Jump to content

DIY stroomkabel


carl
 Share

Recommended Posts

Als Jack de titel leest dan denkt hij vast dat ik het huis wil afbranden - maar het valt mee ;)

Ik heb stroomkabels - al lang - van Russ Andrews. Dat zijn in feite (gevlochten) luidspreker kabels van Kimber met een kous erom heen en stekkers eraan. Nu heb ik voor de zolder Kimber 4 TC LS kabels ingekort en daar een paar stukken van over. Die gebruik je natuurlijk nooit en ik wil er een paar stroomkabels van maken die ik goed kan gebruiken. De 4 TC heeft een dikte van 13 AWG en dat is iets van 2,6 Milimeter. Dus 1,3 voor beiden polen.

- Is dat wat dikte betreft voldoende? 

- wat adviseren jullie als aardedraad?

- kous koop ik bij Radio Piet in Arnhem evenals stekkers.

 

Link to comment
Share on other sites

Is de isolatie van de kabel wel geschikt voor 220 V?

13 AWG is bijna 1,83 mm², dat is genoeg voor apparatuur,  vlgs. mij kan daar wel 2000 Watt aan. 

Als aardedraad zou ik een geel/groene gebruiken:D. 1,5 mm² lijkt me genoeg. geen VD-draad. Dat vlecht niet zo gemakkelijk.

Edited by TL 200
Link to comment
Share on other sites

De aardedraad niet mee vlechten! En ook niet in het midden door de Kimber steken. Aan de zijkant er naast, is het best. Op de aardedraad zit elektrische vervuiling. Dat wil je niet in de buurt van je stroomgeleiders hebben. Beter zou eigenlijk aparte aardedraden en ver van de stroomgeleiders zijn.

Link to comment
Share on other sites

Ik vraag me af of het vlechten van kabels beter is dan een CS-EU afscherming.

Daarnaast vraag ik me af wat de werking is van een meter kabel op pakweg 20 cm dunne draadjes in het betreffende apparaat  en vooral de ca 10 meter "gamma" kabel naar de stoppenkast.

En als je ervan overtuigd bent dat het uitmaakt, een paar mooie stekkers een aardedraad en wat kous terwijl je voor ca 99 euro een mooie kant en klare supra kabel kunt kopen.

Nog een niet grappig bedoelde tip , kijk je brandverzekering eens na op het gebruik van ondeugdelijke installaties (stroomkabel). Als er brand komt kijken ze eerst de meterkast en de kabels na. Neem van mij aan dat ze niet graag betalen en elke argument zullen gebruiken. De taxateurs krijgen een bonus als ze schadevergoeding kunnen beperken.

2 Art. 294 WvK (voor brandverzekering): De verzekeraar is ontslagen van de verplichting tot voldoening der schade, indien hij bewijst dat de brand door merkelijke schuld of nalatigheid van den verzekerde zelven veroorzaakt is. Geldt nog voor verzekeringen gesloten voor 1 januari 2006 Art. 7:952 BW (voor schadeverzekering) De verzekeraar vergoedt geen schade aan de verzekerde die de schade met opzet of door roekeloosheid heeft veroorzaakt. Regelend recht (art. 7:952 BW wordt niet genoemd in art. 7:963 BW)

3 HR 3 april 2003, NJ 2004/536 (Amev/Meijerink) Aan art. 294K ligt de gedachte ten grondslag dat de verzekeraar bij de beoordeling van het risico dat hij krachtens de te sluiten overeenkomst zal gaan lopen, ervan mag uitgaan dat de verzekerde niet zozeer tekortschiet in zorg ter voorkoming van schade dat er sprake is van merkelijke schuld (HR 19 juni 1992, nr. 7941, NJ 1993, 555). Met het begrip merkelijke schuld in art. 294 K wordt een ernstige mate van schuld aangeduid. Bij lichtere graden van schuld blijft de verplichting tot uitkering van de (brand)verzekeraar in stand, omdat minder ernstige vormen van nalatigheid en onvoorzichtigheid nu juist zijn te rekenen tot de gevaren waartegen de verzekering dekking biedt.

