Jump to content

Element voor Jelco 750 EB


carl
 Share

Recommended Posts

Ik heb een Jelco 750 EB 10 inch arm gekocht. Die komt zoals gezegd op de Kenwood KD 500. De vraag is even wat voor een element erop gaat. Het liefst een element wat ook op de TD 160/TP 16 past of op de TD 320/TP 16 IV. Op de eerste zit nu een AT 95 E (prijsknaller) en de tweede een Nagaoka MP 200 (erg mooi). Dat geeft wat mogelijkheden met elementen te spelen. Als ik even wacht denk ik aan een Soundsmith SSCM3  (B&O kloon) of duurder een Dynavector 10 X 5 Neo. Weer  goedkoper is een AT 33 EV (op basis van ervaring met de 95 E). Even om de zaken wat helder te krijgen Jack ;) Voorlopig wordt het een AT 95 E (asbest).

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Dat zegt Roger ook Peter, maar de Denon heeft een ronde naald volgens mij en dat betekent versnelde slijtage van naald en plaat. Ik zal nog eens opzoeken want in Engeland kan je hem kopen met elliptische naald modificatie. Bij van de Hul wordt dat te duur, maar als ik Marco weer eens zie zal ik hem wel eens vragen. 

Expert stylus levert de 103 met elliptische naald voor 600 euro. Vind ik echt veel geld. Daar koop je een Dynavector voor. Zal op het AAA nog eens navragen.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, carl said:

Dat zegt Roger ook Peter, maar de Denon heeft een ronde naald volgens mij en dat betekent versnelde slijtage van naald en plaat.....

Hoe kom je daarbij? Theoretisch gezien zou een ronde naald minder slijtage geven, want je hebt een kleiner contactvlak. Hji geeft wel meer slijtage als de afstelling niet goed is in de zin van dat ie meer op de binnen- of buitengroef drukt. Het echte nadeel van een ronde naald is dat ie minder detail geeft, maar dat is op te lossen door een in verhouding kleinere naald te gebruiken, zodat deze toch dieper in de groef valt.
Een DL103 zou echt wel een super match zijn met de Jelco en met je Kenwood. Een DL103R gaat dan nog ietsje verder dan een gewone DL103, maar die is dan ook weer duurder. Kort doord e bocht genomen is het grote verschil tussen DL103 en de R de spoeltjes en de demper. De R heeft iets minder windigen van dunner koper en daardoor ook minder output. En in de behuizing van de R zit een kleine vilten demper die tegen de kop drukt en zo resonaties dempt.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tubejack said:

Mag dat wel van je vrouw Carl zoveel draaitafels ? :P  Wat is je budget?  

Ligt eraan of ik aan mijn spaargeld kom Jack. 

Mijn vrouw is verder vrij liberaal want anders had ze het niet bijna 40 jaar met me uitgehouden. Daarbij ook wel een ruim huis. Dat neemt niet weg dat de Dual 1214 weg kan aan een liefhebber, de 1019 ligt gevoeliger maar er valt over te praten.

Alle gekheid op een stokje in de huiskamer staat een TD 150, Quad versterking en bescheiden mini monitoren: prima voor achtergrondmuziek en dat is meestal internetradio. Op zolder staat de TD 320  en de Oracle en het verdere serieuze werk. En er is nog ruimte voor de Kenwood op het rack.  Mijn vrouw komt daar zelden en heeft er geen last van. Dus misschien komt er nog wel eens iets bij. Het is natuurlijk niet rationeel allemaal want de Oracle draait in 95 procent van de gevallen zijn rondjes - heerlijk toch.

We gaan wel wat boeken afstoten. Ze heeft nogal wat meegekregen bij het opruimen van haar ouders huis.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Het klopt inderdaad dat deze niet meer te koop zijn. Op ebay zijn nog voldoende nos exemplaren te vinden. Geluidskwaliteit bepaling is altijd subjectief. Een mening waarin het woord waardeloos voorkomt is in deze ook erg subjectief en gelukkig zijn de meningen hierover verdeeld.

Link to comment
Share on other sites

Ik zal het anders formuleren ;). Ik ken een aantal mensen die eerder de V15 III als favoriet hadden. Deze mensen heb ik allemaal (zonder uitzondering) kunnen overtuigen dat een andere element beter klinkt in hun draaitafel.
Daarnaast zijn die dingen idd al een hele tijd niet meer nieuw te krijgen. Ergo is de kans erg groot dat ophangrubbers vergaan of uitgehard zijn. Originele naalden zijn ook NOS, dus daar schiet je weinig mee op en van een namaaknaald ben ik meestal geen voorstander.

Charles zou ook bijvoorbeeld aan een Hana kunnen denken.

Link to comment
Share on other sites

Geen slechte ruil denk ik.

Onlangs kon ik nog een 12 Jelco met zilveren armbuis kopen voor e650.

Niet gedaan omdat ik het niet nodig had.

AT hebben ook hele mooie elementen.

Edited by Groovy
Link to comment
Share on other sites

Het asbest wordt steeds prijziger. Ik denk daarom voorlopig aan een AT 95 E. En als dat bevalt zien we wel weer. De arm moet er nog op en de Kenwood moet  zich eerst maar eens bewijzen. Maar ja een goed audiofiel denkt in alternatieven en zeker als die Carl heet :D

Link to comment
Share on other sites

Als ik een badkamer laat aanleggen is die over 30 jaar nog als nieuw Wiel :mellow: De oude schoorsteen van 140 maal 45 is verwijderd , er komen twee Velux ramen in de schuine kap en een vloer van Lewis platen. Dat zal zich zeker terugbetalen bij de eventuele verkoop, maar ik hoop hier nog een tijdje te wonen. Overigens begint die sanering de hand uit te lopen. De keuken is betimmerd en de saneerder wil/moet de wanden verwijderen om er bij te kunnen anders krijgt hij geen goedkeuring. Gelukkig heb ik nog een tekening van het keukenblok wat er dus ook uit moet. Inmiddels is er een ingebrekestelling gereed die ik wel sterk vond. Wellicht is er nog iets te doen met de inboedelverzekering.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...