Jump to content

Wifi uitbreiding


carl
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, carl said:

You tube lukt niet op zolder, maar de bediening van de Auralic wel. Niet dat ik geluid heb met een kapotte zekering.

Mooi Carl, zien we binnenkort 4 draaitafels op Marktplaats. 👍🏼 En je heb het tij mee, vinyl is nog steeds sexy :)

Tip, je mag ook adverteren op dit forum.

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Je begrijpt toch wel Jack dat ik geen afstand kan nemen van mijn draaitafels al krijgt mijn zoon er een als die hem fatsoenlijk kan plaatsen ;)  Eerst maar weer eens die versterker weer op orde. Waarschijnlijk is de winterslaap hem zwaar gevallen.

Link to comment
Share on other sites

Just now, carl said:

Je begrijpt toch wel Jack dat ik geen afstand kan nemen van mijn draaitafels al krijgt mijn zoon er een als die hem fatsoenlijk kan plaatsen ;)  Eerst maar weer eens die versterker weer op orde. Waarschijnlijk is de winterslaap hem zwaar gevallen.

Zit de stekker wel in het stopcontact Carl? :o Hier trappen we niet meer in hè :D

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, carl said:

Je begrijpt toch wel Jack dat ik geen afstand kan nemen van mijn draaitafels

[...]  Ik ga de komende tijd maar eens experimenteren met DACs e.d. Dan kunnen de vier draaitafels op marktplaats. Ik volg het voorbeeld van Hans. [....]  ? 

Verder kun je gewoon de digitale volume regeling gebruiken. Werkt prima. 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de set bij de verbouwing afgekoppeld en afgedekt gehad Peter. Heb hem van het weekend weer opgebouwd dus een echte winterslaap.

Ik heb altijd begrepen dat een digitale volumeregeling afbreuk deed aan het geluid. Door hem op het maximum te zetten schakel je hem uit. Ik meen dat George dat zei. Hoe zit dat?

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Ik heb de set bij de verbouwing afgekoppeld en afgedekt gehad Peter. Heb hem van het weekend weer opgebouwd dus een echte winterslaap.

Ik heb de set bij de verbouwing afgekoppeld en afgedekt gehad Peter. Heb hem van het weekend weer opgebouwd dus een echte winterslaap.

Misschien dat ie dan met wat beukennootjes weer wakker te krijgen is? Ik heb hier versterkers gehad met een sabbatical van meer dan 10 jaar. Maar die waren toch wel gelijk weer wakker hoor.

 

1 hour ago, carl said:

 

Ik heb altijd begrepen dat een digitale volumeregeling afbreuk deed aan het geluid. Door hem op het maximum te zetten schakel je hem uit. Ik meen dat George dat zei. Hoe zit dat?

Hangt sterk van de implementatie af van de digitale volume regeling. Bij een simpele gaat dat i.d.d. wel op. Dan krijg je te sterke afrondingsfouten en kun je die beter maar voluit zetten. Bij een wat geavanceerdere volume regeling hoef je niet aan kwaliteit in te boeten. Bij de productie wordt niet anders meer gebruikt dan digitale volume instellingen. Is dus een beetje ter eigen gehoormatige beoordeling. Met de huidige meer geavanceerde DAC's is het echt geen probleem.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Mijn ervaring met een wifi versterker (is dat hetzelfde als een range extender?) is dat mijn pc er erg traag van werd. Heb die er weer vanaf gehaald.  PC staat op zolder, router in de meterkast beneden. Met zo'n app gemeten: beneden is het signaal 100% op de eerste verdieping 70% en op zolder 40%. Eigenlijk heb ik altijd internet op zolder en valt het signaal bijna nooit weg. Misschien 1 keer per maand. Op de eerste en beneden nog nooit.

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor de tip Peter.

