Jump to content

Rega plannar 1 of 2


carl
 Share

Recommended Posts

Zijn dit goede platenspelers voor het budget en is de duurdere de extra 140 euro waard.

Dit vroeg mijn dochter voor een vriendin die hem aan haar vriend wilde geven. Naar mijn mening kan je beter een TD 160 geven. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

  • Members

Jouw opmerking aangaande de TD 160 kan ik begrijpen, maar die is ten opzichte van de genoemde Planars (die trouwens echt niet slecht zijn) in het oog van de opvolgende generatie gewoon niet sexy genoeg...

Link to comment
Share on other sites

Op zich zijn de spelers wel aardig. Nadeel is dat de arm niet in hoogte verstelbaar is en de antiskaing vast is. Pas vanaf de Planar 3 kun je ok de antiskating instellen.
Vergeet de meegeleverde elementjes echter HEEEEEEEEL snel. Dat is echt meuk en de kwaliteit is niet stabiel. Kanaalongelijkheden van 10% of meer is meer regel dan uitzondering.

Een TD160 is echter veel beter. Ga aub niet naar Pro-Ject. Die zijn beter dan een Crossley, maar het blijft poppenkastspul.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb hem net een TD 160/ TD 165 geadviseerd. Dat is een draaitafel waar je niet alleen geweldig platen mee kan spelen, maar waar je ook nog kan leren wat een platenspeler precies is. Ruime instelmogelijkheden is toch eigenlijk een conditio sine qua non bij een platenspeler. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, carl said:

Ik heb hem net een TD 160/ TD 165 geadviseerd. Dat is een draaitafel waar je niet alleen geweldig platen mee kan spelen, maar waar je ook nog kan leren wat een platenspeler precies is. Ruime instelmogelijkheden is toch eigenlijk een conditio sine qua non bij een platenspeler. 

Gewoon een goede phono versterker erbij is volgend mij een conditio sine qua non. Zeker rechten gestudeerd?

Link to comment
Share on other sites

Dit zijn prima draaitafels voor het budget. Voor iemand die niet zo handig is zou ik vintage links laten liggen. Sterker nog ik denk er zelf aan om op mijn zolderset een planar 1 te kopen zodra het budget het toelaat. Van mijn 40 jaar oude pioneer pl12DII heb ik bijvoorbeeld de armbedrading moeten vervangen. Die was zo brak als de pest. Om nog maar niet te spreken over de armspeling. Rega elementen worden interessant vanaf elys2. Als ik een Planar 1 zou kopen voor zolder zou ik er een Exact in zetten. Ik zie eigenlijk geen reden waarom je in een Rega een ander element zet dan Rega. Je hebt dan ook niks te maken met instellingen. Oude liefde roest niet. Ik heb wat plezier beleefd aan mijn vroegere P25/Exact en Eos phonotrap. Het kan beter, maar dag upgrade virus. Een Thorens ging eind jaren negentig voor haast nop over de toonbank. Ik zie tegenwoordig exorbitante prijzen. Geldt trouwens voor bijna alkes wat vintage heet.

Edited by Karma
Link to comment
Share on other sites

Zoals reeds boven gemeld, de kwaliteit van de Rega elementen is zeer bedenkelijk. kanaalongelijkheden van 10% of meer, is meer regel dan uitzondering. Bovendien klinken ze niet geweldig en de standaard Rega afstelling (met 3 schroefjes ) klopt gewoon niet. Een Rega element staat bij mij altijd een milimeter of 2 meer naar voren om goed te laten sporen.

Het enige goedklinkende Rega element in zijn prijsklasse is de Ania. Toen ik die onder handen kreeg was ik positief verrast, want dat ding maakt echt muziek. De modellen daarboven mag je ook vergeten. In vergelijking met andere elementen in hun prijsklasse is er veel beter te vinden (ook voor minder zelfs). Alles onder de Ania, is het materiaal waar ze van gemaakt zijn niet waard. Het is misschien hard en trap ik mensen op hun ziel, maar ik heb teveel van die dingen onder handen gehad om een andere (positievere) mening te hebben.

Over de platenspelers ben ik wel te spreken. Voor een "plank met schijf" zijn ze zeker niet slecht (vanaf de Planar 3). Daaronder is het leuk als instapper, maar serieus is het niet. Ze zijn iig wel beter dan eender welke Pro-Ject.
Ik heb voor mezelf besloten dat ik aan die troep niet meer ga zitten klooien. Ook niet aan de duurdere modellen.

