Jump to content

Veroudering


carl
 Share

Recommended Posts

1 minute ago, mumsoft said:

Het is verdomd lastig om specificaties van mijn LFD boven water te krijgen. Ik vond wel iets:

Dus de bandbreedte gaat tot 50 kHz als je dit mag geloven. Maar de Harmonizers doen hier toch maar heel weinig, vergeleken met wat ik ervan in Hoek van Holland hoorde.

50Khz is prima Marc.  Waarom de harmonizers bij jou weinig doen kan een aantal oorzaken hebben.  Waarschijnlijk werd in HVH gedemonstreerd met een LP. :)

Link to comment
Share on other sites

Eh... Nou, dat weet ik niet meer. Ik dacht eigenlijk met Cock zijn boeltje. Maar ik heb hier ook nog ergens een platenspeler, dus ik kan het daarmee nog eens proberen. Zelf heb ik ook een theorietje, maar dat is een theorietje, dus. Morgen weer een dag. Eh, ik bedoel, vandaag.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, mumsoft said:

Eh... Nou, dat weet ik niet meer. Ik dacht eigenlijk met Cock zijn boeltje. Maar ik heb hier ook nog ergens een platenspeler, dus ik kan het daarmee nog eens proberen. Zelf heb ik ook een theorietje, maar dat is een theorietje, dus. Morgen weer een dag. Eh, ik bedoel, vandaag.

Een goede kans dat het werkt met MQA.  Luister eens mét en zonder harmonizers  naar een album dat je mooi vind. :)

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de idee (meer niet)  dat die Harmonizer beter functioneert in grotere ruimten. Zeer hoorbaar in de zaal van de Limburgse audioclub, goed hoorbaar bij Roger (stevige kamer) en niet /nauwelijks hoorbaar bij Marc en mij. Bij mij was trouwens zeker iets waarneembaar, maar zowel Roger als ik vonden het eerder een verslechtering. Ik zal hem volgende keer nog eens vragen de Harmonizers mee te nemen in verband met verandering van de opstelling.

We zijn het nog niet met elkaar eens Jack. Wat mij eigenlijk triggert is dat bij een verklaard High End merk als Conrad Johnson de eindversterkers (zelfs de allerduurste Art) niet boven de 20 duizend komt. Dat kunnen ze echt wel maken, maar kennelijk vinden ze het niet van belangrijk en/of wegen de voordelen tegen de nadelen op. Als ik goed begrijp is het frequentiebereik van de CJ 140, die Robs Wilms van de Hifi Winkel zo goed vindt,  zelfs minder. En Rob heeft werkelijk alles uitgeprobeerd en bovendien het voordeel dat hij zonder verlies iets kan doorverkopen. Ik ga daar toch nog eens achteraan. Ik las trouwens bij de koffie in de Hifi News dat er proeven waren gedaan waaruit bleek dat 51 % van de respondenten, Hi Res opnamen met een goede koptelefoon herkenden. Maar je kent me inmiddels, ik wil dan eigenlijk die onderzoeksopzet lezen. Ik geloof ook niet dat roken niet kwaad kan als dat staat in een rapport van Philip Moris. En voor de rest hebben we het wel in  ons karakter om stevig met elkaar te discussiëren ;)

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik ga het nog wel proberen, met MQA (maakt bij mij ook nauwelijks verschil) en LP. Maar nu nog niet, huishouden en zo, en vanavond weer naar De Doelen.

Link to comment
Share on other sites

Carl, merk of duur zegt lang niet altijd wat over kwaliteit. Dat jij teleurgesteld bent dat je oude geliefde CJ versterkers inmiddels bij de "klassiekers" horen, is nou eenmaal zo. Dat heb ik ook met een deel van mijn apparatuur.  Er zijn nu 20...25 jaar later, gewoon veel betere transformatoren. Daar is niks spannends, magisch, duurs, of audiofiels aan, maar gewoon een feit. Het is natuurkunde en techniek. Meer niet. Wat een ander vind, prima.  Maar ik zoek het veel liever zelf uit. 🙋🏼‍♂️

Ik heb ook even gekeken naar de CJ 140 uit 2004.  Ziet er indrukwekkend uit. Echter met dezelfde stand der techniek gebouwd met globale tegenkoppeling i.p.v. lokale, iets wat met moderne trafo's juist heel goed kan. Er worden Svetlana 6550 buizen gebruikt.  De originele Svetlana buizen zijn zéér robuust. Helaas bestaat de fabriek al jaren niet meer. Een deel van de kwaliteit van die CJ komt door die buizen. Ik heb zelf jaren met dit type en merk 6550 gespeeld.  Uitgebreid onderzoek leerde, dat de meeste nieuwe buizen lang niet zo goed en/of robuust meer zijn.

Zelf speel ik nu met een gekregen set Svetlana Winged C (de echte) KT88.  Gelukkig zijn ze nog nieuw, maar hierna kan het alleen maar minder worden :(

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, mumsoft said:

Ik ga het nog wel proberen, met MQA (maakt bij mij ook nauwelijks verschil) en LP. Maar nu nog niet, huishouden en zo, en vanavond weer naar De Doelen.

Dan kunnen geluid metingen, in jou ruimte misschien nog iets uitwijzen. 

Link to comment
Share on other sites

Mogelijk, maar dan zou jij de stoute schoenen moeten aantrekken en met wat degelijk meetmateriaal moeten langskomen. En daar moet je maar zin in en tijd voor hebben. Ik ga een dezer dagen nog eens goed luisteren, en laat wel weten wat mijn bevindingen zijn. Dan maar verder zien. En hopelijk nog een keer met Rob naar Cock, die weet ook veel.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, mumsoft said:

Mogelijk, maar dan zou jij de stoute schoenen moeten aantrekken en met wat degelijk meetmateriaal moeten langskomen. En daar moet je maar zin in en tijd voor hebben. Ik ga een dezer dagen nog eens goed luisteren, en laat wel weten wat mijn bevindingen zijn. Dan maar verder zien. En hopelijk nog een keer met Rob naar Cock, die weet ook veel.

Ik heb helaas geen materiaal om in ruimtes te meten.   

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Tubejack said:

Carl, merk of duur zegt lang niet altijd wat over kwaliteit. Dat jij teleurgesteld bent dat je oude geliefde CJ versterkers inmiddels bij de "klassiekers" horen, is nou eenmaal zo. 

Ik zou pas teleurgesteld zijn Jack als het minder klonk ^_^  Wat me alleen opvalt is dat Rob Wilms met de duurste Franco Serblins LS speelt en een 140 en Rick Paap vertelde me dat hij zijn Magnepans nog nooit zo goed had gehoord als met diezelfde versterker.  En ook Conrad Johnson maakt zelf nog steeds op dit stramien versterkers. Daar zal toch wel over gedacht zijn of niet? Je moet altijd een beetje oppassen klassieke producten ge snel als verouderd te zien. Ik schrok tenminste van die ESL 57 (uit 57) van Jerry - klinkt werkelijk nog helemaal actueel. En bij hem echt geen tekort aan laag. In die zin zeker niet met Spido eens. Trouwens  de 140 van Rob als de 11a spelen met KT 120 buizen en die klinken zeker zo goed  als de 6550 die er eerder inzaten. Als morgen de bliksem in mijn installatie zou slaan, zou ik waarschijnlijk weer Conrad Johnson kopen. Zou niet weten wat anders.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Wat heb je er nu aan, wat een ander vind Carl?.  

Mijn UL-40S2 is inmiddels ook een "klassieker". Wel een, die de afgelopen +/- 20 jaar de nodige updates heeft gehad.  Tot 2 jaar terug, zag het er zelfs uit dat hij spectaculair omgebouwd kon worden.  Ik heb zelfs de demo versie gehoord.  Om de een of andere reden is het nooit van de grond gekomen. Ik heb de ontwerper Menno van der Veen er "fijntjes" aan herinnerd. Werd niet in dank afgenomen :unsure: Daarom heb ik zelf maar een paar wijzigingen doorgevoerd. Zo mooi en vervorming arm als hij nu speelt, heeft hij de afgelopen 10 jaar niet gedaan. 

Een KT-120 is een fijne buis, krachtig en behoorlijk verfijnd. Maar je versterker moet die extra stromen die nodig zijn voor deze buis  wel aan kunnen.  Als ik nu iets ombouw, hou ik daar rekening mee. 

Een Genalex KT-77 in ultra lineair, vind ik tot nu toe nóg verfijnder.  Ondanks dat het een "dun" buisje is t.o.v. de KT-120 klinkt hij toch opmerkelijk krachtig,  heeft van zichzelf een lage vervorming. Ik hoop dat De KT-88 van dan merk ook zo goed zijn.

Als de bliksem in slaat, is de kans dat je buizen versterker gewoon nog heel is veel groter dan met de rest van de moderne electronica.

