Jump to content

Verwarring


carl
 Share

Recommended Posts

Donderdag had ik een receptie in Arnhem en gelijk maar een lunch met een collega afgesproken. Daartussen had ik tijd en ben maar even bij Bender op bezoek gegaan. Vroeger een combi van piano en hifi zaak maar nu volledig Hifi zaak.Daarbij speelt dat ik misschien komende winter nieuwe LS wil mits die natuurlijk meer brengen dan wat ik nu heb. Daarvoor moet ik toch een shortlist hebben om thuis te proberen. Omdat ik buizen heb zoek ik naar behoorlijk rendement en gematigd impedantieverloop. Bender had de Spendor D luidspreker wat een stevige drieweg is waarvan ik goede reviews heb gelezen. Die werden vervolgens geplaatst in de luisterkamer op een stenen sokkel. De versterking was van VTL en de bron een Naim streamer. Veel klonk goed, maar dat laag was toch werkelijk te dominant met bekende muziek. Dus overleg en we besloten de KEF Reference 1 aan te sluiten. Een overigens zeer forse monitor die eigenlijk - naar mijn smaak - veel beter klonk dan de Spendor. Het geluid was wat droger en klonk veel neutraler met bekende muziek als Ella, Stevie Ray en Dead Can Dance. Maar hoewel minder dan bij de Spendors was het laag hier ook niet om uren naar te luisteren. Als ik over laag spreekt dan bedoel ik die weldadige diepte die in sommige muziek zit en hier was juist sprake van te dominant laag in relatie tot het middengebied. Ik heb nog gevraagd of de LS niet te dicht bij de muur stonden (40/50 cm op zijn hoogst) maar dat was niet het geval zei de eigenaar van de zaak me en hij vond het geluid goed. Ik heb veel erg goede demo's bij Marco gehad en dergelijk laag heb ik bij hem nooit gehoord. De set van Roger ken ik redelijk goed en dat geluidsbeeld doet er geen moment aan denken en zo nog wat andere voorbeelden.  Ik vroeg me eigenlijk af of iemand die Kefs ooit gehoord en dezelfde ervaring heeft. Of zou ik toch gewoon gelijk hebben en moeten dergelijke LS gewoon serieus vrij staan. Ik moet daaraan toevoegen dat ik woensdagavond de Focal Kanta 2 heb gehoord bij de audioclub en ook daar de idee had dat deze LS te dicht bij de muur stonden. Als je er te dicht bijzat dan leek het wel een staande golf en als je wat verder er vanaf zat miste je diepte in het beeld. Die Focals stonden trouwens ook bij Bender, maar ik heb er maar van afgezien die ook zo dicht bij de muur te beluisteren^_^

 

Link to comment
Share on other sites

Was de koffie wel goed Carl? Je weet nu toch wel een beetje na al die jaren ervaring, dat het in de winkel nooit optimaal klinkt. Of ze nu Bender heten of niet. Zou gewoon eens gaan luisteren waar het wel naar je zin is.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben eigenlijk nog bezig met een voorselectie waarvan ik er een paar thuis wil uitproberen als het zover is. Het is natuurlijk wel zo dat mijn huidige luidspreker een tweeweg is en feitelijk een monitor die verlengd is als vloerstaander. Ik heb in Muenchen trouwens iets heel moois gezien wat waarschijnlijk ideaal is maar hier helaas niet te krijgen is. Het is de Joseph Pulsar. Net de producent gemaild of het bijvoorbeeld in Duitsland te krijgen is.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Die komen waarschijnlijk ook op de shortlist te staan Peter. Ze komen zelfs nog met een tweeweg als het goed is. Maar ja een shortlist heet niet voor niets een shortlist^_^ 

Link to comment
Share on other sites

Net bij de Hifiwinkel geweest voor de vervanging van de zekering van de versterker. Toen ik vertelde dat ik misschien in was voor nieuwe LS zei Rob Wilms dat me dat moeilijk zou vallen. Ten eerste omdat ik zeer goede LS had en bovendien sterk aan het geluid gewend was. Dat krijg je als je al jaren een fatsoenlijke relatie opbouwt, dan krijg  je fatsoen terug.

Link to comment
Share on other sites

Dat is heel correct van de man.

Zo had ik dat met de monteur die al jaren de auto van mij en van mijn zoon onderhoud.

De auto van mijn zoon had ik ter keuring aangeboden en hem verzocht om de distributie ketting te vervangen,ik had geen idee dat al ooit gebeurd was.
De monteur ook niet tot dat hij de ketting zag, hij had 4 jaar geleden zelf de ketting vervangen.
De ketting had pas 20.000 km gedraait.
Zoiets gaat om vertrouwen,hij had het zomaar kunnen doen.

