Jump to content

Luisterbezoek RenéN bij Marcel


René N.
 Share

Recommended Posts

Het volledige verslag is te lezen op: http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/index.htm onder "Op bezoek bij..." en "Marcel in Westervoort: 3 maart 2018"

Het is inmiddels alweer 13 jaar geleden dat ik een luisterbezoek bij Marcel, collega en (audio)vriend, heb afgelegd. Ik ben in de tussenliggende jaren wel vaker bij hem op bezoek geweest, maar die keren was er voor mij eigenlijk geen aanleiding om er een echt luisterbezoek van te maken. Nu heeft hij echter de Harbeth 4.2 luidsprekers nagebouwd en waren ze klaar. Dit was voor mij wel een reden om weer eens écht bij hem te gaan luisteren, want Harbeth’s zijn wel speakers waar ik warm van word. Ik heb ze de afgelopen jaren op audioshows gehoord en vond ze steeds weer als één van de besten van de show presteren. Voor mij dan, ik werd er door gepakt, dáár voelde ik de emotie die in de muziek zit. Dus was ik benieuwd wat Marcel er van gemaakt had en natuurlijk, hoe ze klinken.

Marcel-2%201.jpg

Ik was samen met een andere collega uitgenodigd, met Johan, die de filters voor Marcel met het Visaton-programma Boxsim ontworpen had. Meestal ben ik de eerste die op de deur klopt en ook nu was ik erg vroeg. Dacht ik. Maar Johan zat er al, en bleek dat de afspraak vanaf twaalf uur was en niet vanaf één uur….

Marcel-2%202.jpg

Het zijn imposante dingen, die klonen die Marcel omgedoopt heeft naar MarKath, een afkorting van de namen van zijn vriendin en hemzelf. Want de naam Harbeth is ook zo ontstaan. Ongeveer dan. Onder de koffie met gebak kon ik het geluid van de set op mij laten inwerken, want ja, iedere set klinkt weer anders.

Marcel heeft zijn set opgebouwd rond apparatuur van Marantz. De versterker (PM) en de SACD-speler (SA) zijn zelfs van de KI-Pearl serie. Die KI staat voor de ontwerper Ken Ishiwata, die sommige producten onder handen neemt en die in een Special Edition op de markt laat zetten. Daarnaast staat er nog een netwerkspeler NA-6005 en een BluRay speler UD-7007.

Marcel-2%205.jpg

Toen Frank Zappa met “The Grand Wazoo”. Ik draai thuis altijd de LP die ook hélemaal in mijn hoofd zit. Maar ik heb er dus ook een CD van, die ik nu meegenomen had. Het was bizar: er zat totaal geen laag in, af en toe een pluk aan een bas bij misschien een 70 Hertz of zo, maar er was daaronder en -boven geen enkel laag te bekennen. De percussie was wel oké, maar wel wat metalig. Ik wilde de CD thuis ook eens beluisteren of ik hetzelfde waar zou nemen, met name of er verschil zou zitten tussen de LP en de CD. Maar toen stopte Marcel hem de onderste CD-speler, de UD-7007, die hij ook nog heeft staan en viel alles weer op z’n plek. Gek, want er zat wel een factor 3 in prijsverschil tussen die twee. Nu hoeft dat niet alles te betekenen trouwens….

Daarna hebben we de CD van Melanie de Biasio gedraaid, alweer in de onderste speler. En daar klinkt de CD óók weer goed, ook mooi in balans. Dus daarna is die ook weer even in de bovenste speler gedaan, en vreemd: nu was het wél weer goed. Nu is er eerder met één of andere filtering wat op die KI-speler geprobeerd, misschien dat die daardoor op een verkeerde instelling terecht is gekomen. Nu was er op de KI een mooiere detaillering dan bij de UD-7007 en ook hier was nu alles weer mooi in balans.

De platenspeler is een Akai AP-206C en lijkt van een veel mindere kwaliteit dan de bronnen aan de digitale kant. Marcel heeft trouwens ook nog wel een betere, een Pro-Ject Debut Carbon Esprit DC met een Ortofon OM2 Red element. Hij heeft daar zelf een mooie zwarte plinth voor gemaakt die de originele heeft vervangen. De voorkant van die aangepaste plinth heeft dezelfde vorm gekregen als de Marantz-lijn en staat geweldig in de set met al die Marantzen. Maar uiteindelijk bleken de maatvoeringen niet helemaal goed en kreeg hij die speler niet meer goed ingesteld. Jammer, want die had het zeker beter gedaan dan deze. Marcel wil er waarschijnlijk een Thorens platenspeler voor in de plaats zetten.

Marcel-2%207.jpg

Marcel heeft een mooie remake van de Harbeth 4.2 gemaakt en heeft naar mijn idee zo zijn lekkerste klinkende set ever. Tóch zou ik zelf iets meer geïnvesteerd hebben in bijvoorbeeld betere units, want als je dan tóch bezig bent met een geheel nieuwe kast en er tijd en geld in stopt kan je het volgens mij ook maar beter meteen helemaal goed doen. Maar ik ben me er wel van bewust dat je je geld maar één keer kunt uitgeven. En ja, tot hoever ga je dan…..