Edited by Sodejuu
Link to comment
Share on other sites

Slechte ervaringen met de technische kant van Rega elementen zijn er eigenlijk nergens te vinden behalve van een enkel individue op het Nederlandse internet. En gelijk is dan ook ieder element niet goed. Ik heb zelf aardig wat Rega elementen gehad en ken een aantal mensen die er ook mee spelen of gespeeld hebben. Nooit enig probleem gehad. Dan zouden die elementen ook niet goed moeten zijn of zou tenminste één van die elementen ook problemen moeten hebben gegeven. Helaas is dat niet zo. Verder spreek je over een plank met schijf. Misschien een idee om dit soort uitlatingen achterwege te laten. Ik heb verder een vriend die met een project speelt en een puresound buizentrap en het maakt daar echt muziek. Ik deel je ervaringen dus niet. De exact is een element met kwaliteiten. Voor veel mensen de weg terug naar muziek en een lang en gelukkig muziek leven.

Link to comment
Share on other sites

Ik moet wel de loftrompet steken voor Rega-importeur Joenit. Als ik klaag dat een element niet goed is (en dat komt regelmatig voor), wordt het zonder morren omgeruild. Bram en Sam van Joenit zijn prima lui en weten hoe je een klacht hoort af te handelen. Dat is goed.

Het is jammer voor de klant, want die moet dan weer een paar dagen langer op zijn speler wachten.

@Karma,
Ik kan een compleet bos opzetten over Rega (de beste instapspelers, maar er is beter) en Pro-Ject (waar zelfs de duurdere spelers irritatieopwekkend in elkaar zitten). Misschien zijn mijn eisen wel te hoog. Daar neem ik echter geen vrede mee, want ik wil voor mijn klanten gewoon het uiterste wat er voor hun budget te krijgen is. Tenzij die persoon per se dat wil hebben, dan krijgt ie dat natuurlijk ook.

Link to comment
Share on other sites

@Sodejuu als je dealer bent of verkoper zou ik niet zo snel afgeven op andere producten. Ik laat je opmerkingen over de technische kant maar even voor wat het is. Voor wat betreft draaitafels zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Massa apparaten, subchasis, en massaloos. Ik heb van allemaal wel eens gehoord dat het goed kan klinken, slecht ook. Ben het wel met je eens dat het technische deel moet kloppen bij een product. 

Link to comment
Share on other sites

On 12/9/2018 at 10:12 PM, Karma said:

Dit zijn prima draaitafels voor het budget. Voor iemand die niet zo handig is zou ik vintage links laten liggen. Sterker nog ik denk er zelf aan om op mijn zolderset een planar 1 te kopen zodra het budget het toelaat. Van mijn 40 jaar oude pioneer pl12DII heb ik bijvoorbeeld de armbedrading moeten vervangen. Die was zo brak als de pest. Om nog maar niet te spreken over de armspeling. Rega elementen worden interessant vanaf elys2. Als ik een Planar 1 zou kopen voor zolder zou ik er een Exact in zetten. Ik zie eigenlijk geen reden waarom je in een Rega een ander element zet dan Rega. Je hebt dan ook niks te maken met instellingen. Oude liefde roest niet. Ik heb wat plezier beleefd aan mijn vroegere P25/Exact en Eos phonotrap. Het kan beter, maar dag upgrade virus. Een Thorens ging eind jaren negentig voor haast nop over de toonbank. Ik zie tegenwoordig exorbitante prijzen. Geldt trouwens voor bijna alkes wat vintage heet.

Hoeveel zal zo’n Rega kosten - 400 of 500 euro? Dat betekent dat er aan maakkosten misschien 80 euro in zit, maar ik vermoed zelfs  minder. Vergelijk dat eens met een Thorens TD 160 die zou heden ten dage veel en veel duurder zijn om te maken. Ik zou daarom altijd een vintage Thorens kopen en iemand als Roger (er zijn er meer) die een goede beurt laten geven - kost je ongeveer hetzelfde. Ik zou dan niet voor de TD 160 gaan maar voor de TD 320 met een TP 16. III of IV arm. In de toekomst heb je dan nog de ruimte voor betere elementen.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...