Jump to content

Luisterbezoek RenéN bij Cor


René N.
 Share

Recommended Posts

Het volledige verslag is te lezen op: http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/index.htm onder "Op bezoek bij..." en "Cor in Rotterdam: 9 maart 2018"

Cor in Rotterdam

Het moge duidelijk zijn dat ik inmiddels aanhanger ben geworden van het “Cock-geluid”. En wat is dat Cock-geluid dan wel? Nou, eigenlijk niets. In die zin van niets toevoegen, zo neutraal en natuurlijk mogelijk klinkend. Met zo min mogelijk in de signaalweg, gewoon van A naar B. En als je dat in je eigen set toepast, hoor je wat het doet. En ja, dan is er geen weg meer terug….

Er is dus ook een aantal mensen die hun set gebaseerd hebben op de filosofie van Cock, die met zijn apparatuur spelen of apparatuur die vanuit eenzelfde gedachte is gemaakt. Zo ook die van Cor, die tot de eerste groep behoort. Hij speelt met versterking en DAC van Sonore, een platenspeler met onderdelen daarvan en de door Cock gemodificeerde KEF LS50 luidsprekers. En natuurlijk de Harmonizers, breedbandtweeters die door Cock zijn gemodificeerd en wel zodanig dat je ze niet hoort, maar wél een behoorlijke invloed hebben op het geluidsbeeld.

Cor woont in een mooi appartementencomplex in Rotterdam. En dan ook nog ergens op één van de hogere etages, dus het eerste wat ik deed was naar het raam toe lopen. Wat een geweldig uitzicht over Rotterdam geeft deze plek. Het was reeds avond en donker, maar dat deed daar niets aan af. Ik kwam hier niet voor maar het was mooi meegenomen, zo’n extraatje. Ook zijn woonkamer (met open keuken) is mooi, de set staat er dwars in opgesteld, met de bank een meter of zo van de muur af. Waar dan eerst nog een kast van zo’n 40 of 50 centimeter diep voor staat. Maar daar kom ik nog op terug.

Cor-1.jpg

Al pratend over het uitzicht en daarna over de set viel mij al wel op dat er niet veel body in leek te zitten. Het stond nog wel erg zacht te spelen, wellicht dat het daardoor kwam. Wat natuurlijk zo was, zo bleek later…. Want toen ik op de luisterplek zat en het wat harder stond dan dat “fluisternivo” van daarvoor was het meteen goed. Het eerste wat mij nu “overviel” was de rust en het gemak waarmee de muziek neergezet wordt. Omdat Cor met de koffie bezig ging wilde ik eerst eens even naar al die LP’s gaan kijken die in die kast tegen de muur stond. Een kast die overigens de gehele achtermuur besloeg, tot aan de deur dan natuurlijk. Van plafond tot de grond toe vol met boeken (klein stukje…) en CD’s en LP’s. Heel veel LP’s…..

Dus liep ik tussen de bank en de kast door en gebeurde er iets grappigs: ik stond in een heel klein stukje kamer met een weldadige rust…. Het geluid werd hier heel erg gedempt door die kast met al die boeken en platen erin en blijkbaar zorgde die achterkant van de bank voor een strakke afscheiding. Ik had ooit wel eens een kamer gehoord met zo’n korte nagalmtijd, maar niet met zo’n verschil met een meter verderop de kamer in, waar die tijd ineens veel langer was. Het was alsof ik in een geheel andere kamer was gestapt. Nu is dat ietwat overdreven, maar het verschil was gewoon bizar groot. Ik klikte met mijn vingers en het werd gedempt, ik stak mijn arm een stuk over de bank heen en deed hetzelfde en daar was die langere nagalmtijd. Niet dat het op die bank als te lang klonk trouwens, dat niet, maar het verschil was gewoon groot.

En toen natuurlijk muziek. Eerst werden er CD’s gespeeld, ook ééntje van de Nits. Nu ben ik daar niet zo’n liefhebber van, ik had enige aversie tegen de stem van de zanger Henk Hofstede en daardoor heb ik ook nooit iets van ze gekocht. Maar deze CD was mooi en ik hoorde meteen wel waar de set toe in staat was. De Musical Fidelity CD-speler is natuurlijk ook helemaal niet verkeerd. Maar toen gingen we toch over naar de platenspeler met zijn tangentiale arm, iets wat niet heel ingeburgerd is. Op zich is dat vreemd, want platen worden ook op die manier gesneden, maar om zo’n arm goed te maken en te laten presteren is nog wel een dingetje. Vooral als die dan ook nog eens gebruik maakt van een luchtlagering, waarbij een compressor voor de luchttoevoer moet zorgen, dan is het begrijpelijk dat het in de markt zetten van zo’n arm wat meer met zich meebrengt dan bij een “gewone” arm.

