Jump to content

Het grote Raspberry Pi topic


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

4 hours ago, Paulebappie said:

Dit klopt in 99 van de 100 gevallen. De subnetmask geeft de variatie aan, bij 255.255.255.0 (99% bij thuisnetwerken) varieert alleen de laatste groep binnen het lokale netwerk.

Als voorbeeld: bij 255.255.0.0 variëren de laatste 2 groepen in het lokale netwerk. Dan is 192.168.0.0 en 192.168.15.0 bijvoorbeeld beide in hetzelfde netwerk.

Klopt helemaal, maar ik wilde het nog enigszins begrijpelijk houden.

Link to comment
Share on other sites

Wat is dat voor iets, Hans? Net van de ontwikkelaars van primephonic te horen gekregen dat ze voorlopig geen plannen hebben in die richting. Misschien... misschien dus een nieuwe hobby voor deze uitgerangeerde ontwikkelaar:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

 Pfoe... Moest weer mijn eerste stapjes op een raspje overdoen, en was wel zowat vergeten hoe dat ging. Dan merk je hoe vanzelfsprekend het lijkt dat je bv Kodi bedient vanaf je mobiel, wat je al zo lang doet. Maar toch ook niet zonder slag of stoot is gegaan, als je goed nadenkt.

Enfin, Primephonic heeft nog geen plannen voor een add-in voor Kodi, en met Kodi kan ik niet browsen. Tenminste, dat is mij nog niet gelukt, maar er komt een nieuwe versie aan... Voor nu mijn eerste Sony... eh, mijn eerste sd-kaartje heringericht met Raspbian. Is natuurlijk hartstikke simpel in die krakkemikkige omgeving die ik hier heb. Mijn EEE-pctje (weet u nog wel, it's a flash back!) heeft als enige ding een schrijf-mogelijkheid voor die duimnagel kleine kaartjes, en zelfs de bijbehorende Etchsoftware daarvoor. 

Duimnageldingetje in de rasp gepriegeld, beeldscherm en ethernetkabeltje araan, en starten maar. Tja, hij start, maar nu? Wifi doet het niet, moet geconfigureerd worden, en geluid, graag via de usb-dac. Dat heeft me wel een dagje gekost, en gisteravond werkte het geluid nog niet eens.Tig muziek en video-spulletjes op de usb-sticks, maar stilte.

Het is allemaal toch zó simpel! Vanochtend eens dit forum opgezocht en Fink geprobeerd (dank, Edwin!). En zowaar, die doet het! En Primephonic dus ook? Ja. Of... nee, niet altijd. Zucht.

Een plaatje opzetten is gemakkelijker.

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, mumsoft said:

Wat is dat voor iets, Hans? Net van de ontwikkelaars van primephonic te horen gekregen dat ze voorlopig geen plannen hebben in die richting. Misschien... misschien dus een nieuwe hobby voor deze uitgerangeerde ontwikkelaar:rolleyes:

Ik las dat er mensen de EMU 404 werkend hadden op een Raspi. De tracker werkt met dezelfde software. En werkt t niet, ook geen probleem.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, mumsoft said:

Mijn EEE-pctje (weet u nog wel, it's a flash back!) heeft als enige ding een schrijf-mogelijkheid voor die duimnagel kleine kaartjes

Met zo'n soort dingetje kunnen je kaartjes in elke pc met usb.

https://www.bol.com/nl/p/usb-multifuntionele-kaart-lezer-micro-sd-sd-4-in-1/9200000097767345/?suggestionType=browse&bltgh=tVKgIXqoDB3feYKd-iFKRQ.1.6.ProductTitle

Link to comment
Share on other sites

On 11-11-2018 at 9:26 PM, mumsoft said:

Ok, als je die via DHCP configureert krijgt-ie het ip-adres van je router. Maar geef je die een vast adres, dan moet je dat zelf onthouden. Dwz mijn router/modem laat daar niets over los. En de Fonera WRT ook al niet.

Ip adressen van al je apparaten in je netwerk kan je makkelijk vinden met een app als Fing.

https://www.fing.io/

 

Link to comment
Share on other sites

Ook dank. Op de pc heb ik nu Zenmap gevonden die e.e.a. loslaat. En uiteindelijk wil ik toch gewoon vaste ip-adressen gebruiken. Ik heb raspbian nu weer van stal gehaald, want vannacht (ja...) bedacht ik me dat het met X2Go misschien tòch mogelijk is om Primephonic te bedienen zonder al die overhead van VNC. Voor Raspbian heeft X2Go ook een server-component en die staat er nu op. Nu nog even dit, en dan nog even dat... Maar eerst eten en afwassen.

