Jump to content

Luister afstand.


Groovy
 Share

Recommended Posts

Gewoonlijk zit ik op anderhalve meter van mijn luidsprekers.
Nu ben ik aan het uitvogelen of andere afstanden verbetering of verslechtering brengen.
Hoe verder naar achter hoe ruimtelijker het klinkt.
Uiteindelijk zit ik nu op 4.5 meter en heb ik het idee dat er ruimtelijker afbeelding staat,twijfel twijfel:unsure:.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb alle ruimte op zolder en heb eindeloos geschoven Peter. Het gaat natuurlijk niet alleen om ruimtelijkheid, maar ook bijvoorbeeld om een goed laag. Vaak is het zo als het ene verbetert, het andere verslechtert.  Ik zit nu in de perfecte driehoek en vind dat een geslaagd compromis.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Hoe verder je bij je speakers vandaan gaat zitten hoe meer je de ruimte gaat horen waar in je zit en niet de ruimte in de opname. 

Het is dan weer de vraag wat wil je horen. Het idee hebben dat de muziek in jou ruimte wordt weergegeven of wil je de ruimte horen waar in de opname is gemaakt. 

Een kwestie van smaak dus. 

Link to comment
Share on other sites


Hoe het in mijn ruimte klinkt denk ik.
De ruimte waar het opgenomen is ken ik niet,en zo zal het waarschijnlijk niet bij mij klinken.
Ik weet dat er over een luisterdriehoek gesproken word als ideaal, maar dat hoeft volgens mij niet zo te zijn.
Hoe verder naar achter hoe meer laag aangezien ik dan steeds dichter bij een muur kom.
Ik ben er nog niet uit.

 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb in mijn huiskamers altijd verder van de LS gezeten dan de luisterdriehoek. Dat was om esthtische redenen. Eigenlijk op advies van Jerry zit ik op de luisterdriehoek te luisteren. Hij had toch wel een punt en het bevalt erg goed. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik weet het,ik was toen ook bij jouw.
Het is een logische luisterplaatst,maar of het ook noodzakelijk is
Het klonk zeker beter dan de plaats waar je zat, dat scherm in het midden maakte de scheiding tussen links en rechts duidelijker maar toch klonkt het als een geheel.
Wel een noodzakelijke sweetspot zoals bij vrijwel iedereen.
Wellicht dat in een andere ruimte een andere luisterplaats ook alles hoorbaar is.
In een driehoek zit je wel meer in de directe afstraling,dat zal ook minder zijn als de driehoek groter word denk ik dan.
 

Edited by Groovy
Aanvulling.
Link to comment
Share on other sites

Volgens Cock is er maar een goede manier en dat is met roze ruis plaatsen. Als dat goed is dan is de beeldplaatsing en klankbalans optimaal.
Gezien hoe het bij hem klinkt is daar voor mij weinig tegen in te brengen.
Nu heb ik het idee dat de kleine bank tussen luidsprekers en luisteraar ook een rolspeelt in het geheel.
Nee toch niet,de bank doet niet mee:)

 

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

De Cock manier werkt perfect. Je hebt dan overal een prima klank en jij bent dan de "concertmeester". Helaas kan het dan zo uitvallen dat de speakers midden in de ruimte komen te staan.

Over hoe iets klinkt weet je zelf ook al voldoende Peter. Je weet hoe het bij Jerry klinkt. Heel erg direct, net een grrote hoofdtelefoon. Als jedat wil, zul je dicht op je speakers moeten gaan zitten om te luisteren. De afbeelding (ruimtelijke informatie op plaat of CD) krijg je dan minder te horen.  (nearfield)

Als je verder af gaat zitten, krijgt de muziek de tijd om een geheel te vormen ipv allemaal losse delen. Ik vine het eerste erg vermoeiend. Je hersenen moeten dan nl een geheel van al die losse onderdelen maken. Als je verder af zit, maakt de ruimte er meer een gehel van. Dat luistert relaxter.

Als je nog verder af gaat zitten, hoor je je eigen ruimte meer dan de ruimtelijke informatie die op de LP, CD staat. Is de ruimte waarin je luistert goed gedempt en heeft deze een natuurlijke galm, dan is er prima mee te leven. Is een van de twee niet goed, wordt de muziek een brei.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja dat klopt.
Het is maar net wat je wilt.
Zowel bij Jerry en Cock klinkt het prima.
Bij Cock kun je uren luisteren, bij Jerry nu niet zo lang  omdat het erg op je afkomt.
Zoals bij velen is de opstelling bij mij ook een compromis qwa leefbaarheid.
Het is maar de vraag of bij mij de ideale opstelling mogelijk is.
Maar ik ben al het kneden:D
Het zal niet de eerste keer zijn dat de woonkamer anders ingericht word.

Link to comment
Share on other sites

De theorie is ook hierbij vaak anders dan de praktijk. Mijn LS staan 1,4 meter van de achterkant en ik heb de idee dat ik zo optimaal laag heb (gezien de LS dan). De LS wil ik niet binnen de driehoek hebben, maar erop of er net achter. Dat ik een sweet spot heb, vind ik verder geen probleem. Als je verder buiten de driehoek gaat verbreed je de sweet spot wel, is mijn ervaring. 

