Jump to content
High-End Forums
Sign in to follow this  
carl

Elektrische auto

Recommended Posts

Ik heb de laatste dagen nogal zitten te denken over inruil van mijn auto met een dagwaarde van 1150 euro. Ik heb besloten er voorlopig maar mee door te rijden. In ieder geval moet de asbestprocedure achter de rug zijn en onze reserves aangevuld. Een punt is eigenlijk dat het nu wel erg snel gaat met de energietransitie. Net als met een gasketel is een benzineauto over een paar jaar niet meer de norm. Heeft iemand zich er in verdiept of zo’n elektrische auto per saldo  niet goedkoper is als je ook zaken als kosten brandstofverbruik e.d. meeneemt.

Edited by carl

Daar zou ik inderdaad eens in kunnen kijken als dat bestaat Ove. Maar off topic zit hier vast iemand die me er alles van kan vertellen.

Inmiddels wordt het me wat duidelijker: duur in aanschaf en goedkoop in onderhoud. Kwestie van een paar jaar wachten.

On 29-3-2018 at 11:32 PM, carl said:

Daar zou ik inderdaad eens in kunnen kijken als dat bestaat Ove. Maar off topic zit hier vast iemand die me er alles van kan vertellen.

Zolang elektrische stroom, nog grijs opgewekt wordt zou ik niet gauw overwegen zo' n te auto kopen.  Hoe zit het afval van de gebruikte lithium accu's en de voorraad daarvan.? Of dat nu bijelkaar opgeteld is zoveel schoner is dan huidige moderne benzine auto's?   Is maar de vraag. 

wat-gebeurt-er-als-de-batterij-op-is.pdf

Edited by Tubejack
typo

6 hours ago, Tubejack said:

Zolang elektrische stroom, nog grijs opgewekt wordt zou ik niet gauw overwegen zo' n te auto kopen.  Hoe zit het afval van de gebruikte lithium accu's en de voorraad daarvan.? Of dat nu bijenkaar opgeteld is zoveel schoner is dan huidige moderne benzine auto's?   Is maar de vraag. 

wat-gebeurt-er-als-de-batterij-op-is.pdf

+1

Ik heb ^_^alle tijd en ben me als oud beleidsmedewerker milieu druk aan het inlezen in de energieproblematiek vandaar ook deze discussie. Eigenlijk is het energieprobleem al opgelost denk ik mits de overheid de nodige druk op de ketel houdt. De reden is, dat altijd blijkt dat in momenten van urgentie de technologische ontwikkeling sterk toeneemt. Belangrijk is nu dat de (hybride) warmtepomp  zo snel mogelijk effectiever en efficiënter wordt gemaakt. Maar ja met een vervangingsvraag van 350.000 per jaar moet dat wel kunnen. Ook de overheid kan de prijs van die pompen lager maken door geen/lager BTW te heffen. Als consument moet je wel oppassen dat je niet te snel instapt zoals bij de elektrische auto.

Edited by carl

Ik wacht gewoon op de zelfsturende elektrische auto. Zal wel een lijkwagen worden :wacko:

Jaren geleden stond er in mijn ochtendkrant een kaartje van Afrika met ergens in de Sahara een vierkant zwart vlakje getekend. Was niet zo heel groot, maar wel duidelijk zichtbaar. Dat vlakje bleek een oppervlakte te zijn dat – wanneer volgelegd met zonnepanelen – voldoende energie leverde om Europa van stroom te voorzien. Er waren ook nog twee andere zwarte vierkante vlakken getekend: een grotere en een kleinere. Het grotere was voldoende om de USA van stoom te voorzien. Het kleinere vlakje weet ik niet meer. Verrassend voor mij toen was dat de Sahara bij lange na nog niet zwart. We hebben geen energieprobleem, maar een logistiek probleem.

Een opslagprobleem Cor - de man/vrouw die een serieuze accu uitvindt is binnen.

2 hours ago, Ove Rickland said:

Verrassend voor mij toen was dat de Sahara bij lange na nog niet zwart. We hebben geen energieprobleem, maar een logistiek probleem.

Ja we kunnen hele buizen door landen en staten bouwen voor olie en voor elektriciteit kunnen we het niet doen? Mmm.

1 hour ago, carl said:

Dat is maar een tijdelijke "oplossing" Waar laat en hoe verwerk je het afval? 

https://www.tesla.com/nl_NL/powerwall

Beter is overgaan naar waterstof met een brandstofcel 

http://www.dvhn.nl/economie/Hoge-verwachtingen-van-productie-waterstof-in-Delfzijl-22805225.html

Lijkt me een mooi alternatief qua werkgelegenheid in Groningen. Nu de gaskraan definitief dicht gaat.  

