Jump to content

Op welke criteria kiest u een Luidspreker.


Groovy
 Share

Recommended Posts

Luidsprekers dus.
Waarom hebt u deze gekocht.
Mag zelfbouw iets minder klinken omdat u ze zelf gebouwd heeft.
Is de vorm ook belangrijk.
Is klankkleur ook belangrijk.
Zijn ze voor u een belangrijke schakel in de set,of is een ander component belangrijker voor de weergave.
 

Link to comment
Share on other sites

Verslaafd aan vellen, al vele jaren.

De luchtige, vrije, ongestresste weergave blijft boeien, verveelt nooit, zuigt me in de muziek.

As we speak weer in onderhandeling over een paartje Maggies die de Finals gaan vervangen, want hybride velletjes zijn 't toch niet helemaal voor mij.

Uiterlijk niet heel belangrijk, alhoewel ik Maggies niet lelijk vind.

Link to comment
Share on other sites

Ik wil een mooi stabiel 3D "plaatje", dus een rustige onvervormde weergave.

Heb ook een hekel gekregen aan vervorming in het laag, het moet strak en snel blijven en vooral niet "boemen". Bij een moeilijke akoestiek kies ik dan liever voor een kleine speaker zodat de probleemfrequenties niet overdreven doorkomen. Vroegah veel met transmissielijn gespeeld, mooi laag maar te traag helaas....

Er moet een "klik" zijn, als er emotie in de muziek zit wil ik dat ook ervaren.

 

Link to comment
Share on other sites

Ik kocht veelal wat op mijn pad kwam, ik gaf liever geld uit aan dt's.
Toch was ik over het algemeen wel tevreden met het geluid,ook al wist ik dat het beter kon.
Hoewel de Keramieke ls Scepter st Joris uit Beesel klonken erg goed,maar wogen 80 kilo en hadden geen waf:rolleyes:
Daarna nog een setje Quad esl 63,die waren weer te breed.
Er valt natuurlijk nog veel te ontdekken maar ik raakte danig onder de indruk van de Elipson 1401 zowel de vorm en klank konden mij bekoren.
Nu heb ik de 1704 en de 1404 en daar ben ik erg positief over.
Klankleur doet er zeker toe,ze mogen niet te analistisch of kil klinken.
Ik denk dat de Elipson wel wat klankkleur (kastkleur)? laten horen.
Maar dit zijn toch wel mijn Luidsprekers.

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

Hoog tot zeer hoog rendement 92+dB/w/m. Gesloten kast Qt<0.6. Sub laag invullen met subwoofers. Zo breedbandig mogelijke middensectie. Zelfbouw mag niet minder klinken, behoort beter mits op de juiste wijze afgestemd. Coherentie, waar mogelijk zelfde constructie en materialen voor alle drivers. Idealen....

Ja een luidspreker mag kleuren, denk aan de CT230, zolang het maar naar mijn smaak is, alles kleurt.

Als je een set opbouwt vanuit de basis dan is het tweede ding dat je doet na het op orde brengen van de akoestiek de juiste luidsprekers kopen/ontwerpen/bouwen. Hoe die er dan uitzien is een kwestie van je filosofie tav je installatie. Die heb je natuurlijk al uitgewerkt voor je aan de akoestiek bent begonnen, anders geraak je op de heilloze weg van apparaatjes wisselen.

Link to comment
Share on other sites

Al mijn luidsprkers gekocht omdat ik er gelijk door gegrepen werd toen ik ze al dan niet toevallig hoorde. Kippevel op de armen en dan thuis later absoluut niet teleurgesteld! Eerste indruk gaf dus in mijn geval goed aan wat ik wilde hebben, ook na vergelijking achteraf met andere speakers.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Hans van Liempd said:

Wanneer je kleuren toestaat, zit je al gauw in een rose wolk. Die rose wolken lossen alleen snel op en het realisme keert terug.

Ik kan alleen voor mezelf spreken: nee, dat geldt voor mij niet.

Ik ben gek op oudere Maggies, en wel hierom: ze maken de opnamen iets mooier, verdoezelen een beetje de scherpe kantjes. Ronden het allemaal een beetje meer af. Dus kleuren ze.
En dat vind ik al heel lang erg prettig, vandaar dat ik de Final electrostaten weer ga omruilen voor oudere Maggies.
De Finals zijn gewoon iets TE eerlijk (maar waarschijnlijk zijn het daarom wel de betere luidsprekers, alleen dus niet voor mij. ;) )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, KT88 said:

Ik kan alleen voor mezelf spreken: nee, dat geldt voor mij niet.

