Jump to content

Kenwood KD 500/Jelco


carl
 Share

Recommended Posts

31 minutes ago, carl said:

Het verhaal is eigenlijk dat elke deskundige zal kiezen voor een - berekende- veer als onderzetters. Dat betekent eigenlijk al dat je onder een berekent systeem als een Oracle subchasis nooit een veer moet zetten.

Is dat jou conclusie?

Dat betekend het niet. Als er voldoende ruimte tussen de twee resonatiefrequenties van de twee lagen zit en de demping van de onderste voldoende is is er niets mis met zo'n opstelling. Hobbyisten zal ik het afraden want het betekend dat je moet meten en rekenen. Gewoon fysica gebruiken, zoals gewoonlijk.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Seed7 said:

Is dat jou conclusie?

Dat betekend het niet. Als er voldoende ruimte tussen de twee resonatiefrequenties van de twee lagen zit en de demping van de onderste voldoende is is er niets mis met zo'n opstelling. Hobbyisten zal ik het afraden want het betekend dat je moet meten en rekenen. Gewoon fysica gebruiken, zoals gewoonlijk.

Inderdaad een conclusie voor mij en in mijn situatie Seed, want ik kan een goede opstelling niet realiseren ^_^

En ik vermoed eigenlijk dat door graniet het subchasis beter functioneert Wiel.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, carl said:

ik vermoed eigenlijk dat door graniet het subchasis beter functioneert

Waarom?

Denk er eens over na, je speler hangt aan de muur, nu leg je op de muurbeugels nog een plaat graniet. Wat gaat dat doen? Die plaat graniet doet helemaal niets ten opzichte van de massa en inertie van de muur en beweegt dus vrolijk met de muur mee. Wil je de granietplaat ontkoppelen van de bewegingen van de muur kom je toch weer op een juist afgestemd gedempt massaveersysteem.

Wat je voor de grap eens moet doen is de naald op een stilstaande plaat zetten en dan het signaal dat uit je vv komt digitaliseren. Doe een aantal van dit soort metingen, spring rond in je kamer, zet de muziek hard, zet de muziek hard en speel frequentie sweeps af, meet als ze het vuilnis komen halen, meet om 3 uur 'snachts. Al die metingen stop je in je pc en laat er eerst een geinverteerd RIAA filter overheen lopen. Leg de plaatjes eens over elkaar.

Probeer je probleem zichtbaar te maken in plaats van te denken dat je een probleem hebt.

Als je hier allemaal geen zin in hebt dan schaf je gewoon een Vibraplane aan.

Link to comment
Share on other sites

Kwam laatst een heel mooi materiaal tegen voor een draagplank: Rubberwood. Daar worden o.a. traptreden van gemaakt en tegenwoordig ook meer luxe meubelen. Het is het hout van afgeschreven rubberbomen. Het is zwaar en erg doods. Zeker in verband met het oppikken van de luchttrillingen t.g.v. je speakers een voordeel. Vraag er eens naar bij je houtexpert of een timmerfabriek Carl.

Link to comment
Share on other sites

Staat er toch achter? Zolang optimaal gedempte luchthaakjes nog steeds niet betrouwbaar zijn moet je toch wat... De praktijk heeft nu eenmaal laten zien dat de ondergrond voor een draaitafel, liefst zelf zo veel mogelijk trillingsvrij moet zijn.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Pjotr said:

Kwam laatst een heel mooi materiaal tegen voor een draagplank: Rubberwood. Daar worden o.a. traptreden van gemaakt en tegenwoordig ook meer luxe meubelen. Het is het hout van afgeschreven rubberbomen. Het is zwaar en erg doods. Zeker in verband met het oppikken van de luchttrillingen t.g.v. je speakers een voordeel. Vraag er eens naar bij je houtexpert of een timmerfabriek Carl.

De 5 mm toplaag van onze parketvloer op de slaapkamers en in m'n luisterkamer is daar van. Inderdaad erg degelijk en stevig spul. Wordt ook wel Hevea genoemd.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Pjotr said:

Ja, er zijn w.d.b. zoveel hele mooie synthetische materialen zoals Acryl of Corian. Keus te over. Zou het daarom meer in de resonantiearme materialen zoeken dan in de zware, zoals graniet.

Zware harde materialen zoals graniet hebben inderdaad een lage inwendige demping, het "klinkt als een klok" zeg maar. Maar het zijn wél hogere frequenties, die makkelijk m.b.v. een rubberen tussenplaat te dempen zijn. Klaas Feenstra maakte z'n luidsprekers van speksteen, maar plakte daar ook nog loodbitumen in. Sandwichconstructies van verschillende materialen kunnen ook heel goed werken.

Lagere frequenties dempen doe je door een heel slappe oplegging. Hogere frequenties kunnen ook door redelijke harde materialen (zoals hout en hard rubber) gedempt worden. Met de kloptest kun je al veel horen. Met een seismo app kun je het ook nog eens zichtbaar maken.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Seed7 said:

Waar ik op doelde Pjotr is dat er geen probleemstelling is anders dan "Carl wil een plankje".

 

En kwam jij met een betonblok aanzeilen B) Dat was nou ook weer niet de bedoeling lijkt het. Maar geen zorgen, Carl heeft een apart draadje beloofd... :D

Edited by Pjotr
tieppo
Link to comment
Share on other sites

Het is inderdaad wat ik wil bereiken - eigenlijk een beter ondergrond voor het subchasis dan mijn berken muliplex rack. Gezien mijn eerdere ervaringen liever geen demping maar eigenlijk iets wat het subchasis optimaal laat functioneren. Vergeet niet dat veel van jullie ervaring hebben met massa loopwerk. 

 

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, carl said:

 Vergeet niet dat veel van jullie ervaring hebben met massa loopwerk. 

 

Ik had altijd een Thorens, met subchassis, Carl en ik kan je verzekeren dat hij op een marmeren plaat van 2 cm dik, op beugels aan de muur het beste klonk. Gewoon proberen zo'n stenen plaat! Niet al te lang over nadenken en van tevoren proberen van alles uit te sluiten.;)

Edited by TL 200
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, TL 200 said:

Ik had altijd een Thorens, met subchassis, Carl en ik kan je verzekeren dat hij op een marmeren plaat van 2 cm dik, op beugels aan de muur het beste klonk. Gewoon proberen zo'n stenen plaat! Niet al te lang over nadenken en van tevoren proberen van alles uit te sluiten.;)

Marmer moet je wel dempen met b.v. loodbitumen.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, carl said:

Het is inderdaad wat ik wil bereiken - eigenlijk een beter ondergrond voor het subchasis dan mijn berken muliplex rack. Gezien mijn eerdere ervaringen liever geen demping maar eigenlijk iets wat het subchasis optimaal laat functioneren. Vergeet niet dat veel van jullie ervaring hebben met massa loopwerk. 

 

Ik had eerder ook verschillende Thorensen en een LP12.

Link to comment
Share on other sites

Carl wil niet dempen. Daar heeft hij geen goede ervaring mee. Hij ziet duidelijk niet in dat correcte demping een essentieel onderdeel is van het hele systeem. Zonder dat blijft het geheel schudden tot Sintjuttemus. Een auto zonder schokbrekers (== dempers) rijdt ook niet goed Carl. Je moet dan wel de juiste monteren, dat wel :)

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...