Jump to content

Welke versterker


hansko
 Share

Recommended Posts

Vandaag met mijn speakers en dac naar 's Gravenmoer geweest om de Ayre EX 8 te testen. De eigenaar (Michel) van de zaak is iemand die goed weet te zeggen wat je van zijn apparatuur kan verwachten. Ayre geeft volgens hem een zeer gedetailleerd en snel en muzikaal geluid, maar echte drukopbouw hoefde ik niet te verwachten. Ik kan kort zijn: hij had volkomen gelijk. Het klonk subtiel, snel en gedetailleerd, maar inderdaad geen druk. En dat had ik toch wel wat beter verwacht. Michel gaat er van uit dat je zelden het een krijgt zonder aan de andere kant wat te verliezen. Dat bleek. Later hebben we nog een Brinkmann versterker geprobeerd. Het krijgen en verliezen kreeg nu een andere wending. Laag werd voller met meer detail en druk, maar nu ging dat weer ten koste van wat muzikaliteit. Let wel, de beide versterkers zijn echt goede versterkers, maar als ik nu in gedachten ga vergelijken tussen Ayre, Brinkmann en SPEC, gaat mijn voorkeur toch uit naar de SPEC. Helaas is de SPEC wel een stuk duurder, maar daar heb ik toch de indruk gekregen dat ik geen win en verlies situaties heb. Daar ervoer ik toch het hele plaatje. 

Inmiddels ben ik nog getipt om eens naar een Jeff Roland te luisteren. Die staat hier in de buurt te koop, dus mogelijk ga ik dat nog proberen. Maar ik krijg toch echt de indruk dat de SPEC iets heel bijzonders neerzet.

Groet,

Leobus

Edited by leobus
Link to comment
Share on other sites

Zondag kan ik naar de Jeff Roland gaan luisteren. (Voor info zie hier: http://a10audio.nl/product/jeff-rowland-continuum-s2/. (Is niet de site van de verkoper!)) Volgens de verkoper een neutrale versterker, maar wel met kracht. Ben benieuwd. Dit wordt wel de laatste die ik ga proberen. Daarna spijkers met koppen slaan.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Vandaag wezen luisteren naar een Jeff Rowland continuum s2.

ik had er van te voren niet veel van verwacht, maar dat viel best wel mee. Dit is een versterker die vooral in het laag flink druk kan opbouwen, met behoud van detail. In het mid en hoog is het ook allemaal best in orde. Ten opzichte van de Spec mis ik hoogstens wat muzikaliteit/natuurlijkheid en misschien wat snelheid. Qua plaatsing van stemmen en instrumenten is de JR wat compacter. Als ik nu een verhouding tussen de twee versterkers aan zou moeten geven, kom ik op ca55-45 in het voordeel van de Spec. Maar dat is op basis van vergelijk in twee verschillende ruimtes. En dan ook nog met een dag of 10 er tussen. Ik ga proberen beide versterkers thuis te krijgen om daar te testen. Qua design is het een no brainer: de Spec is veel en veel fraaier om te zien.

Dat deze twee versterkers over blijven in mijn zoektocht, is misschien toch niet zo vreemd. Nieuw zijn ze bijna twee keer zo duur als de andere geteste versterkers.  (Ayre, Brinkmann, Accuphase en mijn eigen combi met Modwright en Bel Canto.)

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, carl said:

Gelukkig zal je eigen versterker nog wat opbrengen Leo. Voor mij ben je de eerste die echt voor een digitale versterker valt. Leuk om te horen.

Misschien je toch eerst eens informeren op de site van de fabrikant Carl:

" SPEC adopts PWM. It is an analog processing and the circuit is very simple. SPEC think that the circuit for audio system should be simple "

Op zich doet dat er verder natuurlijk niet zo toe, digitaal of analoog. Als Leo er maar mee in zijn nopjes is.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Ah, simpel. Zo van Keep it simple, stupid. Nu snap ik wel waarom die Spec zo appeleert aan wat Leo mooi vindt. Over mijn LFD werd indertijd nogal lacherig gedaan door een of ander figuur die het liefst een dikke Accuphase omarmde, want er zit zowat niks in.

Link to comment
Share on other sites

PWM kan idd veel troep geven. Wie herinnert zich nog de NuForce Reference 8? Als je die aan zette had je 100m in de omtrek geen GSM meer. Maar dat is toch wel verleden tijd Wiel.

26 minutes ago, vintagemod said:

Maak niks uit welke versterker je Koop moet passen In cominatie van,en Dan het ook zeer belangrijkste de luidspreker kabel,daar kan je een versterker de hemel inschieten of in de grond boren.

Niet doen, met beide heb je niks meer aan je versterker.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, mumsoft said:

Over mijn LFD werd indertijd nogal lacherig gedaan door een of ander figuur die het liefst een dikke Accuphase omarmde, want er zit zowat niks in.