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Die CJ is zodanig overgedimensioneerd dat die KT 120 buizen er volgens de fabrikant moeiteloos in kunnen Jack. Ik heb daarover indertijd contact met Bill Johnson gehad. Ik heb trouwens net nog eens even bij de Recommended components van Sterophile gekeken. Een van de beste beste buizen eindversterkers is de Airtight ATM - 1S. Ook deze  zit tussen de 20 en 20.000 Hz. Bij niet buizen staat de MBL Corona C 15 hoog in aanzien. Dat is een klasse D die volgens Jerry niet hoger komt als 20.000, maar volgens Stereophile 50.000? Of ze meten anders of je mist iets Jack. En als ik zo op Stereophile lees bevestigen ze wel dat boven de 20.000 hz waarneembaar is, maar wordt ook gewezen op beperkingen in de opnameketen (microphoon). En kennelijk is resolutie in praktische zin belangrijker dan bandbreedte.. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, carl said:

Die CJ is zodanig overgedimensioneerd dat die KT 120 buizen er volgens de fabrikant moeiteloos in kunnen. Ik heb daarover contact met Bill Johnson gehad. Ik heb trouwens net nog eens even bij de Recommended components van Sterophile gekeken. Een van de beste beste buizen eindversterkers is de Airtight ATM - 1S. Ook deze  zit tussen de 20 en 20.000 Hz. Bij niet buizen staat de MBL Corona C 15 hoog in aanzien. Dat is een klasse D die volgens Jerry niet hoger komt als 20.000. Of ze meten anders of je mist iets Jack. Ik zal volgende week John Atkinson nog eens proberen.

$9500 voor een EL34 versterker :o  En jij klaagt, dat die transformatic versterkers zo duur zijn?  :lol:  De spec's van die ATM-1S zien er trouwens prima uit.  

Vermogensbandbreedte meten bij 1 of 10watt,  is jammer genoeg geen standaard meting die élke fabrikant doet.  Octave b.v. doet dat wel en zelfs beter. 

B.v. een  Octave 40SE die vergelijkbaar is met jou CJ voor-en eind. 

20 Hz – 70 kHz @ 40 W -1 / -3 dB
5 Hz – 70 kHz @ 10 W -0 / -2 dB

Dit is wat een modern buizen versterker kan, qua spec's zéér goed :) Ook vind ik de prijs €  4.299,= heel redelijk, dat is maar liefst 2x zo goedkoop als die Airtight ATM- 1S.  

Wil je mij plezier doen Carl, voortaan niet meer klagen dat audio zo duur is. 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Het ontwerp van mijn versterker is ook al van 2001 dus zeker ook al verouderd.

frequentieul40s2.jpg

Ik speel momenteel met Svetlana KT-88 buizen met iets lokale tegelkoppeling het frequentie bereik is daardoor maar 70Khz. Maar als ik hem in triode zou zetten gaat het over de 100Khz.

Voor het begrip:  Het is niet zo, dat andere versterkers, niet goed zouden kunnen klinken die een beperkter frequentie bereik hebben, alleen de harmonizers werken dan niet! (of slechts een beetje) Als je het nu nog niet snapt, heb ik liever die ambtenaren waar ik mee te maken heb bij het gemeente huis. Die zijn best aardig hoor maar denken soms een beetje "verouderd"  🙋🏼‍♂️

 

 

Link to comment
Share on other sites

Soms moet je diep graven, algemene spec's zeggen niet alles. 

[.....]  The amp's output stage is described as being ultralinear, and boasting unusually wide-bandwidth output transformers rated in excess of 100kHz.  [.....]  1e alinea Bron:  Ook de prijs $3495 in 1995 bron  lijkt me niet overdreven.
 

Probeer de volgende keer eens Genalex KT-77 :)

Edited by Tubejack
update
Link to comment
Share on other sites

Ik ken die ambtenaren op jouw gemeentehuis niet Jack en ambtenaren van kleine gemeenten kunnen inderdaad star zijn. Ik heb wel veel moeite met het generaliseren wat je vaak hoort: allemaal dom, begrijpen er niets van e.d. Mijn ervaring “in de keuken” is echt anders.

Ik heb wel eens gehoord, dat een Octave versterker gewoon doorspeelt als er een buis uitgaat. Dan is het wel een bijzondere buizen versterker. Die metingen van de bandbreedte begrijp ik niet goed want ik ben natuurlijk niet technisch. Zeg jij in dat staatje, dat de bandbreedte door de buis wordt bepaald. Ik had eerder de idee dat de trafo bepalend was.