Cor-3.jpg

Dan muziek. Frank Zappa met “The Grand Wazoo”, op LP. Het eerste nummer van de plaat is niet makkelijk in het gehoor liggend, wel des Zappa’s en vooral met veel akoestische instrumenten. Jeemig, wát een lucht zit er om alles heen. En een strak laag en natuurlijkheid van de instrumenten. Houten percussiestokjes, een koebel, een ratel, zó ken ik het echt niet. En dan die nuance in die trombone, bizar! Een prachtig genuanceerd basloopje, o wat mooi. Nu héél veel kippenvel, want dit is één van mijn meest geliefde platen en die ken ik zó goed, en dan wordt ik volledig verrast door wat ik hier hoor.

Dan My Brightest Diamond met “All things will unwind”. Kant 2 wordt opgezet want er is niet altijd even duidelijk aangegeven welke kant het betreft, zo ook hier. Wat valt op? Zwart, zwart, zwart. Nagalm in bekkens, plukken aan een viool, een onverwachte bassdrum. Ook hier gaat het veel en veel verder dan bij mij.

We hebben het ook nog gehad over het laag. Cor heeft net een nieuwe subwoofer in gebruik, maar die doet bijna niet mee, want de wisselfrequentie ligt op 59 Hertz. Daar houdt de KEF het ook voor gezien en neemt de sub het over. En als je dan eens gaat kijken hoe weinig muziek er uiteindelijk onder de 40 Hertz of zo door instrumenten geproduceerd wordt dan is dat heel erg weinig. Een paar tonen van een piano, een orgel of wat elektronische instrumenten die dan wel wat lager gaan, maar een gewone bas (ook een elektrische) komt niet veel lager dan 40 Hertz. Dus kan je wellicht beter kiezen voor een zuivere weergave dan voor dat “afgrondlaag”. Natuurlijk zijn er soorten muziek die juist dat fundament wél gebruiken, maar er is genoeg waar dat niet het geval is.

Cor-6.jpg

De KEF’s staan op stands die behoorlijk aangepast zijn. In de poten zat eerst zilverzand, ik dacht dat Cor had gezegd dat er in totaal zo’n 15 kilo zand in de twee poten gegaan was. Nu echter zit er 20 kilo aan metalen ponsdoppen in elke poot. Een vriend van Cor (óók een Cor trouwens) maakt een ontwerptekening van een soort van L-profiel, die vast op het plateau komt te zitten. Daar kunnen de KEF’s zich dan tegen “afzetten”. Een beetje het idee van wat ik heb met draadstangen tussen de muur en de Open Baffles. Maar dat is iets voor de langere termijn.

De platenspeler is geüpgraded met een motor van Sonore, het prototype van de Taurus. En “natuurlijk” is daar een nieuwe snaar van Cock omheen gelegd, de Eureka. Leuke naam overigens…. De breedte is 6 millimeter, er kan geen grotere over het plateau van de Nottingham gelegd worden, anders had Cor dat wel gedaan. Er zijn nog bredere types, die elk steeds weer wat meer rust geven.

De volgende dag heb ik thuis “The Grand Wazoo” weer gedraaid, zowel op CD als plaat. De CD had hier wél veel meer laag en klonk lang niet zo kaal als de avond ervoor. Waarschijnlijk heb ik toch wel enige overdaad aan laag…. Daarna heb ik de LP op de Garrard gelegd en die klinkt ten opzichte van de set van Cor eigenlijk helemaal niet verkeerd, maar het grootste verschil is wel de rust in het systeem van Cor, het gemak waar het mee speelt en vooral de afbakening van instrumenten en stemmen. Er blijft voor mij nog genoeg te wensen over….

 

Cor-7.jpg

Nou, wat een ervaring was dit weer. Ik denk dat er bij Cor niet zo heel veel meer te verbeteren is. Dat denken we trouwens ook steeds bij Cock, maar daar is met ieder bezoek weer een Eureka-moment geweest. Maar ondanks het feit dat die KEF-luidsprekers het samen met die sub zo goed doen kan ik me voorstellen dat dáár nog wat winst te behalen is. Maar voor de rest.....?

De set van Cor:

Platenspeler: Nottingham Analogue Ace Spacedeck

Arm: Tangentiale arm van The Cartridge Man “The Conductor”

Element: Soundsmith The Voice

Phono voorversterker: Bryston BP1.5 Phono

Snaar: Sonore Eureka 6mm.

CD speler: Musical Fidelity A 308

DAC: Sonore

Voorversterker: Sonore Mira

Eindversterker: Sonore Antares

Stekkerblok: Sonore Power Pack

Luidsprekers: KEF LS50

Luidsprekers: Sonore Harmonizers

Luidsprekers: REL Storm 5 Subwoofer

Interlinks: Sonore Jewel Interconnect Tourmaline

Luidsprekersnoeren: Sonore Jewel Speaker Cable Collection Tourmaline

Voedingssnoeren: Sonore Jewel Power Collection Tourmaline

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Hans van Liempd said:

Mooi verslag, maar wat ik nou niet begrijp is, waarom heeft Cock wél afgrond diep laag en geen sub-woofer nodig?

Hoi Hans,

De speakers bij Cock zien er uit als KEF LS50 maar zijn het niet meer, ze zijn 101 db en hebben een totaal ander filter en zelfs de magneten heeft Cock aangepakt en de conus ,ze zijn niet meer te vergelijken met de originele KEF LS50.