Ik kan nu niet luisteren vanwege de zekering, maar als de Mini echt bevalt op zolder ga ik een Auralic Altair daar proberen.De Mini gaat dan terug naar de huiskamer. De Altair is nog enigszins betaalbaar zeker in vergelijking met Linn en Naim. Kennelijk zit achter het bedrijf veel geld zodat ze toekomstbestendig zijn.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, hansko said:

Mijn ervaring met een wifi versterker (is dat hetzelfde als een range extender?) is dat mijn pc er erg traag van werd. Heb die er weer vanaf gehaald.  PC staat op zolder, router in de meterkast beneden. Met zo'n app gemeten: beneden is het signaal 100% op de eerste verdieping 70% en op zolder 40%. Eigenlijk heb ik altijd internet op zolder en valt het signaal bijna nooit weg. Misschien 1 keer per maand. Op de eerste en beneden nog nooit.

De verbinding zelf wordt er meestal de helft trager van. Zo'n repeater/extender kan nou eenmaal niet gelijkertijd uitzenden wat ie eerst moet ontvangen via WiFi. Dat moet steeds om de beurt doen. Maar daarvan wordt je PC zelf niet langzamer. Dan staat er iets niet goed. Ik heb er hier ook zo'n repeater tussen voor naar de schuur. En daar merk ik eigenlijk geen praktisch snelheidsverschil. Internetradio gaat iig probleemloos er mee.

Link to comment
Share on other sites

In mijn situatie gaat het audiosignaal via de kabel. Wifi is alleen nodig voor de bediening. Gisteren was het signaal in ieder geval voldoende op zolder.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Pjotr said:

De verbinding zelf wordt er meestal de helft trager van. Zo'n repeater/extender kan nou eenmaal niet gelijkertijd uitzenden wat ie eerst moet ontvangen via WiFi. Dat moet steeds om de beurt doen. Maar daarvan wordt je PC zelf niet langzamer. Dan staat er iets niet goed. Ik heb er hier ook zo'n repeater tussen voor naar de schuur. En daar merk ik eigenlijk geen praktisch snelheidsverschil. Internetradio gaat iig probleemloos er mee.

OK. Dank je. Dan zal de verbinding veel trager zijn geworden. Zo'n wifi versterker heeft dus alleen zin als er geen of nauwelijks signaal is. Een redelijk of goed signaal wordt dus slechter van zo'n ding.

Link to comment
Share on other sites

Dat is helemaal niet gezegd. ls jouw WiFi maximaal zeg 300 Mb, dan hou je dus 100 - 150 Mb over met een goede repeater. Dat is meer dan snel zat voor zelfs 4 stuks HD-video/TV streams tegelijk. In de praktijk zijn dat behoorlijke snelheden en zul je echt geen merkbare vertraging merken met een remote appje anders dan het al was. Zou toch nog eens alles nalopen.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Even dit topic gebruiken om wat ervaringen kwijt te kunnen.

Mijn Netgear WM2000RPTv2 begon kuren te vertonen. Regelmatig uitval van wifi, wat niet erg handig is wanneer je muziek streamt en via een tablet bedient.

Na overleg met mijn computerwinkel besloten om een router te kopen en deze bekabeld aan te sluiten. Een acces point heeft meestal geen extra netwerkaansluitingen en een nieuwe Wifi repeater/extender leek hem geen goede oplossing gezien de huidige ervaringen met de Netgear. 

Eerder had ik al wat geëxperimenteerd met een oude linksys router, dat werkte wel, maar had wat problemen met verouderde beveiliging en de snelheid het ding heeft nl. 100 Mbit poorten en maar 54 Mbps voor wifi.

En dat werkt. Aangesloten via een netwerkaansluiting (dus niet de WAN poort) en op een andere poort de PC aangesloten. Nu kon ik verbinding maken met het ding en de wachtwoorden ed in te stellen. Volgens de speedtest kom ik op zo'n 95 Mbps down- en upload. We hebben hier glasvezel met 200 Mbps down- en upload dus dat viel me wat tegen, maar is royaal voldoende en gemeten terwijl de NAS, radio en nog wat apparaten aan stonden. Bovendien is deze voor Wifi en kabel vrijwel gelijk. 

Het is een Eminent EM4500 geworden. Voor € 69,- 5 jaar garantie de moeite. Hopelijk nu ongestoord luisteren.