Om het nog een beetje over audio te hebben.
Als ik de Yamaha c4 heb dan ga ik bi-ampen met de Yamaha m2 en de Lux l507s.
Gewoon omdat ik het leuk vind.
:)

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Net bij de Hifiwinkel geweest voor de vervanging van de zekering van de versterker. Toen ik vertelde dat ik misschien in was voor nieuwe LS zei Rob Wilms dat me dat moeilijk zou vallen. Ten eerste omdat ik zeer goede LS had en bovendien sterk aan het geluid gewend was. Dat krijg je als je al jaren een fatsoenlijke relatie opbouwt, dan krijg  je fatsoen terug.

Lijkt me een prima winkel Carl.  Wij hebben ook jaren zo' n zaak gehad in Zaandam die heette: " de Hifi adviseur".  Bestaat helaas niet meer, waarschijnlijk té eerlijk. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Ik heb er wel voor een paar centen gekocht die 20 jaar dat ik er kom. Toch zoek ik eigenlijk dat soort relaties: zoals een timmerman en schilder waar ik niet over de prijs zeur omdat ik weet dat die redelijk is. 

Link to comment
Share on other sites

  • Members
On ‎14‎-‎4‎-‎2018 at 2:13 PM, Pjotr said:

Die tweeweg is er toch al lang? Dit moet volgens mij de opvolger er van worden.

Die was/waren er idd al langer, maar dat valt onder de ''normale'' Blumenhofer lijn. Krijg net de eerste foto van de ''mini's'' door die tijdens het Munchen-feest worden geintroduceerd, model  1722 uit de Blumenhofer Classic Line...

 

IMG_6407-kopie.jpg

 

Let ff niet op het standje er onder, daar moeten natuurlijk van die fraaie vintage voetjes uit de jaren 70 voor komen. O, en een mooi frontje natuurlijk.

Het houdt in ieder geval in dat de hele lijn in Mei wordt geïntroduceerd...

Link to comment
Share on other sites

Goed nieuws Marco en ik hoop dat het betekent dat het beter gaat met Thomas. Helaas dit jaar geen Muenchen, maar zover ik jou ken komt er wel een gelegenheid ze te beluisteren. Wat is de prijs voor dit moois trouwens?

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Ivan10 said:

Ik vind de Blumenhofer voeten wel gaaf met het logo. Het ziet er goed uit. Ja een twee weg lijkt me makkelijk om het filter simpel te houden. Wat doet die knop precies?

De grote monitoren zijn toch ook 3-weg? Klinken niet verkeerd dacht ik zo :) Ik had begrepen dat BH met een kleinere variant daarvan zou komen

Link to comment
Share on other sites

  • Members
49 minutes ago, Pjotr said:

Dat ziet er fraai uit Marco! :) Begrijp ik nu dat de 3-weg die je eerder aankondigde en een foto van plaatste, weer van de baan is? En plaats maakt voor de getoonde 2-weg? Vind ik persoonlijk dan wel een beetje jammer...

Nope, dit is de Benjamin, model 1722. Het middenmodel is die 3-weg met 1x 38cm woofer, de 1733, de grootste (die je 2 weken geleden weer bij mij hoorde, is en blijft het topmodel, de 1743.

Die “kleine” ( nog steeds 60x35x34 cm) is het enige 2-weg systeem uit de serie.

@Ivan, met die knop kun je het hoog regelen. De grotere modellen hebben 2 knoppen, voor het regelen van het hoog en het midden.

Link to comment
Share on other sites

  • Members
59 minutes ago, carl said:

Goed nieuws Marco en ik hoop dat het betekent dat het beter gaat met Thomas. Helaas dit jaar geen Muenchen, maar zover ik jou ken komt er wel een gelegenheid ze te beluisteren. Wat is de prijs voor dit moois trouwens?

Met Thomas gaat het, na zijn operaties en chemo’s eigenlijk heel goed! Ver boven verwachting zelfs. Het is wel 1 van de redenen waarom we hebben besloten dit Munchenfeest bij hem thuis te houden, al die stress er omheen zou niet goed zijn geweest.

Iedereen is dus welkom om op de heen- of terugreis langs te komen. Na  Munchen staat het middenmodel trouwens gelijk bij mij in HvH, dus dat beluisteren zal geen probleem opleveren denk ik.

Prijzen weet ik nog niet helemaal precies, na de show die we in Brussel hebben gedaan kregen we ineens zo veel aanvragen van dealers over de wereld, dat we weer opnieuw moeten gaan calculeren. Maar het gaan niet van die bezopen High-End prijzen worden. Daar Thomas ook geen consessies aan de bouwkwaliteit wil doen, hebben we dus nog wat huiswerk te doen...  

ik denk (en hoop) dat we de 1743 rond de 25 K kunnen houden, de 1733 rond de 14 K en de 1722 met voet rond de 6-7 K. Blijft nog steeds serieus geld, maar het niveau is dan ook wel extreem hoog...

Link to comment
Share on other sites

Voor die grote heb je wel een serieuze kamer nodig. Die tweeweg vind ik wel goed geprijst en als ze goed klinken verkoop je ze wel. Toch grappig dat er verschillende initiatieven zijn die oude toppers te doen herleven. Oh ja een frontdoek zou het geheel wel goed doen.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...