Hearing is believing

Link to comment
Share on other sites

Hallo Rene,

Weer een net verslag en inderdaad ook weer mooie foto's.

Die laag weergave blijft toch wel een dingetje in jouw luistersessies, bij wie dan ook. Ik denk/weet dat dit voor een ieder heel persoonlijk is.

Mijn smaak is de muziek te beluisteren met een gedegen (bas) fundament waarop de rest van de muziek opgebouwd kan worden maar dat kan niet iedereen appreciëren. Maar dan wel fundament zonder kunstmatige toevoeging als bas/treble regeling, equalizer of (erger nog) subwoofers. Alles neutraal vanaf de versterker naar de speakers. 

Gelukkig kan/valt er over smaak niet te twisten, daarom is het ook zo leuk/mooi om jouw verslagen te lezen en daaruit te halen hoe een ieder zijn muziek het liefste hoort en daardoor beleefd.

Blijf zo doorgaan, dan kunnen wij als liefhebbers nog lang van jouw verslagen genieten.

Groeten,

Marcel

Edited by SMarcel
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, SMarcel said:

Hallo Rene,

Weer een net verslag en inderdaad ook weer mooie foto's.

Die laag weergave blijft toch wel een dingetje in jouw luistersessies, bij wie dan ook. Ik denk/weet dat dit voor een ieder heel persoonlijk is.

Mijn smaak is de muziek te beluisteren met een gedegen (bas) fundament waarop de rest van de muziek opgebouwd kan worden maar dat kan niet iedereen appreciëren. Maar dan wel fundament zonder kunstmatige toevoeging als bas/treble regeling, equalizer of (erger nog) subwoofers. Alles neutraal vanaf de versterker naar de speakers. 

Gelukkig kan/valt er over smaak niet te twisten, daarom is het ook zo leuk/mooi om jouw verslagen te lezen en daaruit te halen hoe een ieder zijn muziek het liefste hoort en daardoor beleefd.

Blijf zo doorgaan, dan kunnen wij als liefhebbers nog lang van jouw verslagen genieten.

Groeten,

Marcel

Ha die Marcel,

Inderdaad dat laag, maar ook het hoog, mid, stemmen, percussie, gitaren, en koebellen komen volgens mij wel aan bod (ik hoop dat je het verslag op mijn site hebt gelezen, die is misschien nét wat meer in "balans" ^_^). Door The Grand Wazoo op CD komt de nadruk toevallig wat op het laag te liggen, maar over het algemeen komt alles wel aan bod, toch? Daarnaast is volgens mij juist dat laag erg moeilijk goed weer te geven, daar kom ik wel steeds meer achter. Ik ben het volledig met je eens dat een mooi laagje laag een lekkere basis kan leggen onder muziek. En wat is dan mooi? Wellicht inderdaad een kwestie van smaak. Veel? Weinig? Neutraal? Bombastisch? En misschien is het ook wel enigszins geografisch bepaald, kijk maar eens bij onze oosterburen, die niet vies zijn van een beetje meer :blink: B). Maar goed, maakt allemaal niet uit, je groeit met een set een bepaalde kant op die door externe factoren beïnvloed kan worden, of juist gewoon door je eigen smaak een kant op gaat, of die blijft volgen. Als je er maar van kunt genieten, dan is het goed. Voor jezelf :wub:.

En ja, ik ga er mee door, omdat ik het erg leuk vind. Binnenkort eerst nóg een bezoek in Rotterdam, of twee eigenlijk, en ondertussen ga ik verder met de bouw van mijn Open Baffle. Die gaat toch wel naar iets moois toe groeien, denk ik. En daarna ga ik weer eens bij anderen op bezoek, ik heb al best een lijstje waar ik naar toe kan en/of wil, ik hoef me dan zeker niet te vervelen..... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Mijn smaak is de muziek te beluisteren met een gedegen (bas) fundament waarop de rest van de muziek opgebouwd kan worden maar dat kan niet iedereen appreciëren. Maar dan wel fundament zonder kunstmatige toevoeging als bas/treble regeling, equalizer of (erger nog) subwoofers. Alles neutraal vanaf de versterker naar de speakers. 

Een subwoofer is toch gewoon een speaker alleen in een losse kast met vaak een aparte versterker. Hij doet alleen het aangeboden signaal weergeven niks meer. 

Het laag moet dan uiteraard wel in het aanwezige muziek signaal zitten.

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Hans van Liempd said:

Laag moet alleen naar instrumenten klinken. Anders deugt het niet.

Mocht je in de buurt zijn, dan ben je hier ook van harte welkom.

De één zoekt er wél naar want op zoek naar neutraliteit. Of zoals jij het benoemd. De ander niet, want is daar niet naar op zoek of hóeft of wil dat niet en is gewoon heel tevreden met de muziek die uit de set komt. Maar als je hebt gehoord hoe het ook kan dan wil je die kant op. Ik wel tenminste.

En ja, ook jij staat op mijn lijst van toekomstige bezoeken, net als Sodejuu en Carl, maar dat gaat allemaal even wat langer duren.... :mellow:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...