1_Eminent-EM4500-Wi-Fi-Ethernet-LAN-Dual-band-Wit-router.jpg

Link to comment
Share on other sites

Wij hebben ook zoiets Hans. Een Fritz 1750E aangesloten via een LAN poort in de woonkamer boven.  Samen met de Fritzbox 7581 router die beneden in de meterkast staat een Mesh WiFi netwerk gemaakt. Werkt heel aardig. Het is maximaal getuned.  Internetradio, Spotify etc werkt prima. Hires streaming zoals dat van Qobuz gaat via een vaste LAN aansluiting. 

mesh.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Ik had zo'n gratis dingetje van FON Moviemento, oud al, en plotseling niet meer werkend. In plaats van een nieuw, ander apparaat te kopen heb ik een lange kabel getrokken naar de voorkamer. Die kabel had ik nog liggen. En in dit stokoude huis vind je veel gaatjes om er een kabeltje door te trekken. Ik ben voor hergebruik.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Toch weer wat problemen IP adressen...😫

De Eminent wil niet als accesspoint gebruikt worden. Hij gaat terug.

Je hebt hem toch gekocht als AP. Maar het is een refuse point? :huh: Heb je soms 2 DHCP servers tegelijk aan staan? Die van je modem en die van het nieuwe AP? Daganiegoe.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Pjotr said:

Je hebt hem toch gekocht als AP. Maar het is een refuse point? :huh: Heb je soms 2 DHCP servers tegelijk aan staan? Die van je modem en die van het nieuwe AP? Daganiegoe.

Nee, maar een Dhcp. Maar de WAN aansluiting bleef emmeren over IPadressen. Die WAN aansluiting was ook niet uit te zetten. Het was een router. Normaliter kun je die zo instellen dat ze als accespoint ingesteld kunnen worden. Bij deze werkte dat niet. Of anders gezegd, ik kreeg 't na 'n volle dag knutselen niet aan de praat. 

Nu een extra 5 poort Netgear switch en een accespoint van TP-Link. Met de laatste ook wat kleine trubbels met de software, maar dit was redelijk snel opgelost. 

En dan wil ik muziek spelen, komt de melding "connection refused". Dit komt voor wanneer de routing is gewijzigd. BubbleUPnP een keer opnieuw gestart en het werkt nu. Hopelijk zonder foutmeldingen. 

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Sodejuu said:

WAN is toch de ingang van een router? De uitgangen heten LAN.

Dat klopt. Het staat voor Wide Area Network. Die poort verbind je met het modem van je internetprovider.  Je kunt hem ook achter een bestaand LAN aansluiten dan krijg je 2 netwerken achter elkaar.  Je moet dan wel een andere reeks IP-adressen kiezen.  B.v. het 1e netwerk is 192.168.0.1 t/m 192.168.0.255 en het 2e 192.168.1.1 t/m 192.168.1.255.

Of het apparaat moet zo slim zijn, dat hij gewoon de netwerkadressen van het 1e netwerk doorgeeft en zelf geen netwerkadressen gaat uitdelen via DHCP. Bij Fritz! noemen ze dat LAN Bridge.  Kijk maar in het plaatje van mijn netwerk.  Onze router (7581) heeft vanaf de fabriek standaard 192.168.178.1 en ons Acces Point (1750E) 192.168.178.2.    

Maar goed niet dagelijkse kost voor iedereen.  Als je er niet uitkomt, kun je veel informatie weghalen op het forum van je provider. Ook welke hardware het meest geschikt is.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sodejuu said:

WAN is toch de ingang van een router? De uitgangen heten LAN.

Psies. Maar de andere vier (LAN) horen als switch te werken, zodat de een LAN -> LAN netwerk kunt maken. Één netwerk dus. . En dat kreeg ik niet goed werkend omdat die WAN aansluiting niet omzeild kon worden. Waarschijnlijk had LAN -> WAN wél gegaan (twee gekoppelde netwerken), maar dan had ik een VPN verbinding of iets dergelijks moeten maken om die twee netwerken met elkaar te verbinden. In éne netwerk hangt n.l. mijn muziekPC en NAS, Terwijl het tablet voor de bediening in het andere netwerk zou moeten werken. En dat werkt met UPnP niet.

Met de huidige opstelling, een extra switch en een accespoint werkt het wél.

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...