Link to comment
Share on other sites

On ‎14‎-‎11‎-‎2018 at 10:06 PM, Hans van Liempd said:

Ik ga volgende week eens kijken of de EMU Tracker Pre op de Raspberry wil werken. Dat ding is onder Windows al lastig werkend te krijgen.. ik ben benieuwd hoe ver ik kom.

 

Nou... dat viel erg mee. Ten delen dan, spelen deed het gelijk. Via een Alsa driver. Helaas een enorm vervormd geluid. Na wat zoeken bleek dat dit komt door de driver die alleen 44,1 kHz kan verwerken. Een andere waarde en je hebt die vervorming, met de juiste waarde klinkt het prima. Ook HR bestanden kan ik vlekkeloos afspelen, maar dus wel op 44.1 kHz.

Dit is zo onder Rasbian, OSMC en LibreElec. Bijzonder, dat je in Rasbian de samplefrequentie met een schuifje moet instellen.

Link to comment
Share on other sites

Ik speel in de huiskamer ook met LibreElec. Werkt prima. Muziek (ook Tidal) stream ik hier met BubbleUPnP. 

Op de andere RPi ben ik met OSMC bezig. Dat is vrijwel gelijk aan LibreElec. Dat werkt met BubbleUPnP ook prima. 

BubbleUPnP wel kopen, anders kun je maar 16 nummers van een album of playlist afspelen. Je bent dan ook van de reclame af voor 3,99 euro. Zoals de meeste Androidapps kun je dit op meerdere Android apparaten ibstaleren.

Kodi bedien ik met Kore.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

OSMC moet ik eens naar kijken. Maar bubbleUPnP? Ik heb ipv kore Yatse gekozen als afstandsbediening, en ook wat betaald, al maakt dat niet uit voor de functionaliteit. Yatse bedient Kodi, en daarin zit o.a. Tidal2 en Radio, waarin weer een onwaarschijnlijke hoeveelheid internet-radiostations zitten. Een stuk of 10 als favoriet, kiest sneller.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, mumsoft said:

OSMC moet ik eens naar kijken. Maar bubbleUPnP? Ik heb ipv kore Yatse gekozen als afstandsbediening, en ook wat betaald, al maakt dat niet uit voor de functionaliteit. Yatse bedient Kodi, en daarin zit o.a. Tidal2 en Radio, waarin weer een onwaarschijnlijke hoeveelheid internet-radiostations zitten. Een stuk of 10 als favoriet, kiest sneller.

Ik zal Yatse ook eens installeren en proberen.

Link to comment
Share on other sites

Hier ook al een paar maanden een RPI3 model B in aktie. Ik heb twee mogelijkheden:

Gigabyte Brix (Linux Mint/Win10) → SPDIF optisch → Marantz SR6009

RPI met Volumio → USB asymmetrisch → Chord MoJo DAC (analoge uitgang) → Marantz SR6009

De eindversterking wordt verzorgt door een Audio Analogue Donizetti en de “drive” komt van een setje Dali Rubicon 2 en een Klipsch R-115SW sub.

De streaming geschied vanaf een netwerkPC via een bedrade verbinding. Bij HighRes materiaal (> 5MByte/s) trekt de Wifi het nl niet meer...

 

Natuurlijk zijn er nog meer mogelijkheden met deze setup maar deze twee gebruik ik het meest.

De klankverschillen zijn overduidelijk, ook voor mijn 50+ oren.;)

Via de Linux bak klinkt het allemaal wat neutraler terwijl het via de RPI/MoJo lekker warm klinkt met een stevige bak laag.
Allebei lekker op z'n tijd.

Edited by Geerdie
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, mumsoft said:

OSMC moet ik eens naar kijken. Maar bubbleUPnP? Ik heb ipv kore Yatse gekozen als afstandsbediening, en ook wat betaald, al maakt dat niet uit voor de functionaliteit. Yatse bedient Kodi, en daarin zit o.a. Tidal2 en Radio, waarin weer een onwaarschijnlijke hoeveelheid internet-radiostations zitten. Een stuk of 10 als favoriet, kiest sneller.

hoe heb je Tidal en radio in Kodi werkend? Met add-on's?

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...