Jump to content
High-End Forums
Sign in to follow this  
carl

Ortofon MC 30

Recommended Posts

Ik was wat aan het opruimen en vond een oude “Luister” waar het MC 30 element werd besproken door Jan Kool. Het was het toenmalig topmodel van Ortofon en extreem lichtgewicht met zijn 1,5 gram! Even zuchten in de kamer of een stofje op de plaat en het element moet toch uit de groef omhoog gesprongen zijn. Dat moet toch erg onpraktisch zijn geweest. Waarom toch dat streven naar ultra low mass. Maar wie heeft dit element ooit gehoord?

Edited by carl

Ortofon MC 30 Super Classic Cartridge ... Type: MC-LO; Fixing: Half-inch mount; Output voltage: 0,20mV bei 1kHz, 5cm/sec. ... Material: diamond, nude; Stylus type: Frintz Gyper Typ 1 r/R 4,5/80µm; Tracking force range: 1,6-2,0g; Tracking force, recommended: 1,8g; Recommended load resistance: 10 Ohm; Weight: 10g.

Dan stond het dus onduidelijk in de Luister Ruud. Ik had het natuurlijk moeten nazoeken op het WWW.  Heb je hem wel eens gehoord in jouw verkoperstijd. 

Onnauwkeurigheid is des duivels oorkussen, zoals het in mijn oude spreekwoordenboek staat. ;) Dus welk nummer van het illustere blad Luister, Carl?

Het is in ieder geval uit 1979 Marc. Wil je echt een concrete verwijzing naar een concreet nummer? Het gaat mij er veel meer om dat in die tijd lichte armen als het grote ideaal gezien werd met daarvoor geschikte elementen.  Overigens interessante artikelen in die tijd over “ magische kabels” en een ingezonden brief van de heer van Es. 

Ja, graag het nummer. Kan ik het ook eens lezen.

Het is de luister van 2/1979 waar de MC 30 besproken en vergeleken wordt met een aantal anderen elementen onder meer twee Ultimo’s die voorlopers zijn van de Dynavector 10 en 20. Volgens Kool heeft dat “doorzakken“ van elementen te maken met de zeer hoge compliantie van elementen als deze Ortofon.

Edited by carl

Zal ook eens in de stapel duiken. Het is hier een rotsooitje, maar de Disks (!) en Luisters zijn allemaal netjes opgeborgen in volgorde. Over vlieggewicht elementen gesproken, ik ben ooit gevallen voor het ADC XLM element. Leek me wel wat voor de Pioneer PL-112D van Alex. Nou, zwabberen dat-ie deed! Gelukkig had je er een VLM naald voor, en die deed het beter. Zit er nu nog in.

Hm, mijn stapel begint in 1982. Wel een jaargang 1975 ervoor, maar vrijwel niks ertussen. Denk dat ik Disk toen leuker vond.

3 hours ago, carl said:

Het is de luister van 2/1979 waar de MC 30 besproken en vergeleken wordt met een aantal anderen elementen onder meer twee Ultimo’s die voorlopers zijn van de Dynavector 10 en 20. Volgens Kool heeft dat “doorzakken“ van elementen te maken met de zeer hoge compliantie van elementen als deze Ortofon.

Even inscannen dan Carl.  Kunnen wij ook meelezen :)

Die oude Luisters zijn leuk om te lezen zeker op arm en elementengebied: Stax UA 7, ADC Pritchard, Stanton 881, Ortofon MC 30, Denon 103 D wekelijkse kost. Leuk een ingezonden bijdrage van een piepjonge René van Es waar dan gehakt van werd gemaakt. Ze hadden zeker de waarheid niet in pacht maar hadden wel verstand van zaken en wisten zeer veel van platenspelers en elementen. Ik heb trouwens de idee dat indertijd erg vaak sprake was van slechte arm/elementcombinaties.

Edited by carl

Inderdaad Onno. Ik heb je trouwens nog proberen te bellen.

On 24-3-2018 at 4:57 PM, carl said:

Inderdaad Onno. Ik heb je trouwens nog proberen te bellen.

Die Ortofon 000-serie, daar heb ik de MC 2000 en sinds kort een MC 3000 van. Zeerr mooie elementen destijds.

En ja Carl, ik weet dat je mij hebt gebeld. Ikzelf ben op dit moment niet in de positie om terug te bellen of een telefoon aan te nemen.
Ik ben zo moe van alle strijd geworden, dat ik mijn energie erg goed bewaak voor mezelf. Daar horen ook telefoontjes bij helaas.

3 hours ago, audiofreak said:

Die Ortofon 000-serie, daar heb ik de MC 2000 en sinds kort een MC 3000 van. Zeerr mooie elementen destijds.

En ja Carl, ik weet dat je mij hebt gebeld. Ikzelf ben op dit moment niet in de positie om terug te bellen of een telefoon aan te nemen.
Ik ben zo moe van alle strijd geworden, dat ik mijn energie erg goed bewaak voor mezelf. Daar horen ook telefoontjes bij helaas.

Onno, ik hoop dat je een beetje goed door deze lastige tijd heen komt....:(

Onno is een beetje aan de goden overgeleverd en dat is moeilijk voor een trotse, onafhankelijke man. Ik hoop dat hij er snel uitkomt en weer dingen kan oppakken.

[off-topic]Nou laten we het nou niet over mezelf en de ellende waar ik voor sta over hebben. De instaties doen al zo hun best om het je zo moeilijk mogelijk te maken en je van kastjes naar muren te sturen. Nederland is een land geworden van heel veel regels en de burger het zo moeilijk mogelijk maken.[off-topic]

De 000 series van Ortofon zijn echt mooie elementen. Zeker als je de originele step-up trafo's erbij hebt. De T2000 voor de MC-2000 en de T3000 voor de MC3000.
In de jaren 80 behorend tot de absolute top en een revolutie wat betreft de naaldvorm. 

De MC-30 is ook mooi in een vintage Thorens draaitafel en toonarm (bijv: SME 3009 serie II). Ik was ooit in de race voor een MC-30 Super  of een MC30 Supreme, maar het werd de MC-2000. De MC-2000 vond ik mooier destijds dan de MC-30 series.

Edited by audiofreak

Ik had toen nog niet dergelijke elementen Onno. Hoe plaats je die nu ten opzichte van de huidige topelementen. In die Luisters wordt bijvoorbeeld de Denon 103 als een topelement beschreven, maar dat is het toch echt niet meer.

23 minutes ago, carl said:

Ik had toen nog niet dergelijke elementen Onno. Hoe plaats je die nu ten opzichte van de huidige topelementen. In die Luisters wordt bijvoorbeeld de Denon 103 als een topelement beschreven, maar dat is het toch echt niet meer.

Er zijn best wel hele mooie gemodde versies te koop hoor. Die van Thomas Schick bijvoorbeeld... :rolleyes:

Volgens mij zit de grootste verbetering toch in de naaldvormen René. Ik veronderstel dat die van jou geen standaard naald heeft.

27 minutes ago, carl said:

Volgens mij zit de grootste verbetering toch in de naaldvormen René. Ik veronderstel dat die van jou geen standaard naald heeft.

Dit is hem:

Thomas Schick Denon DL103, Micro Ridge diamond tip, Sapphire cantilever, green Malachite body. En dan ook nog een Graphite headshell. Ik vind het een erg mooi geheel.... :rolleyes: