Jump to content

VD of "gewone" 2.5 mm² kabel


TL 200
 Share

Recommended Posts

Ik ga binnenkort een stroomkabel naar de zolder maken voor de luisterkamer. Ik heb een aparte groep, één wandcontactdoos, voor de audio in de woonkamer waarvan ik naar boven moet. Wat raden jullie aan? Gewone 3 x 2.5 mm² verlengsnoer of VD draad. Ik kan niets door buizen trekken of zo, het wordt  met een stekker of lasdoppen vanuit die wcd aangesloten en langs de verwarmingsbuizen geleid. Het verlengsnoer heb ik, VD moet ik kopen. 

Vraag 2: Is het beter om de aarde  van het stopcontact te gebruiken of is een aansluiting op de aarddraad in de meterkast beter. Dat is de draad  die onder de vloer verdwijnt. 

Edited by TL 200
Link to comment
Share on other sites

Er is ook soepel VD draad. Daar kun je fraai een kabel mee vlechten (2x 2,5 blauw, 2x2,5 bruin en 1 x 2,5 groen/geel voor de aarde) Nylon manteltje er om heen en je hebt een kabel waar je verder geen kopzorg over hoeft te hebben. Eventueel nog een kleine extra uitgave voor goede stekkers (indien nodig) of een goed stekkerblok en je hebt dan in ieder geval niks gedaan waardoor het slechter zou kunnen worden.

 

Link to comment
Share on other sites

Ik moet door één betonvloer en boven door één muur. Misschien kan ik naast de cv-buizen nog een gat door vloer boren en dan toch een goot of buis gebruiken. Vanuit de kamer zit al een gat naar de hal, daar gaat ook een antennekabel door naar de zolder. Dat vlechten lijkt me ook een leuke klus. Ik heb 2 dochters dus wel al ervaring.

Link to comment
Share on other sites

Yup, zou ik ook doen, maar daar moet dan wel weer een pijp doorheen. Betonvloeren kunnen knap dik zijn. Voor de duidelijkheid: VD draad MOET in pijp gelegd zijn. Soepel snoer mag je niet onlosmakelijk vast spijkeren. In de losse plakgootjes mag weer wel. En soepel kabel moet altijd met een stekker aangesloten worden. Dat mag niet vast verbonden zijn. Uitzondering is een wasmachine in de badkamer. Het meest logisch lijkt hier dan pijp leggen met VD draad er in

Ik zou hiermee niet gaan prutsen. Gaat het mis weet je niet wat jouw verzekering er van gaat vinden.

Link to comment
Share on other sites

Ik kan ook via het trapgat naar boven maar wordt de kabel een meter of 3 langer.Ik ben wel in staat een gat in die vloer te krijgen, weet echter niet of de huurbaas daar zo blij mee is;)  Ik ga toch maar het verlengsnoer gebruiken gezien de voorschriften enzo. Heb op de zolder wel stopcontacten met aarde maar op die groep zit de hele bovenverdieping ,met o.a een wasmachine, droger, koel-vries combi en de CV. Die wil ik alleen voor de verlichting gebruiken. Daar ga ik m'n set niet aanhangen.

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

En een gat boren dwars door de betonvloer? Dat is geen kinderwerk en zonder dat je precies weet wat je doet moet je daar beslist niet aan beginnen. Je kunt je afvragen of de "winst" die je gaat behalen ( waarschijnlijk helemaal niks) dat allemaal wel waard is. There is no substitute for common sense!

 

Welnee,  gewoon met een Hilti boorhamer een gat boren naast die CV pijp 👍🏻

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Tubejack said:

Welnee,  gewoon met een Hilti boorhamer een gat boren naast die CV pijp 👍🏻

Ik kan ook wel dwars door de gevel en via het dak weer naar binnen. Met PUR en siliconen krijg je boel wel weer dicht toch?

En duct-tape natuurlijk want: IF YOU CAN'T DUCT IT, F*CK IT. :D

Neeee, dan toch maar 't verlengsnoer Jack. 

Link to comment
Share on other sites

Weet ik niet, ik huur van een stichting die ruim 25000 woningen verhuurt en meestal moet je bij verhuizen alles weer in de originele staat brengen.

Vandaar dat ik toch maar voor een dik verlengsnoer kies. Die aansluiting in de woonkamer heb ik bij de renovatie enige jaren terug, "gekregen" van de installateur. Die hoefde hier geen nieuwe grondkabel naar de schuur te leggen en had dus mooi tijd om een oude PTT aansluiting om te bouwen en een extra groep te plaatsen.:)

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Pjotr said:

Yup, zou ik ook doen, maar daar moet dan wel weer een pijp doorheen. Betonvloeren kunnen knap dik zijn. Voor de duidelijkheid: VD draad MOET in pijp gelegd zijn. Soepel snoer mag je niet onlosmakelijk vast spijkeren. In de losse plakgootjes mag weer wel. En soepel kabel moet altijd met een stekker aangesloten worden. Dat mag niet vast verbonden zijn. Uitzondering is een wasmachine in de badkamer. Het meest logisch lijkt hier dan pijp leggen met VD draad er in

Ik zou hiermee niet gaan prutsen. Gaat het mis weet je niet wat jouw verzekering er van gaat vinden.

Vandaag ernstig gezondigd dan. De verlichting en enkele stopcontacten op de badkamer aangesloten. Wél met voldoende dik snoer en krimphulsjes. Aan die badkamerlampjes zit zelfs een snoer.

Voor audio is het wél fijn wanneer de aarde rechtstreeks uit de grond komt. En dan apart van de stroomgeleiders naar je stekkerblok.

Link to comment
Share on other sites

Officieel moet je zelfs verlichtingsarmaturen met korte stukjes soepel draad aansluiten direct op lasdozen. Daarbij zijn adereindhulsjes wel verplicht. Je hebt het dus juist goed gedaan Hans. Alle draait in feite om veiligheid bij het gebruik van de materialen: Stug VD draad geeft kans op afbreken als het bovenmatig beweegt.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Ik zit met hetzelfde op dit moment. Bij mij komen er een grondkabel, VD kabel in buis en een Cat 5 kabel in buis. Een extra kabel leggen viel wel mee in prijs en als de bomen bij de buren omwaaien (niet op mijn hifi) dan kan ik altijd nog wat zonnepanelen aanleggen. Overigens is er net bij de buren een grote den omgewaaid en ik was echt blij: meer zon van de zomer.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hans van Liempd said:

Voor audio is het wél fijn wanneer de aarde rechtstreeks uit de grond komt. En dan apart van de stroomgeleiders naar je stekkerblok.

Dat kan ik wel regelen. Er zit een soort van metalen kroonsteen op de aarde-aansluiting met nog een extra aansluitpunt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...