Jump to content
High-End Forums
Anathema

Mijn setje

Recommended Posts

Ik vrees dat voor wat betreft mijn geluidsinstallatie ik bij nagenoeg iedereen hier achterblijf. Een Melody SP-9 versterker, twee B&W dm2a luidsprekers, een Marantz CD-speler en een werkloze DUAL CS 505-4 platenspeler die mij vanuit de kast verbitterd aankijkt, want bij mijn laatste verhuizing was ik genoodzaakt nagenoeg mijn gehele platenverzameling van circa 8 kubieke meter weg te doen. Uit plaatsgebrek, want in mijn vorige huis beschikte ik over een garage (maar niet over een auto). Dat voordeel biedt mijn huidige flat niet. Ik denk dat dit mijn laatste installatie wordt want ik ben niet van plan er nog veel geld aan te besteden. Dat is in het verleden al ruimschoots gebeurd. En dan leef ik maar met de omstandigheid dat mijn luidsprekers graag wat meer stroom zouden willen zien dan mijn in triode gezette KT88 buisjes kunnen leveren. En de vrees dat mijn luidsprekers het begeven: die Coles tweeter is nog wel te vervangen, maar de Celestion midden/hoog is hooguit nog als geriatrisch probleemgeval te vinden. Voor opmerkelijk veel geld.

Overigens zijn aan mijn huidige installatie de nodige voorgangers vooraf gegaan. Voorgangers die vooral moeten worden gekarakteriseerd als weinig verrassend. Waar ik nog wel goede herinneringen aan heb waren versterkers van Luxman, Sansui, Sony, Leak, Sugden en Quad. En eigenlijk ook Pioneer. Mijn eerste luidsprekers waren van DUAL (wat valt daar te lachen?). Maar daar kwam na korte tijd wel verandering in. Meestal werden het Engelse luidsprekers, afgewisseld met Franse zoals Cabasse, Davis en Focal. Maar de meest indrukwekkende was toch wel de IMF TLS-80 II, een vierweg transmissielijnluidspreker. Die deden op de grote luisterzolder van mijn vorige huis op indrukwekkende wijze hun best, maar hebben de verhuizing naar mijn huidige flat helaas maar een jaar overleefd. Mijn echtgenote heeft namelijk niet zoveel op met (zichtbare) geluidsapparatuur. En onze muzikale voorkeuren lopen ook nogal uiteen, to put it mildly.

Parallel aan deze panklaar aangeschafte apparatuur, was er ook nog het pad van zelfbouw. Ooit, lang geleden, begonnen met Philips bouwdozen (HF???). Vervolgens een nogal door QUAD geïnspireerde Hart-versterker (John van der Sluis?), een Linsley Hood versterker en daarna nog twee versterkers uit de Audio&Techniek-stal. De wedergeboorte van de buizenversterker leidde er vervolgens toe dat ik mij ook in die richting ben gaan bewegen. Met afwisselend succes. Dat lag niet aan die versterkers maar meer aan mijn onvermogen iets als een fatsoenlijk ogende behuizing in elkaar te zetten. De renovatie van een bejaarde DYNACO SCA-35-versterker met behulp van nieuwe prints aan de hand van een deels gewijzigd ontwerp, heb ik inmiddels afgeblazen. Dit als gevolg van een nogal onwillige rug.

Luidsprekers ontsnapten al evenmin aan mijn, eh,  'streven naar perfectie'. Een groot deel kan onbenoemd blijven, maar de laatste vijf waren transmissielijnluidsprekers, gebaseerd op de -toen- voor de hand liggende combinatie van KEF, Celestion en Coles/STC-luidsprekers. Een aardig voorbeeld was 'The-State-of-the-Art luidspreker. Een vierwegsysteem met vijf luidsprekers (wist ik veel hoe gruwelijk de som van al die afstraalkarakteristieken er uitzag?).

Het spijt mij te moeten zeggen maar de KEF-electrostatische luidsprekers en de Radford versterker ontbreken helaas in het voorgaande. De electrostatische luidsprekers leken mij niet verstandig in combinatie met katten en kleine kinderen en vervolgens kleinkinderen. De Radford buizenversterker was alleen nog antiquarisch in Engeland te krijgen en dat voor een belachelijke vraagprijs. You can't always get what you want.

Edited by Anathema

De straf voor een lang leven is dat men tenslotte alle vrienden kwijt raakt maar de beloning is natuurlijk dat men toch maar fijn een mooie reis heeft gemaakt. Daar is heel wat door de handen gegaan ana.

Ook leuk omschreven. Een aanwinst voor dit forum. Hulde.

