Jump to content
High-End Forums
Sign in to follow this  
carl

lED

Recommended Posts

Ik zat met iemand te praten over asbest en hij reageerde dat er wel meer dingen waren waar hij zich zorgen over maakte zoals LED licht. Volgens hem hadden traditionele lampen waaronder kaarsen een volledig kleurenspectrum en LED had dat niet. Deze had ik nog niet gehoord. Kent ieman dat verhaal en kan me wat verder helpen?

Wat zou daar erg aan zijn? Behalve van storingen op het lichtnet heb ik over spaarlampen, led e.d. geen enge verhalen gehoord 

Bedankt Jack en inderdaad wij doen ook nog aan gloeilampen. De ouders van Ellie hadden een aardige voorraad. 25/40 watt zaten er niet bij.

Wel oppassen voor brand. Misschien wat asbest hergebruiken.

Ben al even bezig om die gloei en spaar lampen hier er uit te gooien 

Gebruik nu veel led strips en dat bevalt prima en geeft een mooier licht als de gloeilamp.

Wat zijn je zorgen nu met dat LED licht Carl? Zit daar ook asbest in?

Hier ook alle GU10 spotjes vervangen door LED en nog zo wat gloeilampen, scheelt bijna €500 op jaarbasis met voorgaande jaren. Ze hebben een veel aangenamer licht dan spaarlampen en zijn nog zuiniger.

Edited by Pjotr

Carl opent gewoon graag wat topicjes, voor wat leven in de brouwerij, hè Carl? Maar kun je de topic-titel niet een beetje mooier maken?

Het verhaal van die man (uit de lichtwereld) is dat mensen en dieren gewend zijn aan een volledig lichtspectrum (LED heeft dat niet) en psychische en andere klachten krijgen als we dat niet meer voldoende binnenkrijgen. Op zich niet zo'n raar verhaal want  bij sommige mensen helpt lichttherapie tegen depressies.

En inderdaad Marc - ik zit me te vervelen in de trein (gaan wijn proeven, maar niet kopen :lol:). 

Edited by carl

1 hour ago, carl said:

Het verhaal van die man (uit de lichtwereld) is dat mensen en dieren gewend zijn aan een volledig lichtspectrum (LED heeft dat niet) en psychische en andere klachten krijgen als we dat niet meer voldoende binnenkrijgen. Op zich niet zo'n raar verhaal want  bij sommige mensen helpt lichttherapie tegen depressies.

Klopt, en bij tomaten, paprika's, komkommers en sierplanten helpt lichttherapie ook erg om ze groot te krijgen. Maar daar zie je eigenlijk geen therapeutische installatie zonder LED verlichting meer. Zo slecht kan het dan toch niet zijn?

7 minutes ago, Pjotr said:

Zo slecht kan het dan toch niet zijn?

Weet jij wel hoe vreselijk depressief sommige tomaten zijn?

Ja, maar dat wil je niet weten. Men heeft ontdekt dat je ze daarom beter aan de tak vast kunt laten zitten bij de verhuizing van kas naar soep.

5 minutes ago, Pjotr said:

Ja, maar dat wil je niet weten. Men heeft ontdekt dat je ze daarom beter aan de tak vast kunt laten zitten bij de verhuizing van kas naar soep.

Die ontbindingsangst hè. Heel rot.

Ik kom erover terug als de wereld verder is.

Ik vond de wijn niet zo goed, althans niet zo mijn smaak. 

7 hours ago, Pjotr said:

Wat zijn je zorgen nu met dat LED licht Carl? Zit daar ook asbest in?

Hier ook alle GU10 spotjes vervangen door LED en nog zo wat gloeilampen, scheelt bijna €500 op jaarbasis met voorgaande jaren. Ze hebben een veel aangenamer licht dan spaarlampen en zijn nog zuiniger.

Eh, hoeveel van die spotjes heb je dan wel niet in gebruik? Mijn totale verbruik in een jaar is 440 Euro. En dan kook ik ook nog electrisch.

Groet,

Leobus

Eigenlijk hebben we  een mengeling van lampen. In principe vervang ik een lamp alleen als die kapot gaat. In de huiskamer en de slaapkamer hebben we ouderwetse lampen (vanwege het licht) op een halogeen sfeerlamp na. In de keuken en de garderobbe inbouwspots. De laatste alleen als er gasten zijn. De keuken moet ik even over denken wat we doen als het plafond er uit moet. Verder stook ik de hifi op  buizen, maar heb aan de andere kant wel inmiddels alle witgoed apparatuur vervangen door dubbel plus en dat merkten we wel in de kosten. In het portiek heb ik veel led lampen geprobeerd, maar uitgekomen op ouderwetse 25 watters. Ik wilde niet de uitstraling van een toilet :mellow:  Weet je een kaars heeft een "aura" net als een conventionele lamp. Dat mis ik bij LED.

Edited by carl

Misschien eens een fatsoenlijke hedendaagse LED-lamp kopen en niet een van 10 jaar terug? Die oude geven i.d.d. een onaangenaam blauwig licht. De hedendaagse hebben een RA waarde van 95. Die waarde geeft aan in hoeverre het spectrum overeenkomt met zonlicht in %.

Edited by Pjotr

Hier koop ik nog gloeilampen uit oude voorraad.
Alleen boven het keuken blok heb ik 3 ledjes.
voor sfeerverlichting koop ik kooldraadlampen.

RA, is dat niet de naam van de Egyptische zonnegod? Kan me vergissen.

Thuis staan alleen de audiolampen altijd aan, op een zacht pitje. Meer gloeilampen heb ik niet, op een kopspiegellamp na, waar ik heel zuinig op ben. Die nieuwe nep-oude ledlampen van tegenwoordig vind ik heel mooi, maar net als Carl vervang ik lampen pas als ze stuk zijn.

2 hours ago, mumsoft said:

RA, is dat niet de naam van de Egyptische zonnegod? Kan me vergissen.

Thuis staan alleen de audiolampen altijd aan, op een zacht pitje. Meer gloeilampen heb ik niet, op een kopspiegellamp na, waar ik heel zuinig op ben. Die nieuwe nep-oude ledlampen van tegenwoordig vind ik heel mooi, maar net als Carl vervang ik lampen pas als ze stuk zijn.

Je vergist je niet Marc, Ra of Re.Bij lampen heet dat ook wel CRI. 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurweergave-index

11 hours ago, Duck-Twacy said:

Zonder licht kun je ook prima luisteren (denk zelfs beter)

Zeker mee eens. Zit nu Dead can Dance - Anastasis te beluisteren, met een mooi vol zonnetje, is tóch anders.... <_<