Die Harmonizers blijven me toch een raadsel. Bij Marc werken ze niet en toch blijkt de bandbreedte bij de LFD geen belemmerende factor. Rob Wilms bij de Hifiwinkel heeft er veel verkocht en zei dat ze het vaak goed deden, maar soms ook niet. Hij heeft ze thuis zelf op een Conrad Johnson 140 en is zeer enthousiast.

Ik begrijp je allergie tegen mijn “duur” opmerking niet zo. Als je je ergert aan me omdat je de idee hebt dat ik me veel kan veroorloven begrijp ik dat enigszins. Maar ik heb juist de neiging te vergelijken met producten als zeilboten die ook in kleinschalige series worden gebouwd net zoals Highend. Die boten hebben dan nog het voordeel  dat de afschrijving erg laag is.

En die bandbreedte komen we nog op terug :P 

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, carl said:

Ik ken die ambtenaren op jouw gemeentehuis niet Jack en ambtenaren van kleine gemeenten kunnen inderdaad star zijn. Ik heb wel veel moeite met het generaliseren wat je vaak hoort: allemaal dom, begrijpen er niets van e.d. Mijn ervaring “in de keuken” is echt anders.

Is dit zoiets als: de slager die zijn eigen vlees keurt?

Link to comment
Share on other sites

Heb ik ze toen je hier was aan en uit gehad? Ik wou dat zelf nog eens nagaan. Maar ik liet me vanochtend eerst verleiden om te kijken of een Raspberry beneden voldoende wifi-signaal krijgt om een beetje betrouwbaar te werken, en dat blijkt maar zo-zo.

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Ruud said:

Is dit zoiets als: de slager die zijn eigen vlees keurt?

Ik ben met pensioen Ruud en voel me weer als een student ;) Maar ik weet wel hoe er bij moeilijkere zaken bij de overheid gewerkt wordt en ik vind de achteraf kritiek vaak onterecht. Een sfeer dat er bij de overheid allemaal debielen werken leidt niet tot een beter functionerend land. Ik heb dus verschrikkelijk moeite met iemand als Wiel (niet als mens). Hij heeft alleen maar kritiek en stelt daar niets tegenover. Dat heeft geen enkele toegevoegde waarde en het land gaat daardoor niet beter functioneren.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ok, Wol, bedankt, was het toch een beetje vergeten. Nu moet ik het zelf nog eens aanhoren, want met andere oren luisteren is jezelf bedriegen. Zegt Ruud, en zo is het. Alleen, ik houd er niet van, dat moeizame vergelijken. Vanochtend de Concertradio via de Humax en Ziggo aangehoord: een en al onderbreking en gehaper. En dat met zo'n op-en-top coax-kabel waar NPO1, 2, 3 (enz.) in HD-kwaliteit vlekkeloos doorkomen. :o Dat moet dus nodig vernieuwd worden.

 

Link to comment
Share on other sites

Nog even over die Harmonizers. Cock en Marco kwamen bij Rob Wilms van de Hifiwinkel om hem te bewegen ze te gaan verkopen. Rob stelde voor ze op de Franco Serblin Accordo’s (dat zijn topluidsprekers ) te plaatsen om te kijken of ze wel deden wat Cock en Marco beweerden. Hij was zo onder de indruk  dat hij ze is gaan verkopen en er ook een paar kocht voor zijn eigen set. Hij heeft zelf ook Accordo ‘s en een Conrad Johnson 140 die nog minder bandbreedte heeft dan mijn Premier 11a. Mijn conclusie  dat die bandbreedte niet zo van belang is voor het functioneren van de Harmonizers is dan toch niet onlogisch? Het probleem is dat niemand weet hoe die Harmonizer precies werkt en als je dat niet weet is oorzaak en gevolg moeilijk vast te stellen.

Correctie die 140 lijkt toch niet zo’n beperkte bandbreedte te hebben gezien de verwijzing van Jack naar het Stereophile artikel boven.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Het is al een poosje geleden dat ik bij Mumsoft was om te luisteren, dus ik herinner mij de ruimte niet meer helemaal. Ik dacht dat er wat schuin dak in de kamer aanwezig is. Dat is bij Carl zeker het geval. Zouden de Harmonizers daardoor niet goed werken bij beide heren?

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

En die bandbreedte komen we nog op terug :P 

Alles wat je eventueel zou  willen weten, staat zo objectief mogelijk, onderbouwd met bronvermelding in dit topic. Dus daar kan ik verder niets aan toevoegen. 

Buizen versterkers kunnen tegenwoordig nog veel beter > 200Khz is mogelijk :) Frequentie bereik (-3dB) : 1Hz - 224kHz bron

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...