Maar het zal wel te simpel zijn....

2 hours ago, carl said:

Dat hoeven natuurlijk geen accu's te zijn. Water kan ook. Pomp bijvoorbeeld bij een teveel aan zonne-energie water omhoog en laat dat dan later via een schoepenrad weer wegstromen. Ik meen dat er nog een soortgelijk plan ligt voor het IJsselmeer of een kunstmatig omdijkt meer in de Noordzee.

3 hours ago, Ove Rickland said:

........We hebben geen energieprobleem, maar een logistiek probleem.

Mwah dat is niet zo een probleem, dat is wel aan te pakken. We hebben meer een demografisch dan wel sociologisch probleem wat die logistiek onmogelijk maakt: Het alleenrecht van de sterkste en het onvermogen om wereldwijd samen te werken.

32 minutes ago, Tubejack said:

Beter is overgaan naar waterstof met een brandstofcel

Die komt ook steeds maar weer terug, Leg dan eens uit hoe dan? Als jij het weet ben je spekkoper. Waterstof is als gas niet op te slaan, alleen kortstondig en voor een brandstofcel heb je een platina katalysator nodig. Wereldwijd is er aan platina reserves nog geen 10% aanwezig van wat benodigd is om het het huidige wagenpark van brandstofcellen te kunnen voorzien. Gaat hem echt niet worden.

7 minutes ago, Ove Rickland said:

Dat hoeven natuurlijk geen accu's te zijn. Water kan ook. Pomp bijvoorbeeld bij een teveel aan zonne-energie water omhoog en laat dat dan later via een schoepenrad weer wegstromen. Ik meen dat er nog een soortgelijk plan ligt voor het IJsselmeer of een kunstmatig omdijkt meer in de Noordzee.

Oude (zout) mijnen heb ik ook horen noemen. Het probleem is alleen dat die zwarte plekken van jou in de Sahara zitten Cor ;)

ik heb het verder niet over de accu’s van Tesla, Jack. 

1 hour ago, Ove Rickland said:

Iets dergelijks werkt al 40 jaar. Maar dan door waterkracht opgewekte elektriciteit. Vlak bij Vianden in Luxemburg.

44 minutes ago, Hans van Liempd said:

Iets dergelijks werkt al 40 jaar. Maar dan door waterkracht opgewekte elektriciteit. Vlak bij Vianden in Luxemburg.

Leuk daar ben Ik jaren terug geweest, was ik alweer bijna vergeten, best indrukwekkend :)  

Edited by Tubejack

Ja, ken het. Ikzelf heb al sinds 2004 beroepsmatig met de ontwikkelingen rondom "Elektrisch rijden" van doen. Eerst zien dan geloven... De meeste van dit soort berichten/publiciteit zijn bedoeld voor de geldschieters. Er zal op den duur best wel een oplossing komen maar vooralsnog is het de afgelopen 14 jaar niet erg opgeschoten. Zonnepanelen worden nu populair door flinke subsidie en een grote vervuiling in China. Maar netto netto economisch in zijn totaliteit eigenlijk niet energie neutraal.

7 hours ago, TL 200 said:

Daar ben ik nu weer beroepsmatig mee bezig geweest. Toch leveren deze winningen in totaal maar heel weinig op en ik snap niet dat ze  deze ellende op mensen afroepen. Zelf vind ik dat je de velden in Groningen op langere termijn door verstandig boren leeg moet maken. Gas is gewoon een niet/matig vervuilende energiebron.

Edited by carl

Gasvelden leegmaken is zelfmoord,meteen stoppen ,je huis heeft totaal geen waarde meer ,kijk maar bij ons in Limburg wat de mijnen hebben aangericht ,om jullie vroeger van kolen voorzien voor warmte,wij zitten met de gebakken peren,scheuren en verzakingen in huizen en die criminele organisaties  VVD ,PvdA ,CDA ,D’66 laat ons verrekken dat is misdaad,gewoon beslag leggen op die partijen.

De zelfrijdende auto is gewoon een ilusie,qua computer beveiliging zittten nog bugs in en wil je een zelfrijzende auto,zet maar eens 10000  auto,s in Amsterdam die zie je meteen dat je een zootje krijgt.

10 jaar geleden zelf meegemaakt ,motor op pers lucht  ,zie je en hoor je niks meer van.

mvg wol

Edited by vintagemod