Jump to content
High-End Forums
Sign in to follow this  
Ivan10

Ivan gaat naar Sonore Audio en hij neemt mee...

Recommended Posts

Ik ga volgende week naar Cock toe. Er zijn zat nieuwe ontwikkelingen, misschien wel te veel voor één middag: de draaitafelriem van een speciaal materiaal, zijn aangepaste KEF LS50's zijn de deur uit voor een nieuw luidsprekerproject en er is een nieuwe kabel. Daarbij staan er de komende maanden meer mijlpalen op het programma: de eerste productie van de Sonore draaitafel en de nieuwe tangentiale toonarm als prototype. Ik neem mijn nieuwe audiorecorder mee. Zijn er nog vragen die ik hem kan voorleggen? Misschien kan ik er een Youtube geluidsfilmpje van maken. Zeg maar radio op Youtube. ^_^

Resultaat van deze thread, klik hier:

Edited by Ivan10

Goed dat Cock zo actief blijft: voor ons en zeker voor hemzelf.

Ik had een filmpje van de draaitafel, Groovy. Maar die kwam niet door de kwaliteitscontrole van Cock. Er zat een schoonheidsfoutje in. Een platenspelerpuck die we voor een test hadden verschoven, dus niet mooi gecentreerd op de plaat, zorgde voor roet in het eten. Voor de rest was het een mooie video. Gaan we volgende week ovenieuw doen. Lijkt me een goed plan!

Leuk Ivan! Er zijn inderdaad genoeg ontwikkelingen bij hem. En jij een nieuwe audiorecorder? Leuk. En filmpjes zijn sowieso leuk, ik kijk er naar uit!

Bij het beluisteren van Cock's nieuwe speakers en de CNT kabels (carbon nano tube) heb ik bovenstaande foto's ontfutseld.

3 van de draaitafels die half juni afgeleverd zullen worden aan de gelukkige kopers (niet toevallig 3 forumleden :D) zullen wel in hun nopjes zijn met dit prachtige loopwerk.

Van wat ik gehoord heb van Cock's draaitafel zou ik graag bij die 3 personen horen maar helaas heb ik ander prioriteiten...de passieve voortrap van Cock...ook geen straf.

Wordt vervolgd...

Edited by Ruud

Cock vond het ok het filmpje te uploaden. Let niet op de platenpuck. Hopelijk snel een filmpje met minder ruis en met betere geluidskwaliteit.

Edited by Ivan10

Ik heb de draaitafel van Cock natuurlijk ook gezien en gehoord. Het ontwerp is zonder meer een hele prestatie en zeker voor het geld. Het is veel geld natuurlijk, maar in vergelijk met commerciële high end eigenlijk niet duur. Dat heeft alles te maken met de moderne distributie die beter bij dit soort bijzondere producten past. Maar ik zeg er wel bij dat volgens mij die toploopwerken geluidsmatig niet te veel van elkaar kunnen verschillen. Die verschillen zullen toch veel meer in arm en element zitten. Maar ik ken iemand die er een heeft gekocht en zal die mening zeker gaan checken ^_^

Edited by carl

Toch leuk. Wist nog niet dat het niet meer Sonore was (nou ja eigenlijk dat wel), maar Van der Weide Audio is nieuw voor mij.

Carl, er is niet 1 commerciële  draaitafel op de wereld die met een dergelijke belasting gewoon op toeren blijft.

Haha, gefopt dus. Maar goed ook, met die laatste n ben ik ook de mist in gegaan. Cock audio dan maar? Of blijft het toch Sonore?

Ik hou het op Sonore Audio, Mumsoft.

@carl Voor mij is het element het meest karakteriserend voor het geluid. Een toonarm kan ik niet snel veranderen op mijn Thorens. :-)

40 minutes ago, Ruud said:

Carl, er is niet 1 commerciële  draaitafel op de wereld die met een dergelijke belasting gewoon op toeren blijft.

Dat kan dan twee dingen betekenen Ruud:

- geluidsmatig heeft het weinig meerwaarde

- Cock heeft echt iets ontdekt en krijgt navolging

De enige manier waarop ik (!) dat kan vaststellen is om de dag voordat R. zijn arm en element overzet te gaan luisteren en een paar dagen nadat arm en element zijn geïnstalleerd nog een keer. Ben werkelijk benieuwd. Waar speel jij tegenwoordig mee ?

Edited by carl

6 minutes ago, carl said:

De enige manier waarop ik (!) dat kan vaststellen is om de dag voordat Roger zijn arm en element overzet te gaan luisteren en een paar dagen nadat arm en element zijn geïnstalleerd nog een keer. Ben werkelijk benieuwd.

Mmm clubdag van maken? In de ochtend luisteren bij Sodejuu. Aantal uren ombouwen, opbouwen en testen. In de namiddag of in de avond de nieuwe draaitafel beluisteren. :lol:

14 hours ago, Ivan10 said:

Cock vond het ok het filmpje te uploaden. Let niet op de platenpuck. Hopelijk snel een filmpje met minder ruis en met betere geluidskwaliteit.

Erg mooi,bedankt voor de upload:)

Ik begrijp van Cock dat, als er vraag naar is, hij best een presentatie wil geven over het bouwproces, constructie en de filosofie van de draaitafel in een clubhuis of dergelijke.

Dank je @Groovy

26 minutes ago, carl said:

- Cock heeft echt iets ontdekt en krijgt navolging

Het eerste deel van de zin kan ik het mee eens zijn. Het tweede deel niet. Navolging of kopie gebeurt alleen als het de kosten en de prijs niet te veel beïnvloedt voor de fabrikant. Het kan ook zijn dat je je eigen filosofie als fabrikant niet zo snel wil wijzigen. Je wil natuurlijk niet als copycat te boek staan als hifi fabrikant.

29 minutes ago, carl said:

- geluidsmatig heeft het weinig meerwaarde

Ik keer je redenering hier om, ongeacht wat andere platenspelerfabrikanten doen, als het geluidsmatig geen verschil uitmaakt dan zou Cock het niet gebouwd hebben.

Oorzaak en gevolg is altijd wel een beetje het probleem Ivan zeker als er vele variabelen zijn. Toen ze vroeger zwaarden maakten werden die tijdens het maakproces gedoopt in bloed. De "ziel" zou dan via het bloed in het staal komen dachten ze toen. Wij moderne mensen weten inmiddels dat de zouten in het bloed zorgden voor die extra hardheid ^_^

Overigens ben ik er 100% van overtuigd dat sprake is van een integer product gemaakt door een idealist en uitgaande van een zeer eigen visie.  Maar dat een zo krachtige motor nodig is voor deze toepassing? Ik was indertijd bij de Pluto met Sonore motor in Roermond niet helemaal overtuigd want ook daar waren meerdere variabelen waar mensen veel te makkelijk overheen stapten en de verschillen waren zonder meer klein.  Die broer van Hans en ook Wiel  hadden dat onmiddellijk door. Het zou trouwens best kunnen dat de verschillen bij de Sonore draaitafel nu veel beter tot uitdrukking komen omdat die helemaal is gebouwd volgens de ontwerpprincipes van Cock. Op die Pluto zat meen ik ook geen rem.

Edited by carl

Ik denk wel eens te veel na Jack :P  Toch zou je dit eens wetenschappelijk moeten valideren.

Edited by carl