Jump to content

Onderplaat Oracle


carl
 Share

Recommended Posts

Naar aanleiding van mijn Kenwood ervaringen wil ik een zware onderplaat onder mijn Oracle uitproberen. Wat voor een materiaal is aan te raden: Natuursteen of een kunstmateriaal als corian - Suggesties ?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Naar aanleiding van mijn Kenwood ervaringen wil ik een zware onderplaat onder mijn Oracle uitproberen. Wat voor een materiaal is aan te raden: Natuursteen of een kunstmateriaal als corian - Suggesties ?

Wil je een extra plaat ónder de Oracle of de bestaande vervangen?

Afrikaans zwart graniet schijnt goed te werken als vervanging.

Hier een stukje over die upgrade http://www.canuckaudiomart.com/forum/viewtopic.php?t=24155

Hier lees ik dat die leverbaar moet zijn, onder technical specifications.

http://www.tophifi.nl/oracle/pdf/Delphi_MK_V_Turntable.pdf

Suc6!

Link to comment
Share on other sites

Ik heb nu een Multiplex plaat met de gel zakjes eronder. Die wil ik graag vervangen met iets wat idealer klinkt. Van de Oracle  zelf wil ik eigenlijk afblijven. Die houd ik origineel.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Lijkt mij dat een Delphi, omdat hij een gedempt subchassis heeft,  het meest gebaat is met zware massieve ondergrond, dus geen zakjes o.i.d onder een lichte plaat. MASSA dus. Natuur- of kunststeen maakt vlgs. mij niet veel uit.

 

Edited by TL 200
Link to comment
Share on other sites

Als je het netjes wilt doen maak een een holle plank die je met zand vult als energieabsorber. Die plank zet je op veren zodanig dat de resonantiefrequentie van het geheel net iets onder de 5Hz komt. De veren demp je met bijvoorbeeld schuimstof. De Delphi behoort het gebied boven ca. 7-10 Hz zelf aan te pakken.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Groovy said:

Welke ondergrond?
Het audiorack waar de dt op staat.
De vloer waar het rack op staat.
Of de dt zelf verzwaren.

 

23 hours ago, carl said:

Ik heb nu een Multiplex plaat met de gel zakjes eronder. Die wil ik graag vervangen

23 hours ago, TL 200 said:

Lijkt mij dat een Delphi, omdat hij een gedempt subchassis heeft,  het meest gebaat is met zware massieve ondergrond

Als je dit leest waar denk je dan het eerst aan Groov'?

Maakt ook niet meer uit, Carl gaat een mooie plaat (LP?) uitzoeken.:D

Link to comment
Share on other sites

On ‎6‎-‎12‎-‎2017 at 10:21 PM, carl said:

Ik heb nu een Multiplex plaat met de gel zakjes eronder. Die wil ik graag vervangen met iets wat idealer klinkt. Van de Oracle  zelf wil ik eigenlijk afblijven. Die houd ik origineel.

Je bedoelt waarschijnlijk "vervangen door"

Ik denk dat de huidige situatie best wel moeilijk te verbeteren is.

Link to comment
Share on other sites

Als je dit leest waar denk je dan het eerst aan Groov'?
Aan de dt,aangezien de vloer en het rack al stijf genoeg is denk ik.

 

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

Het is een huis uit 1922 en het blijft natuurlijk een houten vloer, hoe stevig het huis dan ook gebouwd is. En zo'n granieten plaat kan de kop niet kosten. Het gewicht werkt in ieder geval bij de Kenwood erg goed voor wat betreft schokongevoeligheid.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Het is een huis uit 1922 en het blijft natuurlijk een houten vloer, hoe stevig het huis dan ook gebouwd is. En zo'n granieten plaat kan de kop niet kosten. Het gewicht werkt in ieder geval bij de Kenwood erg goed voor wat betreft schokongevoeligheid.

Speksteen is natuurlijk beter dan graniet. Maar ik "behelp" me met Belgisch hardsteen, per tegel ongeveer € 7,50. De dikste uitzoeken. Die zijn ze eigenlijk liever kwijt dan rijk. Mijn draaitafel stond op graniet, maar eigenlijk minder goed vanwege de lage inwendige demping. Daarom ook zeker een rubber tussenlaag gebruiken. Hier zit overigens een steenhouwer die goedkoop (€50,-/uur incl. gebruik machines en gereedschap) werkt en vakbekwaam is. 

Link to comment
Share on other sites

Roger heeft kennelijk nog iets liggen van de Fat Bob en dat ga ik ook eens uitproberen. Ik ben trouwens nog even bezig geweest met de Oracle en de zakjes van Cock er maar eens onderuit gehaald. Toch halen die dingen energie weg want er kwam gelijk meer pit in de Oracle combi.

Daarbij staat de zware Kenwood op dezelfde plank als de Oracle. Dat extra gewicht op de plank valt dus beter uit dan alles wat ik aan voetjes, kegels, dempers e.d. uitgeprobeerd heb: het laag is dieper en het geluid is steviger. Ik moet eerlijk zijn, maar ik heb eigenlijk geen accessoires in mijn systeem behalve dan de koperen mat en kabels natuurlijk.

Toch wel een goede koop die Kenwood/Jelco en er komt nog een Nagaoka MP 200 op.

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, carl said:

Toch halen die dingen energie weg want er kwam gelijk meer pit in de Oracle combi.

Dat komt omdat je een DT met subchassis niet op een verende ondergrond moet zetten. Al die demping/vering werkt elkaar tegen. In het algemeen geldt:

Ongeveerde DT op verende ondergrond.

Geveerde DT op massieve/stijve ondergrond.

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, TL 200 said:

Dat komt omdat je een DT met subchassis niet op een verende ondergrond moet zetten. Al die demping/vering werkt elkaar tegen. In het algemeen geldt:

Ongeveerde DT op verende ondergrond.

Geveerde DT op massieve/stijve ondergrond.

 

 

Hier kan ik me wel iets bij voorstellen.

Ontkoppelen zit daar tussen in, in twee richtingen vrij en in verticale richting relatief stijf. De massa en interne demping van de plaat onder de draaitafel is ook van belang.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Hans van Liempd said:

Hier kan ik me wel iets bij voorstellen.

Ontkoppelen zit daar tussen in, in twee richtingen vrij en in verticale richting relatief stijf. De massa en interne demping van de plaat onder de draaitafel is ook van belang.

Wat ik schreef moet je als een vuistregel zien Hans, vandaar de woorden "in het algemeen".

Idealiter  moet je met versnellingsmeters, stethoscopen  e.d. aan de slag om alles honderd procent af te stemmen. En dat zal heel moeilijk worden gezien het mechanische karakter van plaatjes draaien. (daarbij ook nog al die verschillende tonen die het apparaat omgeven.;))

Link to comment
Share on other sites

Wat ik ook weer leer is dat twee draaitafels hebben wel zijn voordelen heeft. Als je bij de een, een tweak aanbrengt  kan de andere als referentie functioneren en omgedraaid. Leuke hobby hoor :P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...