Dan zit er ook zowat niks in de weg.;)

Mijn PC, die destijds onder de Cyrus stond werd door een kennis aangezien voor een " dikke eindtrap". Hij was verbaast dat er zoveel muziek uit die kleine Cyrus kwam, waarvan hij dacht dat het de voorversterker was.:D

Link to comment
Share on other sites

Volgende week zondag hier de "battle between the amps" .

ik ga de Spec thuis vergelijken met de Jeff Rowland continuum2. Dat waren de versterkers die in mijn oren en bij hun leveranciers thuis, het beste klonken met mijn speakers. Ik ben benieuwd😄👍👎

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, leobus said:

Volgende week zondag hier de "battle between the amps" .

ik ga de Spec thuis vergelijken met de Jeff Rowland continuum2. Dat waren de versterkers die in mijn oren en bij hun leveranciers thuis, het beste klonken met mijn speakers. Ik ben benieuwd😄👍👎

Groet,

Leobus

Je gaat nu van jouw speakers uit. Op zich logisch, maar wanneer je daar weer eens wat aan veranderd, heb je weer een ander uitgangspunt. 

Ben je niet het ene "probleem" met het andere op aan het lossen?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Je gaat nu van jouw speakers uit. Op zich logisch, maar wanneer je daar weer eens wat aan veranderd, heb je weer een ander uitgangspunt. 

Ben je niet het ene "probleem" met het andere op aan het lossen?

 De luistersessies bij de leveranciers gaven bepaald  niet het vermoeden dat er iets met de speakers aan de hand is. Ze lieten feilloos het karakter van de versterkers horen. Dat het bij jou mis is gegaan, kan ik alleen verklaren met een aansluitfout. Maar ja, daar komen we nooit meer achter.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vintagemod said:

Ik vindt het juist goed wat Leo doet,ik zou wel eens proberen of je ergens een Array kan lenen,als  is het voor de aardigigheid,en kijk of je ook verschillende interlink of luidspreker kabel kunt krijgen krijgen.

Missschien Zou ik op die zondag,muisje willen zijn  😊.

Wat bedoel je met "muisje zijn"?

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, vintagemod said:

Ik ben eens benieuwd hoe het bij  jouw af gaat die zondag en wat jij voor  een eisen stelt.

In een ander topic zegt Arden wat hij wil. Mooier dan dat, kan ik het niet zeggen. Dat wil ik dus ook. Oh ja, en het  mag absoluut nergens scherp klinken.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Vandaag de Spec m99 en de JeffRowland opgehaald. Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb de Spec aangesloten en met de speakers in parkeerstand en dus een steenkoude Spec even gekeken of alles goed aangesloten is. Dat is het dus. Meteen met het L/R testen met een Denon CD met een mannenstem die de kanalen aangeeft, was het al duidelijk. Prachtige volle mannenstem. Ook nog even Hotel California opgezet. Van die lekkere klappen op een drum in het begin. Nou die waren echt zeer snel en vol.

Morgen verder en dan ook met de JR. Helaas vermoedelijk alleen luisteren, want iedereen die wilde komen kan toch niet of is ziek of op valantie. Liefhebbers? Ff melden via pb.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Vandaag de battle of the amps gedaan. Dat wil dus zeggen de Spec RSA M99 versus de Jeff Rowland Continuum S2.

Buell en ik hebben er de nodige uurtjes aan besteed. Van een echte strijd was eigenlijk geen sprake. Eigenlijk scoorde de JR nauwelijks beter dan mijn eigen set. Hoogstens was het laag wat strakker. De Spec was echter andere koek. Die is dus op alle fronten beter. Laag is strak, gaat dieper en is sterk doortekend. Soms wat veel, maar na het verplaatsen van de boxen was dat over. De klappen in het begin van "Hotel California" hebben echt impact en blijven door het hele nummer heen strak en los van de rest van de muziek. Dat losse zit trouwens door alle frequenties heen. Alles komt uit het niets te voorschijn met enorme snelheid en nauwkeurigheid. Tin pan alley bijv. Razendsnelle gitaaraanslagen. Stereobeld is ook mooi, breed, plaatsing scherp en zonder vervagende randjes. Eigenlijk een heel muzikale weergave.

Is alles nu perfect? Nou, dat niet. Na 4,5 uur luisteren werd ik wat moe van al die informatie. En af en toe was het fel. Maar ik denk dat ik dat met al mijn vroegere pogingen om wat meer detail te krijgen heb veroorzaakt. Als je dan een versterker hebt die die details van nature al heeft, wordt het misschien wat te veel. Maar eens wat oude speakerkabels proberen. Die ik nu heb, gaven tot nu toe maximale mid/hoog output.

Zolang ik de versterker hier mag hebben, ga ik dat testen. Daarna besluiten.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Hij moet deze week nog naar iemand anders om daar te testen. Wanneer die persoon hem op komt halen, weet ik nog niet. Hopelijk kan ik hem morgen nog een avondje testen. Vandaag lukt niet; we zijn nu oppas opa en oma.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...