Jump to content

Tidal, Qobuz, Deezer of....?


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Even een update:

Na bijna een maand ben ik er wel uit dat Tidal mag blijven. Alleen met de bedieningsapp nog niet helemaal. 

Wat ik heb begrepen is, dat met UPnP/DNLA de datastroom rechtstreeks van het netwerk naar de streamer gaat. De randinformatie gaat alleen naar de app op het tablet en de bediening via het tablet. JRiver op UPnP is een prima ontvanger. 

Het probleem van het telkens uitvallen van Mconnect zit duidelijk in het Huaweitablet. Ook andere UPnP apps doen n.l. hetzelfde. Nou is Mconnect wel het minst stabiel van alles wat ik geprobeerd heb. Maar de app Wake Lock zorgt dat het zelfs op de Huawei te gebruiken is. BubbleUpnP werkt een stuk stabieler. AK connect is trouwens ook een erg makkelijk te gebruiken en goedwerkende UPnP app. Alle drie de apps werken overigens ook op de raspberry PI met LibreElec en onze Roberts R100 radio .

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Weer wat verder met de bedien apps. 

Mconnect werkt eigenlijk het mooist, maar is ook het minst stabiel. Er si wel mee te werken maar moet de app regelmatig opnieuw opstarten. MQA op JRiver speelt op max. 24 Bit, 48 kHz.

BubbleUPnP werkt eigenlijk net zo mooi, en is veel stabieler. MQA wordt wel 16Bit, 44,1 kHz. HR bestanden van de schijf gaan wel probleemloos.

AK connect is eigenlijk als Bubble, alleen een iets minder mooi scherm. Voordeel hiervan is wel dat hoesjes er kleiner op staan, dus een beter overzicht van het aanbod.

Via de andere kant speelt de Tidal app op de PC ook behoorlijk goed. Via de WMA driver stottert Jriver in het begin even, maar daarna niet meer. Bijzonder, dat MQA bestanden niet sttteren, terwijl het uitpakken eigenlijk meer PC energie kost. Ik heb de resolutie van het scherm een stuk lager gezet. Met Teamviewer op het tablet is het nu prima te bedienen. Wel telkens bij opstarten de wachtwoordenriedel afwerken. MQA speelt zo op max 24 bit, 96 kHz.

Link to comment
Share on other sites

En nu nog een I Pad Hans en dan werkt Tidal als het zonnetje. Een vriend van mij was CEO van een multinational. Hij kon en kan goed tellen in miljarden, een computer bedienen daarentegen was teveel gevraagd. Daar had hij een secretaresse voor gelukkig. Na zijn pensioen kreeg/kocht  hij een i phone en van dat moment miste hij de secretaresse niet meer. Voor digibeten is Apple geweldig en ik vind het wel leuk dat Jack (die er verstand van heeft) dezelfde conclusie trekt. Fantastische produkten ook voor de prijs.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Tidal werkt altijd wel. Maar om het op een zo goed mogelijke manier op je set te laten klinken (met afstandbediening) is toch lastiger. En dat ligt vooral aan Tidal en Qobuz. Hier zijn geen goede bedieningsapps voor. Via Audirvana of Roon zou het wel kunnen, maar Roon vind ik niet goed klinken. Bovendien weer extra kosten. Apple, Windows of Linux maken dan weinig verschil. 

Hier werkt Tidal nu als en zonnetje en ik kan kiezen op welke manier ik het wil gebruiken. 

Ik vind dat ook leuk om uit te zoeken. Raspberry is ook zo"n hobbyprojectje. TIdal werkt daar eigenlijk simpeler op. Mits je niet al te hoge geluidskwaliteit eisen stelt. 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb gewoon een Android smartphone, Tidal2 als addin onder Kodi op de rasp, en yatse als afstandsbediening op de telefoon. Alternatief gaat het via de browser op de pc. Tidal laat meestal in de bestandsnaam zien dat iets MQA heeft, en de dac speelt het af. Die krijgt een klein bestandje te verwerken en vouwt het zelf uit. Tot max 24 bit 384 KHz geloof ik. Verder heb ik er geen verstand van. Ik wil het voor mezelf ook niet te ingewikkeld maken en allerlei afhankelijkheden creeëren, dus ik ga niet proberen die klassieke diensten als Idago en Primephonic per se onder Kodi aan de praat te krijgen. Komt tijd, komt raad. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hans van Liempd said:

 Raspberry is ook zo"n hobbyprojectje. TIdal werkt daar eigenlijk simpeler op. Mits je niet al te hoge geluidskwaliteit eisen stelt. 