Ik ben gek op oudere Maggies, en wel hierom: ze maken de opnamen iets mooier, verdoezelen een beetje de scherpe kantjes. Ronden het allemaal een beetje meer af. Dus kleuren ze.
En dat vind ik al heel lang erg prettig, vandaar dat ik de Final electrostaten weer ga omruilen voor oudere Maggies.
De Finals zijn gewoon iets TE eerlijk (maar waarschijnlijk zijn het daarom wel de betere luidsprekers, alleen dus niet voor mij. ;) )

Ik denk dat electrostaten een beetje feller klinken dat wat er in de studio bedoeld was, bovendien is het laag meestal niet erg gecontroleerd. Dus ook niet mijn ding. Magnepans vind ik ook fantastische luidsprekers. Nadeel is, dat ze al gauw erg groot moeten zijn. Zeker wanneer je wat verdieping in het laag wil.

Link to comment
Share on other sites

Heb mijn speakers b.t.w. aangeschaft omdat ze net ingeruild waren. Mijn dealer, nee die niet, die andere waar ik mijn set kocht, had ze net ingeruild van de eerste eigenaar en ik liep er toevallig tegenaan. Was al een beetje TL gek en had al Bailey's gebouwd. Omdat de TL's nog in revisie waren en ik een paar heel grote Elipsons 1804 ook wel mooi vond lijken heb ik die eerst geprobeerd maar die konden uiteindelijk toch niet op tegen de TL's. 

Link to comment
Share on other sites

Luidsprekers kiezen is en blijft een compromis en een momentopname.
Verder kan ik met zeer veel luidsprekers, ook van verschillende aard en klanksignatuur, zeer gelukkig zijn.
Voor hardrock kunnen bepaalde vintage JBL-speakers zeer lekker zijn en voor klassiek Magnepan,s
Verder kunnen bepaalde speakers zeer lekker klinken als je hier maar dagelijks 1 uur naar luistert maar zeer vermoeiend zijn, als je hier bijna de hele dag naar luistert.
Verder kunnen bepaalde speakers ogenschijnlijk op de eerste momenten wat saai en/of onopvallend klinken maar voor de lange termijn "toppers" zijn.

De kunst is om speakers te kiezen die een goed compromis zijn m.b.t. bovenstaande en aansluiten bij jouw persoonlijke wensen, muzieksmaak en luistergewoontes.
Dan is het nog de kunst om uit deze speakers, die types te kiezen die maximaal hun kwaliteiten kunnen tonen, omdat ze:
1. perfect harmonieeren met je luisteruimte/opstelling
2. perfect matchen met je versterker

Al met al, een soort van speld in de hooiberg zoeken.  Maar wel een leuke zoektocht :D

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Hans van Liempd said:

Van mij mag een luidspreker zo weinig mogelijk kleuren.

Wanneer je kleuren toestaat, [...]

Ach Hans, ieder heeft zijn eigen kleur "neutraal" ;)

Wat vellen en goede hoorndrivers gemeenschappelijk hebben is dat ze bloedsnel van 0 naar 100 kunnen waar normale dynamische drivers alle kanten op zwabberen. Dynamische drivers zijn wat dat betreft net slechte platen waar je al een beetje het geluid van de volgende omwenteling hoort, of als Amerikaanse autos, gaat prima recht uit, maar oh wee als je plotseling een bocht om moet. Hoort natuurlijk ook een passende aandrijving bij en er zijn lichtvoetigere oplossingen om een mooie stijgtijd te bereiken dan de V8 mosfets

Link to comment
Share on other sites

Harmonizers heten die stijgtijd bij speakers, die dynamische, te verbeteren. En wel drastisch. Ik snap nog steeds niet waarom ze dat bij de ene speaker beter doen dan bij de andere. Denk dus dat ik al heeeel goede heb. Qua stijgtijd, hè.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, TL 200 said:

Welke? Ben g'woon nieuwsgierig.

Het is begonnen met de Rogers Monitor in de jaren 80. Luidsprekers bouwen was toen mijn hobby. Na de Rogers ook nog veel zelf ontworpen TL's gemaakt omdat het laag zo mooi is.