Edited by johankraus
typos
Link to comment
Share on other sites

Als jurist lees ik zoiets met plezier Johan. De kabel die ik wil(de) namaken is eigenlijk een copie van wat Russ Andrews op de markt brengt. Zoek even bij www.russandrews.com onder power. Verder heb ik een huis uit 1922 en er is heel wat aan de elektriciteit verbetert door een elektricien.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

:lol: Altijd handig een jurist in de club. Elektriciteit is wel een steeds groter probleem, faseafwijkingen, schakelpulsen (gemalen) ,pieken, schommelingen in de spanning.  Maar of je dat met een kabeltje oplost?   Ik heb nog een oude "smart ups" waar mijn streamer en draaitafel op draait. Maakt van net wisselspanning gelijkstroom naar accu en vanaf de accu bouwt deze schone stroom op.

Helaas heb je voor een klasse A versterker nogal wat accu's nodig.

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, johankraus said:

:lol: Altijd handig een jurist in de club. Elektriciteit is wel een steeds groter probleem, faseafwijkingen, schakelpulsen (gemalen) ,pieken, schommelingen in de spanning.  Maar of je dat met een kabeltje oplost?   Ik heb nog een oude "smart ups" waar mijn streamer en draaitafel op draait. Maakt van net wisselspanning gelijkstroom naar accu en vanaf de accu bouwt deze schone stroom op.

Helaas heb je voor een klasse A versterker nogal wat accu's nodig.

 

 

En jij denkt dat daar een mooie sinus uit komt?

Over brandverzekering gesproken.. die UPS wordt niet gebruikt voor het doel waar hij voor gemaakt is. En accu's kunnen ook gevaarlijk zijn.

Link to comment
Share on other sites

En bij brand een knijper op je neus zetten Hans of ophouden met ademen :lol:

Johan, het maakt allemaal niet uit. Deze discussie is al ontelbare keren gevoerd op dit forum. Steeds op dezelfde manier, zelfde vragen, zelfde antwoorden, zelfde argumenten, zelfde bedenkingen en zelfde resultaten. Dat noemen ze een audiohobby hebben :) Met breit, vlecht en macrameet nou eenmaal zelf graag zijn snoertjes. En vaak met fabuleuze creativiteit.  Weet ook niet waarom maar het is een gegeven.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Pjotr said:

Met breit, vlecht en macrameet nou eenmaal zelf graag zijn snoertjes. En vaak met fabuleuze creativiteit.  

Weet ook niet waarom maar het is een gegeven.

Als je er iets van jezelf in stopt is het altijd beter.

Link to comment
Share on other sites

On 4/20/2018 at 9:04 AM, Hans van Liempd said:

En jij denkt dat daar een mooie sinus uit komt?

Over brandverzekering gesproken.. die UPS wordt niet gebruikt voor het doel waar hij voor gemaakt is. En accu's kunnen ook gevaarlijk zijn.

Sinus uit een gelijkstroom bron??? Rare jongens die audiofielen. Sloop je voeding eruit

En klasse A  versterker vreet gelijkstroom (maar met een paar 24V scheeps accus kun je ms net een cdtje beluisteren)

Link to comment
Share on other sites

Waarom zou je een zuivere sinus van het lichtnet verlangen als de gelijkrichter in de voeding van je versterker daar toch weer steile en heftige stroompulsen van maakt die totaal niet op een sinus lijken? Maakt niet uit wat voor klasse het is, van A t/m/ Z!

Link to comment
Share on other sites

On 19-4-2018 at 10:57 PM, mumsoft said:

wil(de) ? Je ziet ervan af?

Ik heb al heel wat ellende hier gehad Marc. Je moet de goden niet verzoeken.

Link to comment
Share on other sites

Juist, snap het. Zou het zelf ook nooit doen. Ik heb alleen standaard stroomdraad in de set, jammer genoeg heb je geloof ik niet naar de hoogst audiofiele stroomvoorziening in huize mumsoft gekeken.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...