Zo is dat. Snap nu dat ik dat ding zowat de hele dag aan heb staan. :P

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Tubejack said:

Mijn vrouw heeft ook de iPad ontdekt :o (om spelletjes te spelen) Gelukkig kan ik ook met mijn iPhone Audirvana bedienen :)

Maar eigenlijk veel makkelijker  pak ik een LP of een CD.   ;)

 CD hoor ik nauwelijks meer, maar Tidal en I pad heeft wel grote voordelen. Geluidskwaliteit vind ik erg wisselend, maar bij LP heb je dat ook eigenlijk. 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, carl said:

 CD hoor ik nauwelijks meer, maar Tidal en I pad heeft wel grote voordelen. Geluidskwaliteit vind ik erg wisselend, maar bij LP heb je dat ook eigenlijk. 

Je kent het verhaal van de jam verkoper..... niet? Komt hij: Op de markt waren 2 stalletjes, de ene was prachtig en rijk gesorteerd, had 35 soorten jam. In de andere stal was de jam ook keurig uitgestalt, met grote mooie stapels jam. Echter er waren echter maar 6 soorten om te kiezen. Toch verkocht die laatste stal, veel meer jam.....

Dat is een beetje het punt waar ik nu zit, door de bomen het bos niet meer zien.  Bovendien het Cambridge CXC loopwerk is zo verschrikkelijk goed :) Ik lift nu nog gratis mee met Qobuz, maar als dat afgelopen is, blijft alleen Spotify over om af en toe wat nieuws te vinden... 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Is toch niet erg? Je ogen zijn toch groter dan je buik. Kijk eens om je heen, naar je platen, cd's, boeken, tijdschriften: alles al uit en gehoord? Vast niet.

Kiezen is het moeilijkste. Ben een boekje aan het lezen over John Lennon, I met the walrus. Gisteravond Tidal erbij opgezet, gezocht, en ik vond The White album van de Beatles, en precies daarover ging het nu in het boek. Het is een verslag van een jongen die gek is van The Beatles, en als John en Yoko in Toronto in een hotel bivakkeren, weet hij als 14-jarige tot ze door te dringen, en een lang interview af te nemen, terwijl de hotelgang vol staat met wachtende paperazzi. Geweldig leuk en inspirerend.

Ik zeg niet: doe dit, doe dat, maar wel: beperk je. Er zit maar 24 uur in een dag.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb alleen Tidal, is zat voor mij. Ben er wel achter dat het handiger is Tidal via Kodi op de telefoon of pc aan te sturen dan via de afstandsbediening in Kodi. Doe je dat laatste, dan roept Tidal tussen elk nummer geërgerd "Stream locked". En dat gaat maar door, zelfs als Tidal helemaal niet aan de beurt is. Wat-ie ermee bedoelt is mij een raadsel. Eenmaal aan de gang helpt het de rasp te herstarten. Beetje drastisch, maar die ergernis is besmettelijk.

Link to comment
Share on other sites

Tidal via Mconnect en UPnP werkt ook prima. In jouw geval zelfs met MQA. BubbleUPnP is wat uitgebreider enstabieler, maar kent geen MQA. 

Ik heb zo juist nog wat nummers via UPnP en met Jremote en JRiver van mijn NAS vergeleken en kan geen klankverschil ontdekken. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Na enkele maanden op Tidal toch wel wat probleempjes gevonden. Regelmatig stopt een track. Wanneer ik die dan nog een keer afspeel, stopt hij op precies dezelfde plek. Soms slaat Tidal een nummer helemaal over. Het schijnt dus niet perfect op hun server te staan. Ook vind ik het vreemd, dat hetzelfde album er soms meerder keren in staat. Als laatste baal ik van de interface. Ik kan alleen wat fatsoenlijks vinden wanneer ik dit met de zoekfunctie opzoek. Nieuwe muziek is vrijwel geheel boeinkie boeinkie of zo extreem, dat ik het zeer snel beu ben. Ook is veel muziek zwaar overstuurd opgenomen. Ik heb de indruk dat de muziek die er voor de overname op stond van een heel ander niveau en kwaliteit is dan wat er nu gepresenteerd wordt.

Nu dus Qobuz weer geïnstalleerd. Ondertussen heeft BubbleUPnP een oplossing voor de  demomuziek. Achter de naam van het album staat dan [extract]. Wanneer je die af zou willen spelen weet je dus dat deze maar 30 sec in MP3 speelt. Maar beter een kleiner aanbod wat goed klinkt en beter bij mijn smaak aansluit dan de nergens op slaande overdaad van Tidal.