Ik hoop nog steeds een keer van iemand een sub te mogen lenen. Ik wil wel eens dieper proberen, just for fun.  Dat experiment heb ik nog nooit gedaan. 

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, carl said:

Ik hoop nog steeds een keer van iemand een sub te mogen lenen. Ik wil wel eens dieper proberen, just for fun.  Dat experiment heb ik nog nooit gedaan. 

You're welcome. Al komt daar wel het e.e.a. bij kijken wat betreft logistiek.

Ik heb hier een Final S200 (downfiring) staan die vrijwel nooit aan staat.

Edited by Kraus vonBentinck
Link to comment
Share on other sites

Ik zit hier nu op Korfoe maar eind september wil ik graag van je aanbod gebruik maken Kraus. Ik was trouwens laatst bij Ome Henk die de Finals van Henk van Audioselectief had. Die vond juist dat de Finals sec een te weinig aan laag hadden. PB volgt na thuiskomst.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik heb m'n baffles 80 cm van de achterwand, (speakers zijn 43 cm diep). Tussen de speakers zit +/- 130 cm, ik zit er twee meter vanaf met nog een halve meter tussen m'n hoofd en de wand achter me. Die wand heb ik behangen met schildersvlies, beetje viltachtig materiaal tegen reflecties. De haakse hoeken van de ruimte eruit gehaald met schuin (45graden) geplaatste meubelpanelen links en rechts van mij. In de hoeken links en rechts van de speakers  staan schuingeplaatste open Ikea kastjes volgepropt met overbodig textiel en de ruimte achter die kastjes ligt vol met oude kussens en dekbedden, bij wijze van basstraps. Klinkt wel lekker hier ondanks de beperkte ruimte. 

enneh, ik heb Marilyn veur de tiet.

1iP6bT4.jpg

xcH0uNr.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ik zit zelfs iets dichter bij de speakers dan de afstand tussen de speakers. De belangrijkste reden daarvoor is, dat het tonaal dan beter klopt. De focussering is zo ook extreem goed. De ruimtelijkheid komt uit de opname. Dat heb ik, net als Jerry bereikt door behoorlijk te dempen. Voor mij is dit het optimale wat ik uit de set en ruime kan halen.

Link to comment
Share on other sites

Jerry heeft veel kennis van studio’s en wil het ook zo horen als in de studio. Valt ook veel voor te zeggen want waarom zou je de kleuring van de ruimte er bij willen want uiteindelijk is dat toch maar een sausje. Zitten op de luisterdriehoek verbeterde bij mij het laag behoorlijk. Het werd er iets krachtiger en strakker van. Ik heb trouwens in mijn ruimte veel baat gehad bij twee dempingspanelen van Leo. Op advies van Jerry heb ik er een 50 cm achter mijn hoofd staan en daarachter weer twee meter vrije ruimte.. De andere staat op zijn kant tegen mijn verwarming aan. Haalt het metalige karakter daarvan weg. Wel jammer dat Puresound niet meer actief is want ik had een tweede artikel over mijn Luisterruimte klaar. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Met dempen kun je idd ver komen, zeker als je weet waar je moet dempen.
Boven klinkt het bij mij best goed,maar beneden ook.
Ik vind het niet zo erg als de ruimte mee doet als het maar goed klinkt in mijn oren.
Ga je naar een concert dan doet de ruimte ook mee,op de sweetspot zitten is dan minder belangrijk.

Link to comment
Share on other sites

Ik zit graag dicht bij het podium,maar dat is meer om de gezichten van de bandleden te kunnen zien.
Ik heb ook wel eens links of rechts gezeten,ook op het balkon.
De beleving is gewoon anders dan thuis.

Link to comment
Share on other sites

On 17-8-2018 at 1:39 PM, Groovy said:

Gewoonlijk zit ik op anderhalve meter van mijn luidsprekers.
Nu ben ik aan het uitvogelen of andere afstanden verbetering of verslechtering brengen.
Hoe verder naar achter hoe ruimtelijker het klinkt.
Uiteindelijk zit ik nu op 4.5 meter en heb ik het idee dat er ruimtelijker afbeelding staat,twijfel twijfel:unsure:.

Onze luidsprekers staan ongeveer 60cm naar voren  in de woonkamer. Er zit iets meer dan 2 meter tussen ruimte tussen beide luidsprekers en we luisteren op  4 meter afstand. Ze staan op beton....  Het klinkt ruimtelijk de muziek ontstaat overal, ook naast je.   Dus behoefte om iets te veranderen nadat ze neergezet zijn, is er niet. Zelfs haaks, hoor je nog de ruimte.    

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Op die afstand heb ik ook geluisterd,mijn speakers staan 2 meter van de achterwand af en de ruimte doet ook mee.
Dat bevalt mij eigenlijk wel,maar het is nog niet definitief.
Ik zit dan een stuk verder van mij set af,en dat vind ik dan weer niets.
Komt tijd komt raad.
:)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...