit bij platenwasmachines (RCM) die tevens de plaat droog zuigen. De aanschaf van een RCM is voor mij te duur, daarom ben ik op zoek naar een bedrijf of iemand die RCM's verhuurt. Op internet kan ik niks vinden in de buurt van waar ik woon, Roermond te Limburg.

Mijn vraag is dus of iemand een bedrijf of persoon in de buurt van Roermond kent die een RCM verhuurt?

Alvast bedankt voor de hulp!

Edited by Batraaf
Link to comment
Share on other sites

Voor niet al te veel geld is er ook zoiets te koop. Heb ik ook altijd gebruikt en is niet slecht. Het is wel handwerk maar het drogen kan wat sneller als je een (niet te wame!) föhn gebruikt. Je hebt dan wel je eigen ding. Ik heb wel eens advertenties gezien voor het reinigen van LP's en daar werd €2,50 per LP gevraagd. Dat kan flink oplopen.

https://www.bol.com/nl/p/knosti-disco-antistat-platenwasser/9200000049684246/?bltg=itm_event%3Dclick%26mmt_id%3DMMTUNKNOWN%26slt_type%3Drecommendations%26pg_nm%3Dpdp%26slt_id%3Dprd_reco%26slt_nm%3Dproduct_recommendations%26slt_pos%3DC1%26slt_owner%3Dccs%26itm_type%3Dproduct%26itm_lp%3D1%26itm_id%3D9200000049684246&bltgh=sExLfJQ-ZA3YA6fB9ltBfA.1_5_6.7.ProductTitle

Link to comment
Share on other sites

Hier ligt nog een zuigmond die je aan een waterstofzuiger kunt maken. Ik heb dat ding ooit gemaakt om platen mee te drogen. Dat werkte prima.

Eerst op een oude draaitafel de plaat goed natmaken met reinigingsvloeistof. Een oude directdrive trekt daarvoor hard genoeg. Dan het plateau met de hand draaien met de zuigmond er op. Dat ging eigenlijk nauwelijks langzamer dan met de platenwasser die ik later had.

Kom maar halen, die zuigmond.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Batraaf said:

Bedankt voor de reacties!

@audiovorden

@Hans van Liempd Is zo'n zuigmond makkelijk zelf te maken?

Ik heb die van een stuk pvc buis gemaakt. Boven een gasvlam langzaam opgewarmd en in de bankschroef diagonaal plat geknepen. Daarna het overtollige stuk er af zagen. De zaagkant hol vijlen en spiegelglad schuren en polijsten.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Hans van Liempd said:

Ik heb die van een stuk pvc buis gemaakt. Boven een gasvlam langzaam opgewarmd en in de bankschroef diagonaal plat geknepen. Daarna het overtollige stuk er af zagen. De zaagkant hol vijlen en spiegelglad schuren en polijsten.

Oké, bedankt voor de tip! Ik zal er eens mee aan de slag gaan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...