Ik ben gestopt met zelf bouwen na het beluisteren van een Ls3/5a of een Dynaudio Contour (er zijn er meer, ik noem er maar een paar), die zetten een heel mooi en rustig 3D plaatje neer. Dat mooie plaatje is ongelofelijk moeilijk in een zelfbouw speaker te krijgen. Ook de TL's losgelaten, op een of andere manier kon het mij niet meer bekoren. Mooi laag maar het mist de aansluiting met het midden. (te traag denk ik). 

Wat ik dan wel nog even moet melden dat het besef pas is gekomen nadat ik aardig wat geld had uitgegeven aan bron, voor- en eindversterker, die maakten het mogelijk de zwakten van de luidsprekers bloot te leggen. Ik ben toen op zoek gegaan naar meer kwaliteit, de lat kwam gewoon een stuk hoger te liggen.

Mooie Hobby hoor, gelukkig nooit klaar :-)

 

Edited by Paulebappie
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, vintagemod said:

Mensen menen ik heb een top speaker,was dat maar waar .

 

Een tob-speaker? :P:D

Geef nou maar gewoon toe, Wollie. Maggies geven de meest betaalbare complete voldoening bij muziekweergave.^_^:wub:

Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen.

Link to comment
Share on other sites

Via Thiel 1.5 en 2.3 naar Zingali's, en nu dus de zelfbouw Open Baffles. Voor mij het beste wat ik tot nu toe heb gehad. Dynamisch en "natuurlijk", vind ik dan, anderen zullen er weer anders tegenaan kijken. Iedere set klinkt anders, zoals Mumsoft zei toen hij bij mij was.

Maar ook de aansturing ervan is van belang, die laten de speakers helemaal tot hun recht komen, of juist helemaal niet. En volgens mij moeten er gewoon kippenvel-momenten zijn, die de muziekbeleving verhogen....

Link to comment
Share on other sites

Mijn speakers staan in de huiskamer. Dat betekent ten eerste dat ze er een beetje netjes uit moeten zien. Liever ook niet al te lomp, dus niet hoger dan ca 1.1 m en niet breder dan ca 35 cm. In die klasse moet het ook nog goed klinken. Dat wil zeggen in mijn oren en naar mijn smaak. Dat is met niet al te veel en ongecontroleerd laag en geen scherp hoog en een uitstekende plaatsing van de zang en instrumenten.  Ik wil er soms 4 uur naar kunnen luisteren, dus niet vermoeiend. Natuurlijk speelt prijs ook een rol. Speaker in de tigduizend klasse gaat niet lukken. De meeste van deze eisen kwam ik een keer tegen op een beurs waar een set Verity Parsifal speakers stond te spelen. Op slag verliefd en meteen weer bedroefd toen ik de prijs hoorde. In de tigduizend klasse dus. Waarom dan niet zelf proberen ze te bouwen? Na inwinnen van veel info bij iemand die ze had, bij de toenmalige Audiofabriek, foto's van een rondleiding bij de Verity fabriek en in een duitse recensie, besloten ze na te bouwen. Uiteindelijk daarin vastgelopen toen ik het filter niet goed kreeg, maar met hulp van Jeroen-D (van Daudio) een filter ontwikkeld. Ik geniet er nu al 5 jaar van. 

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Het is met het kiezen van luidsprekers vaak zo, dat er vergeten wordt waarmee deze worden aangestuurd en in welke akoestiek ze staan. Er zijn luidsprekers die ik dramatisch slecht vond klinken, maar ook fantastisch. En dat, terwijl we het over dezelfde luidsprekers hebben.

In een aantal standpunten kan ik me wel vinden, hoog rendement, snelle stijgtijd, enz. Maar zeker niet in meningen zoals, voor elke soort muziek heb je eigenlijk andere luidsprekers nodig, en dat kleuring een voordeel zou zijn.

Ik heb in m'n leven al idioot veel sets gehoord, maar die echt goed klonken zijn er toch maar weinig. Is het ook niet, dat je op een gegeven moment tevreden bent met wat je hebt bereikt.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Hans van Liempd said:

kleuring een voordeel

Dat heeft volgens mij niemand gezegd Hans, kleuring is er domweg en het is wat mensen naar een bepaald model, merk etc. drijft. Die kleuring moet met je smaak overeen komen. Een luidspreker moet alles kunnen weergeven, wat niet weg neemt dat het leuk is om met twee (of meer) sets te kunnen spelen afhankelijk van je stemming. De eerder genoemde CT230 b.v. als je op een bepaald moment vind dat het gepiemel voor blokfluit en orgel van Telemann wel wat meer rock'n'roll mag hebben.
 

(Als de neutrale speaker bestond zou niemand hem willen hebben ...)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...