Mijn Dm2a's zijn al meer dan 20jaar geleden voorzien van Vifa tweeters. Ik mis die Coles en Celestions helemaal niet (schetterkrengen). Er moesten wel een berg weerstanden voor. Kennelijk is het rendement van tweeter nogal omhoog gegaan.

Inderdaad een mooie geschiedenis en mooi geschreven. Ter aanvulling op wat Kraus schreef: It's better to have loved and lost than never have loved at all.

Ik denk je dat je mijn speakers ook wel zult waarderen: Gereviseerd en gemodificeerde TL 200 transmissielijnen van Cambridge Audio uit 1976 (toen ze nog Brits waren). Met KEF en Coles.

zSQaW6O.jpg

Edited by TL 200

3 hours ago, Anathema said:

Ik vrees dat voor wat betreft mijn geluidsinstallatie ik bij nagenoeg iedereen hier achterblijf. Een Melody SP-9 versterker, twee B&W dm2a luidsprekers, een Marantz CD-speler en een werkloze DUAL CS 505-4 platenspeler die mij vanuit de kast verbitterd aankijkt, want bij mijn laatste verhuizing was ik genoodzaakt nagenoeg mijn gehele platenverzameling van circa 8 kubieke meter weg te doen. Uit plaatsgebrek, want in mijn vorige huis beschikte ik over een garage (maar niet over een auto). Dat voordeel biedt mijn huidige flat niet. Ik denk dat dit mijn laatste installatie wordt want ik ben niet van plan er nog veel geld aan te besteden. Dat is in het verleden al ruimschoots gebeurd. En dan leef ik maar met de omstandigheid dat mijn luidsprekers graag wat meer stroom zouden willen zien dan mijn in triode gezette KT88 buisjes kunnen leveren. En de vrees dat mijn luidsprekers het begeven: die Coles tweeter is nog wel te vervangen, maar de Celestion midden/hoog is hooguit nog als geriatrisch probleemgeval te vinden. Voor opmerkelijk veel geld.

[...]

Héél mooi verhaal, Anathema. Wel droevig ook, toch, met al dat verlies. Ik heb het 'even' uitgerekend, met die 8 kubieke meter platen heb je er dus zowat 22.000 de deur uit gedaan??? Maar dan zou ik denken dat je platenspeler je niet verbitterd aankijkt, maar juist opgelucht! Want nou mag hij denk ik het neusje van de zalm afspelen, zo nu en dan, en kan hij bijkomen van al dat zware werk. Ik heb zelf een Dual uit dezelfde stal, en merk dat die het heel fijn vind als het baasje gek zit te doen met een streamer of een Raspberry Pi, dan kan hij eens lekker op zijn lauweren rusten. De luiaard heeft notabene nog geen 500 platen tot zijn beschikking.

Beneden, ik zit nu op de zolderkamer, zijn drie woonruimtes uitgerust met drie verschillende paren Celestion speakers. Nu vraag ik mij af, of die misschien zo'n gewilde midden/hoog unit bevatten. Misschien valt er iets te regelen.

Mooi verhaal, zo'n historisch terugkijkje op je audioleven. En erg leuk beschreven ook :rolleyes:

Mooie geschiedenis! De IMF TLS80 waren pracht luidsprekers. Ik heb jaren met de Studio Monitoren dan dat merk gespeeld, heerlijk.

Die rug is natuurlijk het grootste probleem want dan kan je weer iets aan zelfbouw doen. Wel een beetje een triest verhaal. Je bedoelde denk ik Quad ESL en geen KEF. In ieder geval welkom.

Anathema had last van zijn rug Jack. Bij mij valt het tegenwoordig wel mee: wekenlijks training, 6,5 kilo kwijt en niet meer achter de computer.

1 minute ago, carl said:

Anathema had last van zijn rug Jack. Bij mij valt het tegenwoordig wel mee: wekenlijks training, 6,5 kilo kwijt en niet meer achter de computer.

Anathema ken ik niet, maar wel de symptomen van een buikje na je 50e, die je er voor zorgen dat je rugspieren overbelast raken. 