Eens kijken waar nu het schip strandt. 

MConnect gebruik ik ondertussen helemaal niet meer. Dat loopt zo vaak vast dat het totaal onwerkbaar is. Waar het aan ligt weet ik niet, maar ik ben er klaar mee. A&K werkt wel goed, maar bij elke keer opstarten moet je de muziekbron en afspeelapparaat opnieuw instellen. Van BubbleUPnP krijg ik regelmatig updates, ook een teken dat er aan gewerkt wordt. 

Link to comment
Share on other sites

On 11/23/2018 at 7:34 AM, Tubejack said:

Je kent het verhaal van de jam verkoper..... niet? Komt hij: Op de markt waren 2 stalletjes, de ene was prachtig en rijk gesorteerd, had 35 soorten jam. In de andere stal was de jam ook keurig uitgestalt, met grote mooie stapels jam. Echter er waren echter maar 6 soorten om te kiezen. Toch verkocht die laatste stal, veel meer jam.....

Ik begrijp dat verhaal helemaal Jack, maar toch. Op een of andere manier wilde ik Eric Burdon (zanger van de Animals) weer eens horen. Opgezocht en het nummer “When I was young” viel me toch een beetje tegen. Op Tidal staat dan onder de CD ander materiaal waaronder een relatief jonge live uitvoering van het nummer: fantastisch dus. Ik hoef niet alles te horen, maar het door kunnen zoeken vind ik toch een waardevol extra. 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, carl said:

Ik begrijp dat verhaal helemaal Jack, maar toch. Op een of andere manier wilde ik Eric Burdon (zanger van de Animals) weer eens horen. Opgezocht en het nummer “When I was young” viel me toch een beetje tegen. Op Tidal staat dan onder de CD ander materiaal waaronder een relatief jonge live uitvoering van het nummer: fantastisch dus. Ik hoef niet alles te horen, maar het door kunnen zoeken vind ik toch een waardevol extra. 

een hele mooie uitgesponnen versie staat op Tidal onder de naam The Eric Burdon Band, het album heet Sun Secrets. 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, carl said:

Ik begrijp dat verhaal helemaal Jack, maar toch. Op een of andere manier wilde ik Eric Burdon (zanger van de Animals) weer eens horen. Opgezocht en het nummer “When I was young” viel me toch een beetje tegen. Op Tidal staat dan onder de CD ander materiaal waaronder een relatief jonge live uitvoering van het nummer: fantastisch dus. Ik hoef niet alles te horen, maar het door kunnen zoeken vind ik toch een waardevol extra. 

Er zullen altijd muziekstukken wel bij de ene wel en bij de andere niet te krijgen zijn. Alleen al vanwege rechten.  Hoewel steeds breder is  Qobuz  m.i. interessant als je van klassiek en jazz houd.   Zelf hou ik van moderne (elektronische) muziek  Spotify is voor mij dus prima .

Link to comment
Share on other sites

Hoe zit het bij Qobuz met klassiek? Is het daar, net al bij Tidal, gebaseerd op wat er op een cd staat, of is er wat intelligenter mee omgegaan? Kun je bv een symfonie van Mozart in de goede volgorde horen zonder zelf die selectie en volgorde te moeten bepalen? En zonder meteen de volgende symfonie erbij te krijgen? Ik vind Tidal maar gepruts als het om klassiek gaat.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, mumsoft said:

Hoe zit het bij Qobuz met klassiek? Is het daar, net al bij Tidal, gebaseerd op wat er op een cd staat, of is er wat intelligenter mee omgegaan? Kun je bv een symfonie van Mozart in de goede volgorde horen zonder zelf die selectie en volgorde te moeten bepalen? En zonder meteen de volgende symfonie erbij te krijgen? Ik vind Tidal maar gepruts als het om klassiek gaat.

Een zoekopdracht:  "Mozart" levert 22.326 albums op :blink: Je mag het dus zelf uitzoeken :P

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, mumsoft said:

Of eigenlijk wel. Albums=cd's, dat zijn verzamelplaatsen. Geen composities, muziekstukken of 'nummers', wat voor naam je er ook aan geeft.

Dan moet je even slimmer zoeken b.v.: "vivaldi+4". Dan krijg je alle uitvoeringen van Vivaldi's 4 jaargetijden. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...