Jump to content
High-End Forums
Sign in to follow this  
mumsoft

kalender

Recommended Posts

Het einde van het jaar nadert weer. Doet het al het hele jaar, maar komt nu toch dichtbij. Voor mij is het dan de vraag, welke kalender er nu aan de beurt is. Op zolder liggen alle oude jaarkalenders in een koffer, loodzwaar is die inmiddels, en elk jaar gaan we op zoek naar kalenders die 'kloppen'. Vinden we die, dan hergebruiken we ze. Zo hangen er nu kalenders uit 1995 en 2006 in huis, een Italiaanse en een Russische. Weet ik gelijk weer waar we dat jaar ervoor op vakantie waren.

Het is dus niet alleen besparend, maar ook leuk om oude kalenders te hergebruiken.

Moeilijk is het niet om uit te rekenen welke kalenderjaren voor 2018 in aanmerking komen. Lastig is het wel. Elk jaar bevat 365 dagen en schrikkeljaren één meer, dus 366. Een gewoon jaar bevat 52 hele weken plus 1 dag. Als je zoveel jaar terug gaat dat er precies een veelvoud van 7 dagen verschil is, heb je een 'match'. Maar 2018-7=2011 is het niet, want er zitten twee schrikkeljaren bij, dus dan is het verschil al 9. Het is ook niet 2013, want dan zit er maar één schrikkeljaar tussen, en kom je op 6. In het geval van 2018 moeten we dus verder terug in de tijd. Rekening houdend met schrikkeljaren kom ik dan op 2007, 2001 en 1996. Of 1990 en 1979. Dat zijn allemaal kalenders die kloppen. Op het jaar na. Nu nog even graven in de oude kalenders.

Hoe kom je op 't idee. Heel inventief en ontzettend grappig vind ik dat. Alleen: ik schrijf de afspraken meestal op krijtbordje in de keuken...............

Je moet ook niks op die kalenders schrijven, dan zijn ze juist lastiger te hergebruiken. Het zijn niet echt agenda's.

1 minute ago, mumsoft said:

Je moet ook niks op die kalenders schrijven, dan zijn ze juist lastiger te hergebruiken. Het zijn niet echt agenda's.

Oh. die kalenders, ik gebruikte voorheen wel van die week-kalenders. Je weet wel één pagina per week en dan omslaan.

Hier ook dag-kalenders. Leek me handig voor Alex om de dag van de week te weten, maar bleek het voor mij beter te doen. Die scheur je af, en vallen niet te hergebruiken. Het gaat mij om kalenders die je bewaard hebt, die zijn soms nog best nog eens te gebruiken, en het is leuk ze weer eens terug te zien.

4 hours ago, Sodejuu said:

Die is prima, zo te zien. Mijn zelfgevonden jaartallen kloppen alvast.

Dit bespaart me de jaarlijkse rekenarij, al vond ik het stiekem wel een uitdaginkje, waar Alex vroeger heel vlot mee was. Iig bedankt!

We zouden een high endforum of Puresound kalender kunnen maken met 12 sets erop. Maar dan voor volgend jaar. 

3 hours ago, carl said:

We zouden een high endforum of Puresound kalender kunnen maken met 12 sets erop. Maar dan voor volgend jaar. 

Maar dan wel zonder vlees eroverheen gedrapeerd. Bah!