Mijn platencollectie was de vrucht van (om dat cliché ook eens te gebruiken) vele jaren stug platen kopen en de (mijn) bereidheid de nabestaanden van ontslapen familieleden, vrienden en buren te ontlasten van bergen LP's. Daarbij was ik een graag bezoeker van rommelmarkten. In mijn jeugd ging het nog niet zo hard. Alleen bij gelegenheid van mijn verjaardag mocht ik een dure LP van Philips of DECCA op mijn verlanglijst zetten. De rest van het jaar zocht ik mijn heil in 'el cheapo' labels als MMS/Concert Hall, Plymouth en Remington. Later kwamen daar nog 'Music for pleasure' (uit de catalogus gegooide opnamen van EMI/HMV) en Supraphon bij. Dit kabbelde zo door. Tot de afgrond zich opende. Luister & huiver. Van MuziekLIEFHEBBER werd ik namelijk VERZAMELAAR. En niet een gerichte verzamelaar in de trant van 'alles van Heifetz' of alles van de 'Havenklanten'. Iedereen die viool speelde werd dwangmatig binnen geharkt. Tot overmaat van ramp kwam daar nog, zij het wat minder extreem, de pianistiek bij. En dan gaat het ineens erg snel. Ik hield vroeger een database bij van mijn LP's en CD's. En op een bepaald moment bleek dat mijn verzameling onder meer betrekking had op 151 verschillende uitvoeringen van het vioolconcert van van Beethoven. In aanmerking nemend dat ik hooguit naar vier of vijf uitvoeringen luister, vroeg dit dus nadrukkelijk om herbezinning. Maar inmiddels begint ook mijn CD-verzameling opdringerige vormen aan te nemen …...............................................

Ik heb eerder gezegd dat de 'impedantie' van mijn echtgenote reden was van het verdwijnen van mijn IMF luidsprekers. Nou was zij er inderdaad niet dol op, maar de echte reden was dat, in tegenstelling tot de zolderruimte in mijn vorige huis, ik de luidsprekers in mijn nieuwe -grote- woonkamer niet goed aan de praat kreeg. Samenvattend: het klonk niet zoals ik het gewend was. Mogelijk speelt de vorm van de kamer hierbij een rol, want het is namelijk niet zo'n voorspelbare rechthoek. Een redelijk resultaat was wel haalbaar als ik de luidsprekers, inclusief die stalen onderstellen, voor het raam zette. Maar dan eindigde de luisterstoel wel midden in de kamer. Op de middenstip, zal ik maar zeggen. Dus luister ik ik inmiddels in mijn eigen kamer naar muziek via de DM2a's. Op zich niet zo'n ramp want mijn liefde voor het imposante orkestrale geweld (Bruckner, Mahler, Sibelius en Strauss) is na al die jaren wel een beetje bekoeld. Daarvoor in de plaats is de kamermuziek gekomen. En ook de barokmuziek, ook al is mij de opvatting van Strawinsky dat Vivaldi tachtig keer hetzelfde vioolconcert heeft gecomponeerd, altijd bijgebleven. Maar voor die muziek zijn die B&W's prima geschikt. Al riep de foto van die Cambridge Audio TL toch wel weer enige weemoed op.

@Mumsoft: De Celestion en de Coles tweeters in mijn B&W's doen het nog goed dus ik hoef voorlopig niet op zoek naar invallers. Maar bedankt voor het meedenken. Overigens bestaan er van die Celestion tweeters (ook bij KEF luidsprekers uit het verleden trouwens) verschillende uitvoeringen dus is het altijd een beetje puzzelen.

@Carl: inderdaad. De Quad ESL. Bij mijn weten hebben Raymond Cooke en zijn opvolgers nooit iets met elektrostatische luidsprekers van doen gehad.

Mijn rugklachten zijn het gevolg van Scoliose. In Jip-en-Janneke-taal: ik groei dus al een aantal jaren krom. Binnenkort ben ik in de gelegenheid de rol van de klokkenluider van de Notre Dame aan mijn repertoire toe te voegen. En mijn medicijnman heeft mij ten strengste verboden zelfs maar te denken aan sportscholen en/of hardlopen.

Edited by Anathema

Dat gaat dus al meteen fout. Ik denk zelf best wel aan sportscholen, gelukkig mag dat, en blijft het daarbij. :P

Nee, dan ik: met 450 LP's.... Waarvan 100 op zolder. En eigenlijk maar een rijtje van zo'n 80 stuks die ik regelmatig draai....

Leuk verhaal overigens weer, Anathema. :)

Edited by René N.

Hier staan er 500 op zolder, en een stuk of 200 beneden. Maar nu ik Tidal2 aan de praat heb, zal daar voorlopig niks meer bijkomen. Geldt ook voor de cd-verzameling , die wel ietsje groter is.

Zeg Anathema ik smul alrijd van die mooie, soms droevige , altijd open verhalen. Petje af. Kamermuziek heeft trouwens nu ook mijn voorkeur. Ik denk dat ik ook vroeger meer hield van knal boem!! imposant geluid uit de speakers. Dat is niet per se een goed geluid, en dat is waar ik nu mijn aandacht op richt. Maar dat neemt niet weg dat ik ook ontzettend kan genieten van een volwaardige symfonie van bv Sjostakovitsj.