Marcel, bedankt voor de erg leuke luistermiddag, ik vond het erg leuk deze Markath’s te horen in een set met een behoorlijke Marantz signatuur….

 

Marcel-2%208.jpg

Marcel heeft een mooie remake van de Harbeth 4.2 gemaakt en heeft naar mijn idee zo zijn lekkerste klinkende set ever. Tóch zou ik zelf iets meer geïnvesteerd hebben in bijvoorbeeld betere units, want als je dan tóch bezig bent met een geheel nieuwe kast en er tijd en geld in stopt kan je het volgens mij ook maar beter meteen helemaal goed doen. Maar ik ben me er wel van bewust dat je je geld maar één keer kunt uitgeven. En ja, tot hoever ga je dan…..

Marcel, bedankt voor de erg leuke luistermiddag, ik vond het erg leuk deze Markath’s te horen in een set met een behoorlijke Marantz signatuur….

 

Versterker: Marantz PM KI-Pearl

SACD speler: Marantz SA KI-Pearl

Netwerkspeler: Marantz NA-6005

BluRay speler:Marantz UD-7007

Platenspeler: Akai AP-206C

Speaker: MarKath 2017

Link to comment
Share on other sites

Hallo Rene,

Ik mag gelukkig de eerste zijn die hier op kan/mag reageren.

CHAPEAU !!!

 Het is weer een mooi Rene verslag geworden, jouw bevindingen zijn weer (vanuit jouw gehoor) subliem op papier gezet.

Bedankt en groeten,

Marcel

 

Link to comment
Share on other sites

Hallo mede muziek / audio liefhebbers,

Ik wil even een kleine uitleg geven voordat er mensen zijn die hier misschien een verkeerd beeld bij krijgen.

Het is namelijk mijn intentie geweest om puur en alleen op basis van de looks (en absoluut niet de techniek) de Harbeth 40.2 te gebruiken.

De gebruikte techniek (Visaton, Audax, Jantzen enz.) is van een totaal andere orde en heb daar met de beschikbare middelen geprobeerd een zo goed mogelijke weg in te vinden wat mijn inziens aardig is gelukt. Dus ook de kastbouw is op basis van die wetenschap qua houtdikte anders dan het origineel, puur omdat in mijn configuratie de panelen niet mee hoeven te werken.

Begrijp wel, ik ben mij hier niet aan het verdedigen maar enige duidelijkheid hierin is wel op zijn/haar plaats.  

Groeten,

Marcel

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, audiovorden said:

 Maar wat is de functie van die zilverkleurige kegeltjes op je speakers?

Eigenlijk geen f...ck. 

Ik heb die Totem Beaks ooit op een beurs zien presteren en dat was uitermate opmerkelijk maar dat is niet voor elke luidspreker weggelegd en dus ook niet voor deze.

Ik denk dat deze van zich zelf al goed zijn zonder extra hulpmiddelen ;-)

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, leobus said:

Ik wist niet dat er nog een audioliefhebber zo dicht in de buurt woont.

Groet,

Leobus

In de buurt??? Ik weet van Rene, dat er nog een audiofiel in Westervoort woont maar of jij dat bent???

 

groeten,

Marcel

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, SMarcel said:

In de buurt??? Ik weet van Rene, dat er nog een audiofiel in Westervoort woont maar of jij dat bent???

 

groeten,

Marcel

Dat ben ik waarschijnlijk ;-)

Tenminste ik woon ook in Westervoort en Leobus in Duiven. Je bent welkom hoor

Link to comment
Share on other sites

Nee, dat ben ik niet. Ik woon in Duiven. Ik ken twee andere audiofielen in Westervoort. De ene forumt niet, de andere is Buell. Zie topic over de Magnetic line.

Groet,

Leobus

Te traag: Buell was me voor. Ook wat betreft dat "welkom" trouwens. Bij Buell zeeer zeker de moeite waard.

Edited by leobus
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, SMarcel said:

Dank jullie wel voor het welkom, maar ik ben hier al vanaf 28 april 2010 actief.

 

Nou ja actief.

 

Groeten,

Marcel

Dat was al wel duidelijk, het was van mijn kant welkom om een keertje langs te komen ;-)   Alhoewel je ( als je eerst in Duiven woonde) ooit al eens bij mij bent geweest.

Maar buiten dat, mooie set en knap gemaakte luidsprekers !

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Buell said:

Dat was al wel duidelijk, het was van mijn kant welkom om een keertje langs te komen ;-)   Alhoewel je ( als je eerst in Duiven woonde) ooit al eens bij mij bent geweest.

Maar buiten dat, mooie set en knap gemaakte luidsprekers !

Hallo Buell,

Bedankt voor de uitnodiging en nee, ik heb nooit in Duiven gewoond. Kom van oorsprong uit Arnhem.

Groeten,
Marcel

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...