Jump to content

Waarom klinkt elke digitale "stream" anders?


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

14 hours ago, TL 200 said:

Ik heb mijn PC nu, zoveel als software-matig mogelijk is, ingesteld voor audio toepassing. Alles wat niet nodig is staat uit en de processorprioriteit staat nu ingesteld op achtergrondservices i.p.v. programma's. Ik heb een hele lijst afgewerkt.  Die staat op een site waar ergens een link van staat geplaatst hier. Ik zal die link eens opzoeken, vlgs. mij had Jack die gepost.

 

Die had ik dus ook doorgewerkt en nog meer. Ik ga die nog eens doorlopen, of alle instellingen na de update wel zijn blijven staan.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, TL 200 said:

Je geeft net antwoord, voor ik de vraag stelde. Wat filter bedoel je en wat wordt dan weggefilterd?

Het hoog-af filter in de dac. Bij hoge samplerate komt deze een stuk hoger en dus verder van het hoorbare bereik te liggen. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, TL 200 said:

Wat nog meer, vinnik wel interessant om te weten.

Ik zal straks even kijken. Een of ander softwareding wat ook weer veel onnodigs uitzet. Zelfs de netwerkverbinding, maar die is snel weer hersteld door het programma met de -l optie te runnen.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Hans van Liempd said:

Het hoog-af filter in de dac. Bij hoge samplerate komt deze een stuk hoger en dus verder van het hoorbare bereik te liggen. 

Okee, geeft minder aftoppen, vreemd dat je dan problemen in het laag hebt/had.

Link to comment
Share on other sites

Upsampelen is een beetje onzin. Om dat filteren te vergemakkelijken "up-sampelt" een DAC zelf al naar het max van zijn kunnen en de meeste doen dat een factor 8x. Bied je een hogere sample rate aan dan up-sampelt ie gewoon wat minder. Die hoge bitrates zijn echt alleen handig bij de productie. Heeft weinig zin om wat een DAC zelf al in HW doet, om dat nog eens extra in SW te doen. Belast je alleen je CPU extra mee. Maar goed die staat toch 99% van de tijd uit zijn neus te peuteren bij muziek afspelen :D

 

34 minutes ago, TL 200 said:

Wat gebruik je nu dan?

JRiver is niet alleen een muziekspeler en boekhouder, het  is ook een videospeler en fotobibliotheek. Allemaal spul waar je voor alleen muziek luisteren niet op zit te wachten en overbodige ballast is. Gebruik nu al een paar jaar https://getmusicbee.com/ Is puur alleen een muziekspeler/bibliotheek. Lijkt wel een beetje op JRiver qua layout maar het is veel overzichtelijker. Vind dit zelf een veel fijnere speler. Is echt alleen op muziek gericht en het catalogiseren er van. Kwalitatief hoor ik echt geen verschil met JRiver en het is nog gratis ook.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Pjotr said:

Lijkt wel een beetje op JRiver qua layout maar het is veel overzichtelijker. Vind dit zelf een veel fijnere speler. Is echt alleen op muziek gericht en het catalogiseren er van. Kwalitatief hoor ik echt geen verschil met JRiver en het is nog gratis ook.

Ik gebruik, zoals wellicht al bekend, Foobar. Ook gratis, open source en helemaal naar je eigen smaak en wensen in te stellen. Je moet wel een aantal plug-ins installeren.

Link to comment
Share on other sites

Ja heb ik ook een tijd gebruikt. Is ook een hele goede speler waar van alles mee kan. Is alleen nogal Spartaans en ben je heel lang bezig om de juiste knoppen te vinden en het naar je zin te krijgen. MusicBee is veel overzichtelijker en plezieriger in gebruik vind ik.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Pjotr said:

MusicBee is veel overzichtelijker en plezieriger in gebruik vind ik.

Het is natuurlijk ook maar net wat je gewend bent. Maar ik zal de muziekbij eens gaan bekijken. Eerst het zwarte vogeltje van Hans nog even door mijn PC laten fladderen.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, TL 200 said:

Hoe gebruik je de SPdif, met coax of glasvezel, mss. zit daar nog winst te behalen.

Dat was de elektrische versie via een Asus Xonar HDAV slim kaart, met de optimaalste cinch kabel. Nu speel ik via i2s. Dat is nog nét wat beter. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Pjotr said:

Upsampelen is een beetje onzin. Om dat filteren te vergemakkelijken "up-sampelt" een DAC zelf al naar het max van zijn kunnen en de meeste doen dat een factor 8x. Bied je een hogere sample rate aan dan up-sampelt ie gewoon wat minder. Die hoge bitrates zijn echt alleen handig bij de productie. Heeft weinig zin om wat een DAC zelf al in HW doet, om dat nog eens extra in SW te doen. Belast je alleen je CPU extra mee. Maar goed die staat toch 99% van de tijd uit zijn neus te peuteren bij muziek afspelen :D

 

JRiver is niet alleen een muziekspeler en boekhouder, het  is ook een videospeler en fotobibliotheek. Allemaal spul waar je voor alleen muziek luisteren niet op zit te wachten en overbodige ballast is. Gebruik nu al een paar jaar https://getmusicbee.com/ Is puur alleen een muziekspeler/bibliotheek. Lijkt wel een beetje op JRiver qua layout maar het is veel overzichtelijker. Vind dit zelf een veel fijnere speler. Is echt alleen op muziek gericht en het catalogiseren er van. Kwalitatief hoor ik echt geen verschil met JRiver en het is nog gratis ook.

Volgens mij upsampelt de Pink Faun 3.32 helemaal niet.

Musicbee heb ik ook wel eens geprobeerd, maar was toch niet echt mijn ding, Bovendien vindt ik JRiver MediaCenter erg goed werken en klinken. Ik ken het programma ondertussen goed en me iets anders aanleren vind ik dus echt niet de moeite. En die € 18,- die ik er elke 2 jaar aan uitgeeft dubbel en dwars waard. 

 

Link to comment
Share on other sites

Vandaag weer de sterren van de hemel en het teveel aan scherpte is verdwenen. Verder bezig de luisterzolder weer in te richten en tevens stofvrij te maken. Hoop volgende week de Auralic boven uit te proberen.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Hans van Liempd said:

Volgens mij upsampelt de Pink Faun 3.32 helemaal niet.

 

Dan is het een NOS (Non OverSampling) DAC. Is een bepaalde stroming van puristen die dat mooi vindt. Meestal met een buizenuitgang. Maar dan scheppen ze er ook over op en is dat luid en duidelijk vermeld. Upsamplen heet bij DAC-chips "Oversampelen". Bij oversamplen is het een veelvoud en een geheel getal van de sample rate: 2x, 4x, 8x enz. Bij upsamplen kan het een willekeurig veelvoud zijn.

En ja, ieder zo zijn favo player blijkt maar weer. (En waar een ieder meestal met veel moeite thuis in is geraakt.) Maar Muziekbijtje is qua klank een erg goede player. Het is juist opgezet om die overbodige ballast van al die players die er al waren, overboord te zetten: Lean and mean!

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Zou kunnen, voor zover ik weet is het grootste verschil dat met wasapi ook de systeemgeluiden worden uitgeschakeld. Dus geen piepjes o.i.d. als windoos ineens iets te melden heeft. Maar dat zoeken we op.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...